Литературният критик, издател и общественик Светлозар Желев се присъединява към екипа на Фондация „Бургас 2032“. Той ще заеме позицията на програмен директор, като поема ангажимента да води артистичната стратегия на града в кандидатурата му за Европейска столица на културата. Новината бе потвърдена лично от Желев в социалните мрежи, където той изрази своята благодарност за доверието към кмета Димитър Николов, директора на фондацията Руска Бояджиева и Весела Йорданова, директор на Дирекция „Култура и връзки с обществеността“ към Община Бургас.
Светлозар Желев коментира, че приема новия пост с огромна отговорност и вълнение. "Вярвам, че Бургас е град на литературата и културата, и съм убеден, че е достоен за Европейска столица на културата през 2032 г. Бургас е здраво стъпил на раменете на своите поети, писатели, музиканти и артисти, и гледа смело в бъдещето“, заяви Желев.
Новият програмен директор подчерта, че работата му за Бургас няма да прекъсне връзката му с Националния дворец на културата (НДК). По думите му двете роли — в Националния център за книгата и в "Бургас 2032“, ще се допълват в общата мисия за популяризиране на българската литература.
Вижте още подобни статии
Като основател на Черноморския международен литературен фестивал, Желев казва още, че вижда Бургас като „литературното сърце на региона“, свързващо България с Турция, Грузия, Украйна и Румъния под слогана „Черно море говори езика на свободата“. Според него кандидатурата на Бургас е логично продължение на развитието на града като културен център с най-модерната библиотека в страната, десетки успешни фестивали и богата мрежа от галерии и музеи.БТА припомня, че Бургас обяви началото на подготовката си за кандидатстване за Европейска столица на културата през 2032 г. през януари 2025 г. Тогава с единодушие членовете на Общинския съвет гласуваха да бъде основана Фондация "Бургас 2032", която да работи по кампанията за избора на града за културна столица.




Коментари (90)
D5E4B1E531
17.01.2026, 13:07еее, ама какво стана сега? светлозар желев ли ще прави стратегия за бургас 2032?
duab365
17.01.2026, 13:08Абе, пич... знам го Желев, чел съм негови книги... ма верно, Бургас и НДК? Не казвам, че е лошо, ама сякаш нещо не се връзва. Дано да има някаква идея зад това, а не просто да си прави кеф. Надявам се Бургас да стане готино, заслужава си! И да, важно е да сме в Европа, братя. Ама честно казано... малко съм скептичен. Ще видим какво ще
Yordan34
17.01.2026, 13:08Абе, чакай малко... Светлозар Желев в Бургас ли? Сериозно?! Дано не го докара като с оная работа с националния дворец на културата - все пак Бургас си е Бургас, не София! Как ще се съчетават тези двете неща, по дяволите? И наистина
zivvkq537
17.01.2026, 13:08Еее, тва кво стаа?! Жолев ли? Не знам ква
Вано
17.01.2026, 13:12Абе, кво стаа тука бе? Светлозар же
bg834@abv
17.01.2026, 13:29Ееее, тааака... пак някой интелектуалец се напънал да спаси Бургас. Ясно е, че трябваше да го вържат за нещо, тоя Желев. Ама НДК ли? Сериозно? Все едно да кажем, че ще спасяваме
ozyhvk556
17.01.2026, 13:32Абе, тоя НДК... наистина ли е нужен там? Мислиш ли, че ще помогне изобщо? 🙄
Dimi3
17.01.2026, 13:34Абе, виж сега! Тоя bg834@abv май си кърти зъбите на къси приказки. "Интелектуалец се напънал да спаси Бургас" - хахаха! Ама че наистина. Като че ли само простата работа спасява градове, а културата е нещо за богатите и откъснати от земята.
Ивачев
17.01.2026, 13:38Еее, хахах! Светлозар Желев в Бургас?! Да видим каква лудница ще измисли сега. Надявам се поне да не започне с поетични вечери и разговори за смисъла на живота... макар че, кой знае? Пък НДК-то е все пак! Все едно да го пратят в Марс да пише сценарии за комедия - интересно как ще съчетава двата свята. Дано успеем да се класираме
Истински_Граждан
17.01.2026, 14:18Ааа, Желев в Бургас... деба! Ще видим колко е 'артистично
Раслав
17.01.2026, 14:21Абе, що за изненада? Както и да е, да видим кво ще измисли
fan201@eu
17.01.2026, 14:22Абе, чакай малко! Желев в Бургас?! Сериозно ли? Какво ще прави там тоя, бе хора? Ще ни залее ли с някакви модернистки изгъземици и псевдокултура, като че ли не сме достатъчно просветени тук?! Дано поне да помни къде е България и да се сети да подкрепи местните таланти, а не само да вкар
real_king616
17.01.2026, 14:18Абе, даа... Светлозар Желев... човек с име! Честничко казано, малко ме учуди избора, ама
ultra_king
17.01.2026, 14:23Абе, кво да кажа... "човек с име", деа? Добре де, Светлозар Желев е талантлив безспорно, ама тоя Бургас за столица на културата 2032 - сериозно ли го говорим? Честна дума, все едно си хвърлям пари по вятъра. И да не почвам за тия "артистични стратегии" – винаги е една и съща песничка: грантове, конференции, някакви абстрактни идеи, а накрая нищо конкретно. Не казвам, че Желев ще си лапа паричките (макар че... кой знае!), ама да не се надяваме много. Все пак сме БГ, нали? Дано поне 😁
Луд_Човек
17.01.2026, 14:47Ех, значи Желев отива в Бургас... абе как да го кажа... нормално си е май. Тоя град има нужда от някаква визия, де. Ама хайде да не се надяваме на чудеса. Все пак трябва и работа да се свърши. Дано се разберат с общината и нещо свястно да измислят. Иначе НДК-то... да, хубаво е да си запази
66121229
17.01.2026, 14:48Хм... абе нормално ли е да се надяваме на подобрения? Имаше доста обещания и преди, де... Да видим дали този път ще е различно. 🤷♂️
Georgi54
17.01.2026, 14:49Абе, Луд_Човек, браво за оптимизма! 😂 Наистина, Бургас има нужда от визия, ама като гледам как си ни готвиха досега... да не очакваме кой знае какво. "Нещо свястно" – това вече е висока летва, моля те! 😜 НДК-то е друго нещо - все едно си запазват връзка с цивилизацията, че иначе там ще е яко само от чайки и риба тон. 😂 Дано Желев не се окаже "архитект" на някой нов паметник на Коджакасфен или подобни измислици... да видим дали ще успеем да догоним Европа с култура, а не само със скъпи магистрали и партийни
mujwsgzq8
17.01.2026, 14:50Абе, нормално си е?! Как нормално, бе хора?! Този Желев пак ли ни "спасява" културата?! Я да видим какво ще измисли сега, че напоследък само празни приказ
Честит_Патриот
17.01.2026, 15:22Хммм, да бе, Светлозар Желев ли? Интересно как точно ще "запази връзката си с НДК" – все пак Бургас не е София, нали? Ще правят ли някакви съвместни проекти или просто ще се снимат за снимки? И всъщност, какво изобщо представлява тази
Дидар
17.01.2026, 15:26Абе, брато, Честит_Патриот е прав да пита! Наистина, каква "връзка с НДК" може да има човек от Бургас? Не казвам, че Желев не е кадърен – напротив, видял съм го, прави добри неща. Но все пак... Бургас си е Бургас, София си е София. Дано да не се окаже, че ще правят някакви супер скъпи и безсмислени съвместни проекти само за снимките, дето го спомена.
covplekh265
17.01.2026, 15:23Е, кво стана сега? Тоя Желев наистина ли ще гони
Истински_Реалист
17.01.2026, 15:27абе, сериозно ли? тоя желев... кво значи "връзка с ндк"? нали бургас е град, нема нужда от столичен привкус тука. да не го превърнат в клонинг на софия, ей! иначе човекът из
ivan8@gmail
17.01.2026, 15:28Ааа, Светлозар Желев в Бургас... хм... Интересно как ще се развие тая работа. То човекът има опит, няма какво да се лъжем. Дано успее да направи нещо яко за града, че Бургас заслужава. И дано не го забъркат в някакви тъпи политически игри, де. 🤬
Vasil79
17.01.2026, 15:29Абе, виж сега... Иван прав е напълно, човече. Светлозар Желев - да, има си CV, няма спор. Но тая работа с "артистична стратегия" ми мяза малко на празна гимнастика. Все едно да те хвалят за майсторлък по тичане, докато си седиш на пейката и разправяш теории. 💸
E6E71F53
17.01.2026, 15:29Абе, това за НДК, к'во значи изобщо? ЩЕ го
Песлав
17.01.2026, 15:31Абе, пиша от телефона, извинете за правописните... 🤦♂️
Vasil5
17.01.2026, 15:32еее, бургас за столица на културата! супер идея! желев май знае к'во прави, човекът е кадърен. дано успеем да покажем на европа к'во ни е кефил бургас - морето, историята и хората! и дано ндк-то не го забрав 😂
edsd432
17.01.2026, 15:35абе, васил, ти много оптимист! супер идея, да, ама... 😅 дано не се окаже, че "артистичната стратегия" е просто да си боядисат сградите в син цвят и да пуснат някакви изпълнения на самородни таланти от село. не казвам, че бургас няма какво да покаже - има! но все пак... да не се окажат европалиите
rmvqhxs727
17.01.2026, 15:36Абе, Васил5 прав си! Желев е човекът! Да покажем на тия отвън, че Бу
user925@bg
17.01.2026, 15:36ахахах, васил5, брато! 😂 тоя желев май ще ни изненада с нещо лудо, ама дано не стане като с тая "стратегия" на софия за европейска
Честит_Бургазлия
17.01.2026, 16:13Ааа, Желев... той винаги има интересни идеи. Да видим дали този път няма да е само
FF49D6BB33
17.01.2026, 16:14Еее, Стилян! Тоя Желев е машина на идеите, сериозно. Надявам се, че ще измисли нщо яко за Бургас - заслужава си да блестиме в Европа! Да видим дали ще има истински култура, а не само паради и гуляй. И кво значи връзка с НДК? Че Бургас няма ли достатъчно места за представления?! Важното е да покажем на света, че тука палим искрата! 🔥
7D23B752BF
17.01.2026, 16:39Абе, що стана с това? Светлозар Желев пак ли е на мода? Сериозно, човека все едно се появява от нищото, после прави някакви "стратегии", а след година-две – нищо! И Бургас за столи
mega_angel771
17.01.2026, 16:40абе, я да питам... сериозно ли?! пак ли този? 🤦♀️ дано 👎
62A222EDB3
17.01.2026, 16:41Ами, пич, какво да кажа... човекът си има опит, това е факт. Дано този път наистина го докаже и да не ни разочарова, като предните пъти. Бургас заслужава да блесне, ама без
xkbutxe688
17.01.2026, 16:43аааа, тоа желев пак ли? не казвам, че не е добър човек, ама все едно се връща от мъртвите! хем да видим каква стратегия ще
0F0980
17.01.2026, 16:43Абе, наистина ли пак него? Не казвам, че не е кадърен, ама все едно повтаряме една и съща плоча. Дано този път да има нещо различно, бе! И какво всъщност ще промени в Бургас? Ще стане ли по-хубаво или пак ще се изчерпи бюджета за "стратегии",
A6D6813780
17.01.2026, 16:41Ебати, пак тия интелектуалци! Светлозар Желев, кога ще му свършат идеите? Дано поне този път
E12A5960
17.01.2026, 16:59пич, сериозно ли? пяк Желев?! 🤦♂️ Дано този път наистина го измислят нщо смислено за Бургас, а не просто да си лапат някакви парички от еврофондовете. ама все тая, кво да очакваме... Все едно гледам филм, в който знам края - обещания, гвоздеи и накрая нищо правено. 🙄 Бургас има потенциал, трябва му човек
Бонов
17.01.2026, 17:00Еее, Бургас за културна сталица на Европа 2032? Супер яко! Светлозар Желев е човекът, който може да го направи – има опит, видял е доста в тая сфера. Важното е да се подкре
Dimi26
17.01.2026, 17:01абе, кво става с тая работа?! бонов пише "супер яко"?! ти сериозно ли си, пич? светлозар желев да прави стратегия за бургас?! окей, човекът е имал някакви изяви, ама да не забравяме какви фираци са се случвали досега! само ндк и ндк… все едно сме в софия, а бургас си е бургас, с неговите специфики! да запази връзка с ндк?! ама кво искаме да постигнем? да го направят като софийска
Млад_Бургазлия
17.01.2026, 17:04Абе, тва е яко, супер! Бургас – европейска столица на културата... малеее, каква възможност! Но да ви кажа, нещо ме гложди, щом Бонов го хвали тоя Желев... Честито им, ама да не стане пак тая работа - един куп пари отиват в джобовете на някакви там "експерти", а ние - хората, виждаме само празни обещания и пиар трикове.
ivan909@abv
17.01.2026, 17:04абе, супер! наистина желев е човекът за тая работа. важното е да не го изпукат политиците после с
Димир
17.01.2026, 17:41абе, вие хора, чак ме е яд да пиша… светлозар желев? 🤦♂️ дано поне този път да има някакъв реален резултат, бе! не искам да ми говорите за "артистична стратегия" и "европей
B1EC7040B3
17.01.2026, 18:08Абе, кво става тука бе? Светлозар Желев ли ни го пращат пак да прави някви "артистични стратегии"? Не казвам, че е ЛО6 човек, ама чакай малко - тоя човек видял и
Vasil47
17.01.2026, 18:13Абе, т'ва е... Светлозар Желев пак на сцената?! Не казвам, че е зле, ама кво стаа тука бе? Все едно ни пращат да гледаме една и съща пиеса за трети път. Тоя човек мн пъти "прави стратегии", ама аз досега не съм видял нещо наистина яко да излиза от ръцете му, а само писане на хартия и говорене пред камери. Дано поне този път да се е захванал здраво и да има идея какво иска да направи за Бургас, а не просто да си харесва да говори колко важен е културния център (щото всички знаем, че Бурга
gosho186@gmail
17.01.2026, 18:38Ааа, Светлозар Желев... Видях го в НДК преди малко, ама харесвам човека, да е жив и здрав! Не знам каква стратегия ще прави за Бургас, но важното е че човекът си разбира от работата. Бургас има
crazy_legend908
17.01.2026, 18:43Абе тоя Желев... къде го намериха бе?! Да е жив и здрав, разбира се, ама Бургас ли? НДК ли? Не кво да го правят там? Ама наистина, каква
Добър_Патриот
17.01.2026, 18:49Бах, много яка новина! Светлозар Желев е топ човек, винаги съм харесвал работата му - много добре разбира от култура и има визия. Бургас заслужава да бъде Европейска столица на културата, градът ни е страхотен и има огромен потенциал! Мисля, че с него ще се получи нещо наистина впечатляващо. И най-важното - запазването на връзка с НДК е супер важно, защото там се случват много от важните културни събития в България. Дано да го подкрепят и да имаме яко представяне пред Европа! 💪🇧🇬🇪🇺 #
maria433@eu
17.01.2026, 19:03Абе, хора, кво става тука? Светлозар Желев май е големият ни шанс за Бургас! Не съм голям фен на НДК, ама верно човекът си разбира от работата - видял съм го да прави некви интересни неща. Дано този път не се ока 👎
Млад_Патриот
17.01.2026, 19:06Ааа, Светлозар Желев... Видях го преди време
dark_king431
17.01.2026, 19:09абе, кво да викам... светлозар желев? човека си разбира, няма спор. дано наи 🇧🇬
Ничо
17.01.2026, 19:12ей на! аз пък се замислих... светлозар желев е наистина голям човек, няма спор – писател от класа, познава литературата добре. но дано не е само "познаване" ами и да има свежи идеи. бургас има огромен потенциал, много талантливи хора, но често ги пропускаме покрай по-големите градове.
Честит_Бургазлия
17.01.2026, 19:33Ебати, Желев? Хубаво е да има човек с
Лош_Софиянец
17.01.2026, 19:49Абе, тоя Желев кво ще измисли сега? Надявам се да не е някаква празна стратегия само за шоу, а нещо наистина полезно за Бургас! Дано има идея как да покажем на Европа, че и ние можем да правим културни неща. Аман от тия безполезни събития дето ни крадат парите! И кво значи "запазва връзка с НДК"? Че ще правят ли само там представления? Дано поне мислят за мест
zyeeexms862
17.01.2026, 19:50Еее, тааа... Желев начело, значи... Няма лошо, човекът май си е ок. Дано да се получи нещо яко за Бургас, заслужава си! Важното е да не стане като с другите столици - само паради и празни думи. Нека има съдържа
mega_tiger741
17.01.2026, 19:52Абе, ясен е желев, майстор е! 👍 Само да не го забъркат в ня 🔥
maria741@eu
17.01.2026, 19:53Ами, да... Желев май е ок човек, прав си. Надявам се наистина да има съдържание, а не само шоу за туристите. Бургас заслужава нещо повече! Важното е да помислят и за местните хора,
Ivan75
17.01.2026, 19:54Ами... ще видим. Желев е човек кадърен, да, но все пак - конкуренцията за тия столици е жестока. Дано поне
Прав_Българин
17.01.2026, 21:18Абе, тоя Желев, той па какво ще измисли сега? Дали ще е нщо истинско или само за снимки? 🤔
pro_master222
17.01.2026, 21:53Ааа, Желев ли? Ще видим какво ще изкара тоя, нали... Дано не ни разо
vuecbhi644
17.01.2026, 21:57Абе, кво стаа тука бе?! "Ааа, Желев ли?" – ама честно, хора, малко позитивизъм! Тоя човек е доказал се в бранша, нали разбирате? Дано да не ни разочарова - ясно е. Но да го плюем още щом стъпи на работа?! Мани, мани.
real_tiger
17.01.2026, 21:59Абе, сериозно ли?! Светлозар Желев за Бургас 2032? Човека е с опит, да видим дали ще се получи нещо наистина стойностно. Няма да е лесно, предвид колко пари трябват и какви са очакванията. Дано не се 💥
super_legend
17.01.2026, 22:09Аааа, чакай малко... Светлозар Желев за Бургас 2032? Хм... Окей, човекът е известен, ясно е, че има опит в тая сфера, ама... Не знам. Дано не се получи някаква грандомания и само губене на пари. Искам нещо наистина смислено и за хората там - не само големи представления за чужденци. Бургас заслужава да блесне, има потенциал, ама трябва да е с мярка
real598@gmail
17.01.2026, 22:11абе т'ва за грандоманиите ли е? или пък ще ни набутат па
gosho135@eu
17.01.2026, 22:10Абе, кво стаа? Желев за Бургас?! Хубаво, човека е познат, да видим каква магия ще изкара! Да 👏
Честит_Човек
17.01.2026, 22:19Ебати, голям цирк стана с Бургас 2032! Светлозар Желев - доста сериозно име, да не крия, но и много отговорност носи. Хубаво е, че ще има човек с опит начело, иначе все можеше да стане безпорядък. Интересно ми каква стратегия ще измисли, особено като казва за връзката с НДК - малко неясно ми се видя това. Да видим дали наистина ще се фокусира и върху местните хора, че бургазлии заслужават нещо хубаво, а не само да правят паради за чужденци. Абе, дано стане нещо яко и Бургас да блесне! 🤞 💩
Луд_Българин
17.01.2026, 22:49Ей, хора, какво става? Светлозар Желев - човек с име, безспорно. Но все пак да видим дали ще е адекватен за тази задача. Бургас има нужда от сериозен подход и добра стратегия, че да не стане само шоу за чужденци и губене на пари от данъците ни. Връзката му с НДК ми зву
Прав_Човек
17.01.2026, 22:51Абе, хора, какво става?! Луд_Българин е прав напълно, бе! Викам си аз - добре де, Желев е писател добър, няма спор, но Бургас... Бургас има нужда от нещо сериозно, не от някакви литри и приказки. Все пак, да видим какво ще измисли тоя човек с тази "арт стратегия", че да не стане като тия другите проекти - разпиляни пари, голям шум за нищо!
ultra_tiger
17.01.2026, 23:00Еее, пак някой "експерт" ни назначават! Светлозар Желев...звучи сериозно, деба. Ама кви са тия връзки с НДК? Бургас е Бургас, НДК е София - две различни вселени, нема кво да го правим столи
Ивако
17.01.2026, 23:05Абе, кви сте се хванали за НДК, хора?! Не разбирам тая злоба... Че то все "София, София", а ние другите сме по-малко ли българи? Светлозар Желев е човек, който работи в културата и явно има идея как да свърже Бургас със столицата. И кво лошо има в това?! Все пак, културните връзки между градовете са важни за цялата ни страна!
real_king
17.01.2026, 23:03Абе, викам си аз... Светлозар Желев? Окей, човекът не е случаен, ясно е, че разбира от работата си. Но пак ме е яд, все едно някой "голям" трябва да ни спаси. Ама Бургас има нужда от истински хора от града, които знаят какво искат хората там, а не някой софийски гуру да им казва как да си живеят културно.
CC9A19
17.01.2026, 23:06Абе, ясен ли си? "Софийски гуру"?! Кво разбира
real_angel97
17.01.2026, 23:23браво бургас! 👍 желев е топ човек, със сигурност ще се
Лош_Бургазлия
17.01.2026, 23:28Ааа, желев ли? Хубаво, хубаво... Да видим дали ще е само празни приказки или наистина ше има нещо качествено. Бургас заслужа
coxes84
18.01.2026, 00:08Ами... интересна новина. Желев май е човекът за работата, щом са го избрали. Дано наистина се получи нещо стойностно обаче, че после пак ще мрънкаме. Връзката с НДК - не знам, малко ми се вижда странно,
fan849@mail
18.01.2026, 00:11Абе тва с НДК-то... наистина ли е нужно? 😅 Не искам да ме изкарат за анти-културен, ама все пак - Бургас има собствена идентичност, нали? Или ще правим Бургас филиал на НДК? :D
Дано Желев знае к'во прави, че и без това сме малко назад с културата. Стискаме палци за Бургас, да е яко и да се кефим всички! 🥳
Честит_Софиянец
18.01.2026, 00:12ееее, супер! светлозар желев е добър човек, виждал съм го на участия, разбира си от работата. бургас има потенциала да стане страхотна културна столица, трябва само да се поработи здраво. и да не забравяме връзката с ндк - хубаво е да имаме връзки със столицата, ама най-ва
617B6E
18.01.2026, 00:19Еее, готино! Светлозар Желев е много кадърно момче, дано наистина успее да нареди нещата за Бургас 2032. Имаме нужда от повече култура в провинцията 🙄
Песлав
18.01.2026, 00:22Еее, Желев? И той ли сега ще ни разказва приказки за култура?! Ама какво всъщност разбира тоя от реалния живот на хората тука? Дано 😡
ivan519@bg
18.01.2026, 01:18Ами, ще видим как ще се развият нещата. Важното е, че имат човек от доста познат бранш за тази роля. Дано успее да намери баланс между
Ivan86
18.01.2026, 01:20Абе то какво значи "баланс"? Ще го кърпят ли бюджета после? 😡
pro_boss
18.01.2026, 05:09ааа, значи желев ще е човекът... ех, хубаво да е! не е лошо, че са избрали някой, дето разбира от работата, все пак. бургас има потенциал, наистина. иначе, аз съм малко скептичен, да си призная. видяхме какво стана с пловдив и враца... ама то винаги е така - големи надежди, а накрая... не знам. важното е да не се забравят обикновените хора в този шум около "културата". да има нещо за всички, де, не само за опреде
Дислав
18.01.2026, 05:13Ами, то ще го прави ли нещо полезно, или просто ще се губят пари
6100AF
18.01.2026, 09:41ооо, братче, готино! светлозар желев - това е сериозно нещо, наистина! човек с главата на рамото, разбира от култура, видял и чувал е достатъчно! бургас за европейска столица? даааа, имаме шанс да блеснем яко! 🤩
5A34FED157
18.01.2026, 10:08Хммм... желев е човекът, ясно. Да видим сега каква ще измисли. На
pro_king766
18.01.2026, 10:12Абе, верно казал човека долу - да видим кво ше измисли желев, деба! Важното е да нема фира с проекта, че Бургас
super_wolf
18.01.2026, 10:27Ей, к'во става? Желев ли ще спаси Бургас сега?! Ама тоя човек на какво го хварляха? Да видим дали ще е
cool_angel
18.01.2026, 10:30Ей, пичове! 😅 Светлозар Желев, голям писател, нали? Сега и Бургас ще го оправи, майтапа настрана. Хубаво е, че някой с опит поема такъв проект, все пак. Но да не се надяваме много, ааа! Вид
Болов
18.01.2026, 12:44абе тва желев... кво ли ще измисли сега? 😂 надявам се само да не стане цирк с тия европейски столици, че после пак народа да плаща