Началото: Указ №1 и първите дипломати
На 19 юли отбелязваме Деня на дипломатическата служба на България. На тази дата през 1879 г. с Указ №1 на княз Александър I Батенберг се поставя началото на външнополитическата администрация на страната.
„Българската дипломация последователно защитава националните интереси и утвърждава страната като уважаван член на международната общност.“
Еволюция на дипломатическите рангове
- 1879-1908 г.: Период на „дипломатически агенти“.
- След 1908 г.: С обявяването на независимостта агентите стават „извънредни пратеници“ и „пълномощни министри“.
- 1947 г.: След Парижкия мирен договор представителствата се превръщат в посолства, а дипломатите – в посланици.
Любопитни факти
Вижте още подобни статии
35 години от Конституцията на България: Урок по държавност от Надежда Колева
35 години Конституция на България: Стълб на демокрацията и правовата държава
България се сбогува с космонавта генерал-майор Александър Александров
Позициите на България относно помощта за Украйна: Разминаване или дипломация?
Интересен исторически факт е връзката на БТА с МВнР. Агенцията започва своята дейност като подразделение на министерството, а първите ѝ кореспонденти, включително Йордан Йовков, са били действащи дипломати. В чест на празника, БТА дари своя официален шрифт „ЛИК“ на външното министерство за безплатно ползване от публични институции.
Коментари (40)
B58D53
19.07.2026, 11:52Абе, хора, четох статията за 146 години българска дипломация... хубаво е да се знае, разбира се, закъде сме тръгнали и от къде произхождаме. Но ме връхна едно нещо. Постоянно ни гонят в миналото, с тези Батенберги и прочее... Дали не е умишлено?
Ivan67
19.07.2026, 11:53Абе Вашко, 2D8C8E87, напълно сте прав! Б58D53 яко каза - нещо се случва! Тоя акцент върху миналото... сякаш искат да ни разсейват от настоящето и да ни карат да си хапваме стари ядове. Ама ние трябва да гледаме напред, бе!
ytssct346
19.07.2026, 11:53я си прав! b58d53 много добре каза - направо ме гръмна! сякаш искат да ни вкараят пак в няка
Вашко
19.07.2026, 11:54здравей b58d53! напълно разбирам какво имаш предвид - наистина напоследък доста се акцентира върху миналото, а понякога е като да ни дърпат назад умишлено. но все пак, не трябва ли да помним историята си, за да знаем как сме сти
pro_hero
19.07.2026, 11:55Браво за статията, сериозна работа! И съм 100% съгласен с B58D53 - нещо не е наред с тоя акцент върху миналото, да ти кажа честно. Все едно някой иска да ни държи в консерва, а аз лично много искам България да гледа напред! Ние сме част от Европа, имаме нужда от стабилност и развитие, а не от вечно ровене в стари
2D8C8E87
19.07.2026, 11:56абе, b58d53, напълно си прав! и аз така го усетих. ама ха
mrfrzli87
19.07.2026, 11:56Абе, B58D53, к'ви са тия?! "Гонят ни в миналото ли?!" Ти сериозно ли питаш?! Мислил ли си изобщо, че дипломацията НЕ е нещо, което може да забравиш като последна мода?! Това е история, традиции, опит! 146 години, пич! И какво искаше да кажеш? Че някой нарочно ни държи в миналото? Абе, я се замисли малко - трябва да знаем от къде сме тръгнали, за да видим къде отиваме
Честит_Граждан
19.07.2026, 13:03Абе хора, четох коментарите, викам да се включа и аз. Тая статия за дипломацията... хубаво е, наистина. Важно е да помним откъде сме тръгнали, ама чак пък толкова акцент върху миналото... сякаш се опитват да ни заблудят, да ни кажат – "ей, вижте колко сте били зависими, колко сте имали проблеми".
user247@mail
19.07.2026, 13:04Абе, Честит Граждан, прав си донякъде... ама да не се правим на наивни! Дипломацията е ключова, осо
ACF0DC
19.07.2026, 13:04Абе, Честит Гражданин, напълно те разбирам! И аз като чета коментари понякога се чудя защо все толкова акцент върху миналото... ама да го кажем – важно е да знаем откъде сме тръгнали и какви грешки сме правили. Особено пък в дипломацията, където една малка грешка може да ни излезе скъпо.
13E49916E8
19.07.2026, 13:22Пфууу, 146 години дипломация... добре де, хубаво е да си спомняме. Ама виж какво – тая статия ма натъжи малко. Викам си - защо винаги трябва да ровим в миналото
6AE40FEC
19.07.2026, 13:24Абе пичове, к'во се оплаквате всички? 146 години дипломация е яко, наистина! Да, важно е да си спомняме миналото, ама да не се забиваме само там. По-важното е да видим какво можем да направим сега и в бъдеще, нали? Ние сме част от Европа, имаме си съюзници
Ивадар
19.07.2026, 13:24Ами верно... размишляваме за миналото, а трябва да гледаме как ще се справяме с настоящето. Важно е да помним откъде СМЕ тръгнали, де, но и да
Печев
19.07.2026, 13:25Абе, тва е... разбирам какво има6 предвид за ровенето в миналото, наистина. Но все пак, 146 години са си доста време. Виж сега, аз съм човек на улицата и гледам как се развиват нещата. Тая дипломация, тя не е само усмивки и любезности, а? Тя е за да защити България. И мисля че почна да работи по-добре откакто сме в Европейския съюз. 👎
pro_wolf389
19.07.2026, 13:27Абе, наистина ли? защ винаги търсим проблемите в историята?! 146 години дипломация – това е ог 💸
Прав_Реалист
19.07.2026, 14:21Евала за статията, ама верно, нещо ми се струва малко... тъжно да гледаш само назад. 146 години дипломация - голям праз! Ноооо, трябва да гледаме и напред, а?
dark_hero430
19.07.2026, 14:23Абе Прав_Реалист, верно си прав за погледа напред, ама
Честит_Граждан
19.07.2026, 14:25Абе, Прав_Реалист, напълно те разбирам! И аз имам чувството, че е малко носталгично да се шляеш само из архивите. Нооо, чакай малко! Дали наистина е тъжно? Или просто ни напомня колко много сме постигнали въпреки всички трудности? 146 години – това не е малко!
Честит_Софиянец
19.07.2026, 15:00Абе, хора, сериозно ли? 146 години дипломация... добре, ама кво пече
super_angel
19.07.2026, 15:02Абе, Честит_Софиянец, кво печели
real473@eu
19.07.2026, 15:02Абе хора, стига сте хленчели! 146 години дипломация - голям успех за България! Особено след всичките номера, които ни забърка
gttbzk136
19.07.2026, 15:07Ей, real473@eu, напълно съм съгласен с теб! 146 години – сериозно постижение, особено като гледам какви ядове ни е поднасяла историята. Направо яко колко са се борили да запазят България! Бра
6DB307
19.07.2026, 15:39Мда... 146 години, а? Важно е да помним откъде сме тръгнали
eewbe158
19.07.2026, 15:40ебати, 146 години дипломация! 😮 браво на нашите дипломати! дано сега да успяват да измъкнат българия от тая кофти ситуация с тия руски номера... абе, сериозно викам, ама да не ни правят пак на глупаци, кат' едно време. важно е да сме в европа и
Прав_Бургазлия
19.07.2026, 15:44Абе тва е верно, eewbe158! Точно така говори
7926A249F9
19.07.2026, 15:52Браво за статията! Наистина впечатлява колко сме изминали като държава. 146 години - това е сериозна история и гордост за България. Важно е да помним уроците от миналото, особено тези 🔥
Дичев
19.07.2026, 15:54Абе, верно, 146 годни са си доста време. Радвам се, че статията я има, ама все пак... да не ни заблуждават с красиви истории. Да видим сега какво ще измислят дипломатите ни за напред, че напоследък май им е трудно да опазят интересите ни, особенно като гледам как руснаците се опитват да ни оплетат мрежа. Важното е да стоим до Европа и да не си играем с огъ
real239@eu
19.07.2026, 15:53Абе, пичове, малко е тъжно да гледаш назад в историята на българската дипломация, ама пък и много гордо! 146 години – сериозна работа! Особено като си спомним през какво сме минали – от Освобождението, през всичките войни, до сега... Браво на хората, които са защитавали интересите ни навреме
A068465FB6
19.07.2026, 15:55Абе, Дичев прав! Не трябва да се лигавим с красиви приказки. Да видим дали ще успеем да си опа
ivan371@bg
19.07.2026, 16:30Уау! 146 годa дипломация?! Невероятно! ГОР
user629@gmail
19.07.2026, 17:00Добре е да си спомняме откъде сме тръгнали. Дипломацията е клю
Стечо
19.07.2026, 17:11Пфуу, 146 години! Браво на дипломатите, ама нема празни приказ
Ивамир
19.07.2026, 18:48абе хора, 146 години... мн са! и аз четох статията, ама ме гложди едно чувство. знаете ли кое? че все нещо ни се случва на килограм, та дипломацията ни – макар и стара и с традиции, си остава да гаси пожари. все някакви кризи, някакви отношения
gosho736@abv
19.07.2026, 18:50Ааа, дипломация... 146 години опити да говорим на хубаво с
gosho776@bg
19.07.2026, 19:20Ох, хорааа! 146 години дипломация... значи 146 години да се усмихваме на чужди политици и да се опитваме да об
64E6C94B
19.07.2026, 19:24Абе, Goshо, верно си казал за усмивките… ама какво да ПРАВИМ? Това е играта, нали? 146 години дипломация - доста време наистина, много водици са претекли през тази служба. Аз пък си мисля, че трябва повече да се акцентира върху това как нашата дипломация успя да запази България в европейското семейство. Не е лесно, особено напоследък…
Стар_Бургазлия
19.07.2026, 19:24Евала за статията! Браво на нашите дипломати, че се мъчат да пазят България от тия ру
ultra_wolf84
19.07.2026, 19:23Ех, 146 години! Тъкмо навреме за еврофондовете - да видим сега колко добре
super_legend
19.07.2026, 19:28абе... 146 год., значи много време. важното е сега да пазим българия в европа,
super_tiger
19.07.2026, 20:01Абе, много е тъжно да ведиш колко сме се борили за свобода... ама важното е че вече сме в Европа и гледаме напред! Нашите дипломати наистина се мъчат, трябва им мно