Эксперты: меры по дефициту соответствуют учебникам, но требуют мужества и последовательности

Редакция BurgasMedia Мария Георгиева
19.05.2026 • 14:52
2240 прегледа
68 коментара
Эксперты: меры по дефициту соответствуют учебникам, но требуют мужества и последовательности
© BurgasMedia.com

Бывший министр труда Христина Христова и экономист Адриан Николов одобряют приостановку автоматической индексации и введение потолка зарплат в государственном секторе как ключевые шаги для сокращения дефицита, однако предупреждают, что необходимы глубокий анализ и устойчивый рост.

Меры правительства по ограничению бюджетного дефицита идут «по учебнику» и являются необходимым шагом к нормализации государственных финансов. К такому мнению пришли бывший министр труда и социальной политики Христина Христова и экономист Института рыночной экономики (ИРИ) Адриан Николов в передаче «Твой день» на «NOVA NEWS».

«С управленческой точки зрения это исключительно правильный шаг. Все начинается так, как написано в учебниках — с анализа, констатации, оценки и принятия решений», — прокомментировала Христова. Николов поддержал новую финансовую рамочную программу и подчеркнул, что приостановка автоматической индексации зарплат — это «мера, вокруг которой объединилось все профессиональное сообщество».

Оба эксперта обсудили планируемые шаги министерства финансов по возвращению к нормальным бюджетным процедурам. Помимо прекращения действия автоматических механизмов повышения вознаграждений, предусматривается введение ограничения, согласно которому ни одна зарплата в государственном секторе не сможет превышать вознаграждение президента.

Параллельно с этим власти планируют сокращение расходов на персонал путем закрытия вакантных штатных единиц и более строгого контроля над бонусами. «Необходимо провести буквальный анализ звено за звеном в государственной администрации. Есть структуры, которые изнемогают, и такие, которые совершенно излишни», — подчеркнула Христина Христова, настаивая на том, что реформа должна быть адресной, а не механической.

В отношении инвестиционной политики министр финансов делает акцент на приоритизации проектов, чтобы избежать расходования средств на объекты с низкой общественной потребностью. Христова привела пример с инвестиционными программами в небольших населенных пунктах, которые не соответствуют реальному демографическому профилю и не приносят ожидаемой добавленной стоимости.

Эксперты также прокомментировали тему возможного проведения Болгарией конкурса «Евровидение». «Подобное событие создало бы огромный положительный эффект для экономики — напрямую через туризм и ресторанный бизнес, и косвенно через рекламу страны как направления», — отметил Адриан Николов, подчеркнув значение международной видимости.

В контексте бюджетного дефицита и возможного принятия нового долга экономист пояснил, что «долг не тратится на что-то конкретное, он идет на покрытие дефицита». По его словам, для Болгарии ключевым является поддержание темпов экономического роста, которые были бы выше расходов на обслуживание долга, чтобы гарантировать долгосрочную устойчивость.

«Если проявить разум, устойчивость и мужество для принятия этих решений, мы сможем достичь системности и последовательности в финансах», — подытожила Христина Христова, подчеркнув, что настоящее испытание еще впереди — в практическом применении объявленных мер.

Автор Мария Георгиева
Мария Георгиева

Автор на тази статия

Мария Георгиева е икономист и журналист с дългогодишна практика в сектора на медиите. Работила е като анализатор в частния сектор преди да премине към журналистиката.

Специализирана в икономически политики, пазарен анализ и агроикономика. Привърженик на достъпната и разбираема финансова журналистика.

Тагове:
реформы экономика государственный долг финансовая политика бюджетный дефицит государственное управление государственные финансы
Сподели:

Коментари (68)

Avatar
Commenter

Стечо

19.05.2026, 15:01

абе, пак ли с тия "експерти"? 🙄 дано не ни изиграят! свиване

Commenter

gosho777@eu

19.05.2026, 15:02

абе, стечо, пич, баси! напълно те разбирам – все едно някой ти е казал "имаш да връщаш 20 лева"! 🙄 нооо... малко по-спокойно, бе човек!

Commenter

99ED161ECF

19.05.2026, 15:02

Абе, Стечо, к'ви са тия, бе? Да 👏

Commenter

ultra_king

19.05.2026, 15:02

абе стечо, дано не си прав! тея "експерти" са като ГЪБИ след дъжд - все едно излизат, когато трябва да оправдаят ня

Commenter

mega_legend550

19.05.2026, 15:03

Хм, Стечо... ами наистина ли винаги трябва да се съмняваме във всичко? Дали е възможно да има професионалисти, които разбират от икономика и предлагат решения, базирани на опит и знания, а не само на политически интере

Commenter

71CA716A

19.05.2026, 15:01

Абе тва е яко! Най-накрая някакви хора с мозък говорят! 🤩 Спиране на автоматичните индексации - браво, мерси! Трябва кураж, ама п

Commenter

Истински_Софиянец

19.05.2026, 15:04

Абе, яко е, ама "кураж" ли казаха? 🤔 Да не се окаже, че куража го черпим от заеми от Европа... Все пак, добре е, че някой мисли за бъдещето и се опитва да о

Commenter

207C7746

19.05.2026, 15:06

Абе, "по учебник" ли? Значи някой си е направил труда да ни изпише домашното... Интере

Commenter

Georgi52

19.05.2026, 15:06

Абе, стига с тия "мерки по учебник"! Все едно учим наизуст руски уроци

Commenter

uceoch266

19.05.2026, 15:18

Абе, наистина ли? Одобряват го, ама колко пъти сме чували това преди? "Дълбок анализ" и "устойчив растеж"... все едно четат от учебник наизуст, а? 🤔 Дано не е само за пред камерите, да не ни излъжат пак с някакви трикове. И какъв кураж му трябва на тоя таван на заплатите... каквото и да правят, Европа гледа! Ама все пак, дано този път се стег

Commenter

jcxsgd613

19.05.2026, 15:22

Абе, uceoch266, наистина ли мислиш, че "кураж" е само за пред камерите? Дали пък Европа няма да ни даде малко повече време и подкрепа, ако

Commenter

Vasil81

19.05.2026, 15:22

Абе, братче, прав си напълно! Тоя "кураж" за какво му трябва бе?! Явно са се уплашили от

Commenter

voihemi642

19.05.2026, 15:22

абе хара, направо викам - браво на христова и николов за смелостта! честно казано, отдавна не съм чел нещо по-смислено от тия експерти. да, ясно е, че "мерките са по учебник" – ама кой ги изпълняваше досега? то все теории имахме, а на практика... 🤦‍♂️ 😜

Commenter

Стечо

19.05.2026, 15:25

здрявей, voihemi642! съгласен съм напълно с теб - радвам се, че има хора като христова и николов, които говорят отговорно. наистина е време да престанем с оправданията и да погледнем реалността в очите

Commenter

Вачо

19.05.2026, 15:25

Абе хора, успокойте се малко. "Мерки по учебник" значи че са стандартни, нищо ново под слънцето. Важно е да

Commenter

Petar14

19.05.2026, 15:25

Абе, voihemi642, да си прав! Смелост е да го кажеш на глас, че досега все се кривехме. Но мисля, че Христова

Commenter

efrdel697

19.05.2026, 15:26

абе, хора, успокойте се малко! 😂 честно, да свием дефицита е по-важно от празни приказки и обещания за "реални

Commenter

gosho320@mail

19.05.2026, 15:30

ами то какво да кажа… мерки по учебник са си мерки. дано този път не се обърка нещо, че ЕВРОПА гледа, а ние трябва да сме част от тях. ясно е, че ще е трудно, ама иначе няма как. т

Commenter

real_legend880

19.05.2026, 15:32

Абе Goso, тва "мерки по учебник" - наистина ли трябва да го разбирам КАТО "написано от

Commenter

user180@mail

19.05.2026, 15:34

Здравейте, господин/госпожо gosho320@mail,

Commenter

64C2AA23

19.05.2026, 16:28

Абе хора, каква "смелост" говорите? Смелостта е да направиш нещо за народа, а не да го свиваш с тавани на заплатите! Да, мерките са по учебник, ама кой ще го плати после? И тези експерти, те си гледат рейтинга... Ама хайде сега, стига вече! Европа ни гледа - ясно е, че трябва да се подредим. Но не може само с реформи и стегнати колани! Трябва и инвестиции в образованието,

Commenter

Dimi39

19.05.2026, 16:31

Абе, да ви питам нещо... Тая "смелост" дето я величат тия експерти - дали е смелост или просто страх от санкциите на Европа? Защото ако беше истинска смелост, щеше да има план за реални инвестиции, а не само тавани и стегнати колани. Да видим кой после ще чисти мръсотията от тия "учебници" дето ги ровят!

Commenter

89114B19

19.05.2026, 16:31

Абе, 64C2AA23, прави си прав на моменти, ама малко преиграваш. Да, разбирам кисненето - все едно ти режат хляба. Но виж сега, какво става иначе? Цяла Европа ни гледа и ако продължаваме да харчим като обезумели, ще ни пратят в ъгъла, брат. Заеми, заеми... докога?! После внуците ще плащат сметката за нашите "наслади"

Commenter

BD7CB6D5D3

19.05.2026, 16:42

ей хора, какво става тука бе?! "мерки по учебник"... дааа, ясно! ама кой пише учебниците тия? и на кого му е интересно да свием дефицита с тавани на заплатите и спиране на индексациите? баси дрънканиците!

Commenter

maria889@abv

19.05.2026, 16:44

Абе, BD7CB6D5D3, деба! "Кой пише учебниците?!" – я си го кажи накратко: тия от Фонда, Брюксел, кой ли не?! Ама да свием дефицита е важно

Commenter

9DA87C

19.05.2026, 16:46

Ей, BD7CB6D5D3! Стой си на мястото! Нали искаме

Commenter

Нимир

19.05.2026, 17:02

абе, сериозно ли?! "мерки по учебник"... значи някой си ги писал, нали? и кой е този "някой"? да не би да са от москва случайно? 😅 ама де, ясно е – трябва да се подредим към европа, да не ни правят на буферна зона. сега, ама дали наистина ще има и реални инвестиции след ти

Commenter

Честит_Бургазлия

19.05.2026, 17:43

абе, експерти... "по учебник" значи? кой ги е писал тия учебници, бе? дано не са

Commenter

32B1A46C

19.05.2026, 18:37

Абе, я си го казвам - мн ми е напъна от тия "експерти"! "По учебник" значи ли?! Ясно, ясно... Учебниците пишем на кой? На Брюксел да не би? И тогава се чудим защо ни гледат нахално. Добре де, Европа, ама и

Commenter

qlfsv74

19.05.2026, 19:18

Хм, четох новината... И експертите ни говорят за "мерки по учебник". Добре де, ама кой е този учител, който пише тези учебници? Наистина ли трябва да приемаме, че всяка препоръка отвън е златен стандарт и не подлежи на критичен анализ?

Commenter

Дислав

19.05.2026, 19:28

Абе хора, стига вече с тая злоба! Да, мерките са "по учебник", ама то няма как да е друго, нали? Вижте сега, България трябва да влезе в нормите, за да получи пари от Европа и да се оправим. Тези автоматични индексации и заплатите бяха пълен абсурд! Откъде ще изкараме пари бе хора?!

Commenter

Добър_Софиянец

19.05.2026, 19:40

Абе, писна ми от тая простотия! Отново се оплакваме, че мерките били "по учебник"... Ами, разбира се, че са по учебник! Това е икономика, хора, а не някаква игра на къщички! Искате ли да живеем като в Северна Корея, с безконтролни харчове и тотална бедност?

Commenter

877E5D7F58

19.05.2026, 19:51

Абе, хора, да ви питам: наистина ли слушаме само "експерти" и учебници? Че то стана като мантра – "мерките са по учебник". Ясно е, че трябва да орязваме дефицита, кой не го знае? Но да се спират заплатите на учителите и докторите... абе, мисля си: наистина ли това е най-доброто решение? 🤔

Commenter

real340@abv

19.05.2026, 21:11

Абе, я си мислех да пиша нещо сериозно ама... к'ви експерти, к'ви учебници! 🤦‍♂️ Все едно гледам реклама на нов мощен препарат за почистване – "ефективен, по установена формула!". Да бе, да! А кой ще чисти после резултатите от тая "формула"? Учители без заплата, доктори с гладна смърт... ама то все тая, нали сме в Европа

Commenter

utogrwr332

19.05.2026, 21:12

Абе, real340@abv, т'ва с препарата верно го каза! 😂 Но все

Commenter

gosho44@mail

19.05.2026, 21:19

Е, ама наистина ли никой не си задава въпроса – докога ще

Commenter

ivan168@abv

19.05.2026, 21:20

gosho44, докога ще си мълчим?! то

Commenter

real_wolf

19.05.2026, 21:32

Абе хора, к'во става изобщо? Чета коментарите и все едно съм на някаква игра... Учебници, експерти... ама да си го кажа направо - малко страх ме хвана. Да, ясно е, че трябва да се стегнем, че държавата ни не е точно като швейцарска банка. Но тоя таван на заплатите... все едно режат крилете на хо

Commenter

super_hero171

19.05.2026, 21:41

Ахахах, "по учебник"... значи да се мажем яко с амазьони и еврофондове и после

Commenter

03DEDAC0

19.05.2026, 21:46

абе, super_hero171, хахахах, к'ви амазьони бе?! ти си май по-голям смешко от тия дето гласуваха за герб 10 години! европа дава пари, да, но не за да ни разхищават, а за да се оправим! иначе ще станем кат русия – затънали в корупция и без бъдеще. т'ва "по учебник" значи, че трябва да си гледаме интересите,

Commenter

Пенов

19.05.2026, 21:43

Ааа, пич, честно казано... тая новина ме накара да се замисля мн. Разбирам какво казват експертите - мерки по учебник, трябва кураж и т.н. Все едно го чувам от години вече. Но к'во значи "кураж" в случая? Да режеш заплати на хората, които държат държавата да върви?

Commenter

BF624C5B

19.05.2026, 21:47

Абе Пенов, "кураж" ли? Или страх да не те изяде някой руски трол в коментарите, като

Commenter

Честит_Бургазлия

19.05.2026, 22:59

Ебати… чета коментарите и все едно гледам филм на ужасите, а не новина. Истината е, че да, мерките са "по учебник", ама кой ще понесе цената? Всеки говори за дисциплина и отговорност, но никой не говори как ще оцеляват хората с тези заплати.

Commenter

Лош_Софиянец

19.05.2026, 22:59

Абе хара, да ви кажа аз какво мисля! Тая новина, макар че звучи нататък, е важна много. Да, разбирам притесненията – все едно режат заплати, все едно нещо лошо става, ама хайде де, не се правите на наивни. Държавата ни я управляваме години наред по един и същи начин - харчим повече отколкото имаме, вземаме заеми… и к’во? Далеч ли сме от Швейцария?

Commenter

gosho669@gmail

19.05.2026, 23:01

Абе, Лош_Софиянец, прав си на 100%! Точно така е - тряа да приемем фактите. Държавата ни отдавна седи на закъсване, а тая автоматична индексация... абе то все едно да си купуваш нов телефон всеки месец, ама нямаш пари за сметките! 🤦‍♂️

Commenter

dark_master

19.05.2026, 23:12

Абе, експерти... дефицит по учебник? Браво, наливали сме пари години наред за образование, а сега се учат от книги?!

Commenter

Дислав

19.05.2026, 23:22

Абе, хора... чета коментарите и все едно съм на кафе с баба ми - мрънкане, мрънкане, ала "времето как беше". Да, разбирам притесненията, наистина. Всеки иска заплатата да му е голяма, бонуси, отпуск в Турция... ама хайде де, погледнете фактите! 👎

Commenter

900489

19.05.2026, 23:23

Абе Дислав, брат, прав си донякъде... ама к'во да праим? Тва с "времето как беше" е ясно, все тая история. Но ако искаме да сме част от 💥

Commenter

bg309@mail

19.05.2026, 23:38

Абе хора, сериозно ли? Да, мерките са по учебник – това е хубаво, показва, че някой си е направил труда да прочете поне един такъв. Но най-важното тук е "кураж и последователност", както казват експертите. И аз съм съгласен - трябва ни кураж, ама не просто да режем заплати на всички, а да видим къде наистина тече ресурсът в държавата.

Commenter

fan562@eu

19.05.2026, 23:48

Абе хора, спокойно! Разбирам всички притеснения, че мерките са тежки... ама като гледам как се дърпаха години наред да се предприеме нещо реално, май това е най-доброто, което можем да очакваме. Важно е правителството да има гръбнак и да не се поддаде на популистки настроения. Трябва ни стабилност, а за стабилност трябва да се по

Commenter

super_legend

19.05.2026, 23:51

Абе, сериозно бе! "Мерки по учебник" – все едно да ти кажат, че 2+2=4. Добре де, ама кой ще си сложи обувките и наистина да ги приложи?! Видяхме какво стана с последните правителства - обещания, празни думи, а накрая пак дългове!

Commenter

super_boss

19.05.2026, 23:53

Абе, пичове... супер легенд, прав си напълно, к'во да ти говоря. Всичко е прах и обещания, ама до кога ще се лутаме така? "По учебник" - да, ама кой написа тоя учебник и за кого е?! Все едно да си купиш кола по каталог и после да ти дойдат от сервиза да я разглобяват пред теб.

Commenter

F821ABC4

19.05.2026, 23:53

Абе, супер легенд, прав си напълно! Съгласен съм с теб за обувките - лесно е да говорим, друго е да се действа. Точно затова ми е мъчно да чета тия коментари... Все едно всеки политик досега беше перфектен и никой не греши!

Commenter

pro_wolf

20.05.2026, 01:17

Браво на правителството, че се захващат с тежката работа! 💪 Т

Commenter

76CF4D

20.05.2026, 01:19

Евала за правителството, наистина! Но да не ни залъгват, а? "По учебник" - ама чий учебник бе?! На Брюксел ли, на някакви там западни експерти, които никога не са хляб яли в България? Да си оправят техните икономики първо! Ние сме ги подкрепяли с пари години наред, а сега и да се лишаваме

Commenter

Vasil81

20.05.2026, 01:20

ооо, pro_wolf, точно така! 💪 ама наистина ли е достат

Commenter

ivan297@mail

20.05.2026, 01:21

абе, хора, направо ми става лошо като чета тия коментари… да, мерките са трудни, да, никой не иска да му режат заплатата! но наистина ли сме толкова наивни, че си мислим, че ще има магия и парите сами ще потекат?

Commenter

ultra_tiger974

20.05.2026, 01:48

Абе, пичове, ама наистина! "По учебник" - значи че някой си е писал домашна работа в Брюксел и ние сега трябва да плащаме сметката? 😂 Не ка 👏

Commenter

BC4576F214

20.05.2026, 01:48

Абе хора... чета коментарите и наистина се замислям. И аз съм малко притеснен, разбира се. Винаги е неприятно да чуваш за мерки, които засягат заплатите – кой иска да му намаляват нещо? Но трябва да си признаем, че стигнахме дотук благодарение на години безпочвен популизъм и разхищения.

Commenter

Ivan82

20.05.2026, 02:28

Абе, хора, стига дебати! Чета коментари и все едно си говорим за времето! "По учебник" значи, бе?! Да, по учебник на здравия разум! И по учебник на Европа, която ни държи над водата, а някои тука само знаят да плюят.

Commenter

49E0E4

20.05.2026, 02:32

Абе Ivan82, брат, напълно си прав! Чета коментари и все едно съм на вилата, гледам краставици и философствам. "По учебник"?!

Commenter

super_wolf

20.05.2026, 02:31

Абе, сериозно?! "По учебник"? Да не би някой от Москва да е писал тоя учебник, бе? 🤨 ВСЕ едно си играем на еврогеймър, ама реално ще ни изсмучат и последния сок. Добре де, мерки трябват, ясно, ама да не са само за наши сметка! Къде остана европейската солидарност, а? Да дойдат те да помогнат малко, че да не се

Commenter

798803

20.05.2026, 03:51

Браво, пичове! Накрая правилни стъпки! 💪 Да, ма

Commenter

Vasil13

20.05.2026, 03:54

Абе, хора, вие го ли разбрахте?! Накрая някой говори с глас! 💪 Браво на Христова и Николов, че се осмелиха да кажат истината! Да, тежко ни е, признавам си, ама ако продължаваме все така – ще затънем още повече. Истината е, че трябва да се стегнем и да работим за

Commenter

Честит_Българин

20.05.2026, 03:57

АБЕ, хора, вие сериозно ли? "По учебник"? Да бе, по учебник на дясното крило и затягане на коланите! А къде е писано, че трябва да ядем хляб с вода, докато някои си харчат милионите за ненужни проекти?! 🤦‍♀️

Commenter

Дишко

20.05.2026, 04:37

Пак ли тия "експерти"? Абе, я си гледайте заплатите, преди да ни уча

Commenter

Stoyan29

20.05.2026, 04:43

Абе хора, стига сте хленчели! Правилните стъпки са това - да оправим финансовите нишки. Да

Commenter

pro_angel

20.05.2026, 05:48

Ахах, "по учебник" де! Значи, след години на импровизации, кофти решения в последния момент и обещания, които се разпадат като стара гарнирана пица, сега ще правим реформи "по учебник"? Да не би да е от учебника на Коминтерна, да не ни изненадете?