Іранські біженці та Болгарія: реальна дестинація чи периферійний маршрут?

Редакция BurgasMedia Анастасія Левченко
06.04.2026 • 13:16
7513 прегледа
109 коментара
Іранські біженці та Болгарія: реальна дестинація чи периферійний маршрут?
Снимка от Salar Arkan - سالار ارکان, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Основними дестинаціями для іранських біженців залишаються Німеччина, Великобританія, Канада та інші високодохідні країни, тоді як Болгарія є скоріше транзитною країною з невеликою кількістю прохань про притулок. Незважаючи на покращену систему надання притулку, країна має обмежений потенціал і проблеми з доступом до процедури, що ставить під сумнів її готовність до масового напливу.

Ескалація напруженості на Близькому Сході та посилення внутрішньополітичного тиску в Ірані неминуче ставлять питання, де б шукали притулку іранські біженці у випадку масового виселення. Аналіз даних за останні роки показує чітку картину: основними дестинаціями для іранських мігрантів та біженців є великі, високодохідні країни, як-от Німеччина, Канада, США, Сполучене Королівство та Туреччина, тоді як Болгарія залишається скоріше периферійною транзитною країною, через яку проходить невелика частка потоку.

Куди реально їдуть іранські біженці?

Різні міжнародні дослідження вказують на те, що близько чверті всіх іранських мігрантів у світі живуть у США, майже шоста частина – у Німеччині, а значні громади є в Канаді та Туреччині. Сполучене Королівство також приймає відчутну частку, а Швеція та Австралія підтримують менші, але стійкі діаспори. У межах Європи Німеччина виділяється як найбільший приймач іранських біженців, а останніми роками Сполучене Королівство стає провідною дестинацією для іранських шукачів притулку.

Коли мова заходить про людей, які досягають Європи небезпечними морськими та сухопутними маршрутами, переважна більшість іранських громадян потрапляють до Італії та Греції центральним та східним середземноморським шляхом. Лише невелика частина зареєстрована в периферійних країнах, як-от Кіпр та Болгарія. Це чітко показує, що основний напрямок іранської міграції в Європі проходить через великі західні країни, а не через країни на зовнішньому кордоні, як-от Болгарія.

Іранці в болгарській статистиці притулку: невелика, але помітна група

Офіційні дані Державного агентства у справах біженців та європейських моніторингових структур показують, що у 2024 році в Болгарії зареєстровано трохи більше 12 тисяч заяв про міжнародний захист – відчутно менше, ніж попереднього року. Основними національностями є сирійці та афганці, тоді як іранські громадяни є невеликою частиною загального потоку – десятки, а не сотні чи тисячі випадків на рік.

При цьому частка позитивних рішень у іранських справах відносно висока: значна частина заяв призводить до отримання статусу біженця або гуманітарного статусу, що показує, що болгарська система визнає ризик, з яким стикаються певні профілі іранських шукачів захисту – опозиційні активісти, журналісти, представники меншин. Абсолютна кількість, однак, залишається невеликою, а багато людей продовжують рухатися до Західної Європи після первинної реєстрації.

Болгарія в міграційних маршрутах: транзит, а не кінцева мета

У географічному відношенні Болгарія є зовнішнім кордоном ЄС і природно потрапляє в маршрути, які починаються з Туреччини до Центральної та Західної Європи. На практиці, однак, країна функціонує здебільшого як транзитна територія – більшість мігрантів, включно з іранцями, бачать Болгарію як крок на шляху до Німеччини, Сполученого Королівства або скандинавських країн.

Загальноєвропейські дані показують, що Німеччина, Іспанія, Франція та Італія беруть на себе більшу частину перших заяв про надання притулку в ЄС. Болгарія залишається серед країн з відносно невеликою часткою від усіх первинних заяв, а більш суттєве навантаження припадає на тимчасовий захист для українських біженців, а не на біженців з Близького Сходу. Це додатково підкреслює периферійну роль країни в картині іранської міграції.

Чи готова Болгарія до можливого масового напливу іранських біженців?

На інституційному рівні Болгарія має систему надання притулку – Державне агентство у справах біженців, реєстраційні та приймальні центри, законодавство, гармонізоване з європейськими директивами. Оновлені доповіді правозахисних організацій за 2024 рік відзначають середньо високий ступінь визнання міжнародного захисту та певне покращення в управлінні справами порівняно з першими роками після міграційної кризи 2015–2016 років.

Водночас, однак, низка доповідей вказують на серйозні проблеми на кордоні з Туреччиною: часті практики "відштовхування" людей без доступу до процедури надання притулку, випадки насильства та відсутність реальної можливості подати заяву одразу після перетину кордону. За оцінками, лише невеликий відсоток затриманих встигає дістатися безпосередньо до системи захисту; решта проходить через центри утримання і часто повертаються назад. У разі можливого масового напливу це означало б серйозний ризик порушення прав людей на втечу.

Потужність і тиск: що показує досвід з українськими біженцями

Досвід з українською кризою дає важливий орієнтир для того, як Болгарія реагує на великі міграційні потоки. З початку війни сотні тисяч українців перетнули країну, а десятки тисяч залишаються під тимчасовим захистом. За короткий час було активовано програми розміщення в готелях та приватних помешканнях, створено систему реєстрації та координації з Європейською комісією та УКГБ ООН.

Цей досвід показує, що за чіткого політичного рішення та підтримки з боку ЄС Болгарія може прийняти значну кількість людей. Водночас були видимі і серйозні дефіцити: нестабільне фінансування, нестача соціальних послуг, бюрократичні перешкоди при доступі до охорони здоров’я, освіти та ринку праці. Якщо дійде до масового припливу іранських біженців, чия мова, культура та релігія більш віддалені від болгарських, ці системні слабкості проявилися б ще гостріше.

Соціально-економічна інтеграція: велике питання, якщо "залишаться"

Ключове питання при можливому більшому припливі з Ірану не лише в тому, чи може держава зареєструвати та розмістити людей, а й у тому, чи може вона запропонувати їм перспективу. Дослідження соціально-економічної включеності біженців у Болгарії показують, що частина з них встигає вийти на ринок праці, але часто за низьку оплату праці та в небезпечних умовах, головним чином у низькокваліфікованих секторах.

Іранські біженці нерідко мають вищу освіту – інженери, лікарі, IT-фахівці, журналісти, студенти. Їхній потенціал для внеску в економіку значний, але це вимагає цілеспрямованої політики: мовні курси, визнання дипломів, активні заходи проти дискримінації та чітке бачення довгострокової ролі міграції. Поки що подібна політика в Болгарії є скоріше пілотною та розрізненою, аніж системною.

Перспектива: чи стане Болгарія ціллю для іранських біженців?

Станом на квітень 2026 року немає даних, які б показували, що Болгарія стає кращою дестинацією для іранських біженців. Статистика нараховує одиниці та десятки випадків на рік, а більшість людей сприймають країну як транзитну зупинку на шляху до Західної Європи. Глобальні тенденції залишаються на користь країн з усталеними діаспорами, вищим рівнем життя та потужними інтеграційними системами.

Попри це, у разі різкого погіршення ситуації в Ірані та можливої примусової міграції, Болгарія ніяк не зможе залишитися осторонь – як зовнішній кордон ЄС і частина спільної системи надання притулку, вона має брати участь у розподілі відповідальності, чи то через прямий прийом, чи то через механізми релокації. Наскільки країна буде готова, залежатиме від того, чи будуть до того часу вирішені накопичені проблеми – від доступу до процедури та потужності центрів до реальної інтеграції людей, які вже обрали Болгарію не просто як маршрут, а як дім.

Автор Анастасія Левченко
Анастасія Левченко

Автор на тази статия

Анастасія Левченко е културолог и публицист с украински произход. Завършила е културна антропология и работи в сферата на междусоциалния диалог.

Пише за украинската диаспора, култура и гражданско участие. Активна в неправителствени инициативи.

Тагове:
Болгарія міграція Притулок інтеграція Криза біженців Іранські біженці Транзитна країна
Сподели:

Коментари (109)

Avatar
Commenter

Нино

06.04.2026, 13:21

Абе тва значи ли, че пак ще ни минават през главите тия хора? Сериозно ли? И да ги върнем обратно, къде да ги пратим, бе?! Трябва да 👎

Commenter

wzqr319

06.04.2026, 13:23

абе нино, разбирам притесненията ти напълно. и аз съм малко ядосан като го прочетох това. но все пак... да ги върнем "назад" къде, бе? в иран?! ама моля те...

Commenter

crazy_angel949

06.04.2026, 13:23

Абе Нино, споко бе човек! 🤦‍♂️ Напълно разбирам ядоса ти, ама тва е... все едно да питаш дали котката ще полети до Луната! България е малка държава, сърцето ни е голямо, ама ресурси... 😅

Commenter

real51@mail

06.04.2026, 13:24

абе нино, братче, разбирам ядоса си, наистина. но тва "къде да ги пратим" е малко лесно казано. виж сега, аз не съм нито адвокат на бежанците, нито нещо такова, ама трябва да се замислим малко по-задълбочено.

Commenter

Истински_Бургазлия

06.04.2026, 13:24

Абе, Нино, прави си прав на 100%! 😡 Тоя "транзит" вече май стана наша съдба... ама нема да е! Трябва ЕС да ни подкрепи

Commenter

Лош_Патриот

06.04.2026, 13:24

Нино, ами какво да го правят тия хора, наистина ли няма къде другаде да оти

Commenter

Прав_Реалист

06.04.2026, 13:24

Нино, разбирам притеснението ти, напълно нормално е да се чудим как ще се справим. Но да ги върнем обратно... това наистина е проблем. Трябва да си признаем, че България има нужда от помощ – не само за интеграция на бежанци, а за всичко останало. Пътищата, болниците, учителите... Дико го каза много добре. 😡

Commenter

pro_boss

06.04.2026, 13:24

абе, нино, успокой се малко, братле! разбирам те напълно, че си притеснен – кой не е? но да кажеш "къде да ги пратим"… сякаш сме някакви отговорни за чуждите проблеми. 🤦‍♂️ 👏

Commenter

super_legend

06.04.2026, 13:24

абе, нино, разбирам напълно твоя въпрос и притеснението ти. и аз съм малко притеснен, да си призная. но да го кажем така – българия винаги е била на кръстопът, нали? през вековете сме били път за мн хора, от различни земи. това не е новост.

Commenter

ivan68@gmail

06.04.2026, 13:24

абе нино, успокой се малко! щом германия и канада са пъл

Commenter

dbsddsb826

06.04.2026, 13:25

абе нино, споко бе човек. не може всеки да дойде тука да живее на

Commenter

mega_tiger

06.04.2026, 13:40

Абе, пак ли с тия имигранти? Не че искам някой да страда, ама виж ся каква картинка ни рисуват - България станала "транзитна д

Commenter

mega_boss532

06.04.2026, 13:44

Абе то верно, mega_tiger... деба! Само да не станем буферна зона, моля ви! Европа трябва да си гледа работата и да ни подкреп

Commenter

trrcac658

06.04.2026, 13:42

Абе, сериозно ли питат дали сме "периферен маршрут"? Ясно е, че хората търсят по-добър живот! Европа трябва да си върши работата, а България... ние каквото можем правим, ама да не ни правят за гумане на другите. Германия и Канада имат ресурси, имат икономики, а 🔥

Commenter

Лош_Бургазлия

06.04.2026, 13:43

Абе трrcac658, прав си на 100%! Европа трябва да се сети, че България е част от тях, а не някаква евтина паркинг за бежанци. Иначе пак ще ни използват като кърпа за обувки

Commenter

sfbhbb866

06.04.2026, 13:44

Абе, пич, сериозно ли? "Реална дестинация" ли сме?! 😂 То като гледам как я караме с пътищата и образованието... Европа да си поеме отговорността, 100%! Иначе ще ни правят паркинг за бежанци и после – кво? Да им даваме хляб и вода и да ги молим да

Commenter

oeln447

06.04.2026, 13:44

евала за коментара, брат! напълно прав си! този "периферен маршрут" дето го пишат - явен опит да ни унижат и да ни натикат в ролята на някакви… кхм… държава-сметище. аз лично съм супер ядосан, ама много! 😡

Commenter

AAC7F075

06.04.2026, 13:46

Абе, trrcac658 прав си напълно! Тоя въпрос "реална дестинация ли сме?" ми се струва абсурден... все едно питат дали пчелите ще кацнат на цветята или на асфалта. Хората търсят оцеляване, а Европа трябва да има механизми за това – не да си хвърлят вината върху държави като България!

Commenter

Луд_Граждан

06.04.2026, 13:46

Абе, сериозно ли е да питат изобщо дали сме периферен маршрут?! Няма как да сме, нали? Ние си имаме работа тука, строим си държавата, в Европа сме! Само да не ни

Commenter

lfpjnt391

06.04.2026, 14:29

Евала за статията. Ясно е, че България няма ресурс да бъде "дестинация" за никой. Нито имаме германски социални системи,

Commenter

D5B65F

06.04.2026, 14:31

Ами то верно, lfpjnt391, няма как да сме като Германия! Ние си имаме други проблеми... Но все пак, хубаво е, че се опитваме да помагаме на хората, които имат нужда. Важното

Commenter

kqvvd347

06.04.2026, 14:33

Ахахаха, lfpjnt391, браво за реализма! Напълно си прав. Честно казано, ме е яд като чета такива статии... все едно някой нарочно се опитва да ни комплексира с "големите" държави. Ама моля ви, да не забравяме откъде сме тръгнали ние! Още помня соца и как на опашка стояхме за банани...

Commenter

7C63A69F85

06.04.2026, 14:34

Абе, хора, сериозно ли? lfpjnt391 е прав на 100%! Нека да си го кажем – България все още има доста работа по реално да бъде нещо повече от "транзитен коридор". Но това не значи, че трябва да се

Commenter

epbsyx768

06.04.2026, 15:02

Абе, сериозно ли питат дали сме "реална дестинация"? Все едно да питаме дали Бургас ще стане Ню Йорк! 🤣

Commenter

71CEAB

06.04.2026, 15:22

Абе, наестина ли се чудят дали сме реална дестинация? Сериозно ли някой си мисли, че може да ни сравняват с Германия или Канада?! Ние тук все още се борим с нашите проблеми, а те питат за бежанци... 🤦‍♂️ Ясно е, че не можем да понесем масов наплив. Ама и да можехме – к'во ще стане после? И без това инфраструктурата ни куца,

Commenter

B31BBF57

06.04.2026, 15:26

Ама наистина хора, кво се ядосвате толкова? 😂 Разбирам че инфраструктурата ни е малко... "специфична", да кажем, ама все пак сме в Европа! И то не си някаква дива Източна Европа, а част от цивилизования свят. 🇪🇺 България е важна частица от ЕС и трябва да показваме солидарност с всички, които имат нужда. Разбира се, че имаме проблеми, ама да ги използва

Commenter

Дико

06.04.2026, 15:40

Абе хора, сериозно ли? Четат някакви западняци и си правят сметки дали България може да приеме бежанци?! Ясно е, че сме крайно недостатъчни! Да са гледали първо инфраструктурата ни – пътищата направо плачат за ремонт, болниците са зле, учителите са недооценени...

Commenter

E24275E44B

06.04.2026, 15:42

Абе, сериозно ли е това с "периферна маршрут"? Ни

Commenter

Dimi57

06.04.2026, 15:43

Абе Дико, прав си за пътищата и болниците, нема спор. Но кво искат тия западняци да до

Commenter

A6F986

06.04.2026, 15:42

Абе, питам аз… наистина ли някой си мисли, че ние, с нашите "уникални" административни процедури и инфраструктура от времето на соца, ще станем магнит за бежа 😏

Commenter

Прав_Реалист

06.04.2026, 15:44

Абе, я да питам... Защо винаги Русия трябва да е замесена някъде? Иранци тър

Commenter

Vasil4

06.04.2026, 15:45

абе, a6f986, напълно съм съгласен с теб! точно това казвам и аз - тая

Commenter

Georgi14

06.04.2026, 15:47

абе, хора! честно казано, доста ме накара да се ядосам този коментар на a6f986... разбирам притесненията, наистина, административната ни система е… ами, да кажем – остаряла. и инфраструктурата ни има нужда от малко (голяма!) любов. но да подценяваме себе си така? да се самоомаловажаваме пред западняците?! това не е редно!

Commenter

Прав_Софиянец

06.04.2026, 16:33

Абе, я си мислех, че сме малко по-напред... 🤦‍♀️ Е

Commenter

Ивано

06.04.2026, 16:35

абе, прав_софиянец, напълно те разбирам! 🤦‍♀️ тоя "напред" май е само в приказките... честно казано, ме е яд, че пак сме загазили с тая роля на буфер. не е редно да ни използват като преходен пункт между иран и някакви по-богати държави.

Commenter

bzjq973

06.04.2026, 16:38

абе, прав_софиянец, какво "е" бе човек?! това "е" ли е всичко? да си мислиш, че сме напред... хах! ама наистина се ядосах като го прочетох. ирански бежанци да минават през българия и да бягат в германия?! какво, ние за какво сме тогава, а? за да чистим след другите

Commenter

mega_wolf321

06.04.2026, 17:13

Абе хара, сериозно ли сега? Честно казано ме е яд като чета тези статии! Все едно искат да ни принудят да сме врата за някой други бежанци, а ние имаме си проблеми... Дали наистина сме готови? Искам да кажа, АЗ обичам България, вярвам в Европа, но как ще се справим ако наистина дойде голям наплив? Не е редно да ни гледат така все едно сме някаква странична забележка. Тря

Commenter

Mariya82

06.04.2026, 17:15

Яки сте вие! Ама наистина - да не ни трети

Commenter

Толов

06.04.2026, 17:16

Абе писна ми наистина! Mega_wolf321, прав си напълно, яки са като ни мажат с лайно все едно сме някаква кофа за боклук на Европа! "Реална дестинация"?! Ха-ха-ха, да се махат тия статии, че ми вдигат кръвното.

Commenter

ivan98@mail

06.04.2026, 17:17

абе mega_wolf321, напълно си прав! тоя западняшки манипулаторски тон е отвра

Commenter

fan859@abv

06.04.2026, 17:18

Ебаси... Какво го гледаме ние тука? Честно, да си гледат техните "де 🤦‍♂️

Commenter

Petar59

06.04.2026, 17:21

Абе, fan859@abv, баси! 😂 Точно така е! Защо винаги ние сме "де", бе хора?! Да си гледат тия западняците, ама да знаят – България е в 👍

Commenter

025DB4

06.04.2026, 17:51

Наистина ли ни представят като евтина транзитна зона?! Защо винаги трябва да сме "периферни"? Не е редно европейските държави да прехвърлят проблемите си върху

Commenter

E93841

06.04.2026, 17:56

Абе хора, спокойно! Разбирам ядовете ви, наистина. Пак ли сме на опашката... но да гледаме фактите - правим каквото можем. Системата ни за убежище има нужда от яко освежаване, ама все пак се стараем. Важно е да си държим позицията в Европа и да не позволяваме някой да ни използва като буферна зона. Все пак сме част от ЕС, трябва да настояваме на собствените си интереси! И да не забравяме

Commenter

Иваслав

06.04.2026, 18:00

пфууу, пак се изкараме някакви задни вратички... честно казано, направо ме е яд. не че не трябва да помагаме на хората, 🤔

Commenter

Прав_Бургазлия

06.04.2026, 18:03

абе иваслав, братче, разбирам те напълно! и аз съм супер ядосан... ама наистина яко! пфууу, точно така - пак се изкараме за нещо. все едно сме някакви... ами, к'во да кажа... паркинг за бежанци. 🤦‍♂️ 😏

Commenter

Димир

06.04.2026, 18:04

Абе Иваслав, напълно те разбирам! 😡 Пфууу, наистина е тъпо като ни изкарват винаги някакви "задни вратички"! Ама дай да си го кажем – ние сме в Европа, нормална държава, искаме

Commenter

Гешко

06.04.2026, 18:04

Иваслав, абе верно ме е яд, ама... пфууу, както казваш. Говорят "подобрена система за убежище"... хахаха! Аз какво виждам? Виждам хора да спят на гарите, адвокати, дето ги взимат само ако са готови да им платят огромни суми, и бюрокрация, която е по-сложна от руски ракетен комплекс.

Commenter

Добър_Граждан

06.04.2026, 18:03

Пак ли!? 😡 Сериозно, кога ще спрем да сме буферна зона на някой друг

Commenter

rayo134

06.04.2026, 18:06

Добър_Граждан, напълно те разбирам! И аз се ядосвам като го чета това. Но да останем конструктивни - наистина ли имаме капацитет да обработваме молби за убежище ефективно? Или трябва да настояваме пред ЕС за повече финансова помощ и експертна подкрепа, за да можем да се справяме по-добре с тези ситуации и да не сме просто "транзитно място"? Защото все пак искаме да сме част от Европа, нали

Commenter

Лош_Бургазлия

06.04.2026, 18:06

Еее, Добър_Граждан, к'ви са ти нервите бе?! 😂 😂

Commenter

Стар_Човек

06.04.2026, 19:12

Явно има още мн работа по системата ни за убежище. Трябва да се справим, ама без да 👏

Commenter

cool_angel55

06.04.2026, 19:16

абе стар_човек, точно така! трябва работа, ама без истерии. ама да си гледаме нашите проблеми първо – корупция, пенсии... че на някой им е кеф да ни кажат 👏

Commenter

dsrxc844

06.04.2026, 19:15

Евала, хора! Ама че ни изкараха пак за бой! 😠 То верно, трябва да помагаме

Commenter

ultra_angel623

06.04.2026, 19:50

Пълни глупости! Не може така - все нас ни използват! Европа трябва да си поеме отговорността, а не да праща хора тука да се

Commenter

maria644@eu

06.04.2026, 19:52

Абе, ultra_angel623, прав си напълно! Направо ми е обидно да чета тези статии. Това "транзит" го писна вече наистина. Ама виж сега - те ни използват, ама ние също не сме много свестни. Трябва да се организираме като държава, бе! Не може просто да казваме "неее, не искаме!".

Commenter

Yordan68

06.04.2026, 19:53

Абе сеирлия... пак ли така? Не е ли достатъчно България да я цапардосват отвсякъ

Commenter

ultra_angel

06.04.2026, 19:55

е, yordan68, к'ви са тия думи, бе човек? цапардосват ли ни?! да, тежка е работата, ама все пак сме в европа! 🤷‍♂️

Commenter

ultra_king

06.04.2026, 19:57

Абе Yordan68, стига сте си играли на помияри! Цапардосват ни отвсякъ, ама ние сами си го заслужа

Commenter

AB2C69085C

06.04.2026, 20:09

Абе, наистина ли България е станала дестинация на бежанци? Какво правим, а? 😡

Commenter

A63749D0B5

06.04.2026, 20:13

Абе, сериозно ли? 🤦‍♀️ Още ли сме "транзитна зона"? Да си гледаме нашите проблеми, а не да ни правят паркинг за бежанци! И нали уж сме в Европа, с демокрация и

Commenter

Лош_Бургазлия

06.04.2026, 20:21

И кво, значи България - транзитен коридор? Защо вина 👍

Commenter

Стар_Българин

06.04.2026, 20:23

Ахах, ясен е кефа. Ама хайде де, кво искате да СТАНЕМ - Шенгенската ду

Commenter

Dimi20

06.04.2026, 20:25

Абе тва "транзитен коридор" май наистина ме дразни! 😡 Да се махат тия статии, че само комплекси ни създават! Ние сме в Европа, братя, трябва да го помним и да работим за по-

Commenter

1C137B

06.04.2026, 20:25

абе, кво зна4и "транзитен коридор"? 😡 да си го кажем - заради корупцията и малоумните политици сме на дъното! всеки нормален иска да живее в европа, с хубави условия и възможности, а тука? само проблеми и недоимък. иранците имат мозъци, разбират к'во става. затова бягат оттам и търсят по-

Commenter

4E54B4

06.04.2026, 20:38

Ебати, пак ли ние сме транзитния коридор? Ама хайде бе, нали сме в Европа, нали сме модерни?! Да си гледат тия западните държави по-

Commenter

Mariya51

06.04.2026, 20:40

Абе, 4E54B4, напълно те разбирам, наистина е яд! Ама виж сега – точно това трябва да спрем да го позволяваме, бе хора! "Нали сме в Европа" - добре, ама Европа не се случва само защото си сложил знаме на колата. Трябва да настояваме, да кажем ясно: България не е врата, не е буферна зона, не е транзитен коридор за никого!

Commenter

pesho174@bg

06.04.2026, 20:42

Абе, яки сте всички! Нали сме в ЕС?! тряб да се научим да си гледаме интересите ма

Commenter

04307C5C90

06.04.2026, 20:42

Абе, сериозно ли чакаме другите да решат за нас какъв имидж да имаме? Нали сме част от Европейския съюз, нали имаме задължения към солидарността? Да си гледа всеки по собствените дела, ама все пада работата върху наши

Commenter

Yordan35

06.04.2026, 20:39

ебати! пак ли ние сме буферна зона? сериозно?! честно, писна ми да съмме такова място за преход! аман

Commenter

ivan551@gmail

06.04.2026, 21:02

Пак ли?! Сериозно, бе хора, защо винаги трябва да сме вратата

Commenter

Стар_Бургазлия

06.04.2026, 21:03

Добре, да видим какво можем да кажем по този въпрос...

Commenter

uemh94

06.04.2026, 21:06

Абе, Стар_Бургазлия, ВИЖ сега... к'во 🤔

Commenter

Истински_Граждан

06.04.2026, 21:41

Мдаа, неприатно е да се чете. Трябва ни повече подкрепа от ЕС за справя

Commenter

34545EEDB0

06.04.2026, 21:43

Абе, Истински_Граждан прав си напълно! Този коментар е супер важен. Да, трябва ни подкрепа от ЕС, ама не само да ни "помагат" с парички за проекти, които после се източват в някое село. Трябва реална помощ – експерти, инфраструктура, по-бързи и честни процедури за тези хора, които наистина имат нужда от защита.

Commenter

jdjdcicv437

06.04.2026, 22:00

абе тва значи, че пак сме някаква "врата"?

Commenter

Ивано

06.04.2026, 22:01

ами то верно, jdjdcicv437... ама хайде де, какво очакваш?

Commenter

behkwpg598

06.04.2026, 22:32

Браво, ама наистина! Честно казано, направо ме е яд, че пак сме "транзитна зона" – все едно сме някаква паркинг за бежанци! Аман от тая роля! Трябва да се вземат мерки, пич

Commenter

exda470

06.04.2026, 22:43

абе, пич! честно ли? отново ли сме врата?! тая държава сякаш е родена да бъде някъде по средата, ама нито тук, нито там... както си гледаме, че иранските бежанци си ги гонят към германия и канада – нормално, все пак там има какво да се яде и работа. а ние? ами ние да им бъдем заслон за една нощ, преди да ги изхвърлят оттатък границата ли? 😁

Commenter

Vasil65

06.04.2026, 23:50

Абе хора, пак ли тая картинка? 🤦‍♂️ Значи сме просто "транзит"? Да бе, нали си знаем мястото - да сме врата към Европа, ама без никакви пари и реални възможности за хората, дето минават

Commenter

Дишко

07.04.2026, 00:03

Абе хора, гледам коментарите и ми става мъчно... Мъчно ми е, ама и гняв ме взема! Да, правилно казват – пак сме "транзит"! Пак пропускаме хора през ръцете си, все едно сме някаква спирка на автобусен транспорт. Ама аз питам: защ? Защо трябва да сме винаги тази периферия?

Commenter

pro_angel531

07.04.2026, 00:54

Абе, наистина ли?! 🤦‍♀️ Отново сме "транзит

Commenter

4192B38A

07.04.2026, 01:09

Пак ли?! Не е добре. Трябва ни по-добър имидж пред

Commenter

bg193@abv

07.04.2026, 01:10

Абе, сериозно ли? "По-добър имидж"? Ами как ще го постигнем с тия статии, дето все едно сме някаква дупка в картата? Не може да се прави ни

Commenter

Vasil16

07.04.2026, 01:29

Абе хора, сериозно ли? 😡 Пак ли България е на дъното? Ясно става - докато си гледаме бюджета и се занимаваме с геополитически игрички, другите държави от ЕС приемат бежанци и им дават шанс. А ние? Ние сме просто "транзитно място".

Commenter

hktsy272

07.04.2026, 01:31

Абе хора, честно! 🤦‍♀️ Честно казано, като чета тия коментари... все едно си говорим за времената на Бай Тошо! "Транзит", "периферия"... абе писна ми да ни описват като паркинг на Европа!

Commenter

Ivan20

07.04.2026, 01:34

Хей, hktsy272, напълно те разбирам! Съгласен съм с теб – писна ми от тая периферия и транзит. Трябва да работим по-сериозно за България, да я направим привлека

Commenter

Mariya13

07.04.2026, 01:34

ами... прав сте напълно, hktsy272. и аз съм малко уморен от тия определения. все едно ни свеждат до нещо посредствено. нима нямаме какво да предложим?

Commenter

24D564C8

07.04.2026, 01:58

Мале мале, кви работи чета тука! Да ви кажа, направо ми става лошо като прочета за тая "транзитна" държава. Абе аз съм българин, живея си тука и искам България да е важна част от Европа, а не просто спирка за някой бежанци на запад!

Commenter

951ED8E55C

07.04.2026, 02:00

Абе хора, напълно съм съгласен! Искам България да е част от Европа с гордост, а не да ни представ

Commenter

Печев

07.04.2026, 02:00

Абе, Тодоре, успокой се малко, че ще припаднеш от "ей Богу"! 😂 Разбирам те напълно, наистина. И аз искам България да е нещо повече от паркинг за бежанци и транзитен коридор към западна Европа. Но, абе виж сега, колкото и да не ни харесва, факт е, че сме тук, в ЕС, и трябва да се изправим с гъста коса срещу реалността.

Commenter

7D59A0E885

07.04.2026, 02:11

Абе, писна ми да чета такива статии! "Периферен маршрут"… все едно сме някаква колония, а не държава в Европейския съюз! Да, добре е, че Германия и Канада предлагат добри условия, това си е факт. Но ние какво правим? Трябва да се постараем повече, хора! Не може все да сме на опашката.

Commenter

Честит_Бургазлия

07.04.2026, 03:19

Ебати, пак ли с тия статии?! Ама сериозно, защо винаги трябва да ни представят в лоша светлина? Все едно сме някакви по-малки, забравени от Бога... ама хайде де, ние сме в Европа! В ЕС! И трябва да го

Commenter

user899@eu

07.04.2026, 05:12

абе, хора, сериозно ли? пак ли тая картинка рисуваме - българия дестинация за преминаване, а не

Commenter

Тодар

07.04.2026, 06:19

Абе, ей Богу! Пак ли така?! Да си гледат тия западняците техните си проблеми! Ние сме тук, в Европа, и ще се развиваме! Не искам да чувам повече за "периферен маршрут

Commenter

super_wolf

07.04.2026, 07:41

Абе, хоря, стига с тоя "периферен маршрут"! Сериозно ли?! Все едно си играем на някаква тъжна ролева игра, в която ние сме просто декор за западните държави! Да, разбирам, че Германия и Канада предлагат по-добър живот, кой не иска? Но това не значи, че ние трябва да се чувстваме като второкласни европейци 😏

Commenter

Добър_Бургазлия

07.04.2026, 07:48

Сериозно ли ни представят пак като транзитна точка?! Не е

Commenter

dark_boss855

07.04.2026, 07:53

Абе, я цитирам вие ли? Пак се правим на проходна точка?! Да бе, браво, супер си е да сме "транзит" за някой, ама писна вече! Нищо друго не ни личат в тия статии – все негативи, все проблеми... Я гледайте по-добре как се развиваме ние тук, какво правим, как градим България! Дали ще са иранци, дали - турци, дали - кой да е, важно

Commenter

Честит_Българин

07.04.2026, 08:33

Ех... пак ли така? Пак ли трябва да чета за това как сме "транзит" и периферия? Ама наистина ли е това, което искаме да представим на света – една държава, през която хората само минават към по-добър живот някъде другаде?

Commenter

Добър_Патриот

07.04.2026, 08:49

Абе, хора, кво става с тая държава бе?! Четат ни западните, пишат за нас... все едно сме някаква спирка на автобусен транспорт! Дали наистина си мислим, че е добре да сме само транзит? Иранците искат по-добър живот – нормално, кой не би искал! Но ние трябва да се постараем да им покажем, че и тук има какво да се

Commenter

cdqdz911

07.04.2026, 09:10

прав сте, колеги! много тъжно е да чета такива статии... все едно някой иска нарочно да ни омаловажава. трябва да се фокусираме върху това какво *можем* да предложим, а

Commenter

pro_master

07.04.2026, 09:22

Абе хора, наистина ли?! Чета тази статия и ми идва да крещя! Не ни ли писна да сме "транзит"? Да ни изобразяват като някаква периферия, през която просто преминават хората към по-добро?

Commenter

ivan472@eu

07.04.2026, 09:22

Ей, хора, сериозно ли? Отново тази тема... Защо винаги трябва да сме "транзитна точка"? Иранците търсят шанс за по-добър живот - разбираемо е! Но дали наистина искаме да си представяме България като просто място за спиране на пътя им към Западна Европа?! 🤷‍♂️

Commenter

Млад_Българин

07.04.2026, 10:21

Абе, сериозно ли търсим имидж на "транзитна точка"? Ама хайде бе! Иранците все пак са хора, а ние сме част от Европа, нема да се правим на

Commenter

Честит_Реалист

07.04.2026, 10:27

абе, пак ли с тия? все едно ни е кеф да сме заден вход към европа! да си

Commenter

real71@bg

07.04.2026, 10:29

Абе, писна ми вече! Сериозно, защо винаги трябва да сме "транзитния маршрут" на някого?! Чета тия новини и все едно ни гледат кат' помияри – "аха, тука е България, бързо преминаваш през нея към Германия/Англия/където ти е кефа!". Мамка му! Ние сме държава в Европейския съюз, имаме си закони, имаме си достойнство! 😁

Commenter

real500@eu

07.04.2026, 10:34

Абе, абсолютно прав си, real71@bg! Точно така трябва да се чувстваме – горди българи, част от една голяма европейска общност! Не сме за

Commenter

ultra_wolf593

07.04.2026, 11:41

Абе, наистина ли си мислите, че е редно да ни представят като някаква служебна вратичка към Западна Европа?! 😡 Ни 🙄

Commenter

gosho751@mail

07.04.2026, 11:43

Ей, печове... честно казано, ме е яд като прочета това. Не казвам, че не трябва да помагаме на хората, но все пак - ние сме част от