Cisco: 61% от индустриалните компании вече използват ИИ в реални операции

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
14.04.2026 • 11:22
1191 прегледа
23 коментара
Cisco: 61% от индустриалните компании вече използват ИИ в реални операции
Снимка от David Dixon , Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Нов доклад на Cisco за "Състоянието на индустриалния ИИ – 2026" показва, че повечето предприятия вече прилагат ИИ в реални производствени среди, но киберсигурността, мрежовата свързаност и липсата на координация между ИТ и ОТ остават ключови пречки.

Компанията "Cisco" във вторник представи доклада "Състоянието на индустриалния ИИ – 2026", според който мнозинството индустриални организации вече са излезли отвъд фазата на експерименти и пристъпват към разгръщане на изкуствен интелект в реални оперативни среди, където надеждността и безопасността имат много конкретни последствия. Документът очертава прехода от пилотни проекти към мащабни внедрявания в критична инфраструктура и производства.

Годишното проучване обхваща над 1 000 специалисти по оперативни технологии от 19 държави и 21 индустриални сектора. Според резултатите 61% от организациите вече прилагат ИИ в действащи производствени процеси, като 20% съобщават за мащабни, зрели внедрявания в области като производство, транспорт и комунални услуги. Изкуственият интелект се използва за автоматизация на процеси, автоматизиран контрол на качеството, предиктивна поддръжка, оптимизация на логистиката и прогнозиране на енергопотреблението.

Разходите растат, но пропуските в готовността остават

Интересът към индустриалния ИИ продължава да се засилва: 83% от организациите планират да увеличат разходите за ИИ, а 87% очакват осезаеми резултати в рамките на следващите две години. Основните мотиви за внедряване са повишаване на продуктивността (63%), намаляване на разходите (48%) и подобряване на безопасността (34%).

В същото време в доклада се подчертава, че нарастващите пропуски в готовността заплашват да забавят прогреса. Четиридесет процента от участниците посочват проблемите с киберсигурността като основна пречка пред внедряването на ИИ – фактор, който в доклада на Cisco за 2024 г. е заемал едва трето място. Почти половината производствени компании съобщават, че нестабилната безжична свързаност се отразява негативно на работата на ИИ-системите, а мнозина отбелязват, че граничните изчисления и капацитетът на мрежата продължават да бъдат сериозно предизвикателство.

"Индустриалният ИИ преминава от експерименти към реално производство, където системите с изкуствен интелект възприемат заобикалящия свят, анализират го и вземат решения", коментира Викас Бустани, старши вицепрезидент и генерален мениджър на подразделението "Secure Routing and Industrial IoT" в "Cisco". "На този етап успехът вече не се определя само от моделите, а от това доколко мрежите, системите за сигурност и екипите са готови да поддържат ИИ на периферията, в движение и в голям мащаб".

Сътрудничеството между ИТ и ОТ се превръща в решаващ фактор

В доклада се подчертава и силната връзка между нивото на сътрудничество между ИТ- и ОТ-отделите и увереността на организацията, че може да мащабира своите ИИ инициативи. Компаниите, които имат добре координирана работа между екипите по информационни технологии и оперативни технологии, по-често докладват за по-стабилна мрежова инфраструктура и по-висок фокус върху киберсигурността. Обратно, много организации все още функционират при ограничено взаимодействие или почти пълно разделение между тези две функции, което отслабва мрежовата ефективност и забавя внедряването на ИИ.

Киберсигурността, макар и да остава основна пречка, се разглежда и като ключова област за приложение на самия изкуствен интелект. Осемдесет и един процента от производителите заявяват, че разчитат ИИ да подобри възможностите им за киберзащита след по-мащабното му внедряване. Както отбелязват от "Cisco" в доклада: "въпреки че днес пропуските в сигурността ограничават мащабирането на ИИ, организациите го виждат като инструмент за усъвършенстване на откриването на заплахи, мониторинга и повишаването на устойчивостта".

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
изкуствен интелект производство автоматизация киберсигурност Cisco индустриален ИИ оперативни технологии
Сподели:

Коментари (23)

Avatar
Commenter

Georgi48

14.04.2026, 11:28

сериозно ли? толкова бързо ли се развива това нещо?

Commenter

pesho992@gmail

14.04.2026, 11:30

абе, наистина ли?! къде ни останаха ше

Commenter

Мислав

14.04.2026, 11:31

Georgi48, абе сериозно! Шестадесет и едно процента?! Луда работа! Тря

Commenter

Добър_Човек

14.04.2026, 11:31

Абе Георги, сериозно ли питаш? Ама честно ли?! Това вече е шокиращо! 61%!!! Какво чакахме да стане?! Да не сме изостанали от света, бе хора?! Трябваше да сме първи по внедряване на ИИ, а не да се чудим дали ще успеем. За Европа говоря, за България също разбира се!

Commenter

1B741A38C0

14.04.2026, 11:32

Абе, сериозно?! 61% вече? Как така все още има 39%, дето са назад с материала? Не им стига ли акъла да видят, че това е бъдещето? Дано

Commenter

ultra_hero681

14.04.2026, 11:40

хм, интересна. явно ии навлиза все по-сериозно

Commenter

F32A45

14.04.2026, 11:52

абе, значи 61% вече използват ии... интересно. не че някога съм очаквал да видим колите ни да си ми

Commenter

E70DE789E2

14.04.2026, 12:30

Ех... 61% значи... Добре е, че се развиваме, ама дано все пак гледат и на сигурността, бе! Че то ИИ-то хубаво, ама ако някой го хакне -

Commenter

18EA2D9FBD

14.04.2026, 12:31

Ех, 61% вече... Не е малко! Виждам, че все повече компании се хващат на тази вълна с ИИ-то. Дано наистина да помогне за по-ефективна работа и да не създава нови главоболия с киберсигурността, както пише долу. Сериозна тема е това с координацията между ИТ и ОТ – често там се получават най-големите проблеми. Все 🇧🇬

Commenter

Прав_Граждан

14.04.2026, 12:33

Ами... 61% де, да. Не честно е да очакваме технологичен прогрес без "малки" проблеми с киберсигурността, а? Все едно сме се учудили, че колата има нужда от масло. Сериозно, наистина ли се изненадава

Commenter

Честит_Софиянец

14.04.2026, 12:35

Ама наистина, бате! 61% - доста голям процент, особено за нас. Дано не стане като с другите технологични "чудеса" - много шум, а после само главоболия. И напълно прав си за координацията между ИТ И ОТ – тоя проблем е навсякъ

Commenter

Yordan53

14.04.2026, 12:38

Яко! 61% - добре е за родната индустрия, ама да 😡

Commenter

ultra_hero137

14.04.2026, 12:41

абе хора, yordan53 прав е напълно, "ама да 😡". 61% звучи добре на пръв поглед, ама докато не видим как се отразява на работните места тука в българия, малко ми е трудно да се зарадвам. да, технологично напредваме, това си е факт и трябва да го подкрепяме - и аз съм "за" европа и дигиталната трансформация.

Commenter

3E6CFB

14.04.2026, 12:42

Абе, "яко" значи ли наистина? 61%?! Добре де, Yordan53 прав си, ама да не ни заблуждават с тия проценти! Да видим сега – от кои точно фирми са тези 61%? От големите ли, които винаги са били напред или от малките и средни, дето се мъчат да оцелеят? И каква е разликата между "използват" и "ефективно използват"? Ама наистина, кое е реалното състояние

Commenter

ultra_wolf622

14.04.2026, 12:50

Абе хора, вижте сега какво пише тука… 61%! Добре е, разбира се, че индустрията ни напредва, ама все пак... все пак трябва да внимаваме. Тая работа с ИИ-то е хубава, има потенциал, ама и рискове носи – не може само розови очила да гледаме.

Commenter

Пелов

14.04.2026, 13:11

Абе тва с ИИ-то... ама наистина ли вече 61%? 🤔 Дано не стане кат с ковид мерките, дето ни затвориха по домовете. Едни технологии си ги представяме вели 😜

Commenter

F051AD48

14.04.2026, 13:19

Ебати! 61%?! Браво на нашите фирми, че се хващат за технологиите, ама да не стане кат с тия руските тролове дето ни

Commenter

Вачев

14.04.2026, 13:32

Хубава новина! 61% вече използват ИИ – явно сме на прав път с дигиталната трансформация. Важно е да се обър

Commenter

22B8DA44BB

14.04.2026, 13:40

Абе, 61%?! Добре де, ама да видим после какво

Commenter

user499@gmail

14.04.2026, 13:43

Абе, "да видим после кво" - точно така! 😂 Като гледам какви "успехи" ни постигаме напоследък... май ще гледам докато ИИ-тата на някой руски хакер не започнат да си правят собствени фабрики. Сериозно де, добре е че се развиваме технологично, ама да не забравим за киберзащи

Commenter

180FADF1FD

14.04.2026, 13:53

Абе, сериозно ли сега? 61% от индустриалните компании използват ИИ?! Добре де, ама какъв е реалния ефект, бре хора? Защото едно да пишеш докладчето, друго си е дали наистина производството ни става по-ефективно и конкурентно.

Commenter

real147@gmail

14.04.2026, 14:09

Абе, наистина ли 61%?! Добре де, но какво следва от това? Това значи ли, че ще има повече работни места или просто още роботи и по-малко хора на поточната линия? И какви мерки се предприемат за киберсигурността, щом уж толкова много компании вече използват ИИ в производството? Защото ако нещо се взриви там – не

Commenter

Луд_Граждан

14.04.2026, 14:12

Абе хора, здравейте! Видях новината... 61% индустриални компании с ИИ, пише доклада на Cisco. Ей Богу, цифрите са си цифри. Не казвам, че е лошо, напротив! Добър знак е, че се развиваме технологично, ама да не ни връхлети ентусиазмът.