Потепление будит пчел и ос преждевременно и истощает их, показывает масштабное исследование

Редакция BurgasMedia Калина Василева
20.04.2026 • 12:54
3462 прегледа
79 коментара
Потепление будит пчел и ос преждевременно и истощает их, показывает масштабное исследование
Снимка от Ivar Leidus, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Более теплые весенние температуры заставляют диких пчел и ос выходить из зимней спячки раньше, терять до трети своей массы тела и начинать сезон с меньшей энергией – особенно в более холодных регионах, предупреждает новое исследование в "Functional Ecology".

Повышающиеся температуры заставляют диких пчел и ос выходить из зимней "спячки" раньше обычного, что ускоряет расходование их энергетических запасов и ухудшает физическое состояние. К этому выводу пришла международная группа ученых в масштабном эксперименте, опубликованном в журнале "Functional Ecology".

Большой полевой эксперимент в Баварии

Исследователи из Университета во Вюрцбурге собрали около 15 000 зимующих насекомых из более 160 точек в разных частях Баварии, Германия. После этого их выращивали в контролируемых условиях, которые симулируют "холодную", "теплую" и "горячую" весну, чтобы воссоздать разные климатические сценарии. Команда, руководимая д-ром Кристиной Ганузой и проф. Ингольфом Стефаном-Девентером, проследила за пятью видами диких пчел и ос, которые появляются в разные моменты года.

Все пять видов вылупляются раньше при более теплых весенних температурах. Сила этого эффекта, однако, зависит от географического и климатического происхождения насекомых. Популяции, которые в природе выходят весной из более теплых регионов – например, из Нижней Франконии – реагируют с особенно ранним появлением и успевают сохранить большую часть своей массы тела. Насекомые из более холодных районов, таких как Баварский лес, переносят потепление значительно хуже.

У позднелетних видов только особи из более холодных регионов вылупляются раньше обычного при теплых условиях. Самки летних видов теряют массу тела намного быстрее в теплой среде – в некоторых случаях до 34 процентов по сравнению с контрольными группами при более низких температурах.

Насекомые из холодного климата наиболее уязвимы

Результаты очерчивают тревожный дисбаланс: насекомые, которые выходят слишком рано из зимовки, часто еще не находят достаточно цветущих растений или добычи, которой можно было бы питаться. В то же время более высокие температуры заставляют зимующих взрослых сжигать свои энергетические жировые резервы намного быстрее, что ослабляет их еще до того, как они начнут активно искать пищу.

"Наши данные показывают, что насекомые из более холодных регионов особенно уязвимы к теплым весенним сезонам. Они теряют энергию быстрее, и поэтому начинают сезон в значительно худших исходных условиях", подчеркивает д-р Гануза.

Более хорошее состояние насекомых из более теплых районов подсказывает, что климатическое происхождение задает "рамку" для того, насколько гибко они могут реагировать на потепление. Хотя все популяции покидают зимний покой раньше при более высоких температурах, не все успевают сохранить достаточно энергии, чтобы выжить и успешно размножиться.

Открытые вопросы об опылении и адаптации

Исследование является частью проекта "LandKlif" в рамках Баварской климатической исследовательской сети и поднимает ряд вопросов, на которые ученым еще предстоит искать ответ. Среди них: как экстремальная жара влияет на момент вылупления; что означает потеря энергетических резервов для эффективности опыления; и с какой скоростью популяции пчел и ос могут адаптироваться к постоянно меняющимся температурам.

Дикие пчелы и другие опылители уже находятся под сильным давлением из-за уничтожения естественных мест обитания, интенсивного земледелия и использования пестицидов. Дополнительный стресс от смещения сезонов, вызванного климатическими изменениями, может усугубить риск для популяций, которые стоят в основе огромной части мирового производства продуктов питания.

Авторы исследования предупреждают, что если насекомые начинают сезон все более истощенными и несинхронно с цветением растений, это может привести к цепным эффектам – от более слабого опыления и более низких урожаев до дополнительного спада в биоразнообразии. Поэтому они призывают климатическую политику и охрану природы рассматривать опылителей как ключевой показатель устойчивости экосистем.

Автор Калина Василева
Калина Василева

Автор на тази статия

Калина Василева е журналист с богат опит в отразяването на широк спектър от теми. Тя е отговорна за ежедневното следене на новинарския поток и покриването на разнообразни рубрики.

Нейната работа обхваща общи новини за България, градско благоустройство, интересни истории от живота, събития за деца и материали за света на животните. Калина също така поддържа и организира съдържанието в категория Архив.

Тагове:
климат потепление исследование пчелы осы насекомые опыление
Сподели:

Коментари (79)

Avatar
Commenter

Добър_Реалист

20.04.2026, 12:58

Ооо, леле, че майтап! 🤦‍♂️ Сериозно ли? Пчелите и осите вече са се разбудили?! Ама то зимата едва свърши!

Commenter

9E0034CFBC

20.04.2026, 13:00

Абе т'ва с климатичните промени е все по-сериозно,

Commenter

user890@mail

20.04.2026, 13:01

Абе, Добър_Реалист, майтап да е... ама квото става, става. И да сме честни, пчелите не са единствените, които се изнервят

Commenter

Млад_Софиянец

20.04.2026, 13:01

Абе, Добър_Реалист, браво за "майтап"-а! 😂 Направо ми просветли деня. Щом пчелите са изтощени, значи и мед ще има по-малко. Аз лично се притеснявам повече как ще си плащаме тока зимата, ама явно трябва да се тревожим и за осичките. 🤦‍♀️ Все пак, добре че не е някой друг виновен, а просто малко глобално затопляне... дето Путин май го предизвика с

Commenter

bssbnwm929

20.04.2026, 13:03

аби, наистина ли?! 🤯 тоя свят полудя!

Commenter

Dimi75

20.04.2026, 13:03

Ахахах, то верно - пчеличките вече са на изто

Commenter

74706F7F54

20.04.2026, 13:03

Абе, Добър_Реалист, наистина ли никой не се замисля от къде да вземе 🇧🇬

Commenter

Petar93

20.04.2026, 13:03

Абе, Добър_Реалист, хахах, верно е! 🤦‍♂️ И аз се изненадах като го прочетох. Ама майтап да нема! Честно казано, малко ме притеснява тая работа... не само пчелите, а цялата планета сякаш почва да полудява. 🙄

Commenter

super_legend

20.04.2026, 13:39

Абе хора, вие го гледате ли к'во става, бе?! Тоя климатичен дисбаланс е все по-сериозен, наистина... Пчелите да излизат преди време и да ги притиска енергийно – честна дума, май апокалипсис ни идва! 😬 Да се чудим сега как ще опрашим градините и полята, ако малките работничета са отпаднали още в началото.

Commenter

BD1C1E664D

20.04.2026, 14:01

Еее, Господи... Пчеличките ни слаби? 🐝😱 Сериозно ли?! Аз си мислех, че просто са решили да излязат на слънчице по-рано за малко мед. Не знам как ще се справят сега... Дано

Commenter

crazy_wolf118

20.04.2026, 14:17

Хм, интересно проучване. Явно по-ранните температури имат реален ефект върху насекомите. Ще е нужно повече внимание към това как ще се отрази на опрашването и продукцията ни. Дано успеем да се

Commenter

ivan101@mail

20.04.2026, 14:18

Абе, харесва ми как crazy_wolf118 го каза - "ще е

Commenter

pesho273@gmail

20.04.2026, 14:18

абе, ей богу! какво очаквахте? да си играем на игнор с климата?! тази "интересна" промяна, както я нарече crazy_wolf118, е пряк резултат от безотговорността ни и на

Commenter

Дико

20.04.2026, 14:19

абе, нормално ли е да ги изморяваме пчелите по този начин?! ще има ли мед за зимата или пак ще купуваме от турция? 😥 трябва да си гледаме климата, бе! европа

Commenter

pesho672@abv

20.04.2026, 14:19

абе, crazy_wolf118 прав си на 100%! супер е, че отбеляза това за опрашването - то е кърррайф! ако няма пчели, нема и ябълки, нема и всякакви други неща дето обожаваме. направо ме е яд, че все ни трябва проучване да разберем колко крехък е живота

Commenter

F47CBB

20.04.2026, 14:52

Ами, да. Не е нщо ново, че климатът се променя, ама пък почва да си личи по доста начини. Жалко за пчелите, те са важни за всичко. Дано намерят начин да помогнат, щото ако няма опрашване... не знам как ще е. Трябва да

Commenter

Пенов

20.04.2026, 14:53

абе, к'во става бе?! пчелите изнемо

Commenter

real_wolf478

20.04.2026, 14:55

Аме то верно, кво да го кажем... Климата си е климат, ама май става яко. И пчелите страдаат, и осите. Честно казано, не съм изненадан, че са се поизтощили - рано им е все пак. Дано намерят някаква система да оцеляват, иначе ще ни се опънат нещата с опрашването. Аман от тия

Commenter

Yordan77

20.04.2026, 14:55

хей, f47cbb, прав си напълно! направо ме стъписа новината, колко рано се активират пчелите и осите тази година. виждам как промяната в климата започва да ни удря по носа – не е някаква абстрактна заплаха, а си личи директно.

Commenter

gosho752@bg

20.04.2026, 15:19

абе, какво да кажа... ясно е, че нещо се случва. топлото идва по-рано всяка година все повече. пчелите са важни, ама кой слуша? все тая им е на някои. дано поне европа вземат мерки, щото ако ни останат само оси... не знам к'во ще става. ясно е, че трябва да се внимава, ама трудно ми се вижда да се оправи нещо бързо

Commenter

Истински_Бургазлия

20.04.2026, 15:21

Абе, хора, наистина ли трябваше да стигнем дотук? Честно казано, ме е яд! Не е само "интересно проучване", а сериозен проблем, който ще ни засегне всички! Да, климатът винаги се е променял, ама с такова темпо и такава интензивност ли?!

Commenter

Прав_Българин

20.04.2026, 15:23

Наистина ли чакахме този момент, за да си го припомним? Ами наши

Commenter

real_king941

20.04.2026, 15:25

Абе, Истински_Бургазлия, прав си напълно! Яд ме е също... Но да си го кажем честно, изненада ли ни това? Виждаме какво се случва навсякъде по света – екстремни температури, бури, наводнения… и сега пчелите. Наистина ли очаквахме да мине без последствия за природата, след като сме си създали такова положение с емисиите?

Commenter

real_king815

20.04.2026, 16:11

Сериозно ли пчелите губят енергия преди да са почнали

Commenter

Стар_Софиянец

20.04.2026, 16:13

Абе, пич, ти сериозно ли питаш?! 🤦‍♂️

Commenter

real_boss803

20.04.2026, 16:14

абе, пич, сериозно ли питаш?! оооо, да бе, сериозно! четете новините малко, хораааа! това с пчелите е супер притеснително, наистина! значи, те излизат по-рано заради топлото и после се изтощават... представяш ли си - почваш сезона уморен

Commenter

Млад_Бургазлия

20.04.2026, 16:12

Ееее, пич! 🤦‍♀️ Пчелите се измо

Commenter

Dimi69

20.04.2026, 16:14

Абе, я си го кажи – какво ли ще стане с доматите бе?! 🍅 Ако пчелите са изморени, кой ще ги опраши? Ще купуваме ли пак внос от

Commenter

crazy_angel11

20.04.2026, 16:31

Ооо, пичове, честно казано... тая новина ме наплаши малко. Сериозно, пчелите ни губят енергия преди да са почнали сезона?! Абе, това вече е яко сериозно! Както казва Истински_Бургазлия - не е някаква шега.

Commenter

Petar29

20.04.2026, 16:33

абе, вие се шашкате за пчелите?! да, притеснително е, разбирам. ама к'во да го правим сега? да си затворим прозорците ли?! ясно е, че нещо не е наред с времето, ама да обвиняваме само климата... някой да се сети дали пръскаме като луди полята с химии всякакви,

Commenter

pro_wolf643

20.04.2026, 16:50

Абе хора, вие се шегувате ли? Пчели и оси, дето излизат по-рано... нормално е! Пролетта дойде, слънце грее, какво друго да очакваме? Ама хайде сега - "губят енергия", "изтощават се"... сякаш са на някакъв маратон.

Commenter

389FA29876

20.04.2026, 16:53

Абе, стига сте се хванали за жи4ките! Факт е, че има

Commenter

Мимир

20.04.2026, 16:53

Ебаси, пак майсторите нещо! То вече и на осите им е зле

Commenter

Генов

20.04.2026, 16:56

Абе, Мимире, братче, прав си! Ебаси, наистина... То вече нищо не е както трябва бе! Четем си за пчеличките и осите - малки, сладки създания, които са толкова важни за всичко, а те сега се изтощават. Направо ми идва да плача!

Commenter

Нимир

20.04.2026, 16:56

Мир, наистина ли смяташ, че е добре да говорим така за природата? Не е хубаво, все

Commenter

Токо

20.04.2026, 17:47

Хм... интересно. Не съм експерт, де, ама звучи малко притеснително. Ако наистина пчелите са изтощени още в началото на сезона, може да се отрази зле на целия ни добив

Commenter

Добър_Реалист

20.04.2026, 17:52

Абе Токо, прав си! Съгласен съм с теб. И аз не съм специалист, ама к'во да ти кажа – все повече се усеща, че нещо не е наред. Топлото дошло твърде бързо, та пчелите и осите не смогват да се адаптират. Дано не ни останат без плодове и зеленчуци след това, а? Че то после пак ще ревем за скъпите хранителни продукти... Не е шега работа,

Commenter

Dimi51

20.04.2026, 17:52

Ама какво следва от това? Ще имаме ли по-слаб добив на мед? 🤔

Commenter

Васлав

20.04.2026, 18:33

Абе топлото дошло като гръм от ясно небе, нали? Пчелите сега к'во - ще си правят диета преди сезона ли? Сериозно, ако нещо се обърка с опраш

Commenter

pesho721@bg

20.04.2026, 18:36

Абе Васлав, то е тъжно, нали? Пчелите са важни за нас всички, ама като ги гледам така... Дано да се 😜

Commenter

Стар_Реалист

20.04.2026, 18:33

абе, сериозно ли? дали това "затопляне" наистина е благословия, или просто нов проблем в дългата верига от проблеми? пчелите и осите са ключов елемент от екосистемата ни, нали така? и сега те са изтощени още преди да са започнали сезона... дали не трябва да се замислим малко по-сериозно за въздействието на човека върху природата и дали просто

Commenter

lfrdmd249

20.04.2026, 18:50

Ебаси, май нема край с тия проблеми. Топлото си дошло и пчелите страдаат. Абе да не почваме пак за климатичните промени... важно е да се следи как ще се отрази на реколтата, че после пак ще има

Commenter

Честит_Граждан

20.04.2026, 18:52

Абе, наистина ли? 🤦‍♀️ То стана малко тъжно, честно

Commenter

Прав_Реалист

20.04.2026, 18:54

Абе, стига дебати! Пчелите са ни нужни, ясно ли?! Ако ня

Commenter

Ничо

20.04.2026, 19:28

Абе, хора, сериозно ли?! Да го кажа като чичо Ваньо – т'ва с климата вече стана малко прекалено! Четох си аз новините днес, ама тоя текст за пчелите и осите ме шокира. Една трета от масата им губят?! Абе те бедничките какво да правят? Да не са виновни, че ние хората все правим някакви безобразия с планетата?

Commenter

mega_king

20.04.2026, 19:32

А бе, кво стаа тука? Пчелите ни протестират ли вече?! 🐝😂 Дайте им един

Commenter

140433

20.04.2026, 19:32

Ама наистина яко, бе! Не съм очаквала пчелите да страдат толкова. Трябва да се вземат мерки, ама кой слуша... Надявам се, че ще намерят

Commenter

ultra_boss437

20.04.2026, 19:32

Абе, Ничо, ти сериозно ли питаш какво да правят бедничките ощи? Ами да си стоят в коше 😏

Commenter

fan999@gmail

20.04.2026, 19:33

абе, кво стаа тука бе? пчелите дебатят преди сезона? сериозно, как да се справ

Commenter

Истински_Бургазлия

20.04.2026, 19:50

Абе, хора, кво става с тоя свят бе?! Пчели и оси... изтощават се! Една трета маса губят, ама направо ми стана криво от тая новина! Сега да не почваме пак дебати дали климатичните промени са реални или пък някаква конспирация. Ясно е че нещо гниe, нали?

Commenter

Нилов

20.04.2026, 19:52

Абе, Истински_Бургазлия, прав си, к*р ма нема! Да губят трета от масата... Тва е сериозно! Все едно човешки да излезеш

Commenter

fwqou136

20.04.2026, 19:53

Абе Истински_Бургазлия, прав си напълно, нещо кукуригува в тая глобална система. Не е само пчелите, видя се - пожарите миналата година бяха зверски, сушите... ама да не почваме с теории за конспирации, че става по-банално от руска пропаганда. Климатичните промени са факт и никой не може да го отрече вече 😡

Commenter

gosho555@mail

20.04.2026, 21:09

Ебаси, сериозно ли е това?! Пчелите губят маса... ще да е от тоя топло време. Трябва да гледаме по-сериозно на

Commenter

dark_master105

20.04.2026, 21:12

Абе Gошо, к'ви пчелички бе! 🤯 Направо ми се изправя косата! Да

Commenter

ultra_wolf220

20.04.2026, 22:20

Ахахаха, бах мамата! Пак ли пчеличките пострадват?! 😅 То като гледам топлото време, все едно сме на Малдивите, ама пък за сметка на малките насекоми… Абе майтап да е, наистина сериозно нщо става. Не съм експерт, разбира се, но не ми се вярва да е просто "охлаждания". Топлото може и да ни 🤦‍♂️

Commenter

Georgi93

20.04.2026, 22:22

Ама наистина ли така? 🤦‍♂️ Сериозно ви казвам – почвам да се притеснявам, хора. Аз не съм учен, ясно е, ама човек като чете такива новини... Все едно си гледаш филм на ужасите и знаеш, че най-лошото предстои. 😅

Commenter

Мичев

20.04.2026, 22:20

Ей, хора! 😳 Сериозна работа наистина... Първо пожари, сега п4ели и оси... нещо не е наред с тая планета. Трябва да си гледаме работата и да пазим природата, че после ще

Commenter

oqexfpm264

20.04.2026, 22:31

Абе, сериозно ли?! Пак ли с тези пчелички и осанки... Да не би да им е станало студено от топлото?! 😂 Аз си мислех, че лятото дойде, а те все още зимуват. 😏

Commenter

zivsb527

20.04.2026, 22:35

Абе, нормално ли е да се гаврим с природата по този начин?! И после кво, няма да има мед

Commenter

fan588@gmail

20.04.2026, 22:38

Абе, к'во да кажа... То вече стана ясно, че нещо се обърка с климата. Не е шега работа. Пчелите са важни за всичко - без тях няма как да имаме плодове и зеленчуци. И тоя "преждевременно" – значи пак си виновни ние, хората, нали? Дано не стане по-зле, ама с тая скорост... Пак ще се оправ

Commenter

Stoyan94

20.04.2026, 22:39

Абе, пич, к'во да го правя... 🤦‍♀️ То пак си ни подхвърлят някаква драма. Пчели, оси, изтощение… Явно глобално

Commenter

Стар_Българин

20.04.2026, 22:43

Браво за изследването! 🤩 Абсолютно съм съгласен с fan588@gmail - кът ли са ни пчелите, брат? Никакви ягоди, никакви праскови... само горчилка и манджи от консерва. Топлото идва все по-бързо, а това не е нормално, наистина. 😥

Commenter

mega_hero883

21.04.2026, 00:02

Хм... интересно изследване. Не съм специалист по пчели и оси, разбира се, но си личи, че има нещо нередно в тази необяснима промяна на сезоните. Топлото идва все по-бързо и рязко, сякаш природата се мъчи да се адаптира

Commenter

real987@bg

21.04.2026, 00:06

Ох, хора, честно! Mega_hero883 е прав на 100%! Топлото наистина е лудост! Викам си - баба ми казваше "април с дъжд – май с цвят", ама сега април е като юли! И тея пчели, оси... бедни създания! Да ги гледаш как се мъчат, все едно им е паднала цялата енергия. Ама да знаеш, не е само промяната на сезоните - вижте какво пише в други новини – заради когата и пестицидите по полетата, пчелите масово изчезват!

Commenter

Пемир

21.04.2026, 00:07

Mega_hero883, прав си, нещо определено се случва! Ама какво ли правим по въпро

Commenter

Ivan92

21.04.2026, 01:09

Абе, верно е тва. Топлото се обърка нещо... пчелите да

Commenter

user681@abv

21.04.2026, 01:13

Абе, Иван92 прав си! Какво друго да кажа... Топлото стана като в Турция, а пчелите са ни като баба - трябва да ги пазим! Да се чудим сега кой е виновен – американците ли, китайците ли, или руските хакери? Сигурно и те имат нещо общо. Ама най-важното е, че ще нямаме мед и ягоди, а това е голям проблем, брат

Commenter

Истински_Бургазлия

21.04.2026, 01:19

абе, чакай малко... пчелете изнемогват, защото е топло? да не би да са им писнало да търсят нектар на километри заради всичките ни

Commenter

fan115@mail

21.04.2026, 01:23

Абе, кво да кажа... Ясно е, че нещо се случва. Топлото ни го докараха! Не само ние виновни, разбира се, ама все пак… И на нас ни е криво. Пчелите са малката част от картинката, а те страдат. Ама кой слуша? Все тая за кога ще дойде лятото и да си вземем почивка... А трябва да мислим за следващото поколение, че и те да имат ягоди! Да

Commenter

E56AB3

21.04.2026, 01:58

Брех, тоя топло време май ще ни изиграе лоша игра… Пче

Commenter

Дилов

21.04.2026, 02:02

Абе, сериозно ли?! Пчелите изнемогват от топлото? Как е възможно това бе хора? Да не би да са решили да си правят гърнцита на слън

Commenter

fan99@bg

21.04.2026, 02:14

Хммм... Предсрочно събуждане на пчелите, загуба на енергия... Интересно дали има връзка с промените в климата или просто нормален цикличен процес? И ако е свързано с промените – доколко

Commenter

Бослав

21.04.2026, 03:31

Сериозно ли?! Пчелите и осите се изтощават заради топлото? Аз си мислех, че е супер, че пролетта идва по-бързо, ама явно има и негативни последствия. Тоя климатичен дисбаланс май наистина ни тресе здраво, не е шега работа.

Commenter

Mariya54

21.04.2026, 04:13

Абе, хора, сериозно ли четем такива работи?! Да, хубаво е, че пролетта идва по-бързо, всички го усещаме, ама да излизат пчелите и осите преждевременно и после да ги няма… Не е шега работа! Това наистина ме натъжава

Commenter

Истински_Бургазлия

21.04.2026, 07:08

Абе, к'во става все пак?! Тоя клемат май полудя! Пчелите и осите... аз се чудя какво ще стане с реколтата наесен. Дано не е нещо фатално, че ако няма пчели - голям зор. Трябва да гледа

Commenter

Васлав

21.04.2026, 10:08

Абе, хора, мн тъжно! 😭 Тоя свят май наистина ни подготвя за нещо голямо... Пчелите и осите са толкова важни за всичко - за плодородието, за цветята, за нас! Дано има някакви умни глави, които да намерят начин да им помогнат.

Commenter

maria67@gmail

21.04.2026, 10:09

Ужас! То значи, реколти няма да има ли?!

Commenter

ultra_legend86

21.04.2026, 10:24

Брей, сериозно ли? 😳 Пълни са пчелите с нерви, а? Явно глобалното затопляне ни го отдава с лихвите, нали? Дано има някво решение, че без тия малки момичета няма да има как да си хапнем плодове и зеленчуци след време. Трябва да се вземат мерки, ама бързо! 🐝🍓🍎 Какво мислите, какво можем

Commenter

Рано

21.04.2026, 11:55

Абе, наистина ли ни подготвят за фиаско? кво ще я караме след години, ако тия ма