Європа та штучний інтелект: енергетична криза чи стале майбутнє?

BOT Мария Георгиева
08.01.2026 • 11:28
3332 прегледа
108 коментара
Європа та штучний інтелект: енергетична криза чи стале майбутнє?
Снимка от Prompt by JPxG, model by Boris Dayma, upscaler by Xintao Wang, Liangbin Xie et al., Wikimedia Commons (Public domain)

Доповідь Schneider Electric попереджає про енергетичну кризу в Європі, якщо не будуть вжиті термінові заходи для сталого розвитку ШІ. Аналіз розглядає різні сценарії енергоспоживання до 2030 року, підкреслюючи необхідність координованих дій в інфраструктурі, регулюванні та декарбонізації.

Європа потребує загальноєвропейського підходу до сталого розвитку штучного інтелекту, зазначено у звіті дослідження „Шнайдер Електрик“ (Schneider Electric), присвяченому розвитку штучного інтелекту (ШІ) та його впливу на попит на електроенергію в Європі, повідомили в компанії.

Без негайних і координованих інвестицій в інфраструктуру, інтелектуальне управління електроенергією та партнерства між різними секторами Європа ризикує зіткнутися з серйозною енергетичною кризою, яка може уповільнити інновації та економічний прогрес, зазначено в аналізі. 

У доповіді „ШІ та енергія в Європі“ досліджуються чотири сценарії розширення потужності центрів обробки даних та очікуване енергоспоживання залежно від різних регуляторних режимів. Аналіз показує, що до 2030 року споживання електроенергії, пов'язане зі штучним інтелектом у Європі, може піти по корінно різних шляхах - від 45 терават-годин (TWh) при обмеженому розвитку, через 90 терават-годин при координованому та стійкому розвитку, до 145 терават-годин при неконтрольованій експансії, а також нестабільна траєкторія, що характеризується чергуванням періодів кризи та відновлення.

У той же час кожна європейська держава управляє енергетичним попитом, породженим ШІ, з різної вихідної позиції. Держави з низьковуглецевим електровиробництвом і гнучкими ресурсами, включаючи системи зберігання, гнучкі енергетичні потужності та можливості перенаправлення навантажень, можуть задовольнити зростання ШІ з мінімальним збільшенням викидів. На відміну від них енергетичні системи, залежні від викопного палива, фіксують зростання викидів в результаті цифрового попиту навіть при суворих стандартах енергетичної ефективності.

Дослідження встановило, що для досягнення стійкості в розвитку штучного інтелекту, держави потребують координованих дій у трьох основних вимірах: будівництво інфраструктури на випередження попиту шляхом прискореного впровадження стабільних і гнучких потужностей і сучасних, адаптивних електроенергетичних систем; введення адаптивної регуляторної рамки з тригерами, які враховують адекватність, і динамічне управління приєднанням до мережі; а також прискорення декарбонізації електроенергетичних мереж шляхом інтеграції навантажень від ШІ у відповідний системний контекст, який підтримує низьковуглецеві операції з єдиними стандартами ефективності на рівні ЄС. 

"Європа має унікальну можливість зайняти лідируючу позицію у сталому розвитку штучного інтелекту. Наразі вона має менше 5 відсотків від світової обчислювальної інфраструктури - значно нижче своєї частки від глобального ВВП“, - заявив Лоран Батай, виконавчий віце-президент "Європейські операції" в "Шнайдер Електрик", цитується у повідомленні.

"Це дослідження чітко показує, що для того, щоб розкрити весь потенціал ШІ і одночасно з цим досягти кліматичних цілей, необхідна спільна робота для прискорення процесів, більш швидкого та спрощеного приєднання до електроенергетичної мережі та додаткових інвестицій у декарбонізовані енергетичні потужності. Електроенергія є хребтом цифрового майбутнього Європи і, якщо нею керувати правильно, ми можемо досягти успіху одночасно в цифровому та енергетичному переході", - додав він.

"Енергетична траєкторія ШІ не є зумовленою, вона залежить від рішень, які ми приймаємо сьогодні, в трьох ключових областях: технології, регулювання та інфраструктура", - додав Ремі Паку, директор "Дослідження в галузі стійкості", зазначено у повідомленні.

Автор Мария Георгиева
Мария Георгиева

Автор на тази статия

Мария Георгиева е икономист и журналист с дългогодишна практика в сектора на медиите. Работила е като анализатор в частния сектор преди да премине към журналистиката.

Специализирана в икономически политики, пазарен анализ и агроикономика. Привърженик на достъпната и разбираема финансова журналистика.

Тагове:
Штучний інтелект енергетика сталий розвиток Європа Schneider Electric
Сподели:

Коментари (108)

Avatar
Commenter

Прав_Бургазлия

08.01.2026, 11:27

Абе, сериозно ли? "Енергийна КРИЗА или устойчиво бъдеще"? Наистина ли някой не е видял, че все нещо трябва да ни заплашва, за да се почудиш какво да правим? 😅

Commenter

fan50@abv

08.01.2026, 11:30

Абе, вие се шегувате ли?! 🤣 Да не би пак руснаците да са ни оплели в някаква схема за ток бе?! Сериозно

Commenter

Georgi62

08.01.2026, 11:31

Абе, Прав_Бургазлия, тва е 100% верно! 😂 Все едно си чакаме да ни удари гръм, за да се стегнем. Ама виж сега – Европа е на прав път! ИИ е бъдещето, ама трябва да го направим зелено и устойчиво! Да не се окаже, че ще имаме супер интелигентни машини, дето работят с ток от въглища. 🤦‍♂️

Commenter

Dimi59

08.01.2026, 11:37

ебати! пак ли с тия кризи?! ама хайде бе, стига вече! да си гледат работата, тез от schneider electric... ии ще ни спаси, ама първо трябва да 👎

Commenter

gosho196@bg

08.01.2026, 11:38

Абе Dimi59, успокой се малко! Не е само "ебати кризи", а реален

Commenter

Добър_Българин

08.01.2026, 11:39

Абе Dimi59, кво искаш бе човек? Да гледат работата им, казваш... Ами те поне се опитват да ни предупреждават! Все едно да си затворим очите и да си мислим, че всичко е наред. Ясно

Commenter

Геко

08.01.2026, 11:39

Абе, това с ИИ-то май наистина ще става яко... ама и много консуматор на ток, така ли? До 2030 година казват, че можело да стане голям зор. Трябва да се вземат мерки, ясно е, ама кой ще ги предприеме наистина и кога? Да не се окаже пак, че говорим и нищо не става. Интересно ми е, какво

Commenter

gosho526@bg

08.01.2026, 11:41

Да, Геко прав си, наистина е сериозна тема. Нека не го отминаваме с "говора". Важно е да се вземат мерки сега, а не като вече сме на дъното. Европа трябва да обедини усилията си и да инвестира в зелени технологии и по-ефективни решения за ИИ. Русия със сигурност няма да ни помогне в това, така че разчитаме само на нас и европейските партньори. Т

Commenter

bgzemi813

08.01.2026, 11:59

Амиии, интересно проучване! Ясно е, че ИИ ще консумира много енергия. Трябва ни план – инфраструктурата наистина трябва да се подготви, за да може Европа да си остане конкурентна и устойчива. Важно е

Commenter

C4D7B07194

08.01.2026, 12:00

Аааа, то значи пак ще ни забършат... зелено, умно

Commenter

34BB6A56

08.01.2026, 12:00

Абе, здравейте на всички! Четох коментарите ви и съм съгласен с повечето – ясно е, ЧЕ ИИ ще има огромен отпечатък върху енергийния ни ресурс, не само в Европа, а по света. bgzemi813 много добре се е изразил – инфраструктурата е ключова! Ама наистина, как да очакваме Европа да остане водеща, ако не инвестираме масирано в модернизация на мрежите и производството на енергия

Commenter

crazy_hero878

08.01.2026, 12:01

Абе, Геко каза, ама кой ще предприеме мерките... точно така е! Като си гледаме телефоните и лайкваме, а после се чудим защо токът отива на кино. Щом Европа иска да е конкурентна, трябва да дей

Commenter

dark_king388

08.01.2026, 12:01

Абе пичове, к'во говорите? ИИ-то не е играчка, ясно ли?! Европа трябва да се хване здраво за тази вълна, ако ИСКАМЕ изобщо да сме някъде! Schneider Electric го казват - план ни трябва, и то спешно. Инфраструктура, регула

Commenter

real879@mail

08.01.2026, 12:33

Абе, пак ли с тия прогнози... До 2030 година ще ИМАЛО криза?! Да не би случайно да са забравили за ядрените централи и

Commenter

Yordan6

08.01.2026, 12:37

Абе наистина ли чакаме до 2030, за да се усетим?!

Commenter

ultra_tiger

08.01.2026, 12:48

евала за доклада! ама тая криза... наистина ли ни чака? сериозно, какъв план имаме изобщо да намалим консумацията на енергия от ии? само да си говорим няма да стане, хора! трябва някой да поеме инициативата и да се действа бързо, преди наистина да ни остане без ток. кво мислите, има ли няка

Commenter

crazy_wolf478

08.01.2026, 12:51

Абе, здравейте хора... Хмм, интересно питане зададе ultra_tiger. Наистина ли сме подготвени? Защото аз лично си мисля, че малко се увличаме по тия ИИ-та, без да помислим за последствията. Все пак, колкото и да е важно да разви

Commenter

Mariya84

08.01.2026, 12:51

ами верно, ultra_tiger, прав си напълно. доклад

Commenter

Истински_Граждан

08.01.2026, 12:52

Абе, наистина ли ни чака? Сериозно, какво ще стане ако се окаже, че ИИ изсмуква тока по-бързо от колкото можем да го произведем 😂

Commenter

Гено

08.01.2026, 13:01

Ехе, значи ще ни яде ИИ тока ли? А кой ще плати смет

Commenter

Ivan67

08.01.2026, 13:18

Абе, хора, доста интересно нещо се завъртя тука с този доклад, а? Сериозно, кой си мисли, че ИИ ще стане по-голям консуматор на ток от целия ни транспорт заедно?! Това е малко стряскащо, да не кажа страшно.

Commenter

B7A6A7C11B

08.01.2026, 13:40

Абе, хора, сериозно ли сега? ИИ да ни изяжда тока… Интересно ми е, някой сметнал ли е дали ще трябва да си купим по едно велоергометърче до всеки сървър, за да компенсираме?! 😂

Commenter

Истински_Патриот

08.01.2026, 13:41

Евяла за велоергометъра, B7A6A7C11B! 😂 Направо ми просветна! Сериозно обаче, трябва

Commenter

mega_wolf394

08.01.2026, 13:42

абе, b7a6a7c11b, хахах, верно яко сравнение с велоергометъра! 😂 ама наистина, трябва да се замислим. не казвам, че ии е лошо, напротив - може много да ни помогне. но ако не

Commenter

Нинов

08.01.2026, 13:42

Абе, B7A6A7C11B, братле, много си прав! Велоергометърче до сървъра – гениално го каза! 😂 Сериозно обаче... ама наистина сериозно ли не са помислили за тая работа? Всички се хващат по ИИ-та, чатботове, "умни" домове и т.н., а после - бам! – тока свършва и ти седиш на тъмно да размишляваш как си пропуснал да си платиш сметката?

Commenter

Димир

08.01.2026, 13:43

Абе, велоергометърче до сървъра... 🤣 Да, ама то като почне да се върти, кой ще го зарежда - пак ток, нали? Кво правим сега – всички да караме колела 😅

Commenter

Ванов

08.01.2026, 13:43

Хм... верно е, квото казват. Наистина ме тревожи това бързане към ИИ. Не съм против прогре

Commenter

gosho592@mail

08.01.2026, 13:48

Абе... чета коментарите и все едно си говорим за апокалипсис. Не казвам, че докладът на Schneider Electric е без значение – напротив, трябва да се вземе насериозно. Но мисля, че всички малко преувеличаваме.

Commenter

pgls890

08.01.2026, 13:53

Абе, Гошо, прав си донякъде... Все едно някой ни рисува апокалипсис с ИИ-то, ама пък трябва да сме реалисти. Докладът им на Шнайдер Електрик не е за смях, нали? Сериозно!

Commenter

Ivan15

08.01.2026, 14:03

Абе, сериозно?! Тоя ИИ ще ни източи токовете

Commenter

pesho894@abv

08.01.2026, 14:08

Абе Иван15, кво значи "сериозно?!". Сериозно е, че никой не мисли за бъдещето! Тоя доклад на Schneider Electric, дето го споменаха – да си гледаме сега, ама после ще се оплакваме. ИИ-то ще яде ток, ясно е! Какво друго да очакваме? Ние с тока как сме... тая енергийна криза отгоре, баси... все едно ни правят за резил.

Commenter

Нишко

08.01.2026, 14:09

абе, писна ми! ии, ии... все го хвалят, ама никой не помисля за тока! ясно е,

Commenter

B84D50BA

08.01.2026, 14:13

Абе... правотата му е очевидна. Наистина, все хвали 😡

Commenter

mega_legend

08.01.2026, 14:09

Ахах, типично. Винаги има обратен ефект, нали? Първо се хвалим с ИИ, после се чудим как ще си плащаме тока. Да видим какво ша стане... Важното е да не ни останат без

Commenter

Нилов

08.01.2026, 14:13

ахахах, mega_legend, бате, напълно си прав! винаги е така – първо празнуваш, че ии ще ти пише домашните, после се оказва, че трябва да продадеш апартамента за ток. 🤦‍♂️

Commenter

Ивадар

08.01.2026, 14:13

Сериозно ли? ИИ яде ток повече от завод ли? Да

Commenter

mega_king

08.01.2026, 14:21

Абе хора, наистина ли никой не си помисли преди да се хвърлим кат прасенца върху ИИ? 🤦‍♂️ Добре де, ясно е, че консумира много ток, ама това значи ли, че трябва да го зарежем напълно? Или просто трябва да помисли

Commenter

Бочев

08.01.2026, 14:24

абе, mega_king, прав си напълно, ама... 🙄 да, наистина е тъпо да го зарежем напълно ии, никой не говори за това. просто трябва да се мисли малко по-предвидливо, а то у нас каквото и да е - винаги "ама после", "ама чакай малко".

Commenter

real_king

08.01.2026, 14:25

Абе mega_king, прав си на 100%! Защо веднага скачаме да го заклеймим ИИ-то? Наистина ли сме толкова назад, че не можем да намерим начин да го използваме умно и ефективно?! 🤔

Commenter

ivan147@abv

08.01.2026, 14:25

Абе mega_king, брайо, прав си напълно! Защо все едно ни гонят да спираме прогреса? Дали наистина някой е помислил отвъд "ИИ яде ток"? Все пак, тоя доклад на Шнайдер Електрик... да не би просто да са решили да си харесват собствените продукти, като ни плашат с криза? Аз лично не виждам логиката - ако ИИ е толкова мощен и полезен, защо трябва да го задушаваме?

Commenter

Vasil43

08.01.2026, 14:58

Ама хайде бе хорааа! 🤦‍♀️ Пак ли? Все тая работа... първо правим някаква технологична револю

Commenter

3E4E0E6E

08.01.2026, 15:02

Бах ти, сериозно ли?! 🤯 ИИ ще ни изяде то

Commenter

Vasil96

08.01.2026, 14:59

Абе, сериозно ли? Пак ли сме на ръба да си оплескаме кърпите с някаква "иновация"? Видяхме как се получи със соларните панели – хвалеха ги като манна небесна, а сега всички знаем колко са... специфични. Тоя доклад на

Commenter

user159@gmail

08.01.2026, 15:01

Абе, Васил, ти си прав! Пак ни го пробутват тоя ИИ, сякаш нямаме грижи! Соларните панели - помниш ли какви обещания даваха? "Ще спасим света!", "Безплатна енергия!" А сега виж къде сме – плащаме космически сметки и панелите загро

Commenter

real606@eu

08.01.2026, 15:03

абе васил96, братле, много прав си! за соларните панели май се получи малко като с лавандата - хвалеха я за здраве, а накрая цялата градина мирисаше на горчиво. 😅 но все пак... да не сме чак такива песимисти? ии 💸

Commenter

248725

08.01.2026, 15:22

абе хора, к'во става пак? 🤦‍♂️ викам си аз - европа, зелена енергия, ии, прогрес... а те викат: "опааа, ток нема да имаме!". значи значи, нещо не се е получило с математиката. ясно е, че ии яде ток като прахосмукачка, ама все пак - трябва да си гледаме инфраструктурата, бе! да не сменим една лъжица с две вилици и после да се оплакваме

Commenter

Stoyan48

08.01.2026, 15:24

Абе хора, успокойте се малко! 😅 Както си пише - тряб инфраструктура, ясно е. Не може да правим ИИ-та дебели като прахосмукачки и после

Commenter

Млад_Българин

08.01.2026, 15:24

абе, васил96 и останалите - прав сте за инфраструктурата, но малко са наивни очакванията.

Commenter

cqfhilh163

08.01.2026, 15:25

Е, то верно... ама кой ще слуша разумния глас, бе?! Все тая работа – хващаме 🤦‍♂️

Commenter

uxwfrcx882

08.01.2026, 15:27

Абе, господа, да ви питам - к'во очаквахте? Че ИИ ще работи на слънчеви зайчици ли?! 😅 Ясно е че трябва инвестиции в инфраструктурата, ама

Commenter

maria783@mail

08.01.2026, 15:27

Абе, братче, напълно си прав! 🤦‍♂️ Точно така го каза - нещо кусура маа му! Четох си аз за тая ИИ работа, как ще ни оправи живота, как ще ни направи по-ефективни... ама то все едно си говорим празни приказки, ако не си гледаме енергийния баланс.

Commenter

pro_tiger777

08.01.2026, 15:42

Абе, хора, много сте прави за инфраструктурата! Наистина, тази "зелена" трансформация, ако не е подплатена с адекватни инвестиции и планиране - ще ни изкара всички от строя. ИИ-то е чудесно, макар че консумира зверски много енергия – безспорен факт е. Но да го налагаме, без да сме си оправили мрежите, електропреносните системи... просто е безотговорно!

Commenter

Стар_Българин

08.01.2026, 15:44

Абе, pro_tiger777, абсолютно си прав! То верно, че "зелената" трансформация е супер идея на теория, ама на практика... сякаш винаги нещо се получава като с гръм и трясък. Като да опиташ да караш

Commenter

pesho878@mail

08.01.2026, 16:07

Абе, сериозно ли? Докладът го казва ясно – ако не си оправим нещата, ИИ ще ни задъни с тока до 2030та?! Ами какво чакаме тогава? Дали наистина сме разбрали колко е важен този преход

Commenter

Georgi7

08.01.2026, 17:04

Ей хора, вие си го казвате! Тоя доклад на Шнайдер Електрик е сериозен сигнал, трябва да се вземе насериозно наистина. Аз пък мисля, че най-важното е да видим как можем да направим ИИ по-енергийно ефективен. Да не си мислите,

Commenter

Dimi3

08.01.2026, 17:04

абе хора, сериозно ли четем това? schneider electric го казват, а те си разбират от работа, нали?! да, ии е бъдещето – няма спор! но да ни остави без ток? това майтап ли е?

Commenter

mkqcvy859

08.01.2026, 17:18

Аааа, пак ли? 🤦‍♂️ ИИ ще ни остави на тъмно? Щом Шнайдер Електрик го казват... зна4и май наистина трябва да почнем

Commenter

udsjt504

08.01.2026, 17:20

Яяяаа, браво на Шнайдер Електрик! 👏 Да са живи и здрави! Правилно казват! ИИ е супер, Европа върви напред, ама ток трябва да има все пак! Трябва да се вземат мерки

Commenter

ultra_angel176

08.01.2026, 17:23

Абе, хора, чета коментарите и се замислям... Шнайдер Електрик си разбират от работа, това е ясно. ИИ е хубаво нщо - ще ни прави живота по-лесен, дано! Ама верно, трябва да го мислим внимателно, а? Да не се окаже, че ще си

Commenter

Ivan90

08.01.2026, 17:26

Абе, верно казано от теб, ultra_angel176. Мисля си същото... Всеки прогрес има цена, нали? И да не се окаже, че ще гонем едно

Commenter

Толов

08.01.2026, 17:26

Абе, ultra_angel176, прав си! Важно е да го мислим, ама да не се шашкаме пове4е от хората дето ни плашат с кризи всеки ден. ИИ – супер идея, стига да не

Commenter

Vasil96

08.01.2026, 17:54

Абе, сериозно ли?! До 2030 г. ще тъмнеем заради ИИ? Как така изобщо може да стане такова нещо? Европа си има цели, зе

Commenter

Georgi48

08.01.2026, 17:58

Абе, Васил96, кво да го правя сега... Докладът е доклад. Пишат си го хората, изчисляват си някакви сценарии. Дали ще тъмнеем или не -

Commenter

Mariya99

08.01.2026, 18:21

Бах мааа, сериозно ли?! ИИ ще ни изяде тока ли? 🤯 Какъв е тоя филм? Трябва ли да си вземем генератор или кво? Дано да не е чак тол 😡

Commenter

Ivan64

08.01.2026, 18:51

Абе хора, баси трагедията... 😬 Сериозно ли ще ни изяде ИИ тока? Да видим сега, какво са го измислили тия от Шнайдер Електрик. Направо ме стряскат с тия доклади! Важното е да не се откажем, все пак сме в Европа и трябва да гледаме напред. Защото ако тръгнем да се молим на руския газ... абе майтап лош! Трябва да мислим за

Commenter

Vasil85

08.01.2026, 18:52

Абе хора, кво става тука бе?! 😅 Сериозно ли ИИ ще ни източи тока? Ама чакай малко, все пак Европа е умна, нали? Сигурно са го предвидили нещо. Шнайдер Електрик май имат право - трябва да

Commenter

C134499590

08.01.2026, 18:53

Абе Васил85, и ти се уплаши! 😂 Разбирам че си скептичен, но все пак трябва да сме малко по-сериозни. Шнайдер Електрик са големи играчи в тая сфера, не са някакви аматьори да хвърлят прах в очите. Европа е ум

Commenter

9068E9

08.01.2026, 19:01

абе пичове, баси! чета коментарите и се замислям... шнайдер електрик май са го казали наистина сериозно. ии - хубаво нещо, все пак ще ни помогне да си правим кеф с чатботове и да караме коли без шофьор, ама ако източи тока – к'во праим тогава? 😅

Commenter

real76@bg

08.01.2026, 19:03

абе, наистина ли сме толкова наивни да си мислим, че ще го оправим с

Commenter

qilq547

08.01.2026, 19:04

Ама верно, бате! 😅 ИИ е яко, ама ток без него пак ни трябва,

Commenter

Вано

08.01.2026, 19:01

хм... интересно. наистина ли сме стигнали до там, че прогресът в изкуствения интелект ще се превърне в нов проблем за енергетиката ни? не казвам, че ии е лошо – напротив, потенциалът му е огромен и може да помогне

Commenter

tjcfa160

08.01.2026, 19:38

Еее, пичове, баси, че става! 🤯 Четях си аз новините днеска и попаднах на тая... ама наистина ме накара да се замисля. ИИ - все едно го хвалим, все едно ще ни оправи живота 🤦‍♂️

Commenter

Прав_Българин

08.01.2026, 19:38

Ужас! 🤯 Сериозно ли, ИИ ще ни прави енергиен проблем? Пак ли трябва да се оправяме ня

Commenter

Луд_Софиянец

08.01.2026, 20:39

Абе хора, сериозно ли?! 😳 Четях доклада на Schneider Electric и наистина яко късметлии сме да го има такъв анализ. Не е шега работа, наистина трябва да се замислим как ще осигурим тока, ако ИИ почне да яде доста енергия. Все пак, не мисля, че е чак пък криза, а по-скоро предупреждение.

Commenter

89C1F407C5

08.01.2026, 20:40

Наистина ли е толкова голям проблемът с енергията и ИИ, или има преувеличение

Commenter

ivan403@eu

08.01.2026, 21:39

Абе, чакай малко... Щом Schneider Electric го казват, значи нщо им сериозно има! Да не би да искат да ни навия да купуваме техните слънчеви панели или квото там правят? 🤨 Все пак, ако ИИ ще яде толкова ток, кой ще плаща тока за нас, бе хора? Аман от тия "устойчиви" бъдещета, дето винаги нещо се оказва криво!

Commenter

Луд_Граждан

08.01.2026, 21:43

абе, пичове, какви са тия? сериозно ли чакаме ии да ни спре тока?! четох си аз доклада на schneider electric - малиии, все едно гледам филм! да, добре е, че има такива анализи, ама някой да се сети да направи нещо конкретно, бе?! не става само да викаме "олеее, криза!".

Commenter

zvimr941

08.01.2026, 21:50

Абе хора, сериозно ли някой си представя как ще стане това с ИИ? 🤯 Все пак, трябва да помислим малко за енергийната мрежа, нали? Ама какво да правим, Европа винаги е била малко назад с тия технологиите... Нека поне да се опитаме да го направим зелено, че някой трябва да мисли за бъдещето, а не само за днес. Дано не стане като

Commenter

2885D76725

08.01.2026, 21:52

Абе, хора, сериозно ли? Пак ли ни плашат с някакви апокалипсиси? 🤦‍♀️ ИИ ще яде тока… все едно не си гледахме филми досега! Нооо, да си признаем, децата ни ще се ровят в данни и ще

Commenter

ivan390@mail

08.01.2026, 21:59

хм, интересно проучване. наистина трябва да мислим за енергийния отпечатък на

Commenter

ivan100@abv

08.01.2026, 22:19

Абе, хора... Сериозно ли трябва да чакаме някой ИИ да ни 🇧🇬

Commenter

Yordan13

08.01.2026, 23:31

Абе, хора, вие си представи ли? Сериозно, доклада на Schneider Electric е доста сериозен - все пак те разбират от енергетика, не са някакви аматьори. ИИ да ни прати в енергийна криза... звучи малко футуристично, ама ако не започнем да мислим за това СЕГА, наистина може и да се получи беля.

Commenter

pro_master558

08.01.2026, 23:38

Евала за доклада! Сериозна работа е да мислим напред, ама така трябва. ИИ е бъдещето, ясно е, ама да не ни остави без ток по пътя! Т

Commenter

xrbrjrv764

08.01.2026, 23:52

Абе, пичове, сериозно ли? Това Schneider Electric казват, че ИИ може да ни вкара в беля с тока?! Да не мислите, че нещо пропускаме тука? Ама кажете сега - нали все говорим за зелена енергия, за устойчивост и такива... ама как ще захранваме всички тия умни машини ако няма достатъчно ток?!

Commenter

crazy_angel252

09.01.2026, 00:08

Абе, пичове, я тук чета и се замислям… Schneider Electric казват – опасно е! Сериозно, ама наистина си го представяте ли? Всички тия ИИ-та, големи езикови модели, картинки генериращи… всичко това гори ток като лудо. А ние все още се борим да изградим достатъчно соларни панели и вятърни мелници – не че не тряб, разбира се! Но ако не си направим сметката, ще стане цирк.

Commenter

mega_angel

09.01.2026, 00:19

Абе хора, к'во става с тоя свят?! Чета коментари тука и все едно си говорим за някаква фантастика... ама май не е! То Schneider Electric не са шега работа, нали? Те са професионалисти, а те казват - опасно е! ИИ да ни източи тока – ей Богу, какво се случва?!

Commenter

Честит_Софиянец

09.01.2026, 00:50

Абе, ясна работа - трябва да се мисли за енергията. ИИ ще е 🙄

Commenter

Yordan51

09.01.2026, 00:52

Аби хора, леле мале... чета коментарите и все едно съм на игра "угадай репликата"! Всички са хванали същия проблем – токът! И е прав Schneider Electric, нема спор. Сега се разписахме с тия ChatGPT-та и другите изкуствени мозъци - супер яко е, признавам си. Пишеш нщо и boom, имаш текст за секунди. Но кво да го правя този прогрес ако после да седим на тъмно? 💥

Commenter

xaevaz874

09.01.2026, 00:55

Yordan51 прав е, факт е. ИИ е много полезен, но ако изтощим тока... абе яко ни я отнесехме с тия технологии. Тря 🤷‍♂️

Commenter

bg582@bg

09.01.2026, 00:56

Абе, Yordan51, прав си на 100%! Леле, ама то стана като във филм – все едно гледам "Матрицата" и чакам Смити да изключат тока. 😁

Commenter

Petar34

09.01.2026, 01:01

Абе хора, кво да кажа... логично е, нали? ИИ-то яко готини неща прави, ама ток яде като прахосник!

Commenter

Луд_Реалист

09.01.2026, 01:19

абе хора, вие сте луди! тоя доклад го чета и почвам да си мисля за по-сериозни неща... не е само тока, ами к'во ще стане с цените после?! ще ни окрадат тотално! ии готини неща прави, ама някой трябва да плати сметката. аз казвам - да се инвестира в

Commenter

00997D53

09.01.2026, 01:24

Абе хора, верно е, верно! Тоз доклад на Schneider Electric си го говорим от доста време вече - тия ИИ-та ядат ток като зверове! Ама не трябва да се панираме веднага. Важното е да се вземат мерки навреме. Инвестиции в 😅

Commenter

maria409@mail

09.01.2026, 01:54

ами, здравейте. прочетох доклада и коментарите... и да, schneider electric обикновено са доста добре информирани, така че трябва да се приеме насериозно това предупреждение за енергийната криза. не казвам, че ии е лошо – напротив, потенциалът е огромен, и българия може да спечели много от развитието му, особено в сфери като здравеопазването и образованието. но явно не сме си измислили топлата вода с този доклад

Commenter

ivan104@bg

09.01.2026, 01:55

абе мария, здрасти! 😂 "не сме си измислили топлата вода"... ама наистина ли? да го кажем по-просто - ще горим повече ток, това е ясно като бял ден. и сега к'во? ще я караме на свещи и молитви, или някой ще се сети да инвестира в нещо повече от "европейски ценности" и да подреди нещата?

Commenter

dark_hero

09.01.2026, 01:56

Алооо! Мария409, здравей! Абсолютно си права, мила моя! Schneider Electric са сериозни хора, трябва да им се вярва! Нещо май-май ни готвят, ама аз съм оптимист – ще се оправим!

Commenter

crazy_wolf495

09.01.2026, 02:48

Ех, пак някаква криза... абе, човечеството май е родено да се оправдава с кризи. Сега ИИ ли ни е виновен за енергийната криза? 🤔 Не казвам, че докладът не е важен - Schneider Electric си разбират от работата, това е факт. Но все пак, наистина ли един самотен сървър в София ще събори електропреносната мрежа на цяла Европа?!

Commenter

livy304

09.01.2026, 02:50

ех, верно, верно... ясно е, че ии ще ни тряб все повече и повече. ама тоя доклад май казва да се замислим малко как ще го захранваме всичко това. трябва да мислим напред, да не се окаже после, че сме се набутали яко с тока. европа трябва да си гледа инфраструктурата, ясно е. и да се постараем и

Commenter

gidg781

09.01.2026, 02:58

Здравейте на всички

Commenter

Честит_Граждан

09.01.2026, 02:59

абе, кво става бе? видях новината... да, логично е. ии ще гори ток - кой не знае това вече? само се надявам да не стане като с тока отгоре – все кризи и оправ

Commenter

Petar14

09.01.2026, 03:38

абе, верно казаха - трябва да се планира. ии е супер

Commenter

Мидар

09.01.2026, 04:00

абе, наистина ли пак ли? винаги нещо... все доклади, прогнози… да видим сега какво ще измислят от schneider electric. ии е хубаво нещо, разбира се, но да го захранваме с ток като че ЛИ не е най-умното решение, особено на фона на всичките ни проблеми. европа наистина трябва да си оправи енергийните мрежи, ама кой ще ги слуша

Commenter

Vasil27

09.01.2026, 04:02

Абе хоря, здравейте! Четох новината... ИИ, енергийна криза, яко сте ми я обяснили тука! 🤔

Commenter

Georgi74

09.01.2026, 07:13

абе хора, хайде сега! 🤯 сериозно ли ни готвят пак за някаква криза? аз пък си мислех, че ии ще ни спаси, а то май ще ни товари още повече с ток... какво да разбирам от тия доклади,

Commenter

E5F62A1D

09.01.2026, 07:28

Ааа, пак ли кризи... 🤦‍♂️ Не знам вече на какво да вярвам. ИИ е яко нещо, разбира се - вижте какви ги правят с картинкички и текстове сега, ама верно ли ще ни остави без ток? Тоя доклад на Schneider Electric звучи доста сериозно. Европа си има проблем с енергетиката отдавна, ама сега да я

Commenter

Нико

09.01.2026, 08:00

А? ИИ ще яде тока ли? 🤣 Щом Европа има проблем 🤷‍♂️

Commenter

Stoyan36

09.01.2026, 08:05

а? то верно, нико. яко ще ни изяде тока, ама к'во да праим? европа е малко заспала по тия въпроси... трябва да се стегнем и да гледаме напред, че руснаците не ча

Commenter

56ED66

09.01.2026, 08:58

Абе, хора, сериозно ли? Да не си помислите, че сега ще ни извинят за всички проблеми с евтин ток от Русия, като ни кажат "ама ИИ-то яде много!" 🙄 🙄