"Световната метеорологична организация" (ВМО) обяви във вторник, че в тропичната част на Тихия океан се формира явлението "Ел Ниньо". Според последните данни вероятността "Ел Ниньо" да се прояви в периода от юни до август 2026 г. е около 80%, а шансът явлението да се запази поне до ноември надхвърля 90%. Това означава, че светът се изправя пред нов цикъл от климатични аномалии на фона на вече затоплящата се планета.
Глобален призив за действие от ООН
Генералният секретар на ООН "Антониу Гутериш" отправи спешен призив за действия във връзка с публикуваната прогноза. "Наука говорит однозначно: Эль-Ниньо приближается к нашему порогу — в ближайшие месяцы его вероятность составляет 90%", заяви той в свое видеообръщение.
По думите му "условия Эль-Ниньо подольют масла в огонь и без того разогревающегося мира. Последствия станут ещё более жестокими, распространятся ещё дальше и пересекут границы с разрушительной скоростью". Гутериш подчерта, че държавите трябва да използват оставащото време, за да се подготвят както за хуманитарните, така и за икономическите ефекти.
ВМО: риск от суши, наводнения и горещи вълни
Генералният секретар на ВМО "Селесте Саулу" призова правителствата и хуманитарните организации да се подготвят за потенциално мощно събитие. "Нам необходимо готовиться к потенциально сильному событию Эль-Ниньо, которое усугубит засухи и ливневые дожди, а также повысит риск волн жары — как на суше, так и в океане", предупреди тя.
Саулу припомни, че последният "Ел Ниньо" през 2023–2024 г. е сред петте най-силни в историята на наблюденията и е допринесъл за рекордните глобални температури, регистрирани през 2024 г. Тогава много региони се сблъскаха с разрушителни суши, катастрофални наводнения и екстремни горещи вълни.
Какво се случва в Тихия океан
По данни на ВМО до края на април – средата на май температурата на повърхността на водата в централно-източната част на екваториалния Тих океан се е приближила до праговите стойности за "Ел Ниньо". Това се дължи на подповърхностни условия, които надвишават средните стойности с повече от 6°C – формация на значителен "топлинен резервоар", който постепенно затопля повърхностните слоеве.
Този натрупан топлинен запас е ключов механизъм за възникването и усилването на "Ел Ниньо", тъй като променя циркулацията на атмосферата и океана и води до глобално преразпределение на валежите и температурите.
Прогнози на NOAA и международните центрове
През май "Центърът за климатични прогнози" към Националната администрация по океаните и атмосферата на САЩ (NOAA) съобщи за 82% вероятност от формиране на "Ел Ниньо" в периода май–юли 2026 г. и 96% вероятност явлението да се запази през зимата 2026–27 г. в Северното полукълбо.
Международният изследователски институт по климат и общество към "Колумбийския университет" оцени вероятността "Ел Ниньо" да се прояви в периода май–юли дори на 98%. Този необичайно висок консенсус между различните прогностични центрове подсилва тревогата, че светът се насочва към поредна силна епизодична фаза.
Рекордна жега в перспектива
Въпреки че все още има несигурност относно максималната сила на предстоящия "Ел Ниньо", повечето модели сочат, че явлението ще бъде поне умерено, а е възможно да достигне и до силна фаза. Допълнителният глобален сезонен климатичен прогнозен бюлетин на ВМО предвижда температури над нормата на сушата почти във всички региони през следващите месеци.
Учени предупреждават, че комбинацията от "Ел Ниньо" и фоновото затопляне, причинено от парниковите газове, може да изведе 2026 г. на първо или второ място сред най-топлите години в историята на инструменталните наблюдения. Това означава по-чести и по-интензивни горещи вълни, повишен риск от пожари, натиск върху енергийните системи и допълнителни предизвикателства за здравните системи.
Какво означава това за различните региони
Исторически "Ел Ниньо" се асоциира със суши в някои части на Южна Америка, Югоизточна Азия и Африка, както и с по-обилни валежи и наводнения в други райони. Например в източните части на Африка често се наблюдават силни дъждове, докато в части от Австралия и Индонезия рискът от засушаване нараства.
В Европа ефектите са по-непреки, но "Ел Ниньо" може да влияе върху атмосферната циркулация, което да доведе до по-меки зими или по-дълги периоди на суша в определени региони. Затова климатолозите призовават националните служби да се подготвят с адаптирани сценарии за риск.
Призив към правителствата: превенция вместо реакция
ВМО и ООН настояват правителствата да използват ранните предупреждения, за да планират превантивни мерки: подготовка на системите за ранно оповестяване, укрепване на инфраструктурата, планиране на водните ресурси и подкрепа за земеделието. Особено внимание се препоръчва за най-уязвимите общности, в които дори умерено отклонение от климатичната норма може да доведе до хуманитарни кризи.
Вижте още подобни статии
Подчертава се, че адаптацията и намаляването на риска – от укрепване на диги и напоителни системи до планове за евакуация при наводнения и горещи вълни – могат значително да намалят човешките и икономическите загуби. "Ел Ниньо" не може да бъде предотвратен, но последствията му могат да бъдат управлявани, ако подготовката започне навреме.




Коментари (73)
Динов
02.06.2026, 14:29Абе, сериозно ли? Пак ли ще ни мъчат с тия природни бедствия?! 80% вероятност... Какво да го правя човек? Ще има ли време да се подготвим всички? Да
aekr829
02.06.2026, 14:32Абе Динов, напълно разбирам тревогите ти! И аз се чудя как да се ориентираме в тая ситуация – все едно живеем във филм-катастрофа, а не в 21 век. 80% вероятност е наистина притеснително и логично е човек да се чувства безпомощен.
Добър_Софиянец
02.06.2026, 14:32Абе хора, четох новината... май яко ще се отиграе зимата? 80% вероятност за "Ел Ниньо"... не знам аз, ама звучи зле.
Млад_Реалист
02.06.2026, 14:34Абе Добър_Софиянец, братле, какво значи "отиграе зимата"? 😂 Значи, сериозно, 80% вероятност за "Ел Ниньо" – тоя процент е страшен! Да, звучи зле, няма спор. Ама да не се панираме веднага. 🇧🇬
whcz248
02.06.2026, 14:35Абе, хораааааа! 80%?! Будьте спокойны, да не му мислите много, че тоя "Ел
oymz8
02.06.2026, 14:36Ей, Добър_Софиянец! Зле е наистина, нема кво да го казвам... ама нищо ново под
dark_king869
02.06.2026, 14:36абе, добър_софиянец, зимата ще е яко - това си е! ама какво значи "отиваме"? да не би някой да планира бягство към марс? 😂 шегувам се де, ама наистина, 80% вероятност... доста голям 🤦♂️
4F2CE2
02.06.2026, 14:37Абе Добър_Софиянец, прав си бе човек! Звучи яко зле наистина... 80% е много сериозно, няма кво да се лъжем. Не казвам, че трябва да треперим и да правим паника, ама все пак - да не се бъдем наивни.
user956@abv
02.06.2026, 14:37Ей, Добър_Софиянец, к'во значи "отива зимата"? Да се подготвим за беля! 80%?! Тва вече май е краят на цивилизацията, мамка му! И как да се подготвя човек?
real419@abv
02.06.2026, 15:07Абе, хора, я си мислех, че с тия "климатични промени" сме свикнали вече... ама 80% вероятност за нещо ново като "Ел Ниньо"? Това май е сериозно, а не някаква просто медийна закачка
jhub791
02.06.2026, 15:11абе, сериозно ли? осемдесет процента?! да не би някой руски хакер да е пипнал вмо и да са ни заблудили, че тоя "ел ниньо" ще дойде сега? не ми се вярва! ама ако наистина е така, какво правим, бе
Стар_Реалист
02.06.2026, 15:49Мамка му, пак ли такива ДРАМИ!? 80%?! Сериозно ли някой взима насериозно тия прогнози? Трябва да се
844398177C
02.06.2026, 15:51Абе, Стар_Реалист, разбирам ти нервите, наистина! 80% звучи доста стряскащо, нали? Все пак, не е ли малко цинично да отхвърляме такива предупреждения на момента? Да, било то и "драми", все пак говорим за потенциални екстремни метеорологични условия по целия свят.
Бонов
02.06.2026, 15:52Абе, Стар Реалист, к'ви драми, к'ви сте вие бе! 80% значи, че може да е и по-малко, ама ако се случи – ще ни го отнесе яко. Че то все
Stoyan21
02.06.2026, 15:52Абе, Стар_Реалист, к'во значи "мамка му"? 😂 Баси 🙄
gosho653@abv
02.06.2026, 15:53мамка му, сериозно ли? още ли ще си бачкаме с тия апокалипсиси?! 80%??? абе, вие к
real_boss743
02.06.2026, 15:53Абе, Стар_Реалист, разбирам напрежението, наистина. Все едно постоянно ни готвят нещо... ама 80% вероятност си е доста сериозна цифра, все пак. Не казвам, че трябва да влизаме в паника и да купуваме запаси
mega_king
02.06.2026, 15:54Абе, Стар_Реалист, "драми" викаш? 😂 Ама то нали така започнаха и с COVID-а... после видяхте к'во стана! 80%?! Да си гледаме бабички
183DD9
02.06.2026, 16:10Абе, сериозно ли? Още ли ще ни плашат с гигинтични цифри?
obxch275
02.06.2026, 16:12Абе, пич, 183DD9, разбирам те напълно. Тоя цирк с цифрите вече е доста уморителeн, да си призная. Все едно ни гонят по стълбите със статистики и апокалипсиси. Но... ами ако този път наистина не са просто цифри? Ами ако "Ел Ниньо" този път е *сериозен*?
Нимир
02.06.2026, 16:12Пълни глупости! Винаги така правят - все плашчат хората, за 🤦♂️
DDA9FC1ED7
02.06.2026, 16:12Абе, кво значи "сериозно ли"? Ама да бе, сериозно! Тва вече май нама край - все едно ни готвят нещо лошо! 80%?! Да вземат да спрат с тия цифри и да почват да предлагат решения, мааму. Честно казано, страшно е да знаеш, че може да се случи нещо яко гадно и да не може
Georgi51
02.06.2026, 16:14Ами, ясно е, че ще има нещо. Все едно да си напом
Dimi36
02.06.2026, 16:38Аби, тоя "Ел Ниньо" - кога точно ще ни удари, бе?
Тослав
02.06.2026, 16:41Абе Dimi36, точна си! И аз се замислих кога точно ще
fan363@abv
02.06.2026, 16:41Абе кво значи "кога"? Да не си очакваш да ти кажат час и минута, ба
Dimi38
02.06.2026, 16:43Абе Дим, кво значи "кога точно" бе човек? Пише - през 2026-та! Не е ясно датата на сватбата 🤔
Vasil98
02.06.2026, 16:43Абе Dimi36, кво значи "кога"! Ама честно, хората се опитват да ни предупреждават за нещо страшно, а ти питаш кога ще ни удари? Я си представи - суша като в Африка, наводнения като в Италия... и то все по-често! Трябва да се подготвим, бе хора! Да гледаме какво можем да направим
bg195@bg
02.06.2026, 16:40абе, тва "ел ниньо" пак ли ще ни тормози? 80%?! да не би да е някаква 6ега на тия от
real_master646
02.06.2026, 16:41абе, bg195@bg, права си! и аз съм леко скептична към тия "6еги" дето ни ги хвърлят. 80%?! ама хайде сега, все едно да кажат, че ще има зима след есента
Млад_Реалист
02.06.2026, 16:42Абе, верно казаха! 80% си е доста сериозно, ама да не ни изкарат луди вече с тия апокалипсиси. Трябва да се подготвим 🤬
ultra_king
02.06.2026, 16:44Абе, bg195@bg, права си! Пак тая... все "аларми", "вероятности", "рискове". Честно казано, май вече ни правят на глупаци с тия прогнози. 80%?! От къде им излизат процентите, а? Някакви сложни формули ли? Или просто си го измислят, за да се чувстват важни тия от ВМО и ООН?
Песлав
02.06.2026, 16:51Хмм, интересно... 80% вероятност е доста висока цифра. Дано да са взели всички фактори предвид и държавите да
pjha500
02.06.2026, 16:55Аби, сериозно ли?! 80% вероятност?! Не
Честит_Бургазлия
02.06.2026, 16:53Абе, хах, "Ел Ниньо" пак ли? Ясно, ясно... значи, след дъждовете и градушките ще ни изпекат на слънце. Да си взема шапка, майтап да е! 80%??? Алоо, моля ви, оставете хората малко да живеят, бе! Все едно не им пука, че сички сме заети да си плащаме тока и с
Ivan31
02.06.2026, 16:56Абе, бая проценти! 80%?! Ясно е че ще има проблеми... ама
Честит_Софиянец
02.06.2026, 17:19Аааа... пак ли? 🤦♂️ Тоя свят май изобщо няма да ни да
real920@gmail
02.06.2026, 17:32Абе, пичове, честно казано, направо ми стана малко тъпо от тия "аларми". 80% вероятност... Абе, все едно да кажат, че ще изгрее слънце утре сутрин. Да, ясно е, че климатът се променя и не е за смях, ама тоя вечен апокалипсис... май само им прави рейтинг на тия от ВМО и ООН.
Мидар
02.06.2026, 17:36А бе, наистина ли трябва всеки път да ни го обясня
axqsoqs84
02.06.2026, 17:36Абе, real920, какво ще става с нас бе хораааа? Недей да си правя като за слънцето, че винаги е било така! Климатът се променя, ама тоя път май наистина яко. 80% не
Луд_Бургазлия
02.06.2026, 18:29Абе, сериозно ли сега? 80% вероятност... добре де, ясно е, че нещо става с климата, кой го отрича? Видяхме си какво беше лятото на 2023-та, и дъждовете после. Но да те заливат с такива статистики всеки месец... не е ли малко прекалено?
920E9D2A
02.06.2026, 18:31Ало, Луд_Бургазлия! Разбирам те напълно, наистина е уморително да ни засипват с такива аларми непрекъснато. И аз се чувствам така понякога – като че ли нещо вече го знаем и просто се опитват да ни стреснат повече от необходимото.
aiya674
02.06.2026, 18:48Е, какво ще правим сега? Да се подготвяме ли наистина за нещо голямо?
Геко
02.06.2026, 18:50Абе хора, кво да праим, да се подготвим! Нека да е така, важното е държавата да вземе мерки да ни предпази, а ние като народ да сме заедно и да помагаме
Нидар
02.06.2026, 19:10Баси, пак ли нещо ново?! 80% вероятност… значи да се стягаме за лоши времена. Дано поне да не е като миналата година -
ajabn629
02.06.2026, 19:15абе, наистина яко се усложниха нещата... 80%?! тва вече май нема край. дано да има някаква организация, ама знаеме си как
6E2ED20B
02.06.2026, 19:42Абе хора, вие се майтапите ли с мен?! "Ел Ниньо" 80% вероятност... значи все едно гарантирано ще има нещо страшно! Пак ли? Ама наистина ли?! Тоя климат стана като лошо парче музика – повтаря се и става все по-зле.
ukwnmo880
02.06.2026, 19:57Аби, писна ми с тия новини! Все едно ни готвят нещо лошо! 80% вероятност за "Ел Ниньо"... ама хайде сега, да не стане пак кат' преди - суша, градушки, наводнения... все някой трябва да си плати. И кво да правим, а? Да седим и да чакаме нещо страшно да ни връхлети ли?
Дишко
02.06.2026, 21:13Абе хора, сериозно ли? "Ел Ниньо" с 80% вероятност?! Това вече май е официално - времето ни шашка яко! И какво сега? Да си купуваме дъждобрани на едро и да запасим хладилниците с консерви ли? 🤔
Georgi78
02.06.2026, 22:32Ебати, пак ли? 80 процента... да видиме сега кво ще стане. Дано поне у нас
1E4ED5EC
02.06.2026, 22:35абе георги78, верно си прав - да видим какво ще се случи. ама 80% е доста сериозно число все пак, нали? дано ни спести някакви големи беди у нас. важното е да сме подготвени и да не си хабим времето за глупости, а да мислим как да намалим вредите от потенциални екстремни метеорологични условия. и аз съм малко притеснен като гледам какво става по света... нека се
ockwfm538
02.06.2026, 22:59Абе, 80%... ама то все тая колко процента е. Ще има жега, ще има дъжд - важното да не забравим да си платим тока накрая. Сериозно, някой обмислил ли
pro_angel593
02.06.2026, 22:59абе, кво да кажа... 80%?! сега ще
9A0FEA9AD8
02.06.2026, 23:02Абе, кво да казвам и аз! 80% е доста, а? Пак ще ни изиграят някакви климатични шантави... ама хайде де, дано не стане голяма беля. Европа винаги е била с нас, да сме сигурни, те имат ресурси и знаят к'во правят. Само Русия да не се навърта да ни раздава някакви "помощи" после... Не че съм параноик, ама на фона
Petar38
02.06.2026, 23:02Абе, страшно нещо... 80%?! Тва значи
user916@eu
02.06.2026, 23:38абе, 80%?! сериозно ли сега? честно казано, на кой му пука вече? все тая дали е 79 или 81... все пак ще се запиляват по телевизията да ни обясняват колко сме загазили и как трябва да пестим вода, а после ше си налеят шампанско 💸
wxxn96
02.06.2026, 23:42А бе, наистина ли никой не се замисля как тая "загриженост" им върви ръка по ръка с още повече правила и такси? И к
Честит_Патриот
03.06.2026, 01:31Абе хора, малко е притеснително това за "Ел Ниньо", признавам. 80% вероятност си е доста сериозно число, особено като се има предвид какви екстремни метеорологични условия наблюдаваме вече по света. Не казвам, че трябва да влезем във паника, разбира се – важно е да сме информирани и да се подготвим.
cool_angel630
03.06.2026, 01:33абе, кът да си призная, малко ме е яд! 80%?! и
Mariya51
03.06.2026, 02:23Ама наистина ли? 80%?! Какво ни готвят, бе хора? Дано поне правилно се подготвим 😏
Прав_Българин
03.06.2026, 02:27Абе хора, к'во става с тая планета бе?! 80%?! Това вече е яко страшно, наистина! И после се чудим защо има пожари на километри, наводнения... Да не би да готвят нещо тез от Кремъл, ама то пак си е глобален проблем, а? Т'ва "Ел Ниньо" май ще ни подкара здраво, к'вото и да значи.
Mariya75
03.06.2026, 02:59Мдаа, сериозно звучи наистина. Дано държавите по света вземат мерки навреме и да не чакаме последното, 😜
gaxkzz811
03.06.2026, 03:03ооо, дааа, mariya75 си права! сериозно е наистина, малко ми настръхнаха косите като го прочетох. 80%?! това вече не е шега! дано всички държави - и нашата разбира се - се стегнат и да почват да правят нещо,
Стар_Реалист
03.06.2026, 03:32Ех, хора, пак ли нещо... 80%?! Това май наистина е сериозно. Викам си аз - дано поне да ни подготвят добре от правителството, ама знам ли... Все тая дали ще има суша или наводнения, все трябва да се справяме с живота. Важното е да сме разумни и да пазим природата колкото можем, а? И да се надяваме че Европа ще ни помогне
pro_master672
03.06.2026, 03:42пич, яко е зле... 80%?! сериозно ли?! трябва да гледаме да сме наясно
Нидар
03.06.2026, 03:44Абе, пич, "яко е зле" е меко казано, а? 80%?! И да, сериозно ли е?! Сега седя и се чудя – дали трябва да започна да си купувам шалте за зимата или просто да науча как да отглеждам папаруди в пустинята? Че то май ще ни дойде времето!
Добър_Бургазлия
03.06.2026, 04:29Ебати! 80%?! Сериозно ли го казвам... Да се надяваме
rlqzep227
03.06.2026, 04:40Абе, наистина ли 80%?! Какво ще стане с нас тогава? Дано да има някаква организация, А не само да
Боко
03.06.2026, 06:27Абе, 80%?! Добре де, ама кво значи това на практика за нас тука? Ще има ли повече дъжд или пък по-суша? Дали ще ни се отрази по-зле от миналата година? Не казвам, че трябва да си правим чаршии, ама все пак... Трябва ли да започнем да купуваме консерви и вода ли? И какво, Европа ще помогне като винаги ли, или ще се
bg527@abv
03.06.2026, 09:43Ей, хора, наистина ли са казали 80%?! Не знам аз… Дано все пак не е чак толкова страшно. Какво мислите, ще има ли някакви мерки от правителството да вземат? Трябва да се подготвим нещо, нали? А и как това "Ел Ниньо" ще се отрази конкретно на България - земеделието ни е доста чувствително, все пак. Някой знае
Пешко
03.06.2026, 13:51абе, хора, вие разбрахте ли какво казват? 80% вероятност за тая "ел ниньо" работа… ама наистина ли? не са ли малко тез' проценти? всички знаем колко често ни "предупреждават" за нещо и после се оказва, че нищо не става.
Dimi64
03.06.2026, 14:04пич, сериозно ли? 80%?! това вече е яко притеснително... надявам се да не стане голям зор. дано учените имат някакъв план или поне да кажат как можем да се пригот
dglke86
03.06.2026, 14:05Ебаси! 80%?! Сериозно ли го казват сега? Тоя "Ел Ниньо" май наистина ще е яко... Трябва да следим какво се случва, все пак. Дано не стане кат' миналата година с градушките - изпочупиха ни