Триваючий конфлікт на Близькому Сході та фактичне закриття Ормузької протоки на понад два місяці призвели до ситуації, яку рейтингова агенція "Crisil" визначає як "найбільший енергетичний шок в історії". Збурення охоплюють глобальні ринки енергоносіїв, продовольства та морської торгівлі, а перспективи політичного врегулювання залишаються неясними.
Стрибок цін на нафту та втрата 10% світового виробництва
Наприкінці квітня ціна сорту "Brent" короткочасно перевищила 120 доларів за барель – рівень, якого не бачили з червня 2022 року. Це сталося після того, як президент Дональд Трамп відхилив пропозицію Ірану відкрити протоку перед початком ядерних переговорів, наполягаючи на тому, щоб морська блокада тривала до досягнення угоди з Тегераном.
Згідно з даними "S&P Global", наведеними у звіті "Crisil" від 11 травня, порушення постачань сирої нафти та нафтопродуктів призводять до вибуття щонайменше 10% світового обсягу виробництва з ринку. Це додатково посилює і без того напружений баланс між попитом та пропозицією.
Удар далеко за межами енергетичного сектору
Міжнародна енергетична агенція (МЕА) визначила те, що відбувається, як "найбільше переривання постачань в усій історії світового нафтового ринку". Керівник МЕА Фатіх Бірол попередив, що це "найсерйозніша загроза енергетичній безпеці", з якою світ будь-коли стикався.
До початку американсько-ізраїльської військової операції проти Ірану 28 лютого через Ормузьку протоку щодня проходило близько 20 мільйонів барелів нафти. З того часу денна кількість суден, що проходять, зменшилася на понад 90%, свідчать дані "Goldman Sachs".
Наслідки, проте, відчуваються набагато ширше за нафтовий ринок. Тайський експорт рису до Іраку – який раніше становив майже 1 мільйон тонн на рік – "повністю зупинився" з початку війни, оскільки кораблі не можуть проходити через протоку. Про це повідомляє почесний президент Асоціації експортерів рису в Таїланді Чукіят Опхасвонгсе.
За три місяці Таїланд втратив понад 200 000 тонн експорту рису на Близький Схід, а витрати на транспорт і страхування зросли приблизно на 20%. Премії за воєнний ризик для кораблів, що проходять через Перську затоку, підскочили з передкризового рівня близько 0,1% від вартості судна до 2–3% – збільшення до 2400%, зазначається у березневому звіті перестрахувального брокера "Howden Re".
Держави переосмислюють вразливості у морській безпеці
Південна Корея, яка має 26 кораблів під національним прапором, що застрягли в регіоні протоки, веде переговори зі Сполученими Штатами та партнерськими державами "за кількома напрямками" щодо свого внеску в гарантування свободи судноплавства. Про це повідомляє високопоставлений представник президентської адміністрації в Сеулі.
За інформацією "Korea Herald", південнокорейська влада вже зробила спробу вивести свої кораблі під час короткого двотижневого перемир'я у квітні. Нещодавно Сеул засудив черговий напад на комерційне вантажне судно в Ормузькій протоці, попередивши, що подібні інциденти ставлять під загрозу ключові глобальні системи транспортування енергоносіїв.
Макроекономічний ефект: уповільнення зростання та вища інфляція
Згідно з прогнозом "Crisil", енергетичний шок уповільнить реальне економічне зростання Індії до 6,6% у 2027 фінансовому році порівняно з 7,6% роком раніше. Водночас очікується, що споживча інфляція прискориться в середньому до 5,1% порівняно з приблизно 2% до кризи.
Європейська комісія також попереджає про довготривалий характер кризи. У своїй заяві від квітня Брюссель підкреслив: "Ми не повинні себе тішити ілюзіями, що нинішня криза високих цін на енергоносії буде короткочасною".
Дивіться також схожі статті
Азія між спекою «супер Ель-Ніньйо» та енергетичним шоком на Близькому Сході
Чорнобиль: Трагедія, що змінила світ (70 символів, привертає увагу, без клікбейту)
Скандал з «Магазинами для людей»: Порожні полиці та величезні зарплати? Гюров відреагував!
Лагард: У єврозоні немає стагфляції, але ми стежимо за ризиками
У поєднанні зі збільшеними транспортними та страховими витратами вищі ціни на нафту та газ загрожують конкурентоспроможності промисловості, зменшують купівельну спроможність домогосподарств і створюють ризик нової хвилі інфляційного тиску в багатьох економіках світу.
Коментари (45)
ffhzfu86
12.05.2026, 17:01Бум! Сериозно се оказва... Трябва да сме
real_legend666
12.05.2026, 17:02Ахах, ffhzfu86 е прав, брато! Бум наистина се случи. Сега трябва да си стегнем гащите яко. Видя се, че зависимостта от един източник на енергия – а и не само – е супер рискована работа. Затова хубаво, че сме в ЕС, имаме достъп до разнообразни доставчици и можем да реагираме по-бързо.
Dimi14
12.05.2026, 17:03Абе, точно така. И да сме внимателни - да разчитаме на европейските ни партньори и на стабилността
Прав_Патриот
12.05.2026, 17:03Абе тва е яко страшно наистина! 🤯 Дано да се оправи б
xqgeg240
12.05.2026, 17:03Абе наистина ли чакаме някой друг да ни каже 👏
Песлав
12.05.2026, 17:04абе хора, направо ми се завива свят като чета тия новини… “най-големият енергиен шок в историята”, пише... ама бре, какъв шок! все едно ни готвят нещо голямо.
Истински_Човек
12.05.2026, 17:04Абе т'ва "бум" дето го казваш, ffhzfu86, май ще ни изкара косите! Наистина сериозно е... ама много сериозно! Да сме, да сме... да сме с Европа и да забързаме с тия газовите връзки от Гърция, че ако продължава така, ще плачем яко.
7E3554F28C
12.05.2026, 17:05Абе, "трябва да сме" к'во значи? Да гледаме пак филми с апокалипсис ли? Честно казано, този проток май е по-критъчен от нашите магистрали... ама поне ТАМ знаем кой го строи и защо.
Мичев
12.05.2026, 17:05Ебаси, наистина яко се е заплело! Тоя ffhzfu86 прав е на 100%, трябва да сме супер внимателни сега. Да видим к'во ще измислят тия от Ормузкия проток - яки са, ама и ние не сме някакви балами.
real_boss153
12.05.2026, 17:20Ебаси, наистина яка е, ама ние сме в Европа, имаме си газ откъде
Stoyan31
12.05.2026, 17:22Ами прав си колега, газ има, ама зависимостта от Русия все още тежи. Д 😜
Честит_Човек
12.05.2026, 17:22абе, real_boss153, к'во говориш бе?! "имаме газ откъде"? откъде ще го вземем, брат? аман от тая наивност! добре че сме в европейския съюз, ама да не си мислим, че никой няма да ни навреди. русия кво прави там - подклажда огън! те саботьори, я! сега ви 😂
ultra_legend998
12.05.2026, 17:58Бре хора, кви са тия глупости да се плашим?! Да, ситуацията е сериозна, ясно е! Но ние сме в Европей 🤔
Stoyan15
12.05.2026, 17:59абе верно, ultra_legend998, прав си че сме в европа. нооо... не трябва да си хванем 🤬
pesho456@gmail
12.05.2026, 18:01Абе, ultra_legend998, виж сега, разбрах те, искаш да си позитивен и да казваш "ние сме в Европейски съюз" – ок, добре е оптимизмът! Ама не може така просто да отмахнем нещо като това. "Кризата в Ормузкия проток е най-големият енергиен шок"... не е шега работа, хора
crazy_tiger
12.05.2026, 18:02Абе, ultra_legend998, разбирам ентусиазма ти, ама "в Европей" не е магическа броня, бе човек. Да, хубаво е, че сме част от ЕС, това ни дава стабилност и защита, но да се правим на ударени - не става. Crisil са доста авторитетна организация, не са си измислили "най-големият шок в историята" за спорта.
user335@mail
12.05.2026, 18:32пълна лудница! наистина ли никой не си дава сметка колко крехка е ситуацията? да, добре че сме в ес и имаме достъп до
Добър_Човек
12.05.2026, 18:34Дали наистина разбираме колко важна е енергийната независимост, след всичко, което се случва? Хуба
Ivan26
12.05.2026, 18:34Малеее, user335@mail прав се напълно! Пълна лудница наистина! Тоя проток е като нерв – ако го засегнат, цялата
Луд_Патриот
12.05.2026, 18:36Абе user335@mail, "лудница" е малко казано... ама хайде де, добре че сме в ЕС, а? Все пак да си напомним, че ако бяхме още на тепсия с ру
Прав_Реалист
12.05.2026, 18:33Абе пичове, да не си мислите, че Пу
Ivan89
12.05.2026, 18:36Абе, Путин пак бърка слънцето! 🤦♂️ Сега ще ни изле
Dimi15
12.05.2026, 18:37Абе, Пу... прав си на половина. Тоя проток е проблем, ама не е само негова работа. Т
Dimi41
12.05.2026, 18:37Ех, наистина сериозна работа. Дано да няма по-нататъшни усложнения. Зависимостта ни от външни източници на енергия винаги е била проблем, а това само го подчертава. Хубаво е, че сме част от
Georgi53
12.05.2026, 19:21Абе хора, сериозно! Това е супер важно – трябва да подкрепим енергийните проекти на ЕС и България!
pro_king344
12.05.2026, 19:23Абе Георги, напълно прав си! Сериозна работа е наистина! И как иначе ще се справим, ако не подкрепим ЕС и проектите тук? Вида ли какво става?! Ормузкия проток блокиран – това е като да ти отрежат дишането на цялата Европа!
super_king868
12.05.2026, 19:24Георги, прав си напълно! Трябва ЕС да ни държи по-з
Ivan87
12.05.2026, 19:24Абе, Georgi53, да де, брат! Подкрепяме ЕС проектите – много умно! Ама наистина ли си мислиш, че някой там в Брюксел ще ни се сети за нас, като им е пълно с пари от дан 😡
ynrhz844
12.05.2026, 20:10Ехе, наистина сериозна новина! Crisil казват – най-голям енергиен шок в историята... Не е за подценяване, трябва да си го признаем. Аз пък си мисля, че това само затвърждава колко сме прави, че сме в ЕС. Подкрепата на европейските ни проекти, търсенето на алтернативни източници и диверсификация – това е правилният път.
ygrfagd248
12.05.2026, 20:11абе, я да питам нщо... "най-голям енергиен шок в историята" деба! ама наистина ли никой не видя, че точно русия е голяма част от тоя проток?! аман от тия приказки за "приятели" и зависимост. я да видим кой ще си върне газта обратно в тръбите, като им скъсаха крановете!
Пелов
12.05.2026, 20:41Абе, хора, к'ви са тия новини! "Най-голям енергиен шок в историята"... звучи страшно наистина. И какво да кажа, явно руснаците пак намират начин да ни тормозят, макар и косвено. Тоя Ормузки проток е ключов възел за всичко - газ, петрол... ако там се случват проблеми, цялата световна икономика трепери.
Dimi91
12.05.2026, 20:43Ох, Господи, ужасно! Наистина шокираща новина... Дано се оправи скоро положението! Видяхме ли сега колко е важно да сме обединени в Европа? Точно затова тряб да подкрепяме
pesho959@bg
12.05.2026, 20:46Абе, Dimi91, прав си напълно, братле! Ужасна работа наистина, честно казано ме е яд да го пиша ама... Това с Ормузкия проток е сериозен удар за всички ни. Видя се какво става кат' има крантии - цените скачат до небесата и народа страда.
jcpc671
12.05.2026, 20:57Абе, хора... как да го кажа... страшно нщо се случва. Сега ще ни кажат, че трябва да си стегнем коланите още повече, нали? И откъде пари за всичко ТОВА?! Да не би пак някой да се опитва да "играе" с цените и да се облагодетелства, знаеш ли...
153C3236C3
12.05.2026, 21:27ей, хора! наистина страшна новина. crisil да кажат подобно нещо говори много... сериозно трябва да се замислим колко зависима сме от доставките на енергия оттам. и каквото и да стане, важно е българия да стои до европа – точно сега трябва да покажем единство и да търсим алтернативни решения заедно с нашите съюзници. да не си помислят някой, че може да играе с нас или да ни шантажира! подкрепяме европейските 💥
Стар_Граждан
12.05.2026, 21:29абе, хора, верно ли никой не се чуди каква игра плетат тия от русия? да блокират ормузкия проток... ясна работа
vwghl881
12.05.2026, 21:31абе, хора, напълно съм съгласен с всичко казано дотук! наистина страшна работа, crisil са авторитет, не могат просто така да си измислят подобни заключения.
dark_boss988
12.05.2026, 21:41абе, хора, наистина ли никой не се замисля малко по-задълбочено? "най-големият енергиен шок в историята" – казват го от crisil, а те си разбират от работата... значи, какво да разбираме ние? че зависимостта ни от русия и техните “приятели” в близкия из е абсолютно неприемлива?! не може ли най-после да се научим да не държим всички яйца в една кош 💥
gmier832
12.05.2026, 21:59Ооо, пич, харесва ми как dark_boss988 го е казал! Наистина яко да ни казват такива неща от професионалисти... Ама все пак - сериозна работа! Това с Ормузкия проток е супер притеснително. Не че нещо ново, ама сега става официално, че сме в кърпа на конци! 🤦♂️
092F17
12.05.2026, 22:00ебати, хора! сериозна новина, наистина... crisil да казват "най-големият шок" – значи яко яко е! 🤯 и какво следва от това? че зависимостта ни от някакви съмнителни източници на енергия (ама аз викам, че знаете кой имам предвид 😉) е крайно време да я махнем от главите си
ofajuf693
12.05.2026, 22:58Абе, хора... сериозно, доста яко е това с Ормузкия проток. Не съм експерт, ама щом големите къщи го казват, значи си е баш такова. И какво да кажа – време е България да се ориентира към зелени технологии и да не залага на стари схеми. Европа трябва да помогне, разбира се, но ние сами трябва да си направим домашното. Защото зависимостта от някой си
dark_boss
12.05.2026, 23:07Абе, тая "криза" отдавна я усещаме,
Лош_Бургазлия
12.05.2026, 23:18А бе, сериозно ли? 😳 Трябва да се вземат мерки веднага, а? Европа е
real758@mail
12.05.2026, 23:20Ех... наистина сериозно положение. Четях за Ормузкия проток от известно време, но да го нарекат "най-големият шок"... подейства ми малко обезсърчително, признавам си. Зависимостта ни е ясна – винаги сме били в доста нелека позиция заради географското си местоположение.
C79181AC91
12.05.2026, 23:31Абе, наистина ли никой не се замисля как точно Русия ще 🤙