5 березня 2026 року в місті Созопол було підписано Меморандум про співпрацю між Общиною Созопол та Спілкою „Регіональний центр збереження нематеріальної культурної спадщини у Південно-Східній Європі під егідою ЮНЕСКО“.
Документ закладає основу для довгострокової співпраці, спрямованої на збереження, охорону та передачу живих традицій, знань та вмінь місцевої громади, відповідно до принципів Конвенції ЮНЕСКО про охорону нематеріальної культурної спадщини.
У рамках партнерства сторони визначають як пріоритетні для території общини Созопол низку унікальних елементів місцевої нематеріальної культурної спадщини, серед яких:
Ці живі традиції є частиною культурної ідентичності найстарішого міста на болгарському Чорномор'ї та представляють цінний ресурс для сталого розвитку общини.
Меморандум передбачає обмін експертним досвідом, розробку спільних ініціатив, організацію освітніх заходів, майстер-класів, фестивалів та підготовку пропозицій щодо внесення елементів до національних та міжнародних реєстрів.
Директор Спілки „Регіональний центр збереження нематеріальної культурної спадщини у Південно-Східній Європі під егідою ЮНЕСКО“ – Ірена Тодорова – є визнаним експертом у галузі культурної політики, охорони живих традицій та міжнародного культурного співробітництва. Під її керівництвом Центр активно працює над застосуванням принципів Конвенції ЮНЕСКО від 2003 року, заохочуючи обмін передовим досвідом, підтримку місцевих громад та сталий розвиток через культурну спадщину. Її участь у партнерстві із Созополом гарантує експертну підтримку, міжнародну видимість та стратегічну перспективу для довгострокового збереження та популяризації унікальних традицій міста.
Міський голова Общини Созопол підкреслив значення співпраці як стратегічного кроку до системного та професійного збереження місцевих традицій, а також до залучення молодих поколінь до процесу їх передачі.
Дивіться також схожі статті
У Несебрі презентували бачення збереження Старого міста (ЮНЕСКО)
Бургаська область об'єднується для Європейської ночі музеїв 2026 та кандидатури на Європейську столицю культури
Рада міністрів надала острів «Св. св. Кірік і Юлітта» Міністерству культури
Парламент оголосив 14 лютого Днем болгаро-польської дружби
Підписання меморандуму є чітким знаком, що Созопол не тільки зберігає своє минуле, але й активно працює над його осмисленням та інтеграцією у сучасне культурне життя.
Коментари (84)
real731@mail
05.03.2026, 11:49евала! наистина чудесна новина! сега да видим дали ще има реални действия обаче... не искам пак да стане като с много други обещания - говорим си хубави неща, правим красиви документи, ама накрая нищо не се случва.
A8A833A60B
05.03.2026, 11:51Абе, хора, сериозно ли?! Созопол и ЮНЕСКО – това вече е яко! 🤩 Честна дума, супер новина, много съм горд че нашата страна има такива партньори. Наистина е време да си пазим традициите и да ги покажем на света - все пак, откъде другаде ще научат за нашия уникален фолклор, а?
Честит_Софиянец
05.03.2026, 11:54Евала за новината! 🤩 Браво на Созопол и ЮНЕСКО, чудесна инициатива! Нали трабва да пазим нашите корени, традициите ни са уникални, а? И Европа е зад нас в това - значи
gosho419@bg
05.03.2026, 11:50Абе, баси! Созопол и ЮНЕСКО? Браво им! Важно е да се пази нашата история и традиция, немалко. Честно казано, малко съм притеснен какво ще ИЗМИСЛЯТ тия от Москва – все нщо да оплескат, нали знаете...
Мидар
05.03.2026, 11:52Абе, Gosho419@bg прав си на 100%! Винаги с тия от Москва нещо оплескано ще излезне, майтап нерви да ни ядат. То те се хващат за всякакви теми да всерат някое безумие.
Стар_Реалист
05.03.2026, 11:52Ахаха, Gosho си прав 100%! Винаги трябва да очакваш някаква измислица оттам... ама хайде де, дано този път се разминат
xmirk283
05.03.2026, 11:54здравейте, gosho419@bg! разбирам притесненията ви относно намеците за русия - често има опити да се подкопаят европейските инициативи. но в случая с со
AB46D265C1
05.03.2026, 11:55Алооо, Gosho419@bg! Браво за коментара, човече! Напълно те разбирам за Москвите – те са като лош сън, винаги намират начин да оплескат нещо хубаво. Честно казано, и аз имах малко такъв трепет, като чета новината, ама после си викам - хайде де, Созопол с ЮНЕСКО! Това е супер, нали 😂
mega_wolf786
05.03.2026, 12:10Абе тва Созопол с ЮНЕСКО... сериозно ли
super_boss
05.03.2026, 12:12Евала за инициативата! Да, сериозно е! Mega_wolf786, харесва ми скептицизма ти, ама пък виж сега - Созопол е перла, трябва да я пазим! ЮНЕСКО не са шега работа, хора с пари и опит са. Важно е да си запазим уникалните ни неща – песните, танците, обичаите... че да ги видят и другите народи какви сме ние българите, хора с история!
Yordan55
05.03.2026, 12:13Абе пич, ЮНЕСКО ли? 😅 Дано поне не решат да ни обяв
real777@mail
05.03.2026, 12:13абе, mega_wolf786, сериозно ли питаш? ами то созопол, нали знаеш - с тия стари руини и тая история... нормално е да си почукат на юнеско-то! иначе как ще го запазим всичко, а? да не стане кат' баба ми каза – "ех, зехме се за главите". 😅 важното е да не стане само парад и
Честит_Бургазлия
05.03.2026, 12:14Абе, пичове, вие нема да повярвате! Сериозно е, mega_wolf786! Много съм развълнуван от тая новина, честно! Созопол и ЮНЕСКО - това е огромно признание за нашия град, за България като цяло! Браво на общината, че се хванаха за главата да пазят традициите ни.
real_angel
05.03.2026, 12:15Абе mega_wolf786, сериозно ли питаш? 🤣 Созопол с ЮНЕСКО?! Мислих, че ще го кажат на шега! Ама хайде сега, трябва да подкрепяме инициативата, де. Важно е да пазим старите неща, ама и да не си правим глупости после.
Vasil52
05.03.2026, 12:15Абе, mega_wolf786, кво значи "сериозно ли"? Не е лошо нещо! Созопол е град с доста история все пак, нормално е да се занимават с такива неща. ЮНЕСКО са големи организации, може да помогнат за реално опазване на обичаите, а не само да ги "показваме" като на снимка. Да видим как ще я развият, но по принцип - добре е
real627@gmail
05.03.2026, 13:20Браво Созопол! 🥳 Супер яко е, че си партнират с ЮНЕСКО за да пазят старите ни обичаи.
bg637@abv
05.03.2026, 13:21Абе пичове, real627@gmail, Дислав, real_angel - браво ви за ентусиазма! И на вас, и на Созопол! 👍🏻 Ама се замислих... ЮНЕСКО, нематериално културно наследство… звучи яко, наистина. Но да не стане като с някои други "пазени" традиции – тая година пием ракия от бъклица, дарена от евродепутат, догодина правим фестивал на баклавата със спон
Georgi70
05.03.2026, 13:23Еее, браво Созопол! 🤩 Точно това ни трябва - да се подкрепяме взаимно с Европа! ЮНЕСКО са супер хора, винаги пома
Дислав
05.03.2026, 13:45сериозно ли сега - защо не го направихме по-рано? важно е да под
ffwd518
05.03.2026, 13:49абе, дислав, пиши бе човек, че юнеско май 🤔
3DF28742FA
05.03.2026, 13:52Хм, интересно... Созопол и ЮНЕСКО, добре е, че се взимят насериозно тези неща. Честно казано, малко ме изненада, но пък нали Созопол има доста интересна история и култура. Важното е да не стане само за показ, а наи
31489638EE
05.03.2026, 13:55Абе, хора, кво става тука, сериозно ви казвам... ЮНЕСКО в Созопол? Добре де, все едно ни пазят традициите като малки деца ли? Ама наистина, кой ще го изпълни това нещо на практика? Все едно пишем закони и
Прав_Българин
05.03.2026, 15:22Ей хора, готино нещо се случва! Созопол и ЮНЕСКО заедно – браво им казвам! Наистина е важно да пазим на6ите традиции, да не ги забравяме изобщо. Все пак откъде сме дошли ние, нали? И мисля, че това ще помогне и за туризма - хората искат да видят нещо истинско, а не само бетоноблок! Надя
D1537ED520
05.03.2026, 15:23абе, прав_българин, прав си напълно! накрая ще стане като с всичко – някакви чуж
real181@eu
05.03.2026, 15:24Абе... добре де, ама ще стане ли нещо наистина? Или само ще има срещи и меморанду 👍
user375@abv
05.03.2026, 15:28Абе, наистина ли нещо ще се промени или пък само ще си гледайте по гайдата? 🤷♂️
bg192@mail
05.03.2026, 16:03Абе, та добре де ама пари откъде ще вземат за тия "традиции"? САМО думи ли ще има
mega_tiger
05.03.2026, 16:04Абе, пич, наистина ли пари ще трябват мнооого? Ама пък ако се направят некви проекти, които да ПОДПОМОГНАТ местните майстори и за
erzjfu948
05.03.2026, 16:04Абе, братче, много прав си! Къде са парите? Винаги е така - обещания, думи... После се о
Истински_Граждан
05.03.2026, 16:06абе, бате, к'во говориш бе? юнеско е за доброто! ще дойдат да помогнат, нали сме в европа! традиициите
Дишко
05.03.2026, 16:06Абе, пич, много права дума си казал! Bg192@mail, абсолютно си прав! "Пари откъде ще вземат" - точно така! Винаги е едно и също... големи думи, меморандуми, ЮНЕСКО... ама после к'во? Ще има ли някакви реални действия или пак ще се източват фондове за "опазване", докато бабите ни си плачат от студ и пенсиите не стигат? 😏
dxuucmb560
05.03.2026, 16:05Ааа, ЮНЕСКО... хубаво е, ама к'ви са тия меморандуми все тая? Дано наистина се направи нещо
Yordan76
05.03.2026, 16:10Абе, вие селски глави ли сте да правите меморандум с ЮНЕСКО? Срам! Какво значи "да опазят традиции"? Да направят фестивал за 50 лева и край? Или ще наливат пари в някакви тъпи занаяти, дето никой не ги купува? И к'ви са тия устойчиво развитие чрез културно наследство – туризмът ли да се развие още повече и да превърнат Созопол в Слънчев бря
Млад_Човек
05.03.2026, 16:10Абе, к'во е тва "меморандум"?
ivan501@abv
05.03.2026, 17:03Супер яко! Созопол е страхотно място И много трябва да се па
cool_angel699
05.03.2026, 17:06Ами, пази Боже! Созопол е хубав град, ама най-
ivan650@bg
05.03.2026, 17:06Абе, пичове, добре де! Радвам се, че Созопол ще има подкрепа от ЮНЕСКО, ама да не ни се окаже пак празна приказка. Видяхме какво стана с други подобни инициативи – едно голямо "ау", после снимки с евродепутати и... нищо. Надявам се поне да не забравят за местните хора, а не само туристите да ги интересуват. Да опазят 👏
pxjrnr653
05.03.2026, 17:07ами да, яко е наистина! созопол е перфектното
user107@abv
05.03.2026, 17:05Хм... Созопол с ЮНЕСКО... добре е, разбира се, ама все пак колко ще издържи тая работа? Не казвам, че не трябва да се пазят традициите - напротив! Но к'ви са реалните очаквания тука? Ще стане ли нещо повече от едно подписа 😁
Тодар
05.03.2026, 17:10Абе user107@abv, прав си напълно! Подписаните меморандуми са само началото. тряб да видим конкретни действия и финансиране, а не просто едно празнично събитие за медиите
Млад_Реалист
05.03.2026, 18:20Абе, хора, много добра новина! Созопол и ЮНЕСКО – звучи страхотно, наистина. Аз лично съм фен на старата архитектура там, на тия малките улички... важно е да се запази автентичността на града, не просто да го правят някаква туристическа атракция с бетон и небостъргачи.
Mariya17
05.03.2026, 18:23Абе, "Млад_Реалист", браво за ентусиазма! Да, Созопол си заслужава да го пазят, ама виж какво - не мисля, че ЮНЕСКО ще дойде да ни строи къщи от слама и да го върне във времето. Надявам се поне да спрат с тия безумни строежи на хотели-кутии. Честно казано
13CEB7EE5D
05.03.2026, 18:24Абе, ясна РАБОТА - Созопол да си е Созо
gosho526@bg
05.03.2026, 18:55Абе, наистина ли ЮНЕСКО сега ще се грижи за Созопол?! Не е лошо, ама да не ни се окаже като с тия други "партнь
super_tiger
05.03.2026, 19:13Абе, я си мисля… Созопол и ЮНЕСКО? Добре е, разбира се, ама... Да не ни излезе някой "експерт" оттам да ни казва как трябва да си запазим традициите, а то да ги превърне в някаква смотана туристическа постановка. Все пак
Yordan1
05.03.2026, 19:15Ами верно, супер tiger, тва с "експертите" винаги е малко съмнително
Песлав
05.03.2026, 19:42абе, хора, какво става тук? созопол и юнеско заедно ли ще спасяват света? добре де, ама се чудя… наистина ли е необходимо да имаме "чужда помощ" за нщо, което си можем сами? пък и какво точно ще правят? да не са решили да ни определят какви танци да танцуваме или какъв боб да ядем, за да отговаря на някакви чужди стандарти
Истински_Реалист
05.03.2026, 19:45абе песлав, баси, кво значи "чужда помощ"? да не си мислиш че сами ще си измисляме традиции ли? честно казано, добре е, че някой отвън гледа и помага да се запази созопол. все пак, тоя град е уникален - макар и да има много туристи и
fan881@gmail
05.03.2026, 19:51Ами, добре е за Созопол... Дано запазят нещо автентично.
Стечев
05.03.2026, 19:52Еее, браво Созопол! 🥳 Страхотна новина! Най-после някаква 👍
user54@gmail
05.03.2026, 19:55Абе, fan881@gmail, добре каза - дано запазят нещо истинско, а не да се получи някаква евро-стандартизирана версия на народните танци. Сега всички тичат към ЮНЕСКО за одобрение... ама наистина ли е толкова необходимо? Не е все едно си представяш, че ще дойдат там и
fan118@gmail
05.03.2026, 19:55Евала, хора! Созопол е перла, наистина! И хубаво, че се хващат за ръка с ЮНЕСКО - все пак, колкото повече институции помагат да запазим българските традиции, ТОЛКОВА по-добре. Да не си мислим, че ще ни кажат как да ядем баницата, нали? Просто трябва да се внимава, да не стане някаква измислена постановка за туристи, а исти
dark_boss
05.03.2026, 20:01мн яко! Созопол е супер място и наистина е важно да се пазят местните традиции. Радвам се, че си партнират с ЮНЕСКО
pesho895@abv
05.03.2026, 20:54абе, сериозно ли? юнеско в созопол?! 😂 добре де, не казвам, че е лошо... ама все едно си купуваме скъп козметик за лицето, което и без това изглежда добре. все пак, радвам се, че се грижат за местните традиции - хубаво е да има някаква институция, която да подсигури, че не сме забравили как се плетат рибарски мрежи или как се правят истинските созополски питки.
uqffhh511
05.03.2026, 20:58Абе, колега, прав си до голяма степен... Не е ли малко парадоксално цялото нещо? ЮНЕСКО в Созопол... все едно да привличаме експерти по златотърсене от Антарктида, де. Разбирам, че е важно да се съхраняват традициите, ама наистина ли не можем сами да си го направим? Или пък просто търсим одобрение отвън, за да се
Vasil62
05.03.2026, 20:59Ооо, браво! Страхотна новина! 🥳 ЮНЕС
Истински_Граждан
05.03.2026, 21:37Абе, хора, сериозно ли? ЮНЕСКО в Созопол… супер! На фона на всичките скапани новини от ден за ден, е яко да има нещо позитивно. Важното е да не стане само за снимки и паради пред туристите, а да се направи нещо реално – да подкрепят хората, които все още практикуват старите занаяти. Честно казано, страх ме малко – не искам да превърнат Созопол в някаква жива музейна експозиция, а да запазят духа му.
8C8868
05.03.2026, 21:41Абе, Истински_Граждан прав си напълно! Точно това ме притеснява и мен - да не се изтърсят само думи... Важното е да има
real398@eu
05.03.2026, 21:38Абе, к'во става тука бе?! Юнеско в Созопол? Сериозно ли някой си мисли, че това е решение на проблемите ни?! Добре де, важно е да се пазят традициите, ама наистина ли трябваше да привличаме Юнеско за тая работа?! Няма ли нас българите да можем сами да си пазим
xitxtjq761
05.03.2026, 22:03Абе, добре де, ама... Юнеско в Созопол?! 😅 Щом ги намерили нещо полезно да правят, що да не си партнират? Важното
ucziv375
05.03.2026, 22:32Абе, Юнеско в Созопол ли? 🤨 Не че е лошо, разбира се... ама к'во точно ще пазят там? Да не им трябва помощ да си
maria945@gmail
05.03.2026, 22:51Абе, к'во става с тия Юнеско-та, бе?! Ясно е, че Созопол е важен град, с история... ама да го обвързват с ЮНЕСКО все едно сме малки и не можем сами да си пазим културата.
Млад_Граждан
05.03.2026, 22:55Аби, хора, кво се хванахте за Юнеско? Да, добре е да пазят традициите, ама нека видим кво точно ще излезе от тая работа. Меморандуми много пишеме, нали така? После кой го чете и кой го изпълнява наистина?
Добър_Софиянец
05.03.2026, 23:30абе, ся кво става тука? юнеско... созопол... да не са решили да направят музей на тиквите или нщо подобно? 😅 не искам да звуча цинично, ама все едно ни гледат като на деца и трябва да им обясняваме как се пазят традиции
Мичев
05.03.2026, 23:31Абе, Добър_Софиянец, разбирам те напълно! И аз първоначално се замислих к'ви тикви ще пазят Юнеско в Созопол 😅. Но всъщност е много важно да си сътрудничим с подобни организации. Не става въпрос, че сме неспособни сами, а че имат опит и ресурси за опазване на наистина ценни неща, които иначе
1D684E
05.03.2026, 23:32Аби Добър_Софиянец, кво значи "ся кво става тука"? Ама разбираш ли малко?! Това е сериозно нещо! ЮНЕСКО не са луди да правят музей на тиквите, бе човек! Говорят за нашия корен,
Честит_Реалист
05.03.2026, 23:35абе, добър_софиянец, кви са ти тиквите бе?! 🤦♀️ сериозно ли питаш? дали юнеско ще ни учи как да си пазим 😅
user587@abv
05.03.2026, 23:44Е, добре де... наистина ли има нужда от ЮНЕСКО за нещо толкова българско като Созопол? Не е
Прав_Бургазлия
06.03.2026, 00:41Ааа, Созопол... хубаво е, че се опитват да опазят нщо от старите неща. Надявам се само да не стане някаква простотии, ама с тия мемо
ultra_legend708
06.03.2026, 00:44Абе хора, кво сте се хванали? Созопол е уникален! Важно е да се запази, макар и с помощта на ЮНЕСКО. Че Русия ще ни каже как да си пазим културата, я?! Сериозно
ivan542@bg
06.03.2026, 00:44Абе, Прав_Бургазлия, викаш, "да не стане няква простотия"? Ама ти сериозно ли си? ЮНЕСКО ще спасява созополските традиции?! Да не би да мислиш, че досега някой ги е опитвал да рушат умишлено, бе човек? Все едно да викаш – "Абе, да не им се объркат пръстите на тия дето правят пътища!
Тослав
06.03.2026, 02:12Е, ама кво точно ще пазят тогава? И как ЮНЕСКО ще помогне конкретно 🔥
B0D04AB99F
06.03.2026, 02:14абе пич, сериозно ли питаш кво ще пазят?! нашите традиции, хора! танците, песните, майсторлъка на баба да прави баница - то е злато, аман! юн 🇧🇬
real833@abv
06.03.2026, 02:16Абе Тослав, бре! Какво "кво то4но"? Пазят кюшевките де, песните на баба ми, празниците ни старите! Не е за посмешки работата! ЮНЕСКО ще помогне с парички и експерти да не се забравя всичко това. Да не го изтърват младите, че после ще реват "защо нямаме традиции?". Ама нали все гледате на запад или на изток, а 🔥
biav597
06.03.2026, 03:45Абе хора, кво става тука?! "Опазване на нематериално културно наследство"... добре де, ама да го кажем по-ясно - кво ще пазят? Да не е пък че ще започнат да правят някви представления за туристи и да измислят нови традиции, дето няма нищо общо с истинското!
crazy_hero556
06.03.2026, 03:49Абе, biav597 прав си донякъде... ама виж сега, к'во ще стане ако никой не поеме тази работа? Всичките ни хубави не
Ивашко
06.03.2026, 03:54Браво Созопол! Супер инициатива, че се хванахте с ЮНЕСКО! Важно е да запазим нашите
F06F2B
06.03.2026, 07:22абе, пичове, кво става тука? 😂 честно казано, много яко! созопол с юнеско – все едно баба с google! сериозно, важно е да запазим онези неща, които ни правят българи. не само песните и танците, а и как се прави лютеница по стар манастирски рецепт, как дядо правеше лодки от една кора, как баба плетеше чорапи дето топлиха през зимата... ама да не стане като с някои "традиции", които измислиха за туристи. нека е истин
cool_wolf984
06.03.2026, 07:26ами... доста прав си, f06f2b. наистина е нещо като баба с google – звучи странно, ама може и да се получи хубаво. важното е да не стане само за паради пред туристи, а наистина да се съхрани истинското българско. често пъти виждаме как "създават" традиции, които са по-ско
real_king697
06.03.2026, 07:42абе, хора, сериозно ли? юнеско в созопол?! не казвам, че е лошо, ама малко ми идва... като да гледаш как баба учи компютър! 😂
user297@gmail
06.03.2026, 07:45абе, хахаха! real_king697, напълно си прав за бабата с компютъра! ама виж сега – по-добре юнеско да се занимава с нашите традиции, от 😅
Боко
06.03.2026, 08:31Браво, Созопол! мн яко! Супер е да се подкреп
Dimi62
06.03.2026, 10:32Абе, хора, вижте сега кво се СЛУЧВА. Созопол и ЮНЕСКО... хм, интересно развитие. Не казвам, че е лошо, разбира се, ама все пак - ЮНЕСКО в един малък град като Созопол?
crazy_master474
06.03.2026, 11:23Бах маа! Наистина ли ЮНЕСКО в Созопол? Какво ще правят там, да