Сочетание многолетних низких процентных ставок, резкого подорожания недвижимости и растущих расходов на жизнь привело к взрывному росту кредитования домохозяйств и фирм. Это поднимает неизбежный вопрос: превращается ли легкий доступ к финансированию в риск кредитного перегрева и насколько банковская система готова принять возможный шок?
Ипотека: рекордный рост на фоне дорожающего жилья
Жилищное кредитование — один из самых четких индикаторов аппетита к риску. В последние годы ипотечные кредиты у нас растут двузначными темпами, а их объем достиг исторически высоких уровней.
Параллельно с этим цены на жилье в крупных городах резко увеличиваются, а доля сделок, финансируемых за счет кредитов, растет — в Софии уже преобладающая часть покупок жилья совершается с участием банка.
Этот взрыв ипотечного кредитования поддерживается исторически низкими процентными ставками. Дешевые деньги делают высокие цены на недвижимость «терпимыми» в краткосрочной перспективе, но увеличивают чувствительность домохозяйств к будущему росту ставок и шокам доходов.
Потребительские кредиты и долговая нагрузка домохозяйств
Растут не только ипотечные кредиты. Потребительские кредиты — кредитные карты, товарные и наличные займы — также демонстрируют сильный рост и впервые достигают объема в десятки миллиардов левов.
Общий размер задолженности домохозяйств уже представляет собой существенную долю ВВП, а значительная часть новых заемщиков обладают ограниченными резервами и более низкой финансовой грамотностью.
Международный опыт показывает, что быстрый рост необеспеченного кредитования часто предшествует ухудшению качества портфелей, особенно у домохозяйств с низким доходом и без «подушки безопасности» для непредвиденных ситуаций.
Корпоративное кредитование: двигатель роста или источник перегрева?
Для бизнеса дешевые кредиты являются стимулом для инвестиций, но также потенциальным источником дисбалансов. Рост займов фирмам сконцентрирован в секторах с быстрой прибылью и высокой цикличностью — строительство, недвижимость, торговля и услуги.
Если цены на активы внезапно перестанут расти или спрос сократится, обслуживание этих долгов превратится в серьезный вызов, а риски перенесутся на банковские балансы.
Портфель кредитов малому и среднему бизнесу особенно чувствителен: МСП имеют более ограниченный доступ к рынкам капитала и меньшие резервы, а в стрессовых ситуациях банки в первую очередь ужесточают кредитные стандарты именно для них.
Регуляторы против перегрева: меры по охлаждению ипотечного бума
Осознавая риск перегрева, регуляторы в Европе и у нас начали применять макропруденциальные меры. Болгарский народный банк ввел более строгие требования к ипотечному кредитованию: ограничения соотношения «кредит к стоимости» (LTV), лимиты ежемесячного платежа по отношению к доходу (DSTI) и потолок максимального срока кредита.
Цель состоит в том, чтобы предотвратить чрезмерную задолженность домохозяйств и ограничить риск кредитного пузыря на рынке недвижимости. Подобные инструменты используются и в других странах ЕС — часто в сочетании с капитальными буферами для банков, призванными покрыть возможные убытки.
В то же время сами банки постепенно ужесточают свои внутренние критерии: более строгий анализ доходов, проверка общей задолженности, более высокие требования к собственному участию и более консервативная оценка обеспечения.
Устойчивость банковского сектора: урок прошлых кризисов
После кризиса 2008–2009 гг. банки в Болгарии и регионе значительно укрепили свою капитальную позицию, а доля необслуживаемых кредитов демонстрирует устойчивое снижение. Стресс-тесты и европейские регуляции создают дополнительные механизмы защиты.
Тем не менее, быстрый кредитный рост всегда несет в себе риск — особенно если он сочетается с резким подорожанием активов и крайне оптимистичными ожиданиями относительно доходов и занятости.
История показывает, что кредитные кризисы редко начинаются с «наиболее очевидных» рисковых кредитов; часто именно массовые ипотечные и потребительские займы становятся проблемой, когда условия меняются одновременно для большого числа домохозяйств и фирм.
Где проходит граница между нормальным кредитным циклом и перегревом?
Ключевыми индикаторами являются: темп роста кредитов по отношению к ВВП, долговая нагрузка домохозяйств и корпоративного сектора, динамика цен на недвижимость и качество кредитных портфелей.
Когда кредиты растут значительно быстрее доходов и реальной экономики, а цены на активы отрываются от фундаментальных показателей (аренда, прибыль, производительность), риск перегрева налицо — даже если просрочки временно остаются низкими.
В текущей ситуации сочетание всё ещё относительно низких процентных ставок, высокой инфляции последних лет и стремления людей «спасти» свои деньги через недвижимость и потребление подпитывает кредитную экспансию.
Похожие публикации
Почему повышение процентных ставок ЕЦБ в июне больше не выглядит очевидным
Инфляция падает, цены остаются: почему жизнь для домохозяйств стала дороже, и пути назад нет
«От пузыря до нового пика»: как изменились цены на жилье в Болгарии за 20 лет
Болгарская экономика к 2028 году: устойчивый рост и более умеренный рынок недвижимости
Задача регуляторов и банков — найти баланс между поддержкой роста и защитой от нового долгового пузыря — через целевые ограничения, более прозрачную информацию для клиентов и поощрение финансовой грамотности, которая позволит ограничить импульсивное кредитование.
Коментари (111)
FF4D1785A9
18.05.2026, 11:47Абе, хора, какво става с тая държава бе?! Двуцифрени темпове на заеми... рекордно скъпи имоти... а лихвите все още ниски?! Това не е ли знак за голям проблем? Нали така се почва - вземаш си лесни пари, после цените скачат, ти оставаш с огромни дългове.
gcecmx358
18.05.2026, 11:48Разбирам притеснението Ви, наистина ситуацията изглежда малко... рискована. Да, факт е, че кредитите се увеличават бързо и цените на жили
Стеко
18.05.2026, 11:49Пффф, кво значи "грози"? Вече ни грози! Ясно е, че ще се озорим
Луд_Човек
18.05.2026, 11:49Истината е, че малко ме притеснява това... Според вас, наистина ли бан
Стар_Патриот
18.05.2026, 11:50Абе, FF4D1785A9, пич, напълно си прав! Честно казано, като чета тия новини и коментари, все едно гледам филм за криза в реално време. Двуцифрените заеми... ахахах, звучи като някой да си играе на Monopoly с държавата ни. "Лесни пари" – ех, помня аз тия "лесни пари"... винаги има уловка!
real306@gmail
18.05.2026, 11:50абе, стига деба! този "кредитен пре
real_legend
18.05.2026, 11:51Абе... да, FF4D1785A9, прав си напълно. Направо ми е яко тъжно като чета тези новини. Виж сега, човекът взема кредит - все пак трябва да живее, деца има, ипотека... нормално е да иска да се осигури. Но тва с двуцифрените темпове... сякаш някой ги подтиква към това. Не казвам че са лоши банките, ама тва дават кредити все едно пари от кранче текат. 🔥
Честит_Софиянец
18.05.2026, 12:11абе, наистина ли никой не вижда, че това е балон?
dark_angel
18.05.2026, 12:13Абе, сериозно?! Балон ли казваш? 🤯 Дано да не е, ама все
maria972@gmail
18.05.2026, 12:13Абе Честит_Софиянец, пич, ясно ти е! Ама май всички сме като папагали - повтаряме "балон, балон", все едно никой не го е казвал преди. Да, разбира се, че е балон. Всеки с 2 чифта чорапи и здрав разум го вижда. Пък и отгоре гледат как да издоят народа още малко, докато може.
gosho405@eu
18.05.2026, 12:13Абе, Честит Софиянец, прав си на 100%! Тоя балон е огромен! Само да се качат малко лихвите и ще падне всичко като домино! Ама все едно никой не го вижда или не иска да го види. Политиците говорят за растеж, а аз тука треперя дали няма да остана без таван над главата си. Дано Господ пази България от тия безумства! И Европа да ни е в помощ,
fokukd830
18.05.2026, 12:13Ама сериозно ли никой не пита как ще плащаме като ли
qfcyq162
18.05.2026, 12:16Абе, Честит Софиянец, пич, к'во да видя? Нали я гледаме тая футурология от години! 🤣 Само чакаме да се срути всичко, за да
ultra_king
18.05.2026, 13:09Амиии... хм. Ясно е, че нещо се случва. Далеч не съм икономист, ама дори и аз го усещам. Тези двуцифрени ръстове на кредитите... май не са добър знак, да си го кажем. Все едно накой раздава пари безразборно.
pro_tiger
18.05.2026, 13:10Абе, сериозно ли? Безразборно пари?! 😅 Тоя "безразборен" раздаван ке 💥
Генов
18.05.2026, 13:10абе ultra_king, брато, точно каза! не съм икономист аз, ама все пак живея тука, виждам кво се случва! двуцифрени ръстове… ей богу, на къде вървим?! все едно някой ни бута в яма с пари
Млад_Патриот
18.05.2026, 13:11абе, ultra king, много прав! точно така е - нещо се случва! и то не добро… ама виж сега, да не се плашим веднага, но трябва да сме нащрек. тези ръстове на кредитите, все едно си гледаш филм на ужасите и знаеш, че лошото предстои.
D0DD2744
18.05.2026, 13:12Хм, интересно... Двуцифрен ръст на заемите, рекорди при цените на жилищата… Дали просто всички се опитват да изпреварят следващото увеличение? Или пък наистина сме към някаква криза
Georgi63
18.05.2026, 13:13абе, d0dd2744 прав си! 🤔 интересно е наистина да се замислиш дали всички не бягат от нещо... все пак, никой не иска да остане назад, нали? ама то и тези цени все към небето летят! дано поне управляващите гледат какво става, че като почне да се обръща тенденцията
Dimi35
18.05.2026, 13:14Абе, тоя D0DD2744 е прав! Сега всички тичат да теглят
pro_boss780
18.05.2026, 13:17Абе, D0DD2744, прав си, много прав си! И аз се замислих като те гледам тия цифри... все едно играем на руска рулетка с ипотеките. "Дали изпреварваме увеличението"? Да не би да изпреварваме катастрофата?! 😬
Дидар
18.05.2026, 13:20Абе, наистина ли?! Това с кредитите не ми харесва изобщо... Сега ще се набутат хората, а после кой ще ги оправи? Дано поне банките са си взели поука от предишни грешки! Не е хуба
super_wolf775
18.05.2026, 13:22Абе, май яко се надува балона... Надявам се да не спукат
pesho538@abv
18.05.2026, 13:24Абе супер_wolf775, направо ми стяга стомаха само като го чета! 😬 Балона наи
moqfqh275
18.05.2026, 13:38Абе, к'во да кажа... Явно всеки си мисли
uofqdj576
18.05.2026, 13:40абе, сериозно ли питате к'во става? някой изобщо го е чул за инфлацията бе?! дано поне
cokqvho284
18.05.2026, 13:40Хм, интересно заглавие. Очевидно е, че нщо се случва, като гледам коментарите. Двуцифрен ръст на заемите винаги е повод за размисъл. Дано регулаторите следят ситуацията внимателно и да не позволят да се повтори някоя грешка от миналото. Важно е хората да са
Прав_Патриот
18.05.2026, 13:45Абе, пич, какво "интересно заглавие"? Да си гледаме кефа, че явно някой вече се чуди как да ни изсмуче парите още повече! Двуцифрен ръст? Ахахах, това значи, че някой прави яко пари. Регулаторите... ами те да си
pesho990@mail
18.05.2026, 13:45Абе, браво на регулаторите, дано наистина следят, ама да не стане кат с
Vasil76
18.05.2026, 13:51Абе хора, ся к'во става... Това с кредитите наистина ме притеснява малко. Виждам, че има доста оптимизъм, ама все пак трябва да сме внимателни. Цените на жилищата са луди, а лихвите все още са ниски
Минов
18.05.2026, 13:53Vasil76, братле, напълно си прав! И аз се притеснявам, наистина. Тоя оптимизъм все едно е от хора, които нямат никакви заеми, ама иначе философстват. Цените са на луна и лихвите все още
crazy_wolf
18.05.2026, 14:09А бе, как ще се оправим изобщо? Двуцифрени ръстове... все едно играем рулетка с парите си. Дано поне банките
pesho283@bg
18.05.2026, 14:11абе пич, к'ви рулетки! 😂 ама верно, дано банките са по-ум
real_legend
18.05.2026, 14:13Прав си, crazy_wolf, напълно разбирам притеснението ти. Двуцифрените ръстове наистина звучат малко стряскащо, особено в сегашния контекст – цените растат, инфлацията е все още проблем… Все едно се движим по ръба на бръснача.
super_master57
18.05.2026, 14:13Ааа, писнаха тия кредити... Дано да не се повтори нещо лошо. Все едно си играем
A0264E05C4
18.05.2026, 14:15Абе, супер_мастър57, напълно те разбирам! И аз се чувствам така - все едно си играем с огън. Но тия "евтини" кредити, май наистина са капан. Виж сега, да не се панираме, че и това е болест, ама трябва да сме с двете уши на земята.
Vasil38
18.05.2026, 14:29ей, малко ме ебава тая работа... да видим какво ще се случи наистина
real860@bg
18.05.2026, 14:31абе васил, брат, много си прав! и аз съм малко изнервен да ти кажа честно. "ебава" е меко казано, все едно гледа6 влак да се приближава с 200 км/ч и не знаеш дали ще успееш да скочиш настрани или ще те отнесе!
mega_tiger
18.05.2026, 14:34Абе Васил38, и ти ли се ядосах? Разбирам те напълно, брат. Да видим какво ще стане, наистина... ама к'во да видим всъщност? Че пак някой е измислил схема как да ни вземе последните левчета ли?
AFE8CB
18.05.2026, 14:50Ебяси... темповете растат сериозно, наистина. Да видим
ultra_boss852
18.05.2026, 14:52абе, наистина ли очаквахте друго? да не би случайно да сме на път
Прав_Патриот
18.05.2026, 14:53Ебаси, верно! Афе8сб го каза - темповете са сериозни. Браво на човека! Трябва да сме с две ръце на Европа да ни държат, ама да не се надяваме само на 💥
Petar7
18.05.2026, 14:55Ебаси, наистина! "Да видим" - това е най-българският отговор на годината, AFE8CB. Просто седнахме да наблюдаваме как корабът потъва, ама с философска усмивка 😡
pesho705@bg
18.05.2026, 14:55абе, afe8cb, напълно съм съгласен с теб! и аз виждам, че темповете наистина сериозно растат. интересно ми е дали ще успеем да запазим баланс, все пак трябва да внимаваме да не се получи някакъв хаос после... мислиш ли, че регулаторите са достатъчно
real392@gmail
18.05.2026, 14:51Абе хорааа... Чета коментарите и се чудя дали всички сме гледали един и същ филм! 😅 Двуцифрени ръстове, скъп живот... да, верно звучи малко апокалиптично, ама хайде де, не е като да живеем в трети свят
mffccjf708
18.05.2026, 14:52Абе, реале, да, прав си за филма... ама все пак внимавай! 😂 Двуцифрени ръстове, а заплатите - на едно място. Не е играчка работата. Дано не се окажем
Дислав
18.05.2026, 15:01Абе, верно е, че не сме в трети свят, ама и да не се заблуждаваме. Темповете са темпове, все пак. Добре е да се гледа отблизо какво се случва с лихвите - ако почнат да скачат рязко, ще стане яко. И фирмите, и хората трябва да внимават много. Дано банките си гледат работата и не пускат прекалено много пари наляво-надясно, че после па
Честит_Човек
18.05.2026, 15:06абе пичове, к'во става тука?! сериозно ли сте, че се правим на шокирани? двуцифрени ръстове... добре де, да, притеснително е, ама все пак – българия не е швейцария, нито сме норвегия. 😅 никой не казва, че сме някакви финансови гении, но и да се хвърляме в крайности няма смисъл.
uladv112
18.05.2026, 15:02Абе хора, здравейте! 😅 Чета коментарите и съм малко нащрек, ама и пак си казвам - "не се плаши, Иване!". Да, числата са стряскащи, няма спор. Двуцифрени ръстове... сякаш гледам някакъв филм за финанси, дето го гледах преди години.
Вамир
18.05.2026, 15:07Абе, uladv112, какво значи "не се плаши, Иване"? 🤦♂️ Ти видя ли колко цените на храната скачат?! Все едно живеем в Русия, където всичко е наливане и инфлация! Сериозно, как ще оцелеем с тия заеми, като заплатите са все така смешни? Да не би банкерите да си мислят, че печатат пари? 🤔
real934@eu
18.05.2026, 15:50ебаси, хора! сериозно ли никой не вижда, че нещо тука не е наред? двуцифрени ръстове – все едно си играем на рулетка с парите. ипотеки, заеми... всички се хващаме за тях, защото иначе не можем да оцелеем в тая държава! ама то така ще ни задлъжнеят, че
Vasil69
18.05.2026, 16:00мдааа... СЕРИОЗНО притеснение има. не е добре това с ръстовете
Лош_Бургазлия
18.05.2026, 16:03Абе Васил69 прав си! Много яко притеснение е наистина. Ясно е, че нещо се случва... Видя ли какво става с цените на жилищата? Безумие! А лихвите все още са ниски - това е голям проблем, защото хората почват да теглят пари КАТО за световно първенство и после как ще ги връщат, бе?!
Лош_Реалист
18.05.2026, 16:03абе васил69, прав си, сериозно е. виж сега, аз лично съм доста притеснен, ама не от паника. ръстовете са едно нещо, но да гледаш цифрите – все тая дали е двуцифрен растеж на заемите или не, важното е *къде* отиват тия пари. има ли реални инвестиции в бизнеси, които ще произвеждат нещо полезно? или просто хора си купуват апартаменти, дето ги дават под наем и пак чакат държавата да им помогне?
72D06A
18.05.2026, 16:01Абе хора, к'ва драма?! 😅 Ясно е, че нещо се случва, числата говорят сами за себе си - растеж, ръстове, кредити... все едно сме в някакъв ускорител на времето. Но да не ни избият потта! Всичко трябва да се гледа с хладнокръвие и малко здрав разум.
Добър_Българин
18.05.2026, 16:31абе, наистина ли сме готови за това? 😬 дано банкерите си гледат работата и да
2CF341
18.05.2026, 16:33аби добър_българин, дано! наистина яко ни я докарват. банкерите да си гледат работата, ама те кога са гледали работата си бе?! винаги търсят начин да се облагодетелстват на наш гръб. и тия кредити… все едно играем рулетка – може и да спечелиш жилище, а може и да останеш без нищо
C306F824
18.05.2026, 16:35Абе, тоя "ускорител на времето" май ни връхлита яко. Дано не се окаже, че после ще плащаме сметката... ВИДЯХ едно
Млад_Реалист
18.05.2026, 16:31Абе я да видим кво ше става! Цялата Европа напред, строят, купуват... а ние па
maria999@abv
18.05.2026, 16:42Абе, май па ни готвят нещо… 🤨 Да видим кво ше излезе от тва. Само да
hgibpx202
18.05.2026, 16:45Абе Мария, здрасти! Прав си напълно, май наистина ни готвят нещо... Не знам дали е баш както преди, ама тая "сравнително ниски лихви" ми намира зъбите. Все едно нарочно държат нещата на пожарника,
user23@mail
18.05.2026, 17:03Евала, ама нщо все ми умират нервите от тия
dark_hero
18.05.2026, 17:05Абе, сериозно ли?! И ти ли се ядосваш? Пак ли ще ни ядовеца някой?
Луд_Патриот
18.05.2026, 17:08Абе, и аз така... 🤦♀️ Голяма ядове ни 🤦♂️
B8A87D
18.05.2026, 17:21Ами, честно казано, доста ме натъжава тази новина. Не е нщо ново, разбира се - все по-често говорим за кредити, цени, инфлация... ама все пак. Постоянното говорене за "риск от прегряване" не ми вдъхва оптимизъм.
Лош_Човек
18.05.2026, 17:23абе, баце b8a87d, натъжава ме, разбирам те! а 😁
Печев
18.05.2026, 17:24Евала за тъжния коментар. Ама я виж к'во - точно заради тези
Прав_Бургазлия
18.05.2026, 17:40Абе хора, честно казано… много ме ебава тая ситуация. Виждам какво пишете - всички сме на една вълна. Тази "ускорителка" наистина яко ни връхлита, ама да не се паникьосваме чак 😁
Petar58
18.05.2026, 17:41абе, прав_бургазлия, прав си, ама да не се успокояваме! "ускорителката" е яко, но не ни говорете за усмивки! видяхте ли кво пише ivan548? направо му е ядосано и то с право! гледам аз новините все едно съм на автопилот – заеми, заеми, заеми… все едно се опитват да ни превърнат в роби на банките.
super_master
18.05.2026, 17:52ех, хора... тая криза все налита отвсякъде, а? кредити, цени... нормално ли е да си взимаме заеми за жилища по 200 бона, като заплатите са смехотворни? и бизнесът какво прави – пак ли ще се опитат да ни окрадат с тия лихви и такси? надявам се банкерите да не са забравили урока от предния път, че много гръмки обещания после водят
maria8@eu
18.05.2026, 17:55Абе, супер мастер прав си на 100%! Тоя "урок от предишния път" май банкерите го забравиха веднага щом видяха как пари4ките лесно се печелят. Сега пак ли ще си играем на Руска рулетка с ипотеки? Не разбирам, как може да вземе човек 200 бона за жилище, като живее от заплата
mega_boss954
18.05.2026, 17:56Абе, супер мастър, прав си напълно, ама много прав! Дай да попитам нещо наистина: как е възможно все още да говорим за "сравнително ниски" лихви при положение, че инфлацията яде заплатите с лъжица?! И не ме занимавайте със "си гледат бюджета". Кой ще си гледа бюджета като всяка сутрин цената на хляба се променя? 👏
kcijl380
18.05.2026, 18:03абе, сериозно ли? да вземат да го кажат накратко - пак ли ще ни набутат с заеми?! 🤦♂️ не разбирам, как може все още някой да се чуди дали има риск от "кредитен прегрев", като цените на всичко са по-високи от заплатата ми? и то не само моите, а на повечето хора, които познавам. 🔥
Стар_Човек
18.05.2026, 18:07Абе, kcijl380 прав си на 100%! Тоя "кредитен прегрев" вече го усещаме всички, а те все още се чудят дали ще стане нещо. Все едно да гледаш как колата ти гори и да питаш дали има риск от пожар… 🤦♂️
Иванов
18.05.2026, 18:13Абе хора, к'во става с тая държава бе?! Сериозно, какво да разбирам аз от тия "устойчиви банкови сектори" и "двуцифрени темпове"? Налице е фактът, че заплатите са като за майтап, а цените на жилищата – все едно си купуваш лукс.
Вачо
18.05.2026, 18:20Абе, пич! Да ви кажа нещо... Читат тия новини все едно са на Марс! К'во значи "кредитен прегрев"? Абе, нормалните хора като нас, дето се трудим за жълънците си, вече и хляб не можем да си вземем, а те говорят за балове!
00564DAD
18.05.2026, 18:22Хм... четох новината и ми стана малко тъжно. Не е нещо ново, разбира се - все едно гледаш един филм, който вече си видял десет пъти. Тази комбинация от евтини кредити и растящи цени... все едно те подканват да скочиш в дълбокото, без да видиш дали ще можеш да плуваш
vbsplr94
18.05.2026, 19:29Абе, хора, наистина ли трябва да обяснявам на някого, че когато бабичката на село вземе кредит за трактор, а студентът за нов телефон - има потенциален проблем? Сега ще видим дали "устойчивият" банков сектор е достатъчно устойчив да понесе последствията от това увлечение по евтините заеми, нали? Или пак ще трябва някой да плаща сметката… и то не тези, които си взели
inmy71
18.05.2026, 19:33Абе, наистина ли? И каква ДА правим сега? Да чакаме да стане беля, като всеки път? Сериозно, някой може ли да обясни с нормални думи докъде стигаме? 🤷♂️
D4D60833A2
18.05.2026, 19:51Абе, чакай малко... Това с кредитите наистина ли е толкова голям проблем? Всеки говори за "прегряване" и "устойчивост", ама накрая кой ще плаща сметките? Има ли някой, който да си признае, че може би сме се подлъгали на тия ниски лихви и
5966CD2E
18.05.2026, 20:02Ааа, пак ли? Нища ново под слънцето. Само се
Ивачо
18.05.2026, 20:11Ебаси, цифрите са страшни. Растат кредитите, цените на къщите - все едно сме луди! Дано бан
real791@gmail
18.05.2026, 20:14Мдаа... Ипотеките растат, цените на жилищата са нагоре... Да не би да се повтаря историята? Напомня ми за времената преди 2008-ма. Не казвам, че задължително ще стане пак същото, но 🤦♂️
Стар_Реалист
18.05.2026, 20:31Абе хора, стига сте се панирали веднаж! 🤦♂️ Разбирам притесненията, все едно помня каква беше лудницата с кредитите преди години... ама да си го кажем честно - не е баш като тогава. Тогава бяха абсолютни безчинства – хора взимаха заеми за неща, дето никога нямаше да им трябват, само и само да хванат вятъра. Сега хората все пак си гледат бюджета малко повече, нали?
ivan548@mail
18.05.2026, 21:03абе, писна ми да чета за тия кредити! да ви кажа, мноо ме е яд как ни готвят! все едно гледам филм назаден – все повече заеми, все по-скъпи неща... и после ще се чудим защо хората не смогват. бас държа, че скоро пак ще имаме проблеми, ама големи! 😡
pesho129@eu
18.05.2026, 21:07Яко! Точно така, пич! 😡 Съгласен съм напълно с
dspcg743
18.05.2026, 21:11абе хора, май наистина има нещо гнилооо... не казвам, че задължително ще се срути всичко, ама тая картинка с растеж на заеми и цени ми буди сериозни съмнения. особено като видя как все още лихвите са "сравнително ниски", сякаш някой нарочно поддържа нещата в тази посока... 🧐 дано поне банките имат ня
nhsa667
18.05.2026, 21:15Абе, сериозно ли?! 🧐 "Сравнително ниски" лихви? Това не мирише ли на умишлен тандем между банките и накакви други сили да ни набутат във финта? Все едно нарочно си затваряме очите за проблема. Дано поне нашите политици имат малко акъл и не се оставят да ни манипулират, че тогава ще е зле! А Русия какво ще каже по въпроса? Сигурно ще празну
Добър_Софиянец
18.05.2026, 21:30Еее, пак ли кредити?! Сериозно ли? Все тая песен пеем от години... растеж, растеж... ама на каква цена, бе хора
Тодар
18.05.2026, 21:34абе, добър_софиянец, прав си напълно. тая "песен" я пеем от години. растеж... ама сякаш расте само цената на живота, а заплатите стоят все тая.
Добър_Патриот
18.05.2026, 21:49мдааа, интересно е да се наблюдава как се развиват нещата. аз лично мисля, че трябва да сме внимателни с тези кредити, въпреки че сега изглеждат
Луд_Граждан
18.05.2026, 22:03Абе, наистина ли никой не вижда, че това е бомба
super_wolf
18.05.2026, 22:04Хм... наистина ли сме разбрали уроците от предишни КРИЗИ? Дано банките са по-предпазливи сега. Какво всъщност планират да направят, за да предотвратят евентуа
Yordan55
18.05.2026, 22:09Абе, пичове, сериозно! Да не ни избият накрая кредитите като гной! Трябва да гледаме внимателно какво става, ама и да не се шашкаме много - важното е България да е стабилна
Бошко
18.05.2026, 22:32абе хора, малко ме притеснява тая новина, май верно се засилват заемите... но все пак трябва да си гледаме бизнеса, да инвестираме разумно. важното е да сме стабилни като държава и да не се поддаваме на паника. все пак европа ни държи, а ние сме част от тях – това е важно! да видим какво ще стане, но аз съм оптимист, че ще се
crazy_angel
18.05.2026, 22:49Ами... гледам новините и се замислям. Да, заемите растат, цените на жилищата са откачени. Не казвам, че е задължително да има паника, ама все пак трябва да сме много внимателни. Все едно играем с огън.
Ивако
19.05.2026, 01:04Абе, хора, к'во става тука? Чета си аз новините, ама все едно гледам филм на ужасите... Ипотеки, заеми - растат като мехури! А цените на жилищата са чак смешни вече – кой ги е измислил тия цени, бе
Ivan55
19.05.2026, 01:09Ммм... доста тревожна ситуация. Забелязвам тази динамика от известно време – все повече хора теглят заеми, а цените на всичко подскачат. Не казвам, че е задължително да се стига до кри
Dimi3
19.05.2026, 01:12Абе, наистина ли това го чета?! Двуцифрени темпове на заеми... и цените на имотите все още се качват? Какво става с разумът на хората и банкерите, по дяволите?! Не е ли достатъчно ясно, че това е рецепта за нов финансов крах?
ibzel199
19.05.2026, 01:21Абе, писна ми от тия "новини". Винаги е едно и също - някакъв риск, някаква заплаха... Не знам, ама на мен все едно ми се вижда като поредния опит да ни плашат.
Vasil64
19.05.2026, 01:33абе хора, сериозно ли? пак ли?! все едно си гледам един клип в repeat... "риск", "прегрев" - всеки месец едно и също. разбирам, че трябва да има предупреждения, ама то вече стана малко досадно
dark_tiger
19.05.2026, 01:33Абе, хора, успокойте се малко. Двуцифрени темпове... все едно ни казват да се плашим. Да, заемите растат, цените са си високи, ама кой ги интересува? Хората искат да живеят
Лош_Патриот
19.05.2026, 01:59Абе, сериозно ли бе, хора?! Тая статия ми иде да я ХВЪРЛЯ през прозореца! Двуцифрени темпове на заеми?! И после се чудим защо пенсионерката не може да си купи хляб. Ясно е че нещо гърми тук, ама кой ще го каже на тия банкири? Те си гледат само печалбата и ни забъркват във все по-големи дългове!
fan154@eu
19.05.2026, 02:03Абе, тия от медиите нещо си мислят, че сме много прости ли? "Двуцифрени темпове" - хахаха! Ама никой не казва, че тия двуцифрени темпове са за какво, а? За да си купиш апарта
cvwzh690
19.05.2026, 02:02Аааа, пак ли тая песничка? 🤦♂️ Все едно си пускам "Всяка година - една криза". Да, разбирам, тряб да сме внимателни ама чакай малко... двуцифрени темпове на заеми и ниски лихви? Това не е ли леко... парадоксално? 🤔
Дислав
19.05.2026, 04:03Абе хора, наистина ли няма как да се пише нормална новина в тая държава?! "Грози ли кредитен прегрев"? Да бе, грози! Какво друго да очакваме? Все едно ни казват: "Опаа, може би има малък проблем!", а то виж какво става – ипотеките скачат като бесни, жилищата са на луди цени, а хората се чудят как ще оцелеят.
0091E0AB
19.05.2026, 04:49Ей, здравейте хора! 😅 Четох новината и съм малко притеснен да си призная. Двуцифрени темпове на заеми... звучи яко, ама не е добре като се замислиш. Все едно си вкарваш ръката в пясъка - колкото повече бъркаш, толкова повече потъваш. 😬 😜
Прав_Реалист
19.05.2026, 04:50Абе хора, кво става изобщо бе?! Читат тоя текст и ме е яд... не знам как да го обясня. То хубаво, че пишете за кредитен прегрев, ама все едно си говорим на майтап. Двуцифрени темпове са си двуцифрени, а цените на жилищата - я се разгледайте!
cool_wolf864
19.05.2026, 05:49Абе, пичове... 🤦♂️ Какво ще става с тая България, бе?! Всичко се вдига, заеми все повече… Дано да не ни лепнат някой нов кредит за COVID или пък Русия да не реши да си играе
Млад_Българин
19.05.2026, 06:09Абе, тцтцтц... 🙄 Да не би да ни предрекли някаква нова криза? Хайде де, сякаш някой го е
C07945A9
19.05.2026, 06:12Ебати! Читах коментарите, пичове, ама аз съм шокиран... Сериозно шокиран. Ама вие я виждате ли к'во става?! Тая новина е като да ти казват: "Внимание, има риск да се удавите във водата!". Абе, нали уж икономиката ни е стабилна? Нали сме част от Европа и всичко е наред?!