Нефть пережила исторический скачок, после того как в понедельник ее цена перешла границу в 100 долларов за баррель впервые с 2022 года. В разгар американо-израильской войны с Ираном сорт "Brent" на короткое время приблизился к 120 долларам за баррель, прежде чем установиться около 105 долларов. По данным "Reuters", это самый большой однодневный рост бенчмарка как в процентном, так и в абсолютном выражении – движение, которое вызвало шоковую волну на мировых финансовых рынках. Азиатские биржи рухнули, а европейские индексы упали до самых низких уровней за более чем два месяца.
Ормузский пролив – застрял, поставки под давлением
Военный конфликт, практически парализовал Ормузский пролив – узкий коридор, через который проходит около 20% мировых дневных поставок сырой нефти. Корпус гвардейцев Исламской революции предупредил корабли избегать прохождения через пролив, после чего трафик почти остановился, а крупные перевозчики, такие как "Maersk" и "MSC", заморозили новые резервации в регион.
Из-за блокированного маршрута и ограниченных возможностей для перенаправления Ирак, Объединенные Арабские Эмираты и Кувейт – три из ключевых производителей в ОПЕК – были вынуждены временно сократить добычу из-за заполненных складских мощностей, указывают аналитики из "ING", цитируемые международными агентствами. С начала войны нефть подорожала примерно на 50%, сообщает "Al Jazeera".
Удар по карману потребителей уже ощущается. Американская автомобильная ассоциация отметила удорожание бензина в США почти на 27 центов всего за одну неделю, а эксперты предупреждают, что цена в 4 доллара за галлон может скоро снова появиться на многих бензоколонках.
Биржи рухнули, затем частично вздохнули
В Европе паника инвесторов отразилась напрямую. Общеевропейский индекс "STOXX 600" отметил третью подряд сессию падения и закрылся с понижением на 0,6% после самой слабой недели за последний год. Немецкий "DAX" на короткое время коснулся десятимесячного дна, а биржи в Милане и Мадриде упали до самых низких уровней за три месяца.
На "Уолл-стрит" картина была более колеблющейся. Промышленный индекс "Dow Jones" завершил волатильную сессию с небольшим ростом, после того как президент Дональд Трамп дал знак, что конфликт может направиться к финалу. Несмотря на это "S&P 500" остается в минусе с начала года, измеренного от старта военных действий, что показывает, что нервозность рынков далеко не миновала.
Политические сигналы без ясной стратегии выхода
В заявлении перед журналистами в понедельник Трамп заявил, что США "достигают значительного прогресса" и что война "скоро закончится". В то же время он предупредил, что Иран будет "поражен еще сильнее", если возобновит сражения, давая двусмысленный сигнал – обещание деэскалации, но и угрозу новой спирали насилия.
В Тегеране власть перешла к Моджтабе Хаменеи, который был назначен новым верховным лидером после смерти его отца, аятоллы Али Хаменеи, в первоначальных ударах. Аналитики определяют этот шаг как закрепление позиций радикального крыла, что дополнительно уменьшает шансы на быстрое политическое решение конфликта.
Рынки боятся войны без выхода
Тони Сикамор, аналитик в "IG", обобщает настроения инвесторов так: "Агрессивная реакция рынка ясно показывает, что отсутствует убедительная стратегия выхода из эскалирующего конфликта на Ближнем Востоке. Это уже не ограниченная операция, а столкновение с огромной ставкой, в котором ни одна из сторон не выглядит готовой отступить."
Похожие публикации
Война с Ираном выводит спрос на электромобили в Европе на рекордные уровни
БНБ выпускает серебряную монету к 150-летию Апрельского восстания: цена, тираж и где купить
После перемирия с Ираном: восстановление поставок нефти займет месяцы
Подорожание топлива в Болгарии: Дизель подорожал на 37%, а бензин на 18,7%
По его словам, "риск продолжительного экономического ущерба увеличивается с каждым днем". Высокие цены на нефть ударяют не только по топливу, но и по транспорту, производству и инфляции в целом – расход, который в конечном итоге перекладывается на домохозяйства и бизнес по всему миру. Пока Ормузский пролив остается наполовину заблокированным, а политические сигналы противоречивы, рынки будут продолжать жить в режиме "на грани".
Коментари (83)
9E7BB975
10.03.2026, 10:18Сериозно?! Пак ли с тия к*рви от Близкия Изток ще ни
maria461@abv
10.03.2026, 10:20абе, 9e7bb975, сериозно ЛИ това е начинът да се изразяваме
E55BD4
10.03.2026, 10:37Боже мой, пак ли петрол нагоре?! 🤬 Да не се ока
2590B6
10.03.2026, 10:39Ей, E55BD4, напълно те разбирам! 🤬 И аз се ядосах като прочетох новината. Пак ни удрят по джоба... ама к'во да праим
72729E
10.03.2026, 10:39Абе хорааа, да ви кажа, направо ме е яд! 😡 Да не се окаже, че пак ще ни извинят за нещо, като че ли сме си го търсили този скок на цените. Не разбирам как все още си позволяваме да сме толкова зависими от тия нестабилни региони. Сериозно, трябва да се обърнем към възобновяемите източници и да инвестираме масивно в тях!
zmousjee371
10.03.2026, 10:42Евала за коментара, E55BD4! Наистина е гадно като ни удрят цените така. Тря
suqyr574
10.03.2026, 10:38Аби, пак ли тая смях? 120 долара... да фалоснат всички! Трябваше 😁
Нинов
10.03.2026, 10:40Абе, сукир, успокой се малко с "фалосната" философия, че ще ти изкара нервите на някой наистина засегнат от цените! 😂 Направо си е трагедия какво става. 120 долара за барел – не ми казвай колко ще стане бензинът… и газта... абе, всичко.
Истински_Човек
10.03.2026, 10:41Абе, сериозно?! Пак ли Русия ще е замесена някъде зад
jejy840
10.03.2026, 10:41Абе, suqyr574, пич, кво "да фалоснат всички"? 😅 Малко прекали с емоциите, а? 120 долара наистина яко, ама да се чудим какво да правим, не нали? 🤷♂️
Добър_Бургазлия
10.03.2026, 10:59Еее, пак яко! Да си гледат тия натам де, да не
maria539@eu
10.03.2026, 11:01Абе, Добър_Бургазлия, прав си, разбира се, да си гледат тия… ама не може само с "да си гледат". Въпросът е как ще се справим *ние* сега? 120 долара за барел – това не са шеги. Ние сме малка държава, зависими от енергийните източници отвън. Какво ще стане с транспорта, с бизнеса, с обикновения човек?
gosho284@abv
10.03.2026, 11:04Абе, Добър_Бургазлия, прав си да гледаш тия натам... ама работата е малко по-сложна от "да си гледат". Всичко е свързано, братче. Война тука, война тама, пак цените скачат нагоре. Знаеш ли колко се моля за газ от Гърция и да довършим интерконектора с Румъния? Защото ако продължаваме да сме зависими от тия "партньори"... ох, не ми го казваи
6E2E96
10.03.2026, 11:00Абе, хора, направо ме се повръща от тая ситуация! 120 долара за барел... значи още по-скъпи горива за нас. Ами пенсиите, заплатите? Как да оцеляваме с тия цени?!
ivan364@bg
10.03.2026, 11:03Абе, писна ми наистина... 120 долара?! Тоя свят стана луд. Иран, Ормузки пролив… кой ли ще плаща за та
Стар_Софиянец
10.03.2026, 11:03Абе, боли ме ду*ата! 😡 Дано ЕС яко на 🔥
real273@bg
10.03.2026, 11:03Абе, к'во да кажа?! Европа да си гледа интересите, а България – да се подреди до тях! Ру
A18F02DA
10.03.2026, 11:49Пълни глупости! Ето пак - заради ти 💩
bg760@mail
10.03.2026, 11:51Абе, A18F02DA, "пълни глупости"?! 🤣 Ти май си живееш в паралелна вселена! Дааа, заради тия дето се бият за газ и петрол, ще плащаме двойно повече на бензиностанциите. Сериозно ли мислиш, че ще е нещо друго?
7721A0CE
10.03.2026, 11:51абе, тоя a18f02da к'во иска
Мичо
10.03.2026, 12:48Пич, сериозно ли? 120 долара?! И какво ще стане сега с нас, българите? Пак ли ще ни тормозят тия скапани цени? Ясно е, че Русия дърпа конците
Честит_Човек
10.03.2026, 12:53абе, хора, сериозно ли? 120 долара за барел... това е абсурдно! и пак виновни са едни и същи – нестабилността на близкия изток, агресивните действия на някого (на кой да го казвам?) и естествено, зависимостта ни от външни източници.
Истински_Граждан
10.03.2026, 12:57Абе, Честит Човек, прав си! Абсурдно е, ама к'во да го правим?! Все тая работа, нали? Този Ормузки пролив, все едно е врата към джоба ни. И пак се вижда, че зависи
jessm510
10.03.2026, 12:58Абе, Честит Човек, напълно си прав! И да, познавам "някого" – Русия е винаги в основата на тия проблеми, макар и косвено. Тази война с Иран, тая нестабилност... всичко това е резултат от тяхната агресивна политика и желание за хегемония в региона.
Yordan37
10.03.2026, 13:03Евала за коментарите! Мичо е прав, пич – 120 долара са яко! Аз пък се чудя как ще я караме зимата... Винаги едно и също - някаква война, някой пролив блокиран и ние б
Georgi60
10.03.2026, 13:06Абе, Yordan37, наистина ли се притесняваш само за зимата? Ами за Европа като цяло? Тоя Ормузки пролив ако го блокират яко, ще ни ебава майката на всички! Трябва да се гледа
Гемир
10.03.2026, 13:06Абе, Yordan37, прав си за зимната работа... ама хайде де, да не се правим на изненадани! Всяка нова драма някъде по света, винаги ни удря тук, в джоба
jetyepg67
10.03.2026, 13:07Якооо, Yordan37! Прав си, брат, яко е! Но да не се 💥
pro_master369
10.03.2026, 13:07Абе Yordan37, точно! Зимата хич да не говорим...
3A82F1
10.03.2026, 13:07Абе хора, стига сте се оплаквали! Да, 120 долара са яко... за някои! Ама за нас, българите, е само още една ядове! Ясно ли ви е най-накрая? Винаги е едно и също - някой си там, прави войни, проливи блокира и България страда. И да не почвам за Русия и техните "приятелски" газопроводи... сякаш ни помагат нещо
pro_boss79
10.03.2026, 13:11мама му старааа! 120 долара?! да ни ебат майката! тоя пролив да го махат оттам, че
pesho860@bg
10.03.2026, 13:14Абе, pro_boss79, успокой се малко! "Мама му старааа" – ама да ти е лесно на теб, а? Нали все говорим колко сме в Европа и колко ни защитават! Сега виж какво става - петролът ска4а заради някакви там разправии... Затова трябва да подкрепя
Ivan95
10.03.2026, 13:14Бре хора, луд си стана свят тоя! 120 долара?! Тц тц тц... Я 💸
dmbihzl577
10.03.2026, 13:15Абе, чакай малко... ама наистина ли сме още зависими от тая геополитическа игра? Не може ли да
Прав_Граждан
10.03.2026, 13:16Абе хора, к'во става с тоя свят бе?! "Мама му стара" е меко казано, pro_boss79! 120 долара за барел… дай малко смисъл в таз лудщина!
FE7503C1
10.03.2026, 14:54Абе хора, стига сте се оплаквали! Падали са цените и на двете страни, важното е България да е в Европа и да си гледа интересите. Русия пак ще е винов
dark_legend910
10.03.2026, 14:57Хаха, брава за позитивизма, FE7503C
6DA67134
10.03.2026, 15:24Абе, сериозно ли? Пак ли ние сме цаката да плащаме сметките за чуждите войни? 120 долара... ще ни яде ли лука всичкото?! И какво, чакаме някой там отвън да реши какъв газ да духаме и на каква цена? Не може ли най-накрая да си направим нормална енергетика, бе?! Да се стегнем като европейци, да не ни ебахти на такова място! И Русия
Млад_Човек
10.03.2026, 15:25Абе, пичове, много права е тая отгоре – пак ние сме яко в кърпата! Сериозно, тоя газ, тая война... все едно си играем на Руска рулетка с цените на горивата. И какво правим? Чакаме някой там да ни каже колко да плащаме, вместо да се погрижим сами за себе си?!
Нишко
10.03.2026, 15:27абе, 6da67134, много прав/а си! както винаги... сериозно ли никой не се замисля, че все ние плащаме сметките?! и как така - пак чакаме някой отвън да каже какво да правим? ама наистина, кога ще се научим да мислим сами и да си гледаме интересите на българия?!
Честит_Реалист
10.03.2026, 15:24Бре хора, сериозно ли?! 120 долара за барел?! Маматаааа! Аз да ви питам – като такава война се разпали, Ормузкия пролив блокира… какво очаквахте? Цените да паднат ли?! Честно казано, все едно си играем на "горичкият български народ" вече.
pesho591@mail
10.03.2026, 15:26Именно тяка, Честит Реалист! Напълно си прав, нищо умишлено не става
Стар_Патриот
10.03.2026, 15:54Абе, хора… пак ли така? 120 долара, казвате... Все едно ни държат за гушата! Да си спомним само как се радвахме когато цените малко паднаха, а сега... Пак се връщаме към златните времена на скъпия бензин.
fan502@bg
10.03.2026, 15:57пак ли?! тоя путин да не си мисли, че ще ги оправи нещата с тия войни! европа трябва
bhprb318
10.03.2026, 15:59Абе Стар-Патриот, ти си прав! Все едно ни шиба яко! Ама да не мислиш, че Русия ще е по-щастлива от тая ситуация, а? Те също са зависими от петрола и газта, макар и да се опитват да си го крият.
pesho993@abv
10.03.2026, 16:24Абе, харесва ми как Европа вече работи заедно за енерги
maria859@eu
10.03.2026, 16:28Ей, pesho993@abv, прав си напълно! Радвам се, че Европа работи заедно по енергийните въпроси - това е единственият начин да сме сигурни в стабилността ни. Иначе, тоя петрол... 120 долара наистина е яко, и не само за бензина, а за цялата икономика.
crazy_wolf191
10.03.2026, 16:31Абе, мноо тъпо! Палячовщина с тия войни все едно! Пак ще страдаме ние, българите, разбира се. Европа трябва да е обединена и да намери решение, ама ви
Стар_Човек
10.03.2026, 16:32Абе, crazy_wolf191, много си прав пич! Тоя "мноо тъпо" е абсолютна истина. Палячовщина наистина е, ама да знаеш, че пак ние, простите българи, ще плащаме сметката за тия тарикати в Близкия Изток.
Mariya66
10.03.2026, 16:35абе, crazy_wolf191, прав си напълно! 🤦♂️ тоя цирк с войните... винаги ние сме тия, дето плащат сметката. надявам се ес да се стег
ivan718@bg
10.03.2026, 16:35Ей, crazy_wolf191, напълно си прав! Пак се насраха нещата... 120 долара за барел? Абе, като гледам какви циркове правят тия от Близкия изток, почвам да си мисля, че някой съзнателно ни подготвя за тотален икономически апокалипсис. Да му шибам и на Ормузкия пролив, дето е по-голям проблем от магистрала "Тракия"!
edwilugy647
10.03.2026, 16:36Абе, crazy_wolf191, напълно си прав! Пак играем пинг-по
real676@abv
10.03.2026, 16:34Абе пичове, наистина ли сме чак такива наивни? 120 долара?! Да си го кажа – яко ме е яд. Не само заради бензина, ами защото пак се оказва, че зависим от някакви там геополитически игрички. И к'во, да чака
cool_boss74
10.03.2026, 16:37Абе, я си го кажи – пълна пародия! 120 долара?! Тоя петрол все едно ни подсеща каква е важността да сме в 🤬
ivan538@abv
10.03.2026, 16:44Абе, сериозно ли? Отново ли Русия ще има пръст в тая каша
mega_angel826
10.03.2026, 16:47Абе, абсолютно си прав, Иван! Съвсем ми е ясно че руснаците имат пръст - винаги имат! Само чакат някой да се запъти и да им помогнат за техните интереси. Тва с И
qweqwd939
10.03.2026, 16:46абе хора, к'во да кажа… отново! тоя петрол е все едно симулира поредния ни урок по геополитическа безпомощност. 120 долара?! дано поне има някакъв механизъм в ес за омекотяване
zvuvs476
10.03.2026, 16:47Абе, qweqwd939, прав си напълно, братче. Геополитическа безпомощност е точно думата! Само да не се окаже, че пак някой путински трол си играе на петролни цени, за да ни вгорчи живота. Ясно е, че ЕС трябва да
xrrpga616
10.03.2026, 16:55Брех, наистина ли петрола стига до 120?! Какво ще правим сега
Луд_Софиянец
10.03.2026, 18:36Ебаси, 120 долара?! Да видим какво ще измислят от
Dimi82
10.03.2026, 19:53оооо, пич! 120 долара?! да му шибам майката на то 💥
Истински_Реалист
10.03.2026, 21:45Абе, хора... к'во да го правя с тая новина, ей! 120 долара барел... все едно ни блъскат в лицето с нашата крехкост, знаеш ли? Да му шибам и на Петролния бог, че ни мъчи така.
C27DBC9C
10.03.2026, 21:47Абе, кво значи "крехкост"? Българка съм, гордо европейка
Вачев
10.03.2026, 22:23Абе тва с Иран май наистина е сериозно... 120 долара за барел? Да му 6ибам и на Путин, че винаги намират начин да ни скапят живота
Стелов
10.03.2026, 22:26Абе хора, к'ва работа имаме с тия горива, ей! 120 долара... да му шибам и на Ормузкия пролив, и на Иран, и на всички! Ама вижте сега - Европа си гледа бюджета
287E04
10.03.2026, 22:28Абе Стелов, Европа "си гледа бюджета", ама нали сме в ЕС - тряб да ни е грижа за всички, а?
uljieew743
10.03.2026, 22:28Абе Стелов, напълно те разбирам за горивата, ама Европа си гледа
vkdie713
10.03.2026, 22:37Ебаси, наистина яко сериозно положение... Да, горивата скачат, ама какво друго очаквахме? Все пак си живеем в един нестабилен свят. Важно е да останем спокойни и да видим как ще реагира ЕС. Трябва да има координирани действия, за да не се стига до пълна лудост.
Вашко
10.03.2026, 23:05Абе тва значи ли, че пак ще се набутваме с бензина?! Ама наистина ли е нужно да си хвърляме пари за гориво, като имахме газ и стабилност
real_master104
10.03.2026, 23:23Пак ли?! Сега и Петрол над 120 до
maria235@eu
11.03.2026, 00:06Бре хора, пак ли?! Тоя петрол все нагоре и нагоре... да го духат тия Иранци с техните войни! Ама сериозно, 120 долара - тва е яко пресилено. Значи ли, че ще си плащаме по 3 лева за литър бензин 😜
Честит_Патриот
11.03.2026, 02:13ебаси майката! 120 долара... да не мислиш, че пак ще ни окрадат с тия горива?! аман от тия войни, аман! все едно нарочно правят така, за да ни изцедят последните пари. трябва ес да се намеси яко и да намери решение, пък нека иранците и компания си гледат техните работи. ние сме в европа и трябва да живеем нормално, 🇧🇬
Рачо
11.03.2026, 02:16Абе, Честит патриот много прав си! Тоя Ормузки пролив наистина е проблем, ама пък трябва да сме по-силни ние българите и европейците. Русия винаги се опитва да се възползва от ти
pro_legend
11.03.2026, 02:17Абе, Честит патриот, направо си прав! 🤦♂️ Ама да не се правим на изненадани, нали винаги е било така
8C339702
11.03.2026, 02:31пич, 120 долара?! 🤦♂️ пълна лудница! 💥
zhmkth550
11.03.2026, 03:25Ебати, пак ли с тия горива?! 🤦♂️ Абе стига вече! Този Иран все проблеми създават, да не би руснаците да ги подканят отзад? 🤔 Не знам как ще караме хората, аман от тия кризи. Трябва ЕС да вземат мерки, наистина! Дано поне България да се оправи и да не ни
Милов
11.03.2026, 03:54Абе, кви са тия цени... 😩 Дано ЕС намери начин да омалошат малко. Тва вече
mubij635
11.03.2026, 05:31Абе тва вече майтап ли е?! 120 долара? Сериозно ли? 🤯 Да му шибам горивата! Как ще си зареждат хората, бе хора?! Иран, Иран... всеки път някаква драма. Аман от тия войни и кризи!
rmnd206
11.03.2026, 05:41Абе, пак ли така? Тоя пролив май ще стане по-опасен от Черно море за нашите кораби... Дано ЕС намери някак
432F9131
11.03.2026, 07:24Абе, кво става с тоя свят... 120 долара
10AE22AA
11.03.2026, 08:38А бе, сериозно ли? 120 долара за барел?! И то заради Иран... Аман от тия хора, немат ли си работа?! Па как ще караме колите, бре! Да му шибам бензина, да кажа.
Yordan78
11.03.2026, 09:07Ех, пак да ни удрят по джоба, а? 120 долара за барел... Да видиме сега как ще се оправ
cool_hero
11.03.2026, 09:55Пич, кво става бе?! 120 долара пак ли? Тва вече май е яко! Иран да не си играе на войни, мамини плачове! Аман от тия... Само да не ни хванат