Туризм как системный сектор: насколько рискованно зависеть от сезонов и глобальных потрясений

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
18.05.2026 • 11:40
2375 прегледа
77 коментара
Туризм как системный сектор: насколько рискованно зависеть от сезонов и глобальных потрясений
© BurgasMedia.com

Туризм обеспечивает до 10% мирового ВВП и миллионы рабочих мест, но крайне уязвим к войнам, пандемиям и изменениям потребительских вкусов. Государства ищут спасение в диверсификации — от СПА и сельского до культурного и медицинского туризма.

Туризм давно перестал быть «дополнением» к экономике, став системным сектором, который стимулирует рост, занятость и инвестиции в целых регионах. По оценкам международных организаций, он генерирует около 10% мирового ВВП и сопоставимую долю глобальной занятости — напрямую и косвенно, через отели, транспорт, рестораны, культуру и услуги. В то же время именно туризм является одной из наиболее уязвимых отраслей перед лицом войн, пандемий и резких изменений в поведении потребителей.

Доля в ВВП и занятость: когда туризм поддерживает жизнь целых регионов

В ряде стран туризм приносит критически высокую долю экономической активности. Средиземноморские экономики, такие как Греция, Испания, Португалия и Хорватия, традиционно полагаются на туризм в объеме от 15 до более чем 20% ВВП в успешные годы, если учитывать смежные секторы.

В Болгарии туристический сектор и связанная с ним деятельность, по разным оценкам, формируют от 10 до 13% ВВП в хорошие сезоны, а в некоторых муниципалитетах на побережье Черного моря и на горных курортах туризм является основным работодателем и источником доходов для местного бюджета.

В глобальном масштабе сектор обеспечивает сотни миллионов рабочих мест — от высококвалифицированных позиций в авиакомпаниях и международных сетях до сезонной занятости в малом семейном бизнесе. Это делает туризм важным социальным «амортизатором», но и источником нестабильности: при потрясениях в первую очередь страдают именно временные и низкооплачиваемые работники.

Сезонность: жаркое лето, слабая зима и риск «двойной зависимости»

Одной из структурных слабостей туризма является сезонность. Морские направления зависят от нескольких активных летних месяцев, горнолыжные курорты — от наличия снега и праздничных периодов. Межсезонье часто остается слабо задействованным.

Эта зависимость от календаря и климата приводит к «двойной уязвимости»: доходы бизнеса и наемных работников концентрируются в короткий период, а неудачный сезон — из-за погоды, войны, пандемии или изменения предпочтений — может обнулить годовую прибыль.

Местные бюджеты также становятся заложниками сезонности: сборы, туристический налог и местные доходы формируются за несколько месяцев, в то время как расходы на инфраструктуру, содержание и социальные услуги остаются высокими в течение всего остального времени.

Внешние потрясения: войны, пандемии и геополитика

Пандемия COVID‑19 жестоко показала, насколько хрупок туризм. Закрытые границы, ограничения на поездки и страх туристов привели к беспрецедентному падению международных туристических прибытий — в 2020 году по всему миру они обвалились более чем на 70% по сравнению с 2019 годом, а на некоторых направлениях — практически до нуля.

Войны и региональные конфликты имеют аналогичный эффект. В странах, где туризм является опорой экономики — например, в Северной Африке, на Ближнем Востоке или в частях Восточной Европы — военные действия, блокировка морских маршрутов или террористические атаки мгновенно приводят к аннулированию бронирований и оттоку инвесторов.

К этому добавляются климатические потрясения — волны жары, пожары, наводнения, — которые все чаще затрачивают туристические регионы и требуют огромных расходов на адаптацию, страхование и восстановление.

Изменение вкусов: от массового к нишевому и «экспириенс-туризму»

Другой тип риска связан с изменением предпочтений самих туристов. Модель массового «все включено», доминировавшая десятилетиями, постепенно уступает место спросу на подлинные впечатления, устойчивость и личный комфорт.

Новые поколения путешественников ищут не просто «море и солнце», а сочетание природы, культуры, гастрономии, велнеса и цифровой связанности. Направления, полагающиеся только на один продукт — например, дешевый летний пакет, — оказываются уязвимыми перед быстрой потерей интереса.

Растет чувствительность к таким вопросам, как перенаселенность, экологический след и социальное воздействие туризма. Города вроде Барселоны, Венеции, Дубровника уже вводят ограничения и дополнительные сборы, что перенаправляет поток к альтернативным направлениям — это шанс для одних и риск для других.

Диверсификация: СПА, сельский, культурный и медицинский туризм как «защита» от потрясений

Чтобы снизить зависимость от сезонов и внешних потрясений, многие страны и регионы делают ставку на диверсификацию туристического продукта. Цель — расширить календарь, привлечь разные целевые группы и стимулировать создание более высокой добавленной стоимости.

СПА и велнес-туризм: минеральные источники и бальнеологические базы становятся основой для круглогодичного потока гостей. Европейские эксперты подчеркивают, что оздоровительный, СПА и медицинский туризм не следует рассматривать изолированно, а как часть регионального развития — они улучшают не только туристическую привлекательность, но и качество жизни местных жителей.

Болгария, например, позиционирует себя как конкурентоспособное направление для оздоровительного и СПА-туризма в Европе благодаря богатым минеральным ресурсам и современной базе — тенденция, направленная на снижение нагрузки на классический летний сезон.

Сельский и агротуризм: небольшие населенные пункты привлекают гостей аутентичной атмосферой, местной кухней, ремеслами и природными маршрутами. Это распределяет доходы более равномерно по стране и вовлекает местные сообщества, но требует инвестиций в инфраструктуру и обучение.

Культурный и событийный туризм: фестивали, концерты, выставки и спортивные мероприятия используются как инструмент для продления сезона и создания бренда направления. Исследования показывают, что событийный туризм может эффективно снизить сезонность и принести устойчивые выгоды, если он интегрирован в долгосрочную стратегию.

Медицинский туризм: сочетает лечение, операции или профилактику с пребыванием в дестинации. Страны с конкурентоспособным здравоохранением и более низкими ценами, чем в Западной Европе, привлекают пациентов для стоматологии, пластической хирургии, реабилитации и т.д., что создает высокодоходную нишу вне классических пиков отпусков.

Что делает туризм более устойчивым как системный сектор

Туризм останется важным «двигателем» экономики, но зависимость от него несет значительный риск при отсутствии трех ключевых элементов: диверсификации, интеграции и устойчивости.

Диверсификация продуктов и сезонов смягчает удар от одной провальной кампании. Интеграция с другими секторами — здравоохранением, культурой, сельским хозяйством, транспортом — создает более широкую экономическую базу и больше рабочих мест с более высокой добавленной стоимостью.

Устойчивость — экологическая, социальная и экономическая — является условием того, чтобы туризм оставался источником благосостояния, а не конфликтов и исчерпанных ресурсов. В мире войн, пандемий и климатических кризисов наиболее успешными будут те направления, которые воспринимают туризм не как «легкие деньги за один сезон», а как стратегическую, хотя и рискованную часть экономики, требующую тщательного управления.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
туризм экономика ВВП устойчивость диверсификация сезонность внешние шоки
Сподели:

Коментари (77)

Avatar
Commenter

crazy_legend481

18.05.2026, 11:49

Хм, верно... зависимостта от туризма е доста рискова работа. Трябва да се гледа и към други

Commenter

4E9BADFF

18.05.2026, 11:50

Абе, сериозно ли?! Каква е тая дискусия изобщо? Ясно е на всеки, че туризмът е като къща от карти! Една пандемия, един конфликт... бум! И си на зор. Ама какво, сега ни светнаха очите, бе? Трябва да диверсифицираме - добре де, ама кога ще го направим, а? Да не се окаже, че пък СПА туризмът е зависим от някой геоложки катаклиз

Commenter

Прав_Човек

18.05.2026, 11:52

Абе, сериозно ли никой не си помисли, че ако зависим само от туризма, а той

Commenter

Georgi56

18.05.2026, 11:50

Пфууу, значи пак ще ни разправят колко е криза... ама хайде бе, хора! Туризмът винаги е бил шантав - зависиш от времето, от това дали някой си намерил дестинация другаде, от война някъде по света. Ама сега все едно са измислили нещо ново.

Commenter

oyawto401

18.05.2026, 11:58

Абе пич, к'во ново? Пак ще ни тормозят с "рискове" ли?

Commenter

ckvt163

18.05.2026, 12:00

Ех, пич, да го кажем направо - к'вото и да правят тия

Commenter

fan567@mail

18.05.2026, 12:02

Абе, oyawto401, к'во да ти говоря... Пък и Иван19 много точно каза, цирк е. Ама виж сега, честно - трябва да се мисли! Не може само "абе, туризъм, готино е, пари има!". Трябва и малко акъл, нали? Да не сме като онези, дето си мислеха, че Путин ще си играе само със

Commenter

B7B19D36

18.05.2026, 12:03

Ей, oyawto401! Как си бе? Ама даааа, верно каза – пак с тия рискове! Пак ще ни обясняват колко е трудно... ама к'во да правим?! Важното е че България си има туризъм, братче, и това е голяма

Commenter

mega_master717

18.05.2026, 12:01

абе хора, наистина ли?! сега тепърва разбираме, че туризмът е рисков? хахаха! georgi56 го е казал - винаги е бил шантав този бизнес! ама да се хващаме за главата сега, сякаш някой досега не е забелязал, че ако има война на 300 км оттук или някой нов вирус изскочи, туристите веднага отлитат към по-сигурни места.

Commenter

fan466@abv

18.05.2026, 12:20

Ехаа, хора, наистина ли сега го ИЗНАСЯТ това? Ама разбираш ли - зависим от туристи! Като че ли никой не знаеше, че ако има нещо

Commenter

real_hero55

18.05.2026, 12:21

Абе, сериозно ли? Сега ли го измислихме тоя дзвер? Дали пък не трябваше отдавна да ми

Commenter

CDEF38B023

18.05.2026, 12:21

Абе, братче, fan466@abv си прав на 100%. Наистина ли сега им хрумва? Че зависим от туристи... все едно топлото дошло през зимата! Само да не ни излезе някой "експерт" да обяснява колко е сложно и колко трябва да 😅

Commenter

oadutc28

18.05.2026, 12:23

абе, fan466@abv, братче, к'во "сега го изнасят"? даааа, точно така е! все едно току-що са измислили колелото! че зависим от туристи - да бе, аз си мислех, че живеем в някаква паралелна вселена, където икономиката ни се крепи на мандарини и туршии. 💸

Commenter

efhqxd244

18.05.2026, 12:38

ябе, сериозно ли?! всеки го знае, че туризмът е на ръба - зависиш от всякакви глупости! вирус, война, дъжд... и готово - празен хотел. ясно е, че трябва да мислим за нещо друго, ама

Commenter

5D560F28D6

18.05.2026, 12:40

Еххх, efhqxd244, братле, прав си като пушка! 😂 Все едно да си купиш чисто нов iPhone и после да го изпуснеш в тоалетната... пак си е гадно! Сериозно, всеки нормален човек знае, че туризмът е като бумеранг - върнеш ли го веднъж, може да се върне обратно и да те удари по главата.

Commenter

EAC2BC90C1

18.05.2026, 12:40

Абе, яма наистина ли е толкова изненада за някого? И как да се диверсифицира

Commenter

Стар_Патриот

18.05.2026, 12:41

Абе, хора, сериозно ли обсъждаме това? Все едно току-що открили топлата вода… туризмът е рисков, да бе! Кой нормален човек очакваше друго? Вижте какви събития имахме последните години - ковид, войната в Украйна… как да не бъде рискован сектор?

Commenter

Стар_Граждан

18.05.2026, 12:58

Абе, пичове, какво се правихме досега? Значи сега ни хрумва, че туризмът е свързан с рискове?! Ама да, наистина! Кой би си помислил, че война на съседния континент или някаква зараза ще ни попречат да живеем от туристи? Серио

Commenter

Dimi31

18.05.2026, 13:01

Абе, верно е к'во казват другите - малко бавно се ориентирахме, де. Туризмът е важен, безспорно, и дава много работа на хора, но трябваше да помислим по-рано за план Б. Сега да видим дали ще успеем да диверсифицираме нещата, че пандемии и войни може да станат по-чести... Дано се стегнем, важно е България да е стабилна и в Европа да си е

Commenter

Геслав

18.05.2026, 13:03

Абе, Стар_Граждан, съгласен съм напълна! Сериозно ли, хора?! След години само да си леем акъла по морето и да се надяваме на руски туристи… сега изведнъж ни светва, че туризмът не е вечен двигател?!

Commenter

Ivan19

18.05.2026, 13:32

Абе, хара, успокойте се малко. Честно казано, нищо ново под слънцето. Всички знаем, че туризмът е като цирк - едно хубаво представление, докато нещо не се обърка и пак да паднеш на земята. Да, 10% от световния БВП звучи яко, ама после идва COVID или някой си Путин да реши да играе на войнички и готово – празен сезон. Дивер

Commenter

maria799@abv

18.05.2026, 13:32

Абе, сериозно ли? Туризмът зависи от времето и световните проблеми?! Какво ново открихме днеска?! Трябва да хване

Commenter

rscune5

18.05.2026, 13:36

Абе Мария, абсолютно си права! Как може да има нужда от статия, за да го кажат?! Пълна пародия! Аз пък искам да добавя - зависимостта от туризма е супер рискована, особено когато говорим за нашия регион. Трябва

Commenter

gosho142@gmail

18.05.2026, 14:22

абе хора, деба! все едно четох статия от 90-те... ама верно! туризмът е зависим - кой го отрече?! затова тряб да мислим напред. разбира се, covid ни показа колко бързо може всичко да се срути, а и

Commenter

AF6B45CD

18.05.2026, 15:11

Абе, ясна работа! Всеки го знае, че туризмът е като къща с една стая - хубаво е, докато има гости. Но

Commenter

gosho17@gmail

18.05.2026, 15:16

Ами верно, де. Нищо ново под слънцето. Все

Commenter

fan551@bg

18.05.2026, 15:13

Абе, ама наистина ли чак сега го осъзнахме тоя факт? Дали не трябваше отдавна да се мисли за нещо друго, а не само за плажове и слънце? И каква е тая диверсификация,

Commenter

Mariya28

18.05.2026, 15:15

Ахахах, fan551@bg, браво за въпроса! Наистина ли ни тряб статия, за да разберем че морето не е вечно? 🤦‍♀️ И

Commenter

crazy_legend976

18.05.2026, 15:17

абе, наистина ли чак сега се сещаме за тия работи? fan551@bg пита много прав въпрос. не знам аз... ама все едно си мислим, че туризмът е магическо дърво, което дава пари само защото има слънце и пясък.

Commenter

Млад_Патриот

18.05.2026, 15:29

Ей хора, здравейте! Чета коментарите и съм малко шокиран от тона – все едно четат някаква сензационна новина, а статията е очевидна истина. Да, туризмът е зависим! Кой би спорил? Но проблемът не е само в това, че го казваме сега. Проблемът е как ще реагираме на тази констатация.

Commenter

Ивашко

18.05.2026, 15:30

Хм... верно е, че туризмът е доста крехък сектор 😜

Commenter

Yordan10

18.05.2026, 15:38

Абе, пич, сериозно ли? 10% от световния БВП?! Този туризъм си е яко нещо! И да, разбирам за какво говорят - че зависи много от дръжките, ама хайде сега... Все едно току-що сме разбрали, че ако вали дъжд, хората не ходят на плажа

Commenter

user470@mail

18.05.2026, 15:43

Абе, наистина ли толкова ни е ясно, че зависимостта от един сектор е рискована? Пак ли трябва да ни го кажат, за да си променим нещо? 🤔

Commenter

9E792CF9

18.05.2026, 16:12

ахах... ясно. зависим е туризмът, какво да го правиш. трябва да се гледа

Commenter

ilstd283

18.05.2026, 16:13

Даа, верно е. тряб да се мисли за други варианти, да не сме само на туризъм. Важно е

Commenter

koyqgk886

18.05.2026, 16:14

Ами то верно, ясно е като гъз. Зависим сме от туризма, но да не си затваряме очите! Трябва да се мисли как да го направим по-устойчив – може би 😂

Commenter

Дилов

18.05.2026, 16:30

ябе, хора, сериозно ли обсъждаме това? че туризмът е уязвим – все едно да казваш, че ако спре да се сипва бензин, колите няма да вървят. ясно е! особено за НАС българите, които сме го разчитали в доста голяма степен на приходи от туризъм...

Commenter

Stoyan45

18.05.2026, 16:33

Абе Дилов, к'ви са тия простотии? Ясно е че туризм

Commenter

crazy_hero

18.05.2026, 16:34

Ами то верно, Дилов прав си напълно. Просто трябва да мислим за план Б,

Commenter

Vasil6

18.05.2026, 17:01

Ами наистина ли нямаше как да очакваме друго? Сериозно ли се изненадахме 🤬

Commenter

maria372@mail

18.05.2026, 17:05

абе васко, кво значи "сериозно ли сме се изненадали"? бас държа, че ако някой ги е слу

Commenter

bg467@bg

18.05.2026, 17:02

Абе, хора, к'во да кажа... Ясно е като бял ден, че туризмът е супер зависим. Тоя текст все едно на някой му хрумна току-що, че ако има война или нещо се случи – туризъм нема. Ами, логично е!

Commenter

rvxma72

18.05.2026, 17:13

Ебати, верно казано! Този текст все едно сме го виждали за първи път... Ама кой ще ги слуша тия експерти, нали? Разчитаме на туризма, а той - като пус

Commenter

maria298@eu

18.05.2026, 17:31

Абе хора, вижте сега... ама челента! Че туризмът е рисков сектор – все едно току-що съм разбрал, че ако вали дъжд, трябва да си взема чадър! 🤦‍♂️

Commenter

D2568FC759

18.05.2026, 17:35

абе мария, к'во да ти казвам... чадър си трябва, ама да не се окаже, че дъждът е от санк

Commenter

Стар_Реалист

18.05.2026, 17:39

хм, интересно. дя, туризмът е двигател на икономиката

Commenter

Petar6

18.05.2026, 17:43

Ех, Стар Реалист, браво за коментара! Двигател, казваш? Абе то е верно, ама като я запалиш тая кола, трябва да гледаш и бензина, а? 😅 Този туризъм, ей Богу... Все едно играеш рулетка. Една пандемия – бум 😅

Commenter

Vasil24

18.05.2026, 19:32

Браво за статията! Напълно съм съгласин, зависимостта от туризма е нож с две остриета. Трябва да инвестираме

Commenter

59AACA4C

18.05.2026, 19:36

Ами верно, Васил24! +100% си прав за инвестициите. Трябва да мислим напред, все пак. Тоя туризъм е важен, ама да не се окаже че сме един голям балон... Виждаш ли к'во става по света? Не може да разчита

Commenter

maria233@abv

18.05.2026, 19:32

Абе вие нормални ли сте?! Сега ли ни хрумна, че туризмът е свързан с рискове? Дали пък да се разчита на един сектор, който зависи от някакви си там вкусове и световни шокове... Ама кой ще слуша, нали така? И после всички крещейки "ама защо никой не идва!".

Commenter

Mariya19

18.05.2026, 19:37

ама хайде бе?! сега се оказа, че туризма е рисково нщо ли?! 🤯 дали пък трябваше да се

Commenter

Stoyan94

18.05.2026, 19:40

Евала за статията! Ама наистина, хора, тряб малко акъл да ни дойде 😡

Commenter

Stoyan61

18.05.2026, 19:43

абе stoyan94, напълно си прав! 😤 трябва да се променим като народ! не може само

Commenter

fan451@abv

18.05.2026, 19:54

Абе, пичове, наистина ли сега се сетихме, че зависимостта от туризма е малко... рискована? 🤔 Честито! Все едно да си заложиш всички пари на зелено на ФК ЦСКА - София. 😅 Не казвам, че туризмът не е важен – напротив! Но дали наистина сме го превърнали в единствен двигател на икономиката? И какво ще правим, ако 👍

Commenter

Georgi80

18.05.2026, 19:58

Абе, пичове... кво сега? От години го казвам аз - туризмът е хубаво, ама кат' си сложиш всички яйца 🇧🇬

Commenter

62A912A547

18.05.2026, 21:12

Абе, сериозно ли сега почваме да мислим напред? 🤨 Ще се оправим ли въобще?

Commenter

Yordan41

18.05.2026, 21:15

Ама хайде бе хорааа! 🤦‍♂️ Сега ли се сетихме?! Ся

Commenter

cool_legend141

18.05.2026, 21:44

абе... четох си коментарите на колегите, верно са казали – все едно сега се осъзнаваме. да, туризмът е яко нещо, прави пари, дава работа на много хора, ама явно никой не е искал да види, че това е като къща с една колона.

Commenter

oahghpu643

18.05.2026, 21:46

Абе, сериозно ли?! До кога ще си играем на "да, туризмът е готино"? Нали уж сме европей

Commenter

fan534@gmail

18.05.2026, 22:32

Абе хора, стига вече! Ясно е, че зависимостта от туризма е проблем. Все едно да заложиш всичко на руска лотария – може и нещо да спечелиш, ама най-ве 💸

Commenter

Dimi93

18.05.2026, 22:33

Ей, хора! Четох коментарите... и кво да ви кажа - прав сте всичките. Да, туризмът ни държи, ама тоя номер с едно яйце в една кошница е доста рисков, нали? 🤦‍♂️ Сега се правим, че не сме видели, че може да има войни, пандемии... помните ли каква лудница беше COVID-а? И сега какво - Русия си играе на война и туристите бягат надалеч!

Commenter

lmtgnx616

18.05.2026, 22:36

Абе верно, Dimi93... кво да кажа – точно така е. Видяхме кво

Commenter

fan21@mail

18.05.2026, 22:38

Dimi93, много прав си! Напълно те подкрепям - наистина трябва да се хванем за работа по диверсификацията. Не

Commenter

Mariya94

18.05.2026, 22:39

Абе, пичове... четох статията и малко ме е яд, да ви кажа. Явно наистина сме заспали по въпроса с диверсификацията на туризма. Да, правим пари от морето и планината – това си е факт, ама тоя модел е супер уязвим, както се вижда сега. Вижте какво става в света - война тука, пандемия там, нщо друго ще измислят... 😅

Commenter

ukus474

18.05.2026, 22:43

абе, верно е тва дето каза! трябва да се вземат неща в свои ръце, ама нашите все още 👍

Commenter

super_hero

18.05.2026, 22:42

бре, верно казано! то туризмът е като цирка - забавлява до

Commenter

822D5B

18.05.2026, 22:45

абе, цирк ли каза?! хаха, верно... ама кой ще плаща за билета, като всяка вълна от някой там, си те удря по джоба? говори се за диверсификация, да, ама колко реално ще го направим? сериозно ли мисли

Commenter

Млад_Граждан

18.05.2026, 23:31

Абе тва е яко казано наистина. Да, зависимостта от тури

Commenter

Млад_Софиянец

18.05.2026, 23:58

Сериозно ли никой не си помисли да инвестира в нещо стаби

Commenter

fan483@eu

19.05.2026, 01:13

Абе хора, нали точно затова трябваше да мислим по-напред? Туризмът е ва

Commenter

Прав_Софиянец

19.05.2026, 01:22

Абе хора, тва с туризма май наистина е като игра на рулетка, а? 😅 Чета коментарите и все едно си говорим за нщо очевидно... ама кой да слуша, а? Винаги е "след време", "ще мислим".

Commenter

aynpb112

19.05.2026, 01:27

Ами Прав_Софиянец, прав си на 100%! Наистина все едно играем рулетка, ама с цялата ни икономика! 😂 И какво да кажа – "след време" е любимата дума на нашите политици, а? Ама някой да ми обясни, защо винаги чакаме някой от Европа или Америка да ни светне как да си гле

Commenter

bg598@abv

19.05.2026, 01:31

Абе, то верно ли, че не сме се научили все още? Как ще оцеляваме само с туризъм, бе?! 🤷‍♂️ Дано поне да помислят нещо, ама... май пак ще

Commenter

Истински_Реалист

19.05.2026, 01:54

Еее, пак за туризма говорим... Ами наистина ли чакаме някой друг да ни каже, че не можем да се возим само на слънце и море? 😅 Все едно сме малки деца - играем си на пясъчника и после се чудим защо сме мокри. И то като че ли всеки го знае, ама кой да обръща внимание...

Commenter

gosho196@mail

19.05.2026, 03:28

Абе, викам си... пак едно и също. 🤦‍♂️ Всеки го знае, че само на туризъм не може да се крепи държава. Особено нашата, дето все е зависима от някакви външни фактори. Войни, болести... кой ги знае какво ще измислят сега. Айде пак ще ни "спасяват" с СПА и такива работи.

Commenter

Прав_Софиянец

19.05.2026, 05:31

Пфууу, яки са тия шокове, а? 🤦‍♀️ То все едно си играем на "угадай кой" с бъдещето. Селски туризъм, СПА... ама то ако имаше пари

Commenter

crazy_angel950

19.05.2026, 05:33

Абе, пичове... верно е това, дето казват. Туризмът е яко, ама зависимостта – не много. Трябва да мислим за