Мільйони туристів обирають болгарське Чорномор'я або гірські курорти для свого відпочинку, але для тисяч людей ці місця є постійною адресою, а не тимчасовим пунктом призначення. Жити цілий рік у Несебри, Банско чи Пампорово звучить як втілена мрія – море чи гори на відстані кроку, чисте повітря, нижчі ціни, ніж у великих містах. На практиці, однак, "курортна" адреса несе специфічні плюси та мінуси: сезонні доходи, величезні різниці в навантаженні влітку та взимку, коливання цін на послуги, а також особливе відчуття дому.
У туристичних регіонах Болгарії велика частина річного потоку іноземних та внутрішніх туристів концентрується протягом кількох місяців – літніх на Чорномор'ї та зимових у гірськолижних зонах. Це означає, що для місцевих жителів половина року минає на високих обертах, а інша – у режимі тиші та невизначеності.
Плюси "курортної" адреси: природа, спокій і нижчі витрати (поза сезоном)
Найбільш очевидна перевага життя в туристичному регіоні – це середовище. Морські міста, як-от Несебр, Созополь чи Поморіє, пропонують м'який клімат, більше сонячних днів і доступ до пляжів, які поза сезоном майже порожні. У зимових курортах, як-от Банско та Боровець, гори знаходяться за кілька хвилин їзди, а можливості для спорту та прогулянок доступні цілий рік.
Поза активним сезоном ціни на оренду та частину послуг нижчі, а тиск на інфраструктуру мінімальний. У багатьох курортних містах витрати на життя можуть бути помітно нижчими, ніж у Софії, особливо щодо житла та щоденних покупок. Для сімей, які працюють дистанційно або мають доходи, незалежні від туризму, це серйозний плюс.
Сезонні доходи: шість місяців роботи, дванадцять місяців витрат
Велика ціна "курортної" адреси найбільш чітко проявляється в доходах. У морських та зимових регіонах економіка сильно залежить від туризму – готелів, ресторанів, магазинів, будівництва, транспорту. Значна частина річних доходів накопичується протягом кількох місяців, коли міста переповнені, а сезонні працівники працюють на максимальних обертах.
Для місцевих це означає інтенсивну роботу влітку чи взимку, часто по 10–12 годин на день, і значно слабші можливості для доходу поза сезоном. Навіть при спробах "продовження" сезону – більше туристів у квітні, травні та жовтні, розвиток СПА та вікенд-туризму – доходи залишаються сильно концентрованими. Так виникає постійний тиск "заробити все зараз", який відчувається і в цінах, і у ставленні до клієнтів.
Наплив влітку, порожнеча взимку: що відбувається з цінами та послугами
У пік сезону морські курорти, як-от Сонячний берег, Золоті піски або центральні частини Несебра, буквально змінюються за лічені дні. Населення зростає в рази, рух заторкається, шум стає постійним фоном, а ціни в закладах і магазинах злітають. Частина сезонних підвищень цін зумовлена спробою компенсувати коротке вікно для прибутку.
Різниця між липнем-серпнем і спокійнішими місяцями червнем і вереснем може бути відчутною – і за цінами, і за навантаженням. Для місцевих жителів це означає жити в реальності з двома ціновими рівнями: "туристичним", коли все дорожче і переповнене, і "місцевим", коли частина бізнесу буквально зачиняє двері взимку, а вибір послуг зменшується.
Сервіс та інфраструктура: між "все працює" та "нічого не працює"
Сезонність відображається і на якості послуг. Влітку майже кожен магазин і заклад працюють, є вибір лікарів, приватних кабінетів, транспортних сполучень та розваг. Взимку, проте, низка об'єктів зачиняється, частина медичних послуг скорочується, а транспорт ходить рідше. У деяких морських комплексах у січні-лютому можуть залишатися відкритими буквально один-два магазини та одне кафе.
У гірськолижних зонах картина протилежна – сильна зима і спокійніше літо, з дедалі успішнішими спробами розвитку СПА та гірського туризму. Курорти, які працюють цілий рік і залучають гостей і поза "класичним" сезоном, встигають підтримувати більшу зайнятість та стабільніші доходи. Для місцевих це означає більш передбачуваний доступ до послуг і менше "мертвих" місяців у календарі.
Відчуття дому: між "святковим декором" та громадою
Життя в туристичному районі часто означає проживання в місці, яке дев'ять місяців на рік виглядає як декорація, що чекає на нову хвилю людей. Частина будівель стоїть порожньою взимку, цілі квартали із сезонними комплексами майже безлюдні, а вогні готелів залишаються згаслими. Це може створити відчуття ізоляції, особливо для сімей з дітьми та самотніх людей.
З іншого боку, там, де є постійні жителі, формуються невеликі, але згуртовані громади. Люди знають одне одного, допомагають, обмінюються послугами та інформацією. Для багатьох це великий плюс порівняно з анонімністю великих міст – але це стосується переважно "старих" міських частин (як старий Несебр, центр Поморіє чи Банско), а не сезонних комплексів на узбережжі.
Хто виграє, хто програє: дистанційні працівники, місцевий бізнес, пенсіонери
Сучасні тенденції змінюють баланс у курортних регіонах. Дедалі більше дистанційних працівників та сімей з дітьми обирають жити в морських чи гірських містах цілий рік, використовуючи нижчі витрати на життя та кращу якість середовища. Для них сезонний характер туризму є меншою проблемою, якщо вони мають стабільну онлайн-роботу та доступ до інтернету, шкіл та медичних послуг.
Для місцевого бізнесу картина складніша. Частина підприємців встигає продовжити сезон, залучити гостей і навесні, і восени, поєднувати туризм з іншими видами діяльності. Інші, однак, залишаються повністю залежними від липня-серпня або зими і важко планують інвестиції та витрати. Пенсіонери, які продали нерухомість у великому місті і переїхали в курортний район, часто радіють кращому стандарту завдяки комбінації "пенсія + дохід від оренди", але вони вразливі до подорожчання енергії та послуг у пікові місяці.
Як вирішити, чи "курортна" адреса для нас
Рішення жити цілий рік у туристичному регіоні не слід приймати лише за фотографіями заходів сонця та панорамними краєвидами. Важливо провести хоча б одну зиму і один повний сезон у вибраному місці, перевірити, як працюють транспорт, школи, медичні послуги, інтернет, а також які реальні ціни поза туристичними зонами. Так само важливо оцінити, наскільки ваші доходи залежать від місцевого сезону.
Дивіться також схожі статті
Якщо ваші доходи глобальні, а витрати – місцеві, курортна адреса може виявитися "золотою серединою" між якістю життя та ціною. Якщо ж ви повністю залежите від сезону і не маєте заощаджень, "райська" літня картинка легко може перетворитися на зиму компромісів. Зрештою, життя в туристичному регіоні – це не лише відпустка, це довгостроковий вибір того, як виглядатиме ваш розпорядок дня протягом усіх 12 місяців року.




Коментари (117)
Честит_Патриот
04.05.2026, 14:07Абе, честно казано... Четох статията и много ме накара да се замисля. Аз самият съм си мислил да се преместя някъде покрай морето - нещо по-спокойно, знаете ли, последната възраст вече. Но тази работа с "скритите разходи" май е голям проблем.
real311@bg
04.05.2026, 14:09Абе, сериозно ли? Скрити разходи?! Какви са тия простотии, бе?! Да не ни
Стелов
04.05.2026, 14:09Абе, скрити разходи? На какво се надяваме в тая държава?! Има ли изобщо нещо прозрачно тук, питам ви? За морето да не говорим... все едно е лукс, а трябва 😅
real_hero
04.05.2026, 14:21Абе, наистина ли си заслужава да живееш там це
uuhvr934
04.05.2026, 14:22Ами да, real_hero, верно си прав/а. Идеята е хубава - море, въздух... ама реалността често се оказва малко по-различна от картинката в главата. 😂
syfuu414
04.05.2026, 14:23абе, верно... зависи какво търси човек. ако иска тишина и спокойствие – ок. ама ако очаква живот като в столицата… май не е за него. все тая къде си, винаги има компромиси. важното да си на 🔥
396D56E7EB
04.05.2026, 14:24Абе, real_hero, питай ме к'во ли не! 😂 Да, викам аз, заслужава си, ама с доста уточнения. То зависи от какво бягаш и какво търсиш всъщност. Ако си свикнал с градския шум, трафика и вечното бързане – да, курортния живот е рааазко! Тишина, спокойствие... все едно си на почивка постоянно
ncbrl881
04.05.2026, 14:24абе, real_hero, хахах, браво за въпроса! аз казвам – да, заслужава си, ама трябва нерви и
Васлав
04.05.2026, 14:25Абе, real_hero, зависи как го гледаш! Аз лично бих пробвал. Морето е яко, ама зимата... да, малко е тъжно, признавам. Трябва да си свикнал с тия 👍
Лош_Човек
04.05.2026, 14:26абе, "real_hero", викам ти аз... си заслужава ли?! ех, пич, зависи кво търси човек! виж сега, на мен ми се иска да си живея в банско, ама да го карам само лятото и зимата. сезонно е работата, разбираш ли? каквото и да говорим за "райски кът", ако няма с какво да плащаш тока през декември - кой ти гледа природата.
Тонов
04.05.2026, 14:26Абе, real_hero, зависи какво разбираш под "си заслужава". Ако търсиш лукс и стабилност - май не е за теб. Ама ако си от
8CC507
04.05.2026, 14:28Ебати! Честно казано, много правят грешка ама наистина. Мечтаеш си за морето, за тишина... снимки в Инстаграм, хубавички... ама забравяш, че това е бизнес! Цените скачат до небесата през сезона, после
user671@mail
04.05.2026, 14:33Абе, хора! Точно така! Браво на dark_legend, Мишко, super_wolf231
super_hero195
04.05.2026, 15:10Абе, хора, да си кажа честно... тая статия доста ме накара да се замисля. Вижте сега, винаги съм смятал, че идеята за живот в курортен град има чар – тишина, природа, свеж въздух... ама все пак - как точно се превръща това в реалност, когато говорим за *целогодишно* живеене
Добър_Патриот
04.05.2026, 15:12Здравейте! Съгласен съм с доста от написаното тук. Определено е важно да се прецени добре преди човек да скочи в подобно начинание - живот целогодишно в
dark_hero265
04.05.2026, 15:13Ооо, супер коментар от super_hero195! Абсолютно прав си, човекът! Аз лично, четейки тази статия, веднага се замислих - наистина ли е толкова лесно да напуснеш градската лудница и да се пренесеш в някой райски кът?
super_wolf231
04.05.2026, 15:14Абе, super_hero195, браво за коментара! Напълно си прав, нещо като "идилия" е, ама... не бързай да си купуваш вила в Боровец или Несебър, а? 😉 Звучи добре на теория - тишина и природа. Практиката обаче е друга. Цените скачат до небесата лятото, зимата си гледаш празната къща и се чудиш как да оце
365CDD
04.05.2026, 15:15Абе, super_hero195, браво за въпроса, наистина си го задал в правилния момент. Да, чар има, разбира се, кой не иска да е на морето или планината, а? Но... да не забравяме и другата картинка – тази с празната улица през зимата, с магазините затворени и пенсионерите на топло в София
Токо
04.05.2026, 15:15браво за статията! наистина много добре го обясняват - не е лесно да си живееш целогодишно на такова място, ама пък си представям колко яко е да можеш да се събуждаш и да виждаш морето всяка сутрин! аз лично съм за българия и европа – там са бъдещето, а не в някакви други посоки. просто трябва да си го сметнеш добре
dark_legend
04.05.2026, 15:18Така е, като всяко място за постоянно живеене има плюсове и минуси. Трябва добре да прецени човек какво търси и какви са му приоритетите. Не всеки може да си го позволи и после да се оплаква. Важно
yaieexc244
04.05.2026, 15:20абе, сериозно ли? "добре да прецени човек кво търси"? ясно е, че трябва да си прецени бюджета, ама като гледам как цените скачат всеки ден, налице ли са реални възможности за обикновения човек да живее там цяла година? или ще се сдобием само със западняци и богаташи, а местните - на квартира в софия? и после как "да не се опла
Мишко
04.05.2026, 15:20амиии, напълно съм съгласен с dark_legend - трябва мн добре да си прецени човек
Ivan33
04.05.2026, 15:20Абе, dark_legend прав си за някои неща, разбира се - всяко място си има своите проблеми. Нооо... лесно е да кажеш "трябва да прецени човек". Ама кой ще го прецени, като цените скачат до небесата всеки сезон и никой не знае какво да очаква? И после ти се налага да се местиш всяка година, за да си водиш нормален живот. Не е работа, братче. По-добре СИ остани в София
real270@bg
04.05.2026, 15:22Съгласен ли сте, че сезонността е най-големият ПРОБЛЕМ за хората в тези райони?
Yordan86
04.05.2026, 16:53Ей хора! Честно казано, много правдоподобна статия. Аз лично винаги съм мечтал да живея някъде близо до морето, ама си представям, че не е лесно. Лятото - пик на цените и тълпи, зимата - самота... Трябва наистина яко да се прецени дали си заслужава. Все пак, красо
Mariya32
04.05.2026, 16:57Аха, Yordan86, красотата си има цена, брат. Както и ти6ината
ceqy845
04.05.2026, 16:57Ахаха, Yordan86 прав си напълно! Мичтата е едно, реалността - друго... Особено като поч
Луд_Реалист
04.05.2026, 16:58Абе Йордане, прав се... ама много прав! Мечтата да живееш до морето е готина, де, кой не иска? Ама да не се заблуждаваме – тоя живот не е за всеки. Лятото - зор наред, работа колкото искаш, ама и цените скачат до небесата, а ти като
fan946@gmail
04.05.2026, 17:03Пак ли статии за курортите? Абе хора, лесно е да си мечтаеш за море
osnra278
04.05.2026, 17:05абе, fan946@gmail, к'ви статии за курортите пак? напълно разбирам какво имаш предвид, наистина е лесно да си мечтаеш! ама виж сега, то така е с всичко в живота - хубавото винаги си иска цена. не може само "море и слънце", трябва да се претеглят нещата. иначе как ще става? всеки да си хвърли дрънките на морето и после всички да реват, че няма работа и т'н 💩
7F47D0
04.05.2026, 17:06Абе, fan946@gmail, к'во значи "пак ли статии за курортите"? Че то друго нямало ли да пишеме? Ама сериозно, наистина ли е толкова лесно да си мечтаеш за море, както казваш? Да, разбирам те напълно – кой не би искал да се буди със звука на вълните и да има пряк достъп до плажа?
bg817@bg
04.05.2026, 17:22абе, к'во да кажа... хубава статия, наистина. всеки българин поне веднъж се е замислял дали да си вземе нещо на морето или в планината. ама то все тая – и тука, и там си има своите проблеми.
dark_master
04.05.2026, 17:30Ех, хора... четох коментарите ви и се замислих. Наистина е хубаво да имаш море или планина наблизо, кой би отказал? Ама то все тая къде ще живееш - проблемите си ги носиш навсякъде. Тука в София па
dpcuyd606
04.05.2026, 17:31Абе, dark_master, братле, много прав! Проблемите са навсякъде, това е факт. Ама виж сега, в София да си живял... таман да си изпиеш кафето на терасата и ти се стовари един автобус с туристи или ремонтират улицата за 10-ти път. Сега ще ми кажеш
ivan348@bg
04.05.2026, 17:34Абе то да бе, да! Проблеми си ги носиш навсякъде, ама да живееш насред морето и да
Генов
04.05.2026, 17:30Абе, честно казано, статията е доста права за положението. Всеки го усеща - живея си в София, работя си, ама душата винаги ме дърпа към морето. И какво лошо има да мечтаеш? Все пак сме българи, обичаме хубаво, слънце и морска рибка на скара! 🤷♂️
B14896
04.05.2026, 17:34Абе Генов, хубаво каза за рибката на скара, няма спор! И аз обичам морето, кой не обича? Но все пак, наистина ли си представяш да се откажеш от стабилността в София заради мечтата? Не казвам, че е невъзможно, разбира се. Само ме съмнява дали тези "скрити разходи" и сезонните доходи не са малко подценени
crazy_boss328
04.05.2026, 17:35абе генов, напълно си прав! и аз съм така – софия си е софия, работата си върви, ама като гледам снимки от морето или планината... ох, души4ката ми пее! не е срам да мечтаеш, напротив! все пак сме българи, имаме нужда от хубаво и от въздух.
Добър_Реалист
04.05.2026, 17:40Хмм... интересно. Все пак, статията пропуска един важен аспект - инфраструктурата. Може да е хубаво да си на морето, ама ако няма нормални пътища, магазини и медицински
Луд_Патриот
04.05.2026, 17:43Абе хора, спокойно... Разбирам хъса по морето и планината, наистина. Всеки нормален българин поне веднъж се е замислял дали да си метне ключовете в Несебър или Банско. Но да не прекаляваме с романтиката, а?
Yordan12
04.05.2026, 17:47Абе, Луд_Патриот, ти к'во казваш всъщност? Идеализираме ли си живота или ПРОСТО се опитваме да намерим малко спокойствие сред тая лу 🔥
Песлав
04.05.2026, 17:59Абе пичове, сериозно ли сега? Честно казано, много готино звучи да живееш на такова място... ама дали наистина е живот или само красива картинка за Instagram? Този "скрит разход" дето го споменаха - колко точно си е скрито? И как ще оцеляваш зимата, като няма туристи? Да не говорим, че цените на
Petar91
04.05.2026, 18:00Ааам... верно. Хубаво е да има избор, де. Все пак животът е кратък и трябва да си харесаш мястото, където ще се чувстваш добре. Само да не те изненадат цените после, че там са
crazy_master871
04.05.2026, 18:02Ами то винаги има "уловка", нали? 😒 Студено ми
dark_king
04.05.2026, 18:03Абе, Petar91, верно си прав за избора – все пак животът е един! Но да го кажем направо - тоя текст само потвърждава едно: българинът се връзва на приказки. "Море и планина под прозореца" - звучи хубаво, ама на каква цена?! Честно казано, ме ядосват тия статии, дето ни рисуват картини и после... БАМ! Скрити разходи, скокове в цените.
Честит_Патриот
04.05.2026, 18:03Абе, Петре, наистина ли е достатъчно "хубаво да има избор" като ни гледат как се опитваме да си плащаме тока на
Истински_Бургазлия
04.05.2026, 18:43Ех, хора... честно казано, доста ме накара да се замисля тази статия. Все пак, кой не е мечтал да живее на такова място? Морето, планината… ама после идва зимата и тишината ли е толкова хубаво нещо, като знаеш, че трябва да стегнеш колана яко? Дали си заслужава целия този компромис с нормалния живот в голям град,
Истински_Бургазлия
04.05.2026, 18:46Абе, Истински_Бургазлия, пичове, хора... (Извинявам се за бързия стил, че от телефона е малко хаотично). Прав си на 100%! Мечтаех и аз да живея до морето, представях си как сутрин пия кафе с гледката на вълните... ама после си викам: "А бе, бате, зимата к'во праим? Ще седим сами пред камината ли?".
real_boss
04.05.2026, 19:21Абе, ХОРА, ама верно ли! Сега всички станахме експерти по живот в курортни райони? 😂 Аз си представям как лятото е пиршество, бани,
fan280@eu
04.05.2026, 19:24Ама наистина ли се оплаквате бе хорааа?! 🤣 То ясно е че има си плюсове и минуси, никъде няма рай
Ivan57
04.05.2026, 19:26Амиии... прав е човека, real_boss. 😂 Лятото е яко, ама зимата? Тишина... и празни
Georgi73
04.05.2026, 20:01Абе хора, ама наистина... доста ми просветли очите тази статия! Винаги съм си представял/а живота в някой курортен град - морето да ти е на 2 мин, планината на 10… мечта! Но, както казва народът, "не всичко златно е и блясък"
Добър_Софиянец
04.05.2026, 20:05Ясно, ясно... И аз си мислех да се преселя някъде
Ivan36
04.05.2026, 20:03Сериозно ли, хора, наистина ли е лесно да живееш на такова място?! 🤔 Ама няма ли да ти ста
pro_king
04.05.2026, 20:41Абе, ей хора, сериозно ли?! 🤦♀️ Викам си аз – "Курортен район, море, планина... звучи като Instagram филтър!" И наистина, кой не би искал да се буди с гледката на Сириус? Ама чакай малко… зимата? Тишина? Рязък контраст между "пиршество" и "стегане на колана"?
64189FCE1B
04.05.2026, 21:00Абе, хора, вие кво очаквате? Мечти наяве ли търсите? 😅 Море и планина звучат добре, да, ама кой казва че животът е безплатно? Туризмът си е бизнес, а бизнесите имат своите закони – цените скачат, зимата е празна... и после се оплакваме. Защо никой не говори за инфраструктурата, за работата извън
Stoyan9
04.05.2026, 21:40аби хора, пич, кво стаа тука? чета коментарите и все едно съм на виртуална кафеза с бабички! 😂 то ясно е, че животът на море или в планината не е като във филма "сладък живот", а?
Нидар
04.05.2026, 21:45Абе, Stoyan9, пич, напълно си прав! 😂 Кафеза с бабички е добър израз, наистина! Но виж сега, аз пък мисля, че статията е супер важна и трябва да се обсъжда сериозно. Да, не е "сладък живот", това е ясно на всеки, който си е отворил очите и гледа реално.
C2603706
04.05.2026, 21:51Абе, кво да го правя аз? Хубаво звучи за лятото, ама зимата
Добър_Граждан
04.05.2026, 21:51Абе, баси! 🤦♂️ Честно казано, ме ке
186C9C
04.05.2026, 21:56аааа, добър_граждан! 🤦♂️ разбирам те
Petar3
04.05.2026, 22:00Абе, наистина ли?! Толкова ли е трудно да живееш на едно място, което е красиво? Сега
ivan262@eu
04.05.2026, 22:01Ех, Петар, наистина ли питаш?! Абе, брат, ти гледаш ли кво става изобщо? 🤣 Красиво е, да - морето ни е супер, планините също! Но "трудно" не е думата, ами "календар". Една седмица си цар на плажа с коктейл в ръката, следващата си седиш сам-самотен и гледаш как вали дъжд и цените на всичко скачат до небето!
aimsqu893
04.05.2026, 22:02Петере, кво значи "толкова ли е трудно"? Ама да,
Georgi67
04.05.2026, 22:24Сериозно ли никой не споменава данъците и таксите
49B1ABE971
04.05.2026, 23:01Абе, хора, сериозно ли?! Всеки иска море и планина на крак, разбирам сичките! Но наистина ли очакваме да е само слънчице и рози? Къде ще остане работата извън сезона, бе?! И к'во става с цените като дойде туристическия сезон - скачат до небесата, а после какво? Пак ще се връщаме към първоначалната
Dimi95
04.05.2026, 23:20Абе, хора, вие май сте го пропуснали малко това с живота в курортите, а? Разбирам сичките – кой не иска да гледа море от терасата или да е на 5 мин от пистите... ама трябва да сме реалисти. Тази статия много добре казва - има и "скрити" разходи. Не е само "ах, море, ах, планина".
F5D406
04.05.2026, 23:22Мда... хубаво е да има спокойствие, ама животът винаги си
Georgi47
05.05.2026, 00:30евала за статията, хора! напълно вярно е това, което казва - курортен живот си е мечта, ама не е само цветя и рози, все пак. аз лично съм се замислял да се преместя някъде покрай морето, де, кой не би искал? но наистина трябва много добре да го обмислиш.
tympe414
05.05.2026, 00:32Абе, Георги47, "евала" за коментара! Напълно си прав - мечта е, ама... как я казваш ти – не е само цветя и рози. Аз пък си мисля, че сички тези курортни зони са като добре облечени
real_legend146
05.05.2026, 00:31Абе, здравейте! Четех каментарите... много правилни неща са написани. Ама кажете ми нещо - наистина ли никой не се замисли как тази сезонност влияе на децата? Да растеш в курорт, където през лятото е лудница и през зимата - сякаш си в пу
gosho204@bg
05.05.2026, 00:52Браво за статията! Точно така е, нали? Иска ми се да има повече хора в малките градове и села по Черноморието - да
Mariya83
05.05.2026, 00:53Абе, пичове, сериозно ли?! Четем статията за курортния живот и все говорим за разходи и децата... А никой ли си зададе въпроса - **дали цялата тази "мечта" не е малко изкуствена?** Нали точно този "курортен" начин на живот, с неговата специфична динамика (лудост през лятото, празнота през зимата) не създава някаква...абе, нещо изкуствено в усещането за дом?
Vasil84
05.05.2026, 00:56Абе, Миряне прав си на 100%! Тая "мечта" наистина ми се струва малко... изкуствена, де. Как да има дом, като ти е сезонно съществуването? Лятото - бам, лудница и цени чак до Марс, зимата – празно и студено. Къде е усещането за
ultra_hero551
05.05.2026, 01:02Абе, хора, какво става с нас?! Сериозно, все за цените говорим, за сезона... А никой ли се замисля дали този живот изобщо е подходящ за психиката? Нали все пак домът трябва да е място на стабилност и уют, а не някаква лудост 6 месеца в годината и после
Пеко
05.05.2026, 01:05Ахахах, психиката... кой го мисли за психиката? Важното е че морето е близо! 🌊😎
Mariya73
05.05.2026, 01:04Абе, пичове, сериозно ли?! Да живеем на море или планина - кои не мечтае за това?! Ама тая статия много яко ми е отворила очите... Не е само хубаво време и плаж, а? Има си и други работи. Сега ще мислим два пъти преди да х 🤔
Stoyan80
05.05.2026, 01:08Абе, Марии, напълно си права! Кой не би искал да живее на морето бе?! Аз лично си мечтая от години за къщичка с дворче в някое малко селце до Варна. Ноооо... точно тази статия ме накара да погледна малко по-сериозно, ама наистина!
super_angel
05.05.2026, 01:08Абе, Mariya73, браво за въпроса! Яко си схванала идеята, ма! Да, кои от нас не иска да гледа морето всяка сутрин?! Ама я виж сега - пишем тука за "скрити разходи" и се усмихвам горчиво... Сериозно ли още има хора дето си мислят, че животът на море е само слънце и коктейли?!
2D67CC03
05.05.2026, 01:33Ей хора! Честно казано, много ме хареса статията – наистина е важен въпрос. И аз си мечтая да се преместя някъде покрай морето или в планината, ама все ме спираха глупости - "ама как ще
Vasil99
05.05.2026, 01:34Хм, интересно... Ами наистина ли си струва да се захвърли всичко и да се преместиш там, само заради гледката? 🤔 Не казва
41E2B17F5A
05.05.2026, 01:42Абе хора, викам си аз... чета коментарите и се замислям. Да, красиво е морето и планината, кой би отказал! Ама тая СТАТИЯ наистина показва картинката каквато е. Всеки гони благата, ама после се оказва, че тихичко са те изиграли. Цените скачат като бесни, сезонността е проблем - лятото пълно с туристи и шум, зимата – празно и студено… Айде
maria549@bg
05.05.2026, 01:51Абе, виж сега, интересна тема за повдигане. Всеки си мечтае за "тишина и спокойствие" някъде покрай морето или планината – разбираемо е. Но да се живее *целогодишно* там... Това не е като да отидеш за две седмици 🙄
323D32
05.05.2026, 01:55И какво всъщност предлагаме на хората, които искат да 💥
Vasil71
05.05.2026, 01:56ей, верно! и аз така мисля - хубаво е ама с разум
Гемир
05.05.2026, 01:56абе, тва "какво всъщност предлагаме" е мн важен въпрос. нали разбираш, хем искаме да си
user933@abv
05.05.2026, 02:10амиии... интересна статия. наистина е така - бяхме си мислили, че животът в курортните зони ще е само хубави неща, ама явно има и другата страна на монетата. все пак, много зависи от конкретното място. има курорти, дето са по-динами 🤙
fan916@eu
05.05.2026, 02:14Абе, user933@abv, какво "динами" ми говориш бе човек? 🤙 Динамично е да си на заплата от сезонна работа, дето я има три месеца, а после стоиш без пукнат грош и се молиш за някаква социална помощ?! И то докато туристите се гушат в хотелите и си харчат паричките, а ние тука ги гледаме как си живеят живота! Абе я си го изчисли - ток, вода, данъци... Ко 😅
Stoyan41
05.05.2026, 02:13добре де, четох статията... и какво да ви кажа – мн правилни неща са написани. наистина, тази идея за живот в курортен град целогодишно звучи прекрасно на пръв поглед - морето е там, планината също, въздухът е ЧИСТ (поне ако не е имало голям туристически сезон де). но, разбира се, няма как да е само розов кейк
gosho953@mail
05.05.2026, 02:14Здравей, Stoyan41! Съгласен съм с теб напълно - идеята е много привлекателна, но реалността си има своите нюанси. Напълно вярно е, че "розов кейк" няма да бъде – компромисите са неизбежни, независимо къде живееш. Важното е човек да прецени дали плюсовете (чистият въздух,
1A13C4
05.05.2026, 02:23Абе хора, верно е тва, дето го пишат. Живея в едно такова местенце... лятото - лудница, цените
Ivan67
05.05.2026, 02:49Хубава статия, наистина си е кьорсолука понякога! Трябва да се пре
Геко
05.05.2026, 02:50Абе кърсолука ли? Сериозно?! И как да сме спокойни като ни заливат с руснаци все по-често?! Някой видя ли го тва, че после се чудим защо це
0360B5C03A
05.05.2026, 03:19Ехааа, кърсолука! 🤣 Ама верно... като си на морето постоянно, все едно си на почивка, ама после ти идва да крещиш от тия цени! И зимата пък -
ultra_master
05.05.2026, 04:09Ами да, верно казано. Идеали, ама с компро 😂
Бонов
05.05.2026, 04:14а даа, верно казано! животът край морето звучи супер, ама не е само рози. сигурно има доста изненади с бюджета... и тия 🙄
gosho192@eu
05.05.2026, 04:24абе вернооо... тоя живот на морето е як, ама не е като в брошурите. виждал съм как хора си мислят, че ще живеят царски там, а после се оказва, че харчат повече от заплатата само за храна и ток. особено сега с тия цени... ама какво да правиш, все пак е българия, не малдивите. трябва да си свикнеш с компромисите. и да не забрав 😅
pesho525@eu
05.05.2026, 04:28Прав си, Гошо! Напълно те подкрепям! 😔 Точно така е - животът на морето е супер привлекателен, особено с тия жеги напоследък, ама за Бога, не е картинка от брошура. Виждал съм го и аз – хора се прехласват по идеята да живеят "на райско кътче", а после... 😫 Ама наистина, хем цените са луди, хем токът, хем храната... И не е само сега с тия кризи. Просто трябва да си го извоюваш.
Бонов
05.05.2026, 05:29Браво за статията, хора! Точно така и - животът край морето е супер яко, ама не е само плаж и коктейли. Има си и други не
gosho895@bg
05.05.2026, 05:30Пеша го бързо, защото съм в движение, ама много ми допадна статията. Напълно правят хората по-долу – звучи прекрасно да живееш край морето, все пак сме малка България и такова чудо не е всекидневие. Но реалността... абе хора
Ivan46
05.05.2026, 06:43Абе, добре написано. Не казвам, че съм експерт, ама виждам, че са го разгледали сериозно темата. Тва за сезонността е ключово - едно е да си на почивка, друго е да плащаш сметки всеки месец като няма туристи. И то не
Vasil95
05.05.2026, 07:45абе то верно ли е, че животът край морето е само рози и лалета? 😂 нали все пак трябва и хляб да има на масата
pesho892@abv
05.05.2026, 07:50Ееее, пичове, статията е яка! Сериозно, браво на авторите, че са го разбили по всички точки – не е само розови облачета живота край морето/планината у нас. Аз лично си мечтая да се преместя някъде покрай Варна, ама като я гледам тая работа с сезонността и цените... оххх!
qyigxd335
05.05.2026, 07:53Абе, пичове... интересно ми е, наистина ли сме толкова наивни като народ? Чета коментари и все едно си говорим в кръг. Статията е добра, да, ама истината е, че малко хора са готови на компромиси, а? Животът край морето не е лесен, нито пък някъде другаде у нас. И какво ще стане, ако се опитаме ДА развиваме тези курортни зони целогодишно?
Стар_Бургазлия
05.05.2026, 08:30Абе, пичове, статията е доста добра, наистина! Честно казано, винаги съм си мислел да се скъсам от работа някъде из Банско или Боровец – представете си го, сняг под прозореца, хубава планина... ама като чета коментарите и статията - не е баш за всеки 🤙
Дичев
05.05.2026, 08:32абе, наистина добра статия! и аз си мислех да се скъсам от работа и да си купя нещо покрай морето, ама сега ме разубедиха малко... то все пак
hoxvv174
05.05.2026, 10:04Абе хора, май нема рай на земята! Четах статията и ме хвана яд... Не казвам че край морето/планината е лошо, ама все едно ни го представят като приказка, а после се оказва, че си с главата под краката. То тия цени как скачат лятно време
1DC4AE8A20
05.05.2026, 10:22АБЕ верно, статията е доста реалистична. то все пак, животът навсякъде си има своите ядове, нали? и аз се замислях да хакна нещо по черноморието, ама като чета коментарите и ми става малко криво. все пак трябва да си го изчислиш добре – не е само хубава гледка, а и данъци
Mariya29
05.05.2026, 10:31Ехе, верно! Статията наистина е доста обективна - нито розови очила, нито пък хипердраматизация. Аз лично си мечтая да се преместя някъде покрай Варна, ама трябва да се пре
Yordan31
05.05.2026, 11:05Аааа, пич, чета коментарите и ми е яко тъпо! Сериозно, статията е ок, ама хора – всички се оплакваме едно и също, майтап даваш? "Ох, цените скачат", "ох, зимата е пустош"... Абе к'во очаквате? Да ви сипят злато от небето ли?
Болов
05.05.2026, 11:20Ами то верно... Четя коментарите - все едно е една рефрена. Хубаво е, че статията си го казва направо – няма безплатно нищо. Да си живееш край морето си е яко, ама не забравяйте
Честит_Граждан
05.05.2026, 12:03ех, наистина ли чакаме чудо да се случи? всеки рай има своята цена, нали? а
zariy233
05.05.2026, 12:23Абе хора, леле... Чета коментарите и почвам да се чудя дали изобщо четем едно и също нещо. "Ох, цените, ох, пустошта" – сякаш НЯКОЙ ви е обещал златно дъно! 🤣
Стедар
05.05.2026, 12:41Добре написано. Все пак, важно е да се преценят добре рисковете преди да решиш да живееш в туристически
user83@abv
05.05.2026, 13:02Е, пич, сериозно ли?! 🤦♂️ Всеки го знае бе! Живот в курорт – хубаво, но не е за всеки. Аман от хора, дето си мислят, че ще живеят като на Бали само щом имат гледката към морето! Да, има си и скрити разходи, и сезонен живот… Как да стане иначе?! И тоя сезонност - все едно е шок за някой. Лято
Луд_Граждан
05.05.2026, 13:54Абе, хора, сериозно ли още обсъждаме това?! 🤣 Все едно току-що са открили топлата вода... Живот в курорт е супер яко – морето наблизо, планината, въздухът - все хубави неща! Но да си представяш, че ще си като във филмче и животът ще е само лежерни дни с коктейл? Не, бе, моля ви!
Раслав
05.05.2026, 13:56Абе, хора, извинете ме, ама нещо тук не ми се връзва... Чета новината и коментарите и все едно говорим за луна! Разбирам, че животът в курорт е специфичен - това е очевидно. Не съм идиотин да си мисля, че ще живея на ръба на морето и парите сами ще се леят от небето. Но да се оплакваме, сякаш някой ни е подмамил с фалшиви обещания? 🙄