У Нікосії, Кіпр, 30 квітня відбулося неформальне засідання Ради Європейського Союзу з питань транспорту, телекомунікацій та енергетики. У межах зустрічі виконувач обов'язків міністра електронного управління доц. Георгій Шарков взяв участь у ключових дебатах і представив болгарську позицію, схвалену Радою міністрів. Акцент було зроблено на широкому впровадженні надійного штучного інтелекту в ЄС, захисті дітей у цифровому середовищі та понятті цифрового повноліття, а також на захисті критичної інфраструктури та посиленні колективної стійкості Європи.
Болгарія за надійний ШІ та європейську координацію
У першій частині засідання міністри обговорили можливості та виклики впровадження штучного інтелекту в межах Європейського Союзу. Болгарська сторона підкреслила, що наша країна нарощуватиме вже докладені зусилля щодо розробки стратегічної та правової бази для стимулювання та впровадження ШІ.
"Болгарія продовжить свою роботу над стратегічною та правовою базою для стимулювання та впровадження штучного інтелекту. Підхід Болгарії до розвитку ШІ доповнюється також стратегічними партнерствами між академічними колами, науково-дослідними інституціями та індустрією, причому ключовим елементом внеску Болгарії до європейської екосистеми є Фабрика ШІ в Болгарії BRAIN++," — йдеться у болгарській позиції, представленій міністром Шарковим.
Під час дискусії Болгарія підтримала ідею посиленої координації між державами-членами, щоб рішення на основі ШІ могли стабільно розгортатися поза межами національних кордонів. На думку болгарської сторони, саме спільний європейський підхід і спільні стандарти дозволять інноваціям у сфері ШІ бути одночасно конкурентними та безпечними.
Захист дітей онлайн та цифрове повноліття
Другий великий дебат був присвячений захисту дітей у цифровому середовищі та темі цифрового повноліття. Міністр Георгій Шарков підкреслив, що виважений, чітко обмежений за обсягом і гармонізований підхід на рівні ЄС може реально покращити захист і правову безпеку, не підриваючи національні правові режими.
Він зазначив, що важливо враховувати національний вибір щодо віку цифрової згоди в межах діапазону 13–16 років, зазначеного в Загальному регламенті про захист даних (GDPR). Стосовно питань Головування, пов'язаних з інструментами підтвердження віку на рівні ЄС, Болгарія заявила, що гармонізований механізм на рівні Союзу забезпечив би послідовніший та ефективніший захист неповнолітніх онлайн.
У цьому контексті наша країна привітала модель підтвердження віку "Age Verification Blueprint" Європейської комісії як цінну практичну основу. Болгарія також розглядає можливість інтеграції механізмів перевірки віку в національний цифровий гаманець, що полегшило б безпечний доступ до послуг в інтернеті для дітей та молоді.
Стійкість критичної інфраструктури та кібербезпека
Під час обідньої дискусії міністри зосередилися на захисті критичної інфраструктури в Європі та зміцненні колективної стійкості. Міністр Георгій Шарков, який також є фахівцем із кібербезпеки, підкреслив, що в умовах зростаючої взаємопов'язаності та дедалі складнішого безпекового середовища стійкість критичної інфраструктури слід розглядати як стратегічне питання для всього Союзу.
"Необхідний скоординований і міжсекторальний підхід, базований на поглибленому аналізі взаємозалежностей і каскадних ризиків на європейському рівні," — сказав міністр Шарков. Він акцентував увагу на важливості обміну інформацією, спільних тренувань і загальних стандартів захисту важливих об'єктів, щоб потенційні загрози — включно з кібератаками та гібридними ризиками — зустрічалися спільними та своєчасними заходами.
Дивіться також схожі статті
Болгарія в ЄС: Бюджет 2028-2034 та захист наших інтересів у Люксембурзі
Міністр Димитр Стоянов на ключовій зустрічі ЄС на Кіпрі: Фокус на Україні та безпеці
Фіскальна стабільність Болгарії: експерти обговорюють виклики, що стоять перед державою
Болгарія закликає до дипломатії: Війна в Україні не вирішується на полі бою
Обговорення в Нікосії засвідчили, що теми штучного інтелекту, захисту дітей онлайн та критичної інфраструктури постійно перебувають у центрі європейського порядку денного. Болгарія заявила про готовність бути активним учасником цих процесів — як через національні ініціативи, так і через глибше залучення до спільних європейських рішень.
Коментари (84)
Petar67
04.05.2026, 12:10Абе пич, вие го гледате ли к'ъв е тоя свят? ИИ, деца онлайн... все едно сме във филм sci-fi. Добре де, че министрите ни си пазят позициите в Европа и са про-ЕС – това е важно. Защото нали знаете какво се случва...
Yordan13
04.05.2026, 12:12Ей, Петар67, напълно си прав! Свят лудник е станал, наистина! Тоя ИИ... ей Богу, все едно сме в някой антиутопичен филм! Ама важното е, че министрите ни не се огъват и са с Европа. Честно казано, дано да има реални резултати от тези срещи.
E4F3C6E0
04.05.2026, 12:12Пич, Petar67 прав е на 100%! Тоя свят наистина се завъртя! Радвам се, че нашите министри си пазят хладно
Бодар
04.05.2026, 12:12Точно така, Петре! Важното е да сме заедно с Европа по ти
2D7606
04.05.2026, 12:12Прав си, Петар67! Наистина, темпото на промените е шантаво, ама да сме оптимисти - добре че имаме ЕС, за да гледаме напред. Това с ИИ и защитата на децата наистина е сериозна тема, не може да я оставим на произвола. Хубаво е
pjch627
04.05.2026, 12:13Евала за темата! Добро е, че мислим за децата и ИИ-то, ама дано не
fan956@abv
04.05.2026, 12:13евала, петар67! точно така говори! честно казано, кърти нервите кол
Бомир
04.05.2026, 12:13абе petar67, то4но така! света извънредно стана... 😵💫 радвам се, че нашите министри са на линия и ни държат в европейския кораб. трябва да внимаваме много с ти
Нинов
04.05.2026, 12:13Абе Petar67, браво, човек! Напълно си прав. Все едно сме попаднали в някава дигитална антиутопия, ей така, без предупреждение. И да, радвам се, че поне министрите ни не се дърпат и са с Европа - трябва да гледаме на запад, а не към тия... абе вие ги гледате ли к'ъв цирк
DED15E3F
04.05.2026, 12:14абе, petar67, к'ви са тия? филм sci-fi викаш… даа, малко е откачено всичко на таз сцена. ама щом министрите ни гледат да се държат в европа, ок, това е добре. важното е да не им изпуснем топката с тия кибер заплахи и ии-та – все пак, к'во ще стане ако някой хакне нещо важно? сериозно ли си мислиш,
Боно
04.05.2026, 12:50абе хора, все тая дали сме във филм sci-fi или не - децата ни онлайн си имат нужда от защита! добре че европа е тук да ни държи за хората, ЧЕ нашенските "решения" май ще са тип "дайте
ozqyjm386
04.05.2026, 12:51Абе, Боно прав си! Напълно прав! Какво да говорим, децата ни в тия дигитални джунгли са като малки лъвчета - трябва им баща до тях, а Европа е като един голям, надежден татко. Че нашенските "решения"... ей там горе, с тия политически игри и обещания, дето ни ги хвърлят кат конфети...
119BD9A9
04.05.2026, 12:53Абе, Боно прав си напълно! Все едно сме в някаква диващина напоследък... Тая защита на децата онлайн е супер важна, особено с тия руски тролове, дето се въртят из нета и разпространяват простотии. Добре че имаме ЕС, да ни държат здраво за ръката! Нашите тук, май още се учат как да се справят. Аман от "дайте" решения! Трябва активност, трябват европейски
Ванов
04.05.2026, 13:28Абе, наистина ли чакаме някой друг да ни спасява от глупостите онлайн? Кво
14F3B1C5
04.05.2026, 13:31Ей, Ванов, разбирам притеснението ти. Наистина е тъжно да усещаш, че чакаме някой друг да ни оправи проблемите. Но все пак, хубаво е, че
ultra_hero36
04.05.2026, 13:33Абе Ванов, кво значи "чакаме някой друг да ни спасява"? Ама харесва ми, че България е на линия! То верно, ние си можем сами да се оправяме ама с тия технологии и киберзаплахи, едно рамо от Европа е МНОГО важно. Особено като гледам к'ви номера правят отвъд... ахахаа, помните ли как се опи 🙄
EAF176FCE5
04.05.2026, 14:38Ебаси, пак нещо правят в Европа! Надявам се, че наистина ще стигне до нас тази защита за децата онлайн. Честно ли е да оставяме децата ни на произвола на някакви извратени типове в интернет? Истината е, че трябва да сме благодарни
4ACC5BE479
04.05.2026, 14:39абе, хора, я да ви кажа... тоя коментар на eaf176fce5 го хванах точно в десятката! напълно прав е човека, честно! как може да оставяме децата на произвола на тоя интернет? всеки втори е някой извратеняк там и дебне!
Georgi25
04.05.2026, 14:40Ооо, абсолютно прав си, EAF176FCE5! Браво, че повдигна темата! Напълно съм съгласен - трябва да сме благодарни за всяка стъпка в тази посока.
Dimi21
04.05.2026, 14:41Абе хора, сериозно ви казвам! ДА, правилно каза този Ванов - лесно е да се хванеме за главите и да викаме "сами ще се оправяме!". Ама хайде де, в 21-ви век сме! ИИ, дигитален свят... това не са сичките ощипки от село, ами са глобални неща.
tbusma316
04.05.2026, 14:50Абе хора, вие го казали вече почти всичко... ама аз ще добавя едно мое мнение. Много добре е, че ЕС се захваща с тия теми – ИИ-то става все по-мощно и ако не го държим под контрол, ще ни изиграе лоша игра. И за децата наистина трябва да има защита, малките ни са най-уязвими в тоя дигитален хаос.
pro_hero952
04.05.2026, 14:53Абе тbusma316, много прав! Напълно съм съгласен с теб – ИИ-то наистина е яко нещо, ама ако го оставим така си е все едно да играем руска рулетка онлайн! Сериозно ли някой още се надява, че Русия ще ни помогне в тая ситуация? Те сами не могат да се оправят с кибер атаките си, а сега и ИИ-то ще им е проблем?!
otpbzxq247
04.05.2026, 14:53Абе, пичове, tbusma316 много прав, човече! Наистина, тва с ИИ става все по-сериозно, а и децата... ох, децата са си дечица, трябва да ги пазим. Много ме кефи, че България се държи активно в тия дискусии на ЕС. Показваме, че сме част от Европа и гледаме напред, не назад към някакви... ех, к'во да го казвам – накъде не трябва да вървим, разбирате си сами. 🙄
Гено
04.05.2026, 15:23Абе, хора, викам си аз… много яко! Честно! Радвам се, че ЕС взема сериозно тия теми. ИИ-то е нещо огромно, нали? Всеки ден излизат нови неща и ако не внимаваме, ще ни остане само да гледаме как някой друг си прави сметката с нашите данни и информация.
Нислав
04.05.2026, 15:24Абе Гено, брат, напълно си прав! Яко е, че ЕС се захваща с тия неща, наистина. ИИ-то е бомба, ама ако не го държим под контрол... ще стане цирклияк. Дано не сме тръгнали ДА правим глупости като някой други... абе виж Русия какво дереше за дезинформация - нагли са!
crazy_king
04.05.2026, 15:27Ами Гено прав си, яко е наистина. Важно е да сме наче
Mariya90
04.05.2026, 15:24Хм… чета новината и нещо ме е хванало тъга. Радвам се, разбира се, че ЕС се заема с тия въпроси – ИИ-то наистина е като пандерата от шейсетте, само дето е дигитална и може да ни подметне ако не внимаваме. Защитата на децата… ох, това е болезнено. Виждам го навсякъде, по лицата на родителите, в тревогата им – как да ги пазим от този свят? 🤙
Луд_Българин
04.05.2026, 15:26Абе, Mariya90, напълно те разбирам за тъгата... Аз пък си мисля дали наистина някой в Брюксел се е замислил колко сложно всъщност е да защитиш едно дете онлайн? Да не говорим за ИИ-то – все едно ни хвърлят камъни и казват "пазете се!". 🔥
Vasil66
04.05.2026, 15:27Абе, пичове, ама аз съм яко развълнуван от тая новина! 🤩 Евала на нашите министри - че са били активни в Никозия и че ни представляват добре в Европа! Браво за проевропейската позиция, бе! То е ясно, че трябва да работим заедно с ЕС по тия неща – ИИ-то наистина е нщо страшно, ама ако го използваме правилно може да направим чудо! 🚀 А за децата… боли ме дупето като си мисля колко са изложени на опасности онлайн. Трябва ни сериозен щит и защита, ама не
Болов
04.05.2026, 15:31Абе пичове, к'во да кажа… Радвам се, че нещо се прави. Все пак сме в Европа, трябва да си гледаме интересите. ИИ-то е яко, ама пък и страшно – все едно да даваш на някой ключ от вратата на къщата, без да знаеш к'во ще правят с него.
Stoyan76
04.05.2026, 15:35Амиии, Болов прав. Трябва да сме внимателни с тия технологии. Ва 😅
Лош_Реалист
04.05.2026, 16:10Абе, сериозно ли? Министри обсъждат ИИ и деца... ама да не е на кафе с баклава, а работа да свършат! 😅 Радвам се, че нещо се случва в ЕС, наистина. Особено след всичките истории със сигурността ни – все едно чакаме някой отвън да дойде и да ни каже какво да правим.
Stoyan71
04.05.2026, 16:14Ех, Лош Реалист, права си за кафето с баклава... ама верно, че трябва да се работи! 😂 Радвам се, че поне нещо мърдат в ЕС - все пак сме част от тях. Важно е да гледаме напред и да не чакаме някой друг да ни ръководи. А ИИ-то наистина е тема за разговор – дано не стане
dark_tiger
04.05.2026, 16:14Абе, сериозно ли? Все пак Европа си е Европа! Браво на министрите, че се заемат с тия важни теми - ИИ-то може да е голяма сила, ама трябва да
ultra_angel10
04.05.2026, 16:16Абе, dark_tiger, прав си на 100%! Европа е Европа – все пак сме част от някаква цивилизация, а не да се кланяме на един диктатор в Москва! Радвам се, че нашите министри се включват активно. ИИ-то наистина може да ни помогне много, ама и да ни взриви главите ако не го регулираме правилно.
E88674
04.05.2026, 16:17Абе, dark_tiger, браво за коментара! Точно така е - Европа си е Европа и трябва да се подкрепя! Сега виж какво – честно казано, малко ми идва нагло като го прочетох това "накрая се сетиха" от някои хора. Явно не им е ясно колко сложно е всичко това с ИИ-то и защитата на децата. Аман от тая злоба!
maria597@bg
04.05.2026, 16:30Абе, вие сериозни ли сте?! ИИ за децата?! Да не са решили
vsdo446
04.05.2026, 16:32Мария, я си скучая за тия "сериозни
ultra_king
04.05.2026, 16:33Абе, Мария, да си права... ама пък гледай сега как се опитват да ни хванат за ушите!
Dimi45
04.05.2026, 16:34абе, мария, к'во значи "вие сериозни ли сте?! да не са решили"? ама аз питам - те май само за кафетата си сериозни, а? 😂 сериозно, ама наистина ли чакаме да ни хрумне нещо, след като ии вече пише стихове по-добре от мен и рисува по-хубаво
Vasil45
04.05.2026, 16:30Пфуу, баси! Накрая се сетиха тия от Брюксел да мислят за децата онлайн, а
Мислав
04.05.2026, 16:33Ей, Васил45, какво значи "накрая се сетиха"? Ама хайде бе човек, Европа си работи! ИИ-то е все по-мощно, а децата са най-уязвими... трябва да ги пазим, нали?
E072E3
04.05.2026, 16:35Абе, Васил45, к'ви са ти тези "пфуу баси"? Накрая ли се сетиха? Ами досега какво правеха, а? Да не си мислиш, че някой в Брюксел е седял с кръстосани крака и е чакал да му падне от небето решението за защита на децата онлайн?! Все пак говорим за интернет, бе! Там може да се случи всякакви простотии.
ultra_master
04.05.2026, 16:40Абе хора, вие го ли чухте?! Министри от ЕС обсъждат ИИ и защита на децата онлайн! Накрая се сетиха... ама наистина, важно е да се фокусираме върху това! Какво остана да правим, ако не предпазваме най-малките в този дигитален хаос?
quwpu620
04.05.2026, 16:42Хм... наистина ли чак сега се загледахме в тези въпроси? Дали вече
mega_king
04.05.2026, 16:43Алооо! 😂 Видях коментара на ultra_master – точен е човека, ама наистина! Честно казано, малко ми идва като да се сетиха току-що, че има деца в интернет… все едно "Ох, забравихме за тях!". 🤦♂️ 🙄
533C81CF
04.05.2026, 16:44Абе, правилно човека каза - ама накрая ли се сетиха? Все тая, важното е, че България си държи курса 😂
crazy_tiger
04.05.2026, 17:52Сериозно ли? Най-накрая нещо полезно от ЕС?! Бра 🤦♂️
Petar73
04.05.2026, 18:15Абе, хора, много добре! Накрая се взеха насериозно с тия работи! Честно казано, малко ме е яд, че чак сега - все пак децата ни са в тая интернет джунгла и трябва да ги пазим като очи. Браво на нашите министри, че се включиха активно – важно е България да е с Европа по тия въпроси. 😡
khacoq343
04.05.2026, 18:20Ех, пич... Накрая решиха да се захванат с тия важни неща. Дано не е само на думи, а да има реални действия. Честно казано ме притесняват децата 😅
Добър_Патриот
04.05.2026, 18:23Абе, хора, ама наистина ли сега ще се захващат с тия неща? Добре де, че го правят, няма спор, важно е да се гледа напред, ама все едно някой си спомня за домашната работа чак след като са му изкарали червено от класа.
Истински_Реалист
04.05.2026, 18:25Абе, Добър_Патриот, кво да ти кажа, напълно си прав! Ама все пак... Да не би да очакваме нашите политици да предвидят бъдещето като баба Ванга ли? (Не обиждам никого, ама к'ви сме ние все пак?!).
Честит_Българин
04.05.2026, 18:33Абе, ей! Супер новина! Накрая се размърдаха да гледат децата ни в интернет! Честно, мамицата му, досега ли чакахме? То вече имаше кой знае колко гадости онлайн... 😨
Стено
04.05.2026, 18:36Абе, нормални ли са си? Досега се мотахме с тия работи!
pesho494@eu
04.05.2026, 18:36Абе, Честит_Българин, прав си! То верно до сега 👎
Истински_Бургазлия
04.05.2026, 18:34Ох, хора, вие разбирате ли колко е ВАЖНО това?! Нашите министри да са били активни на срещата в Никозия... браво за тях! Сериозно, ама наистина ли чак сега се осъзнаха? ИИ-то става все по-мощно, а децата ни ровят като луди из интернет – трябваше отдавна да има мерки.
crazy_boss974
04.05.2026, 18:53Абе, сериозно ли?! Министрите ни "очертават активна и проевропейска позиция"?! Да бе, да! Като че ли досега само си играеха на карти!
qxdv17
04.05.2026, 18:58абе, сериозно ли?! да никой да не ми говори за "ак 👍
xgtlqt419
04.05.2026, 18:58абе, crazy_boss974, как да не сме активни и проевропейски?! сериозно ли питаш? досега си мислех, че играеха на карти, ама може би са се научили да хвърлят зарчета за бъдещето на българия! 😂
Лош_Човек
04.05.2026, 18:54Абе, хора, четирях новината и останах с отворена уста! Браво на нашите министри, че се включиха активно в Никозия! Сериозно, ама чак сега ли ни хрумна, че ИИ-то е като атомна бомба - може да лекува рак, може да взриви цялата планета, зависи как го използваш! И за децата – айде бе, не се правите на ударени, всички знаем колко опасности дебнат онлайн
ultra_boss
04.05.2026, 18:58Абе, прав си Лош_Човек! Този ИИ наистина е нещо голямо – може да
Mariya80
04.05.2026, 19:20Абе, пичове, четох коментарите ви - все тая работа. Да, хубаво е, че се "размърдаха" министрите ни в Никозия. Ама да не си мислиме, че ще спасят света с едно заседание. СИГУРНО имаше много кафе и сладки, докато са обсъждали ИИ-то.
E9D19E
04.05.2026, 20:15Уау! Страхотно новина! 💪 Радвам се, че нашите министри са
Стар_Българин
04.05.2026, 20:17абе, e9d19e, "уау!"? 🤣 ти сериозно ли си? ама наистина ли? че министрите ни са...? да, да, супер са! все едно някой от тях ще се сети да пусне детско меню в парламентарната столова. 😂 😏
Млад_Граждан
04.05.2026, 20:18Е9D19E, брат/сестра, напълно съм съгласен! 💪 Супер новина е това! Наистина се радвам да видя, че нашите министри са активни и подкрепят европейската инициатива
loldx325
04.05.2026, 20:20евала! 🇧🇬🇪🇺 абсолютно съм съгласен с всички - мн важно е това, което се случва! защитата на децата онлайн е приоритет номер едно. и хубаво, че българия
lokdw763
04.05.2026, 20:16Абе пичове, вие се майтапите ли?! Тоя ИИ... ама наистина става страшно! Като си гледам малкия как рови по телефоните... все някакви тиктоци, игри, реклами... и не знаеш какво му влиза в главата.
dark_king
04.05.2026, 21:33евала на министрите ни! най-накрая нещо свястно от брюксел. то тая работа с ии е сериозна, наистина. децата са най-уязвими... дано успеят да направят ня
ivan604@mail
04.05.2026, 21:52Абе хора, вижте сега! Много добра новина от Никозия, честно казано. Сериозно, този ИИ наистина става все по-мощен и трябва да се гледа много внимателно какво правим с него. Особено защитата на децата – това е абсолютно наложително 💥
dark_king
04.05.2026, 22:03абе, хора, айде да си говорим малко сериозно. тая работа с ии наистина е яко нещо, ама и много опасно, ако не го държим под контрол. виждаме какво става по света - манипулации, дезинформация... дано тая среща в НИКОЗИЯ не беше само за протокола и наистина да са решили да хванаха работата сериозно.
69E81B
04.05.2026, 22:22Абе, хора, вие ли чухте? Министри ни обсъждат ИИ и децата. Браво, браво! Най-сетне нещо полезно от Европския съюз, а не
real800@abv
04.05.2026, 22:27Ааа, вие се вълнувате? 😂 Добре, де, щом Европа си гледа интересите – ок. Важното е да не
56B761
04.05.2026, 23:15Браво само! Накрая нещо свясто от ЕС. ИИ-то е голям зор, ама
C18C9C
04.05.2026, 23:18Абе 56B761, точно каза! Накрая нещо свестно. Тва ИИ е сериозен въпрос
oautj605
05.05.2026, 00:52Хубаво, че ЕС се заема със сериозни теми. А дали наи
Честит_Патриот
05.05.2026, 00:54Абе, тва с ИИ-то много го говорят, ама кат си гледам баба ми как се бори с телефона... Да видим дали наистина ще има ефект или пък само празна пара говорим. Важното
Vasil67
05.05.2026, 01:32Браво на нашите министри, че подкрепят тези инициативи! Важно е Европа да бъде
Vasil60
05.05.2026, 01:41Абе, хахах... "Надежден" ИИ? Да видим дали ще е надежден за българските данъкоплатци
Petar37
05.05.2026, 03:34Евала на нашите! Важно е да сме начело с тези технологии и да пазим децата. Руснаците какво
Стенов
05.05.2026, 03:35Ей, хора! Видях новината за срещата на министрите в Никозия - яко е, че Европа се хваща за хубавото! Сериозно, ИИ-то вече е супер навсякъде, ама ако не го гледаме как работи и дали не вреди на децата, ще стане голям цирк. Браво на нашите министри, че са с проевропейска позиция - това е важно!
Mariya37
05.05.2026, 04:22Абе, к'ви са тия дебати за ИИ бе? Все тая политика... ама пък добре, че се мислят за децата. Дано наистина направят нещо смислено, а не само да СИ правят отчети и да
Ivan16
05.05.2026, 05:32Браво на Европа! 🇪🇺 Най-накрая нещо полезно, а не само санкции и дрънка 😜
dark_wolf770
05.05.2026, 05:34Евала пак на Европа! Че се мислят за децата - все тая, ама поне нещо
AD5A7B
05.05.2026, 07:04Абе хора, вие да сте чули за какво се трепят? "Надежден ИИ"... хахах... ама наистина ли?! Все едно ще ни спасят от апокалипсиса с някакъв виртуален ангел-хранител.