Спад в международните пътувания на български граждани
Според предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ), пътюванията на български граждани в чужбина през март 2026 г. са достигнали 707 200. Това представлява спад от 4,4 на сто спрямо същия месец на предходната година.
Регистрирано е намаление с 9,5 на сто на пътюванията с други цели и с 0,1 на сто - с цел почивка и екскурзия, докато тези със служебна цел се увеличават с 2,3 на сто.
Кои са водещите дестинации за българи?
Въпреки общия спад, определени държави остават изключително популярни сред българските туристи. Най-голям брой пътувания са осъществени към следните страни:
- Турция: 199 400 пътювания
- Гърция: 133 400 пътювания
- Румънция: 80 400 пътювания
- Сърбия: 48 500 пътювания
- Германия: 35 500 пътювания
Интересно е, че през февруари 2026 г. се е забелязало увеличение на пътуванията по всички наблюдавани цели, което показва динамичност в туристическите процеси.
Чужди граждани в България: Леко увеличение
От друга страна, посещенията на чужди граждани в България през март 2026 г. са били 771 200, което е ръст от 0,5 на сто спрямо март 2025 г. Значителна част от тези посещения са транзитни – те представляват 31,8% (245 000) от общия брой.
Най-много посетители в страната
Вижте още подобни статии
Турските и румънските граждани остават основните посетители на българска територия. Ето топ списъка по брой посещения:
- Турция: 174 700
- Румънция: 161 600
- Гърция: 135 700
- Сърбия: 48 600
- Германия: 33 300




Коментари (89)
Ivan52
29.04.2026, 14:13Мамка му! Пак ли? Аман от тия ве
Vasil53
29.04.2026, 14:15абе, иване, успокой се малко! честно каза
Vasil18
29.04.2026, 14:16Аааа, Иван52 прав си! Мамка му, да! Както казваш – амаааан от тия! Четирите процента май са леш, бе хора! Аз викам, че е по-сериозно отколкото изглежда. 4.4% не е просто "падаме", ами е знак за нещо гнило, разбра ли ме?
real92@mail
29.04.2026, 14:17абе, иван52, успокой се малко, де. разбирам разочарованието, все пак не е приятно да четеш такива новини. ама нищо чак "мамка му" да викаме.
Stoyan22
29.04.2026, 14:13Хм, интересно... Надявам се, че това е временно и не означава някакви
Yordan15
29.04.2026, 14:15Stoyan22, здравей! И аз така си мисля, че е временно – ама нещо ме гложди все пак. 4.4% спад не е шега работа, особено след като се хващаме за всякакви позитиви. Ама да видим какво се случва…
fan544@gmail
29.04.2026, 14:15Stoyan22, брат, кво значи "надяваш се, че е временно"? Абе я гледай кво
user865@mail
29.04.2026, 14:16Абе Stoyan22, "временно" е доста меко казано... 4.4% спад?! Аз лично си го гледам като знак за тревога, че ли? Хората явно стискат кесата и това не е добре нито за туризма, нито за икономиката изобщо. Да, разбирам, може да има куп причини - инфлация, цените на горивата... ама все пак, 4% не е шега работа.
Точев
29.04.2026, 14:17Аха, "временно" значи... Щото майсторите ни са на
Гедар
29.04.2026, 14:17Ами да... Stoyan22 си прав, надявам се наистина да е нещо временно. Честно казано, малко ме натъжи новината. Винаги съм смятал пътуванията за важен начин да опознаеш святa и култури, а и да видиш колко много не 😅
sonwdu323
29.04.2026, 14:18Абе, наистина ли така стана? Явно нещо се случва... Дано не е ло
Дидар
29.04.2026, 14:22Абе, кво да го правя сега... 4%?! Дали не е
98E5746F94
29.04.2026, 14:22Абе, 4% спад? Наистина ли се притесняваме за тая процент? Все едно да си изгубил трохи от баницата – жалко е, ама не свършва светът. Интересно ми е дали заради инфлацията
DD07F9C294
29.04.2026, 14:19Абе кво стаа тука, бе? Падат пътуванията ли? Защо така?
CD40306D
29.04.2026, 14:21Абе DD07F9C294, кво стаа? И аз се зачудих! 4% спад... значи нщо не е наред наистина. Не са само "малките числа" де, както казва Добър Реалиста. Четирите процента си е четири процента – пари от джобовете на хората, които отиват някъде. 🤦♂️
pesho756@gmail
29.04.2026, 14:24Аааа, бахти! 🤦♀️ Падат пътуванията? Май ще се наложи да си останем 😏
real_angel
29.04.2026, 14:51ебаси, наистина ли падаме като туристи? 4.4%?! сериозно, кво се случва с нас, бе хора? турците и гърците пък си идват на гости - готино! ама ние защо все по-малко ходим навън? да не би да ни стана трън в очите на някой? или просто парите не стигат... абе кво значи всъщност това, питам аз?! 🤔
DD90EB1F
29.04.2026, 14:52Абе, real_angel, виж сега к'ви сте се развълнували за тия 4%?! Четири процента! Все едно сме открили, че колата ни гори с един литър повече на стотина километра. Не е драма, бе хора, дай малко гъвкавост.
Луд_Реалист
29.04.2026, 14:54Абе хора, питам ви сериозно - **дали наистина разбираме колко е важно това?!** 4.4% спад в пътуванията навън – да, звучи малко на пръв поглед, ама помислете! Това не е просто цифра, а е отражение на цялостната ни икономическа ситуация! Ние сме част от Европейския съюз, трябва да се движим свободно, да разглеждаме култури, да си правим контакти!
pro_boss
29.04.2026, 14:55Абе, real_angel, напълно си прав! И аз го гледам това с намаляването и се чу 😜
Georgi66
29.04.2026, 14:58хм, интересно... 4% спад, а? може да е от квото и да - 💥
jfhqbev284
29.04.2026, 15:02Абе, Georgi66, верно каза. 🤔 Все тая може да е причината. Важното е че турците и гърците си идват да харчат тук, това е +! Ние като българи трябва да под
fan911@bg
29.04.2026, 15:30Ахах, 4% спад... значи все пак не сме успели да изпреварим Норвегия по брой туристи на глава от
Динов
29.04.2026, 15:34Мамка му, fan911@bg, к'ви Норвегии бе човек? Спри да си правиш смешки! 4% спад не е шега работа, ясно ли ти е?! Хората имат пари да пътуват все по-малко, а ти се майтапиш. Иначе съм съгласен с real_angel – нщо не е наред. Трябва да инвестираме в туризма, да го разви
sxdhq350
29.04.2026, 15:35ахах, фан911@bg, браво за хумора! норвегия? абе хора, сериозно ли се опитвате да ме накарате да си помисля, че ще изпреварим норвегия по брой туристи?! с тая ни инфраструктура, с тия ни "услуги"... ама наистина.
Млад_Патриот
29.04.2026, 15:35абе, fan911@bg, ти си майтапиш ли се? да, 4% спад... ама виж сега какво – важното е че турците и гърците си идват при нас да харчат! ние да гледаме как ще правим по-хубави условия за тях, да има повече места за къмпингуване, пътищата да се оправят. иначе, норвегия ли? хаххаа, братле, ти май не си чел
Истински_Българин
29.04.2026, 15:48ХМ... 4%, а? Не е нщо фрапантирано, но все пак си е спад. Надявам се да няма
Petar98
29.04.2026, 16:20абе, викам си аз... 4% спад, ама какво да се у4удя. все нещо трябва да има. ама все пак, като гледам как турците и гърците тука си живеят на наши разноски – значи не е чак толкоз зле. защото те са дошли при нас да харчат пари, а ние къде сме? нали уж сме
Ivan53
29.04.2026, 16:42Абе хора, к'ви са тия простотии?! 4% спад ли? Да бе, все едно е голяма работа! Ама я се замислете малко – хората пари нямат, инфлация, ток, газ... кой ще си позволи да пътува сега, бре? Нали не сме като тия от Русия, дето им свети държавното и си харчат парите 👎
uqbwg85
29.04.2026, 16:45абе, я си го казвам - 4% спад... да не се правим на големи разбирачи! откъде ги измислят тия проценти? нали знаеш как е – едно ма
E28AAD
29.04.2026, 16:47Абе, Иван53, прав си напълно... ама к'ви са тия тонове в коментара? Все едно някой ни
bg811@mail
29.04.2026, 17:09Хм, интересно. 4% спад не е драматично, но показва тенденция. Важното е да видим дали това е временна вълна или ще продължи. Все пак добре, че имаме туристи от съседните държави - това
Ивадар
29.04.2026, 17:12Абе, братче, 4% спад? Да не е заради тия санкциите към Русия да се отрази на някакви чартъри или бакалък подобен? Сега всички са с паричките и гледат какво ще стане, норма 💥
mega_angel
29.04.2026, 17:13Абе тоя 4% спад... значи нещо се случва? Или статистиката е
ultra_king839
29.04.2026, 17:16Абе, mega_angel, браво за въпроса! "Нещо се случва" - точно така! Ама какво? 🤔 Тоя 4% спад... абе все едно да кажеш, че колата ти е леко по-мръсна. Да, ама си остава мръсна, нали?
pesho212@abv
29.04.2026, 17:24Хм, интересно е да се следи тази динамика. 4% спад не е нещо фрапантиращо, но винаги е добре да имаме предвид тенденциите – 💩
kfiyy107
29.04.2026, 17:26Пф, 4% спад… Да, не е аларма, ама пак ме натъжава малко. Все едно нещо се подхлъзваме. Разбирам, че Вашко е прав – икономиката е тази, която диктува. Но все пак... Хората искат да виждат нови места, да опознават света. Надявам се това да не е знак за някаква по-дълбока тенденция.
pesho732@gmail
29.04.2026, 17:27Абе, здравейте… Чета коментарите и се замислих малко. Пф, 4% спад... Не е драма, да си призная, но все пак показва нещо. И аз самият пътувам по-рядко напоследък, не само заради цените, де. Обстановката в света е доста напрегната, знаеш ли. По-добре да подкрепяме българския туризъм, като ходим из родината и да се наслаждаваме на красотите
Добър_Софиянец
29.04.2026, 17:27абе, пичове, к'во значи "интересно е да се следи динамиката"? 💩 аз пък си мисля, че хората са по-мъдри и вече осъзнаха, че европа е доста по-
ivan797@mail
29.04.2026, 18:59еее, вижте сега... 4% спад, казват. ама все едно да кажат "дъжд вали". сигурно е свързано с цените на горивата, инфлацията... всеки сам си преценява дали ще си тръгне от българско или
CA469B
29.04.2026, 19:01Ей, ivan797@mail, значи цените са виновни? Ама наистина ли си мислиш, че 4% спад е само от горивата?! И турците и гърците пък си
Дилов
29.04.2026, 19:03Еми, нормално е май малко да са намалели пътуванията. Хората
dark_king606
29.04.2026, 19:21Абе, хахаха, вижте сега "спад"! 4%?! Да, да, разбирам, драги НСИ, все едно да кажеш, че котката е леко притъмнела! 😂 Ама не са ли това тия дето се юркат насам-натам по морето ни? Турците и гърците си идват, значи нещо работим правилно.
47BCBA1B2E
29.04.2026, 19:25Абе, сериозно ли? 4% спад са важни?! И какво значи "работим правилно", като турците
Stoyan67
29.04.2026, 19:25Абе, dark_king606, браво ЗА коментара, пич! 😂 "Котката е леко притъмнела" - гениално! Направо ми разби настроението с тази аналогия, честно.
gosho851@gmail
29.04.2026, 20:00Абе, к'во да кажа... 4%?! Да бе, големият срив! 😂 Явно хората са решили да си спестят парички за нещо по-важно – кат бакиф например. А
usaahza95
29.04.2026, 20:03Здравейте, gosho851@gmail
cool_master652
29.04.2026, 20:04абе, вие нормални ли сте бе?! 4% спад, казват! да не мислите, че това е нещо сериозно? пак си пътуваме, пак си гледаме! ама да ги видим тия гърци и турци - те пък защо все насам-натам ходят? май им ха
77DB869B
29.04.2026, 20:23амиии, статистиката си говори. явно нещо се случва с икономиката. но все пак – добре, че чуж
bg655@bg
29.04.2026, 20:25Ааа, верно каза, 77DB869B. Икономиката май наистина не е на шега. Ама и аз си мисля, че може да има и други причини... Май повече хора се ориентират към почивки в България - все пак по-евтино излиза, а и местата са ни хубави. Дано само да поддържат туризма от Турция и Гърция
Добър_Реалист
29.04.2026, 20:24Ааа, значи пак квото и да има... 4% нагоре, 4% надолу... Все тая май. Важното е, че нас ни
user119@mail
29.04.2026, 20:29Абе хора, к'во става тука бе?! 4% спад... 4%! Да не би да съм пропуснал апокалипсис? 😂 Сериозно, ама честно, 4%?! Това си е като да кажеш, че на баба й косата и пак има малко сиво.
Лош_Софиянец
29.04.2026, 20:31Абе, к'во значи "спаднало"?! Да не би да сме станали бедни вече, бре?! Сериозно
Млад_Българин
29.04.2026, 20:51Хмм, интересно... 4% спад не е кой знае какво, ама пак е нещо. Дано да не е знак за по-сериозни проблеми. Хуба
A36D419C89
29.04.2026, 20:52Абе, пичове... Хмм, да, интересно наистина. 4% спад… Не казвам, че е катастрофа, ама все пак трябва да се замислим малко. Напоследък май все такива неща ни се случват – едно намаление тук, едно увеличение там… И накрая, все нщо не е наред.
crazy_tiger54
29.04.2026, 20:54Абе, пичове, сериозно ли сега? 4% спад... Да бе, да! Като чета коментарите, все едно си говорим за нещо огромно. Ама, хора, реално 4% не е драма. Важното е, че *изобщо* пътуваме, нали?! Иначе, ясно е - икономиката е малко крива, ама никой не е перфектен.
BCB75787
29.04.2026, 21:20Абе, хора, к'во да кажа... Четири процента? Нормално си е все пак, ало! Вижте сега, икономиката не е на шест оборота, ама и не е златна мина. Хората свиват малко разходи, логично е. Аман от вечните приказки за "криза", "спад"... Дай
1DFD03
29.04.2026, 21:30абе хора, вие се хванали за тия 4% все едно съм ги изпуснал от джоба! 😂 да, ама хайде сега, да видим к'ви дестинации са най-популярни - може и да сме си намерили нови любими места тука около нас. турците и гърците пък си идват – значи явно не сме чак толкоз зле, нали?
Честит_Граждан
29.04.2026, 22:13абе, нормални неща са. 4% спад... все едно си купил хляб с 50 стотинки по-малко. да видим к'ви дестинации излиза
4326FE94
29.04.2026, 22:16Абе, Честит_Граждан, прав си принципно... ама все пак... 4% е нещо, нали? Все едно казваш "ама пък нищо страшно". Я да видим к'ви дестинации са им хванали окото тоя път. Надявам се да не са някви руски курорти, че ми иде да пов
ivan147@mail
29.04.2026, 22:17Абе, пичове! 4% спад?! Няма проблем! По-добре да си харчим парите тука, в БГ! Има к'во да
qrxal588
29.04.2026, 22:20мамка му! 4% спад? абе, вие да сте луди ли?! добре де, може и да звучи малко като "нищо особено", ама все пак... все едно си купувам салам и той е с 50 стотинки по-скъп! усеща се, бе! 🤦♂️
ultra_angel877
29.04.2026, 22:22Абе, я да питам... ама наистина! Четири процента са малко?! Ми нали хората все повече си седят в БГ, вижте колко турци и гърци ни гонят! Аман от
Yordan18
29.04.2026, 23:41абе хора, вие го ли разбрахте?! 4,4% спад... ама к'во да кажа? не е малко бе! въпреки че турците и гърците продължават да си идват при нас - значи имаме какво да предлагаме все пак, браво на нашите!
ultra_king
29.04.2026, 23:53ебаси, хора! сериозно ли? 4.4% спад... аз казвам – не е за подценяване! въпреки че си идват турците и гърците (и това е супер, разбира се, важно е да въртим туризма!) все пак показва, че нещо не е наред.
dark_boss
30.04.2026, 00:21Мамка му, сериозно ли падаме?! Ама какво става все? Икономиката 🤦♂️
Нислав
30.04.2026, 00:23абе, мамка му, dark_boss е прав напълно... какво става все? 🤦♂️ сериозно, 4.4% спад... значи ли нещо повече от "къде отидоха парите ни"? да не се замисляме дали си харчим пари за глупости и после няма с какво да отидем на море? ама пък, вижте го и от светлата страна - турците и гърците продължават да идват! това е добре за нас.
Честит_Човек
30.04.2026, 00:25Ааа, да, виждам... 4,4% спа
Yordan94
30.04.2026, 00:33Ами... защо ли така? 🤔
Вадар
30.04.2026, 00:35абе, yordan94, к'ви са ти "защо ли така"? нали виждаш - инфлация, горивата скачат, хората с кво
vfvkng648
30.04.2026, 00:51ей, хора! 😮 видях новината... 4.4% спад, наистина не е малко. ама какво да го правим? може би хората са по-предпазливи с парите сега, кой знае... важното е, че турците и гърците продължават да ни идват - това си е златно! да подкрепяме българския туризъм и да се радваме на хубавите места у нас. 🇧🇬🇪🇺 ама
hxpj467
30.04.2026, 00:55ябе, к'во стаа тука? 😅 4.4% спад, ама я да видим за к'во става въпрос! явно все още сме 👎
fan595@eu
30.04.2026, 01:10Ебати! 4.4%?! Да не би някой да е започнал да се замисля къде отиват парите им? Явно европейските дестинации май са по-скъ
ivan805@abv
30.04.2026, 01:12Браво на турците и гърците, че ни подкрепят! 😉 Малко е притеснително спада, ама пък важното е да си гледаме нашите курорти 😅
Dimi34
30.04.2026, 02:10Абе хора, к'во става? 4.4% спад... значи все пак някой е почнал да си мери джоба, ама не признават! 😂 Турците и гърците пък се натискат да дойдат, ясно - евтино им е тука, хубаво им е. Важното е да поддържаме бизнеса, а? Дано не започне да пада рязко, че
029BE786
30.04.2026, 02:11абе, добре де... 4.4% спад? да не би да 💩
user853@abv
30.04.2026, 02:54Абе, я да видим... 4.4% спад?! Не е добра работа, наистина. Трябва да се помисли
Истински_Софиянец
30.04.2026, 02:57Абе, user853@abv, прав си, разбира се. 4.4% спад винаги е сигнал да се огледаме малко по-внимателно. Не казвам, че
1903AD13EC
30.04.2026, 05:04Ааа, значи пак спад... 4.4%, ама хайде де! Нека да си го кажем - все едно е комар, ухапе те и забравяш. Важното е, че гърците и турците си идват при нас, което си е добре за
Млад_Граждан
30.04.2026, 05:40Абе, 4.4% спад, значи ли нещо наистина сериозно или просто статистическа флуктуация? Все пак март е месец, в който повечето хора все още са затиснати финансово, нали така? Не казвам, че не трябва да гледаме, ама хайде де, не се хвърляйте веднага на "краят на света". Важното е, че турците и гърците си идват - това е доб
Вашко
30.04.2026, 06:19Ами, логично си е нещо. Икономиката не е на нивото, което да си позволяват
cool_king
30.04.2026, 06:23Ами то какво да кажа… 4.4% спад, все пак не е кой знае какъв апокалипсис, ама трябва да се следи ситуацията. Важното е, че нашенците са си тука и гърците с турците си ни идват – това е кефи! Надявам се
Лош_Патриот
30.04.2026, 06:40хм... интересни данни от нси. 4.4% спад може да се дължи на много фактори – инфлация, по-скъпи горива, обща финансова нестабилност… все пак е добре да се проследява тенденцията. радвам се, че въпреки това имаме приток от туристи от гърция и турция - показва, че страната ни остава ПРИВЛЕКАТЕЛНА дестинация. важно е да поддържаме добрите отношения със съседите и
Педар
30.04.2026, 07:08Хм... я да питам, дали и другите европейци са намалили пътуванията? Защото ако е само ние, значи има нещо специфично за нас. Дано не
Млад_Граждан
30.04.2026, 11:42Абе, харесва ми, че гърците и турците ни идват! Важно е да гледаме
DA1CC29A
30.04.2026, 12:51Еее, ама хайде сега! 4.4% спад? Не е драма, де, но все пак... Явно нещо ни е накарало да си останем вкъщи, абе аз казвам инфлацията е виновна най-много! Все едно, по-важното е, че турците и гърците продължават да ни подкрепят. Това говори много за това колко хубава и гостоприемна е България ни! Дано и другите европейци се сетят да си дойдат - имаме какво да им покажем!
99D5C5
30.04.2026, 12:56Абе хора, к'во да кажа... 4.4% спад, ама да не се панираме веднага. Все пак, март е само един месец, нали? Да видим каква ще е тенденцията за цялата година.
46713EC5
30.04.2026, 13:16Абе, виж сега, честно казано... 4.4% спад не е чак пък толкова фрапантен, но все пак показва нещо, нали? Сигурно има много фактори - инфлацията, както някой спомена, горивата са скъпи, хората спестяват... Не знам. Важното е да се види дали това ще продължи и през другите месеци, или беше едно случаен момент.
1037C3ED92
30.04.2026, 13:18Ами чакай малко... 4.4% спад? Това ли е всичко, което мога да си позволя да