Crisil: кризис в Ормузском проливе — крупнейший энергетический шок в истории

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
12.05.2026 • 16:41
2760 прегледа
45 коментара
Crisil: кризис в Ормузском проливе — крупнейший энергетический шок в истории
Снимка от U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 3rd Class Angel Roman-Otero, Wikimedia Commons (Public domain)

Продолжительная блокада Ормузского пролива вызвала беспрецедентные потрясения на мировых рынках энергии, продовольствия и транспорта. Crisil и МЭА говорят о самой серьезной угрозе энергетической безопасности на сегодняшний день.

Продолжающийся конфликт на Ближнем Востоке и фактическое закрытие Ормузского пролива на более чем два месяца привели к ситуации, которую рейтинговое агентство "Crisil" определяет как "крупнейший энергетический шок в истории". Потрясения охватывают глобальные рынки энергоносителей, продовольствия и морской торговли, а перспективы политического урегулирования остаются неясными.

Скачок цен на нефть и потеря 10% мирового производства

В конце апреля цена сорта "Brent" ненадолго превысила 120 долларов за баррель — уровень, невиданный с июня 2022 года. Это произошло после того, как президент Дональд Трамп отклонил предложение Ирана открыть пролив до начала ядерных переговоров, настаивая на том, чтобы морская блокада продолжалась до достижения соглашения с Тегераном.

Согласно данным "S&P Global", приведенным в докладе "Crisil" от 11 мая, нарушения в поставках сырой нефти и нефтепродуктов приводят к выпадению как минимум 10% мирового объема производства с рынка. Это дополнительно ужесточает и без того напряженный баланс между спросом и предложением.

Удар далеко за пределами энергетического сектора

Международное энергетическое агентство (МЭА) определило происходящее как "крупнейший сбой в поставках за всю историю мирового нефтяного рынка". Глава МЭА Фатих Бирол предупредил, что это "самая серьезная угроза энергетической безопасности", с которой мир когда-либо сталкивался.

До начала американо-израильской военной операции против Ирана 28 февраля через Ормузский пролив каждый день проходило около 20 миллионов баррелей нефти. С тех пор дневное число проходящих судов сократилось более чем на 90%, свидетельствуют данные "Goldman Sachs".

Последствия, однако, ощущаются гораздо шире, чем на нефтяном рынке. Тайский экспорт риса в Ирак — который раньше составлял почти 1 миллион тонн в год — "полностью остановился" с начала войны, поскольку корабли не могут проходить через пролив. Об этом сообщает почетный президент Ассоциации экспортеров риса Таиланда Чукият Опхасвонгсе.

За три месяца Таиланд потерял более 200 000 тонн экспорта риса на Ближний Восток, а расходы на транспорт и страховку выросли примерно на 20%. Премии за военный риск для судов, проходящих через Персидский залив, подскочили с докризисного уровня около 0,1% от стоимости судна до 2–3% — увеличение до 2400%, говорится в мартовском отчете перестраховочного брокера "Howden Re".

Государства переосмысливают уязвимости в морской безопасности

Южная Корея, имеющая 26 судов под национальным флагом, застрявших в регионе пролива, ведет переговоры с Соединенными Штатами и странами-партнерами "по нескольким направлениям" относительно своего вклада в обеспечение свободы судоходства. Об этом сообщает высокопоставленный представитель президентской администрации в Сеуле.

По информации "Korea Herald", южнокорейские власти уже предприняли попытку вывести свои суда во время короткого двухнедельного перемирия в апреле. Недавно Сеул осудил очередное нападение на торговое грузовое судно в Ормузском проливе, предупредив, что подобные инциденты ставят под угрозу ключевые глобальные системы транспортировки энергоносителей.

Макроэкономический эффект: замедление роста и более высокая инфляция

Согласно прогнозу "Crisil", энергетический шок замедлит реальный экономический рост Индии до 6,6% в 2027 финансовом году по сравнению с 7,6% годом ранее. В то же время потребительская инфляция, как ожидается, ускорится в среднем до 5,1% по сравнению с примерно 2% до начала кризиса.

Европейская комиссия также предупреждает о долгосрочном характере кризиса. В своем заявлении от апреля Брюссель подчеркнул: „Не стоит заблуждаться, что нынешний кризис высоких цен на энергоносители будет кратковременным“.

В сочетании с увеличенными транспортными и страховыми расходами, более высокие цены на нефть и газ ставят под угрозу конкурентоспособность промышленности, снижают покупательную способность домохозяйств и создают риск новой волны инфляционного давления во многих экономиках мира.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
энергетическая безопасность Иран инфляция нефть кризис Ормузский пролив энергетический шок
Сподели:

Коментари (45)

Avatar
Commenter

ffhzfu86

12.05.2026, 17:01

Бум! Сериозно се оказва... Трябва да сме

Commenter

real_legend666

12.05.2026, 17:02

Ахах, ffhzfu86 е прав, брато! Бум наистина се случи. Сега трябва да си стегнем гащите яко. Видя се, че зависимостта от един източник на енергия – а и не само – е супер рискована работа. Затова хубаво, че сме в ЕС, имаме достъп до разнообразни доставчици и можем да реагираме по-бързо.

Commenter

Dimi14

12.05.2026, 17:03

Абе, точно така. И да сме внимателни - да разчитаме на европейските ни партньори и на стабилността

Commenter

Прав_Патриот

12.05.2026, 17:03

Абе тва е яко страшно наистина! 🤯 Дано да се оправи б

Commenter

xqgeg240

12.05.2026, 17:03

Абе наистина ли чакаме някой друг да ни каже 👏

Commenter

Песлав

12.05.2026, 17:04

абе хора, направо ми се завива свят като чета тия новини… “най-големият енергиен шок в историята”, пише... ама бре, какъв шок! все едно ни готвят нещо голямо.

Commenter

Истински_Човек

12.05.2026, 17:04

Абе т'ва "бум" дето го казваш, ffhzfu86, май ще ни изкара косите! Наистина сериозно е... ама много сериозно! Да сме, да сме... да сме с Европа и да забързаме с тия газовите връзки от Гърция, че ако продължава така, ще плачем яко.

Commenter

7E3554F28C

12.05.2026, 17:05

Абе, "трябва да сме" к'во значи? Да гледаме пак филми с апокалипсис ли? Честно казано, този проток май е по-критъчен от нашите магистрали... ама поне ТАМ знаем кой го строи и защо.

Commenter

Мичев

12.05.2026, 17:05

Ебаси, наистина яко се е заплело! Тоя ffhzfu86 прав е на 100%, трябва да сме супер внимателни сега. Да видим к'во ще измислят тия от Ормузкия проток - яки са, ама и ние не сме някакви балами.

Commenter

real_boss153

12.05.2026, 17:20

Ебаси, наистина яка е, ама ние сме в Европа, имаме си газ откъде

Commenter

Stoyan31

12.05.2026, 17:22

Ами прав си колега, газ има, ама зависимостта от Русия все още тежи. Д 😜

Commenter

Честит_Човек

12.05.2026, 17:22

абе, real_boss153, к'во говориш бе?! "имаме газ откъде"? откъде ще го вземем, брат? аман от тая наивност! добре че сме в европейския съюз, ама да не си мислим, че никой няма да ни навреди. русия кво прави там - подклажда огън! те саботьори, я! сега ви 😂

Commenter

ultra_legend998

12.05.2026, 17:58

Бре хора, кви са тия глупости да се плашим?! Да, ситуацията е сериозна, ясно е! Но ние сме в Европей 🤔

Commenter

Stoyan15

12.05.2026, 17:59

абе верно, ultra_legend998, прав си че сме в европа. нооо... не трябва да си хванем 🤬

Commenter

pesho456@gmail

12.05.2026, 18:01

Абе, ultra_legend998, виж сега, разбрах те, искаш да си позитивен и да казваш "ние сме в Европейски съюз" – ок, добре е оптимизмът! Ама не може така просто да отмахнем нещо като това. "Кризата в Ормузкия проток е най-големият енергиен шок"... не е шега работа, хора

Commenter

crazy_tiger

12.05.2026, 18:02

Абе, ultra_legend998, разбирам ентусиазма ти, ама "в Европей" не е магическа броня, бе човек. Да, хубаво е, че сме част от ЕС, това ни дава стабилност и защита, но да се правим на ударени - не става. Crisil са доста авторитетна организация, не са си измислили "най-големият шок в историята" за спорта.

Commenter

user335@mail

12.05.2026, 18:32

пълна лудница! наистина ли никой не си дава сметка колко крехка е ситуацията? да, добре че сме в ес и имаме достъп до

Commenter

Добър_Човек

12.05.2026, 18:34

Дали наистина разбираме колко важна е енергийната независимост, след всичко, което се случва? Хуба

Commenter

Ivan26

12.05.2026, 18:34

Малеее, user335@mail прав се напълно! Пълна лудница наистина! Тоя проток е като нерв – ако го засегнат, цялата

Commenter

Луд_Патриот

12.05.2026, 18:36

Абе user335@mail, "лудница" е малко казано... ама хайде де, добре че сме в ЕС, а? Все пак да си напомним, че ако бяхме още на тепсия с ру

Commenter

Прав_Реалист

12.05.2026, 18:33

Абе пичове, да не си мислите, че Пу

Commenter

Ivan89

12.05.2026, 18:36

Абе, Путин пак бърка слънцето! 🤦‍♂️ Сега ще ни изле

Commenter

Dimi15

12.05.2026, 18:37

Абе, Пу... прав си на половина. Тоя проток е проблем, ама не е само негова работа. Т

Commenter

Dimi41

12.05.2026, 18:37

Ех, наистина сериозна работа. Дано да няма по-нататъшни усложнения. Зависимостта ни от външни източници на енергия винаги е била проблем, а това само го подчертава. Хубаво е, че сме част от

Commenter

Georgi53

12.05.2026, 19:21

Абе хора, сериозно! Това е супер важно – трябва да подкрепим енергийните проекти на ЕС и България!

Commenter

pro_king344

12.05.2026, 19:23

Абе Георги, напълно прав си! Сериозна работа е наистина! И как иначе ще се справим, ако не подкрепим ЕС и проектите тук? Вида ли какво става?! Ормузкия проток блокиран – това е като да ти отрежат дишането на цялата Европа!

Commenter

super_king868

12.05.2026, 19:24

Георги, прав си напълно! Трябва ЕС да ни държи по-з

Commenter

Ivan87

12.05.2026, 19:24

Абе, Georgi53, да де, брат! Подкрепяме ЕС проектите – много умно! Ама наистина ли си мислиш, че някой там в Брюксел ще ни се сети за нас, като им е пълно с пари от дан 😡

Commenter

ynrhz844

12.05.2026, 20:10

Ехе, наистина сериозна новина! Crisil казват – най-голям енергиен шок в историята... Не е за подценяване, трябва да си го признаем. Аз пък си мисля, че това само затвърждава колко сме прави, че сме в ЕС. Подкрепата на европейските ни проекти, търсенето на алтернативни източници и диверсификация – това е правилният път.

Commenter

ygrfagd248

12.05.2026, 20:11

абе, я да питам нщо... "най-голям енергиен шок в историята" деба! ама наистина ли никой не видя, че точно русия е голяма част от тоя проток?! аман от тия приказки за "приятели" и зависимост. я да видим кой ще си върне газта обратно в тръбите, като им скъсаха крановете!

Commenter

Пелов

12.05.2026, 20:41

Абе, хора, к'ви са тия новини! "Най-голям енергиен шок в историята"... звучи страшно наистина. И какво да кажа, явно руснаците пак намират начин да ни тормозят, макар и косвено. Тоя Ормузки проток е ключов възел за всичко - газ, петрол... ако там се случват проблеми, цялата световна икономика трепери.

Commenter

Dimi91

12.05.2026, 20:43

Ох, Господи, ужасно! Наистина шокираща новина... Дано се оправи скоро положението! Видяхме ли сега колко е важно да сме обединени в Европа? Точно затова тряб да подкрепяме

Commenter

pesho959@bg

12.05.2026, 20:46

Абе, Dimi91, прав си напълно, братле! Ужасна работа наистина, честно казано ме е яд да го пиша ама... Това с Ормузкия проток е сериозен удар за всички ни. Видя се какво става кат' има крантии - цените скачат до небесата и народа страда.

Commenter

jcpc671

12.05.2026, 20:57

Абе, хора... как да го кажа... страшно нщо се случва. Сега ще ни кажат, че трябва да си стегнем коланите още повече, нали? И откъде пари за всичко ТОВА?! Да не би пак някой да се опитва да "играе" с цените и да се облагодетелства, знаеш ли...

Commenter

153C3236C3

12.05.2026, 21:27

ей, хора! наистина страшна новина. crisil да кажат подобно нещо говори много... сериозно трябва да се замислим колко зависима сме от доставките на енергия оттам. и каквото и да стане, важно е българия да стои до европа – точно сега трябва да покажем единство и да търсим алтернативни решения заедно с нашите съюзници. да не си помислят някой, че може да играе с нас или да ни шантажира! подкрепяме европейските 💥

Commenter

Стар_Граждан

12.05.2026, 21:29

абе, хора, верно ли никой не се чуди каква игра плетат тия от русия? да блокират ормузкия проток... ясна работа

Commenter

vwghl881

12.05.2026, 21:31

абе, хора, напълно съм съгласен с всичко казано дотук! наистина страшна работа, crisil са авторитет, не могат просто така да си измислят подобни заключения.

Commenter

dark_boss988

12.05.2026, 21:41

абе, хора, наистина ли никой не се замисля малко по-задълбочено? "най-големият енергиен шок в историята" – казват го от crisil, а те си разбират от работата... значи, какво да разбираме ние? че зависимостта ни от русия и техните “приятели” в близкия из е абсолютно неприемлива?! не може ли най-после да се научим да не държим всички яйца в една кош 💥

Commenter

gmier832

12.05.2026, 21:59

Ооо, пич, харесва ми как dark_boss988 го е казал! Наистина яко да ни казват такива неща от професионалисти... Ама все пак - сериозна работа! Това с Ормузкия проток е супер притеснително. Не че нещо ново, ама сега става официално, че сме в кърпа на конци! 🤦‍♂️

Commenter

092F17

12.05.2026, 22:00

ебати, хора! сериозна новина, наистина... crisil да казват "най-големият шок" – значи яко яко е! 🤯 и какво следва от това? че зависимостта ни от някакви съмнителни източници на енергия (ама аз викам, че знаете кой имам предвид 😉) е крайно време да я махнем от главите си

Commenter

ofajuf693

12.05.2026, 22:58

Абе, хора... сериозно, доста яко е това с Ормузкия проток. Не съм експерт, ама щом големите къщи го казват, значи си е баш такова. И какво да кажа – време е България да се ориентира към зелени технологии и да не залага на стари схеми. Европа трябва да помогне, разбира се, но ние сами трябва да си направим домашното. Защото зависимостта от някой си

Commenter

dark_boss

12.05.2026, 23:07

Абе, тая "криза" отдавна я усещаме,

Commenter

Лош_Бургазлия

12.05.2026, 23:18

А бе, сериозно ли? 😳 Трябва да се вземат мерки веднага, а? Европа е

Commenter

real758@mail

12.05.2026, 23:20

Ех... наистина сериозно положение. Четях за Ормузкия проток от известно време, но да го нарекат "най-големият шок"... подейства ми малко обезсърчително, признавам си. Зависимостта ни е ясна – винаги сме били в доста нелека позиция заради географското си местоположение.

Commenter

C79181AC91

12.05.2026, 23:31

Абе, наистина ли никой не се замисля как точно Русия ще 🤙