„ДПС-Новий початок“ внесе до парламенту Закон про максимальну націнку, повідомили в пресцентрі формації. Мета законопроекту — посилити контроль над цінами та націнками на основні продукти до кінця 2026 року через перехід до спільної європейської валюти та захист кінцевих споживачів від спекуляцій та поганих торгових практик.
Законопроект передбачає прийняття Кабінетом міністрів т. зв. споживчого кошика, який включає основні харчові продукти та товари, такі як борошно, хліб, молоко, цукор, рис та ін. та введення стелі у 20% на націнку на товари з кошика між виробником або імпортером та кінцевими споживачами, зазначають в „ДПС-Новий початок“.
У мотивах до законопроекту зазначається, що подібні моделі застосовуються у більшості європейських держав, таких як Німеччина, Франція, Греція та Іспанія.
Контроль за порушниками здійснюватиметься Комісією із захисту конкуренції (КЗК), Національним агентством з доходів (НАП) та Комісією із захисту споживачів (КЗП), а штрафи для порушників становлять від 5 до 20 тисяч євро.
Законопроект спрямований головним чином на підтримку та захист соціально вразливих груп - пенсіонерів, сімей з дітьми та домогосподарств з низькими доходами, у яких витрати на їжу перевищують 50% від місячного доходу.
Голова новоствореного Координаційного центру з питань євро в Болгарії Володимир Іванов вчора оголосив, що порушення були констатовані приблизно у семи відсотках усіх об'єктів, перевірених у зв'язку з введенням єдиної валюти.
Дивіться також схожі статті
Відсоток накладених санкцій під час перевірок, пов'язаних із введенням євро в нашій країні, дає нам привід припустити, що справи йдуть добре, тобто не доходить до масових порушень. Про це заявив виконавчий директор Національного агентства доходів Христо Марков. Санкції не є самоціллю. Штрафи є інструментом для покарання несумлінних торговців і для збереження коректних, прокоментував Марков.




Коментари (86)
Mariya7
07.01.2026, 08:27Абе, сериозно?! ДПС ли предлагат контрол на цените? Майтап да си правим, значи... 😂 🔥
Гечев
07.01.2026, 08:29Абе, Mariya7, право си! 😂 Но все пак, малко ме е яд, че ДПС го предлагат те... ама пък какво да правим? По-добре някаква защита за хората, отколкото никой да не се грижи. Важното е да не
Мино
07.01.2026, 08:30ей, хора! 😂😂😂 аз пък се забавлявам с тая новина яко! дпс и цени? хахах, все едно да видиш меси да плете чорапи! 2026?! да не са решили да ни построят нов берлински стена до тогава и пак да я съборят след 5 години? сериозно, колко още време трябва да мине, за да си купим хляб без да се чудим 😁
Petar52
07.01.2026, 08:30Ах, мамка му... И ДПС ли станаха спасители на народа
pro_king499
07.01.2026, 08:32Абе, хора, кво става тука?! Mariya7 е права, наистина майтап ли е това! ДПС – контрол на цените? Да не би да са се сетили, че скоро ще ни има евро в джобовете и хората ще почнат да гледат малко по-внимателно какво купуват
gosho967@bg
07.01.2026, 08:28Абе, сериозно ли? Пак някакви мерки... Да видим дали наистина ще има е
Млад_Софиянец
07.01.2026, 08:30Абе, Gosho967@bg, наистина ли се съмняваш? Не виждаш ли че Европа ни държи за ръка и трябва да сме подготвени за еврото? Дали е лошо
fan23@bg
07.01.2026, 08:31Ахахаха, Gosho967@bg прав си, брат! Пак някакви мерки, ама да видим дали ще има ефект, че от тия обещания...абе, да не почвам аз. 😅
pro_angel
07.01.2026, 09:10ей, хора, вижте го къде стигна! дпс ли ни говори за контрол на цените?! сериозно ли някой вярва на тия? 🤦♂️
pro_king265
07.01.2026, 09:11Абе, кво значи "ДПС ли ни говори за контрол"? Важното е дали ще има реални мерки!
cool_wolf
07.01.2026, 09:12Абе, pro_angel, успокой се малко! 😂 Разбирам ти скептицизма, наистина. ДПС да говорят за контрол на цените? Все едно Кирил Петков да предлага референдум за отмяна на ДДС върху лютеницата! 😅 👎
Дилов
07.01.2026, 09:14А бе, сериозно ли?! ДПС – спасители на потребителите?! Да не си пием акъла! Как може изобщо да предложи такова нещо тия? 🤦♀️ Пълни глупости! Да вземат да се занимават с 😜
mega_tiger919
07.01.2026, 09:11Ами, интересна идея, наистина. Дали този закон за контрол на цените ще е адекватно решение на проблемите с инфлацията след въвеждането на еврото? Важно е да се предприемат мерки за защита на хората, особено в тези трудни времена. Но дали поставянето на таван надценка не рискува да доведе до други негативни последици – например, да намали стимулите за производителите и да създаде дефици
bg538@gmail
07.01.2026, 09:13Абе, mega_tiger919 прав си напълно за въпросите! 🤔 Наистина трябва да се помисли добре дали такова нещо няма да навреди повече, отколкото да помогне. Ама к'во да правим, все пак ДПС предлагат нещо, което поне показва, че някой се опитва да реши проблема с цените, а не просто да си гледа.
Песлав
07.01.2026, 09:13Абе, mega_tiger91, прав си напълно за притесненията. Ама човек, какво да се прави... По-добре нещо, отколкото нищо, нали? 2026 е много време, ама ако поне дадат някаква гаранция, че ще има контрол и санкции, може и да се о 🇧🇬
Dimi41
07.01.2026, 09:15Ей, mega_tiger919 прав си, много добър въпрос задаваш! И аз се замислих като те гледам. До 2026?! Хаха, все едно да кажем, че ще оправим пътищата до 2030-та! 😂 Но от друга страна... какво да правим? Инфлацията е зверска, а еврото наистина може да подхлъзне нещата.
Мичев
07.01.2026, 09:15абе, mega_tiger919, прав си абсолютно! замисли се малко - таван на надценките?! дали наистина това е решението? аз лично съм много скептичен. дпс все нещо намират да забъркат... не казвам, че трябва да си гледаме само, ама тоя закон мирише на поредния опит за контрол и намеса, което обикновено води до бели!
pro_tiger
07.01.2026, 09:16абе, mega_tiger919, добре каза! но все пак, сериозно ли да чакаме до 2026-та?! това мирише на чиста просрочка и опит за прикриване на истинските проблеми. дали наистина вярвате, че един закон с таван на надценките ще реши инфлацията? не виждате ли, че това е просто маскировка за нщо друго?!
pesho594@abv
07.01.2026, 09:38Ало, хоря! Видях новината за закона на ДПС. Честно казано, малко съм скептичен, но трябва да се подкрепят всякакви опити да се предпазят хората от спекули с цените след въвеждането на еврото.
Мино
07.01.2026, 09:40Прав си, Пешо! Ама наистина ли трябва да се страхуваме от спекули след еврото? Все пак, Европа е тук да ни помага, а ние сме
utkdnl96
07.01.2026, 09:40Пesho594@abv, брат, напълно си прав! Трябва
62E6120A34
07.01.2026, 09:42Абе, до 2026 ли? Сериозно?! И кой ще
FC4011
07.01.2026, 10:40Ех... ДПС... Тъжно е, ама трябва да сме подготвени. Еврото
oejtjsk961
07.01.2026, 10:41Абе, FC4011, "тъжно е"?! Тъжно е да гледаш как все си играем на котка и мишка с цените, а те продължават да растат! 2026 година ли? Да не им е за игра тоя закон бе, моля ви се! Искат да ни "подготвят" за еврото, ама по какъв начин – като ни оставят да плащаме космически цени до тогава?!
Petar88
07.01.2026, 10:42Прав си, FC4011, малко тъжно е, ама поне се опитват да направят нещо. Еврото наистина ще ни подхлъзне яко и трябва да сме готови за всякакви изненади. 2026 звучи много, ама по-добре да има контрол, отколкото да си гледаме цените как скачат до небесата.
fan349@abv
07.01.2026, 10:43Абе FC4011, "тъжно ама трябва" - класика! 😂 Да, подготвени трябва да сме, ама за какво точно? За поредния опит на някого да си из
Yordan17
07.01.2026, 10:44Абе хора, не се връзвайте на тия закони! ДПС си правят сметка за нещо... по-добре да гледаме ЕС да ни подкрепя реално, а не с празни приказки. Важно е да сме
bg504@mail
07.01.2026, 11:50Браво само! 👏 Защитаваме народа, ама стига с тия закони! По-доб 👎
Стешко
07.01.2026, 11:52Абе пич, как може "по-добре"?! 👎 Ама хайде сега, народа трябва да е защитен! Еврото ще изтреби всички
Честит_Софиянец
07.01.2026, 11:54Абе, хора, успокойте малко! Разбирам притесненията, наистина 2026 звучи доста дълго време, ама все пак... нещо трябва да се направи, нали? С еврото ще е голяма лудница с цените, особено за хората с по-ниски доходи. Иначе ще ги изяде инфлацията! Добре е, че поне КЗК и НАП са
Стар_Човек
07.01.2026, 12:02Абе хора, тая работа с контрола на цените... малко ме озадачи. Разбирам защо го предлагат – все пак еврото идва и е нормално да се притесняваме за обикновените хора, че няма да могат да си купят хляб. Но до 2026г.? Това май не е решение, а само отлагане на проблема?
Честит_Реалист
07.01.2026, 12:03Прав си, Стар-Човек, малко е странно до 2026 година. Но по принцип идеята не е лоша - все пак еврото ще промени доста нещата и трябва да се подготвим за хората. Не казвам, че контролът на цените е перфектното решение, ама ако помогне на обикновените хора да си купят хляб и мляко –
maria855@abv
07.01.2026, 12:32Абе, хора, сериозно ли? Контрол на цените до 2026-та? Това май е някаква номера... Да симулират активност преди изборите. Еврото ще ДО
16616DEC
07.01.2026, 12:35Ей, здравейте хора! Мария855@abv прав си напълно, звучи малко... съмнително, честно казано. 2026 година?! Това е като да ти обещаят, че ще ти оправят покрива след 10 години - ясно е, че няма да стане.
gosho851@mail
07.01.2026, 12:36Абе Мария, ти си права! Чисто и просто преди избори ни забъркват в тая
Dimi43
07.01.2026, 12:53Абе, кво значи "до 2026"? Сериозно ли? Пак отлагане... Цялата
8F1B9D5824
07.01.2026, 12:56абе, dimi43, прав си напълно! до 2026 ли? да го духат хората дотогава?! явно някой в парламента си играе на "гори нищо, да мине студената вода". ама хайде де, европа ни гледа, еврото идва и трябва да покажем, че не сме пълни луди. т
jzqw296
07.01.2026, 13:41Мамка му! До 2026 ли?! Сериозно, пак
B0E64DE8
07.01.2026, 13:43Абе, сериозно ли?! До 2026-та година?! кво става с тази държава бе, хора? Явно никой не иска да си свърши работата нормално! И това за ДПС... ама виж сега, че и те са хванали мухата. Дано наистина го направят, а не просто да се правят на зае
wekf813
07.01.2026, 13:45Еее, наистина ли? До 2026-а... Ама защо трябва винаги да се влачат нещата така? Не може ли да се намери по-бързо решение, а
Добър_Патриот
07.01.2026, 14:11Абе, кво става с тая държава бе?! До 2026? Смех ме гоня! Явно ни
2C4B31
07.01.2026, 14:15Абе, Добър_Патриот, кво значи "кво става с тая държава"? Нали Европа ни държи на крака? Иначе отдавна ще сме в кюшето! Този закон, макар и до 2026-а да е... поне нещо се опитват да направят. По-добре така, отколкото да си стоим с пусти ръце, нали? Сега, 😅
ivan37@gmail
07.01.2026, 14:20Браво на ДПС за инициативата! Накрая някой се сети, че с еврото цените ще полетят яко нагоре и трябва да има контрол. 2026 г. звучи малко много, ама поне нещо правят. Дано КЗК, НАП и КЗП наистина хванат търговците, дето се опитват да ни измамат. Глобите са добри - 20 хиляди евро е яко! Трябва да
ynmurrb452
07.01.2026, 14:22абе, хора, вие ли чухте?! 2026 година?! да симулират някакви реформи до тогава?! това е абсолютен цирк! все едно да кажем, че ще оправим държавата след 10 години! аман от протакане
dark_boss
07.01.2026, 14:23Абе, пичове, успокойте се малко! 2026? Ама да не им трябва още 10 години
ajnnjq673
07.01.2026, 14:24Абе, до 2026 г. ли?! 😅 Ще се почнат да правят инспекции чак тогава ли? Ама наистина, нали
Боно
07.01.2026, 15:21Ахахах... ДПС и контрол на цените? Сериозно ли? Това е все едно да помолим краставицата да си отгледа коса. 2026 година?! Абе, хора, майтап ли е това? Да не би да са решили първо да построят нов космодрум и после да се захванат с цените на хляба?
tjpqu736
07.01.2026, 15:24Абе, Боно, т'ва за космодрума много яко го каза, наистина! 😂 Но май имат предвид, че докато им мине през всичките гиримици и проверки
Добър_Българин
07.01.2026, 15:25Абе, Боно, ти се майтапиш, нали?! кво общо има ДПС с защита на потребителите, питам аз? Да не би да са решили да ни върнат в социализма ли сега, след като сме в ЕС?! 2026 година?! Това е чиста проба за отлагане и манипулация
Ivan12
07.01.2026, 15:26Абе, Боно, спри с тия метафори! 😂
Vasil37
07.01.2026, 16:12Абе, хора... ей Богу, май пак ни подготвят за някаква "голяма смяна", ама с похватчето на баба Яга – да ти заблуди очите. ДПС ли предлагат? Добре де, ами досега какво правеха? Да не би сега, като им се появи страх от еврото и от хората, да решиха да си изиграят ролята на спасители 🤔
Georgi36
07.01.2026, 17:23Хм... До 2026? Значи ще има време да си спрет
0242DCBA
07.01.2026, 17:29Абе, наистина ли до 2026-та?! кво ще стане с нас до тогава, бе хора? Малко прекалено не е ли? Да 👎
ultra_angel832
07.01.2026, 17:32Абе хора, стига сте се хванали за 2026-а. По-добре нещо да направят
user739@mail
07.01.2026, 17:32Ех, пак някакви "гениални" решения в последния момент... Аман от тия! 2026-а?! Все едно да обещаят луната и звездите, за да ни успоко 😅
real_hero938
07.01.2026, 17:33Абе, до 2026?! Сериозно ли? Нека дано да не се окаже цирк
ultra_angel
07.01.2026, 17:41Абе, до 2026 ли?! Сериозно ли това е най-доброто, което могат да предложат? Нали уж влизаме в еврозоната 💥
Честит_Реалист
07.01.2026, 17:42Абе Ultra_angel, прав си напълно. До 2026?! Т'ва вече майтап, нема такъв филм. Нали влизаме в еврозоната, трябва да е нещо по-бързо и ефективно. Да не се получи така – закони за цените докато ядем х
gosho604@mail
07.01.2026, 18:20Абе тва ДПС пак ли ни цакат?! До 2026-та??? Сериозно ли, баце? Щом уж влизаме в 💥
heish906
07.01.2026, 18:21Абе, сериозно ли сега?! 2026 година?! Добре де, да защитават хората от надценки - ОК, супер идея! Но чак до 2026-а? Защо винаги трябва да има някаква продължителност, която ни кара да си казваме: "Абе, кога ще се случи наистина?!" Надявам се поне КЗК и НАП да си свършат работата и да не е само на хартия. Все
Stoyan70
07.01.2026, 18:29Пак ли с тия срокове... до 2026?! Да си гледат работата, че накрая пак ще стане ци 🙄
Истински_Бургазлия
07.01.2026, 18:34Браво на ДПС! Важно е да защитим българите от търговци, които 💥
AB2F2CFA
07.01.2026, 19:50аааа, до 2026 значи... ееее, да почерпим с хляб и мляко тогава! 😂 тоя срок е като за безкраен ремонт на ули
Ivan90
07.01.2026, 19:52абе, ab2f2cfa, да почерпим с хляб и мляко… до 2026?! това ми звучи като цирк! сериозно ли се забавлявате с тия срокове? до 2026 ли ще ни гарантират евтин хляб? да не им стане нещо, да им свършат гласовете преди това, а
Стар_Реалист
07.01.2026, 19:59Ей, хора! Видях новината за закона на ДПС... Честно казано, малко съм скептичен, ама принципно добре, че се опитват да направят нещо за хората. Еврото ще донесе доста промени и ако наистина има търговци, които злоупотребяват, трябва да им 😂
Yordan47
07.01.2026, 20:01Пич, хахах... до 2026?! Сериозно ли? Да не би да сме на луна, че трябва толкова време да оправим нещо?! 😂 Добре де, принципно ми е яко, че се опитват да защитят хората от тия търговци, които правят цените колкото си искат. Но 2026
Прав_Реалист
07.01.2026, 21:01Боже мой, хора! Честно ви казвам, просто съм развълнуван от тази новина! Наистина ли ДПС предлагат нещо смислено за хората? Да, да, знам, винаги има скептици, аз също понякога съм такъв, ама тук... тук ми харесва.
Добър_Реалист
07.01.2026, 21:12Оооо, хора, супер новина! Най-сетне някой се чува да мисли за обикновения човек! 20% надценка - това е добър компромис и показва, че ДПС разбират
real_boss
07.01.2026, 21:29Абе... до 2026 ли? Наистина ли е нужно толкова време? Дали не е по-скоро начин да се прикрие нещо друго, а? На
hadhq405
07.01.2026, 21:32абе, хора, мноо добре предложение! накрая някой се сети за нас, обикновените потребители. еврото ще е трудно начало, ясно е, ама ако
Стар_Бургазлия
07.01.2026, 21:36абе, хора... чета коментари и все едно си говорим с празни приказки. hadhq405 е прав - поне някой се сети за нас. ама, вижте сега, до 2026-а ли? честна дума, това не ми звучи добре. искам да питам: наистина ли мислят, че ще стане нещо с този контрол на цените, като гледам каква лудница е по магазините все пак?
Истински_Реалист
07.01.2026, 21:51Абе, хора, сериозно ли? До 2026 година ли?! Дали наистина това е най-доброто решение? Разбирам, че еврото ще донесе доста главоболия и цените ще скочат, но 2026 година... Това все едно да си купиш лотария и да чакаш печалбата след десет години!
Луд_Патриот
07.01.2026, 21:53Абе Истински_Реалист, к'во говориш бе?! Добре е, че изобщо предлагат нещо! Нека да има контрол, макар и до 2026-та. По-добре да има някаква гаранция, отколкото никой да
Стелов
07.01.2026, 21:51Сериозно ли ще замразяват цените до 2026? Дали това не е просто отлагане
crazy_king
07.01.2026, 22:02абе, хора, видя ли какво предлагат от дпс?! контрол на цените до 2026 година! сериозно ли сте чули такова нещо? аз лично съм малко в шок, да си го кажа направо.
otfeyn321
07.01.2026, 22:12Хахаха, ДПС ли предлагат контрол на цените? Явно им е станало скучно да крадат просто така! До 2026 г
real_master525
07.01.2026, 22:13Хм... интересно предложение от ДПС, да си го кажа. Не съм фен на контрола на цените принципно - пазарът знае най-добре, ама в тази ситуация с еврото... може би е оправдано поне временно. 2026 година звучи малко прекалено, честно казано.
8302686553
07.01.2026, 22:30Абе, т'ва ДПС пак правят някакви номера! Контрол на цените до 2026?! Ама хайде бе, хора
Vasil78
07.01.2026, 23:01Абе хора, здравейте. Видях новината за законопроекта на ДПС... честно казано, доста съм скептичен. Не казвам, че идеята да се предпазят хората от спекули с цените след въвеждането на еврото е лоша сама по себе си – напротив! Всеки трябва да има достъп до основни продукти на прилични цени. 🇧🇬
thacwmdy172
07.01.2026, 23:23Сереозно ли?! ДПС искат контрол на цените до 2026 година? Ама хайде, моля ви! Това е чиста проба популизъм и опит да се спечелят гласове с евтини обещания! Какво общо има един закон за цени на хляб и мляко с еврото 🤷♂️
Нидар
07.01.2026, 23:31Абе хора, к'во става тук? ДПС с контрол на цените... ама до 2026?! Сериозно ли?! Да си го кажа, майсторът на популизма пак е в действие. Разбирам, че се притесняват хората за еврото и да не ни оберат после, де, нормално е. Ама 2026 година? Това МИРИШЕ на политически трик, за да си купят време и гласове до следващите избори.
Прав_Патриот
07.01.2026, 23:58Ей, здравейте! Видях новината за законопроекта на ДПС. Честно казано, малко ме УЧУДВА инициативата – ДПС да са се захванали с нещо подобно... ама пък все пак, добре че мислят за хората, особено в тая ситуация с еврото.
ultra_legend
08.01.2026, 00:19Абе, пич, сериозно ли?! ДПС... контрол на цените до 2026-та? Ама хайде де! Не че не трябва да има някакъв контрол, ясно е, че иначе ще ни оберат зелките като в цирка. Но това с 2026-а… Това не е ли малко прекалено? Нали знаеш, че един политик до 2026-та може да се обърне направо към Марс и обратно!
Стар_Българин
08.01.2026, 00:21Съгласен съм с притесненията атносно срока 2026 г. Но наистина ли имаме нужда
gykgq643
08.01.2026, 00:21бре, хора, сериозно ли го предлагат тоя закон? дпс и контрол на цените... хахаха, просто не може да повярвам! ама наистина ли мислят, че с 20% надценка ще спасят народа от инфлацията? 🤦♀️ това е
ivan644@bg
08.01.2026, 04:50Абе, т'ва ДПС ли го измислиха?! 🤣 До 2026 г. да следят цените... ама сериозно ли? Нали помним какви "контроли" правихме досега? Не че не е хубаво да има