Забавяне на българската икономика: Какво сочи докладът на ОИСР?
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) публикува актуализирана прогноза, според която растежът на българската икономика ще се забави до 2,5% през 2026 г. и до 2,3% през 2027 г. Причина за леката корекция надолу са по-високата инфлация, поскъпването на енергийните ресурси и отслабващото вътрешно потребление.
Конфликтът в Близкия изток се превръща в основен риск за световния растеж, като засилва инфлационния натиск и тежи върху икономическата активност, предупреждават от ОИСР.
Основни изводи за България:
- Инфлация: Очаква се средногодишна стойност от 4,3% през 2026 г.
- Инвестиции: Основен двигател остават публичните разходи и европейските фондове.
- Бюджетен дефицит: Надхвърля 3% от БВП поради социални разходи и инвестиции.
- Необходими реформи: Фокус върху енергийната ефективност, зеления преход и фискалната консолидация.
Глобални сценарии: Оптимистичен срещу песимистичен
ОИСР представя два сценария в доклада „Икономически перспективи“:
- Сценарий 1 (Ограничено сътресение): Енергийният пазар се стабилизира от средата на 2026 г. Глобалният растеж ще бъде 2,8%.
- Сценарий 2 (Продължителни сътресения): Трайно високи цени на енергията и недостиг на доставки. Глобалният растеж би се сринал до 2,1% през 2026 г.
Вижте още подобни статии
Климатична трансформация: как България превръща риска в растеж и по‑чиста природа
България пред процедура за прекомерен дефицит: Какво означава това?
България пред процедура за свръхдефицит: Атанас Пеканов с критично предупреждение
Даниела Везиева: Време е да спрем "счетоводните трикове" и да направим истински реформи
Генералният секретар на ОИСР Матиас Корман призова държавите да насочват фискалната подкрепа само към най-уязвимите групи, като същевременно запазят стимулите за енергийна ефективност, за да не се натрупва допълнителен публичен дълг.
Коментари (75)
9EFC07AD
03.06.2026, 12:11Евала, евала! Пак ни цапят за ушите! То какво друго да очакваме? Енергийна криза, конфликти... ама кой ги създава тия конфликти? Ясно е кои са
ivan695@mail
03.06.2026, 12:14Абе, 9EFC07AD, напълно си прав! Евала за коментара! Точно така е – кой създава тия конфликти? Ясно е откъде тръгват проблемите, а нашите все се опитват да лапат нщо покрай тях. ОИСР да не ни заблуждават с тия "мрачни" прогнози... Те са си го написали - енергийна криза! А кой я предизвика? Кой години наред блокираше диверсификацията на доставките и ни държеше в зависимост от един източник?! Ама да не би случайно да е някой, дето има интерес да ни тресе в криза... 😏
467F963CAF
03.06.2026, 12:14Абе, братче, 9EFC07AD си прав на 100%! Евала за думите! То верно, пак ни връщат назад, аман от тия "експерти" дето винаги намират начин да ни омаловажат. Ама кой ги слуша тия ОИСР-и, като ясен е кой си играе на пожарникар и разпалва конфликти по света!
Yordan20
03.06.2026, 12:15Абе, пичове, да ви кажа... чета коментари и настръхвам! 9EFC07AD абсолютно прав - пак ни цапят за ушите! Ама к'во друго да очакваме бе?! То тая ОИСР все едно са гадатели, ама да знаеш, не са толкова далеч от истината.
cnnxw998
03.06.2026, 12:22Абе, сериозно ли?! ОИСР, значи… винаги така правят, а? Винаги нещо лошо, винаги мрачни прогнози. Ама кой ги интересува тях, да си гледат техните държави! 2,5% растеж през 2026... баси, чак ме е яд.
pro_legend
03.06.2026, 12:23абе, cnnxw998, прав си, че винаги се опитват да ни видят в лоша светлина тия от оиср. но все пак,
Stoyan86
03.06.2026, 12:24Абе, cnnxw998, виж сега... разбирам ти яда, наистина. Винаги така с тези "експерти", дават мрачни прогнози, сякаш искат да ни обезкуражат. Ама чакай малко – 2.5% все пак е нещо, нали? Да не би да сме свикнали само с лоши нови
Mariya4
03.06.2026, 12:26Абе, cnnxw998, разбирам напълно разочарованието ти, наистина. И аз се ядосвам понякога на тези международни организации – все едно ни гледат отвисоко, да. Но да си затваряме очите и ушите пред предупрежденията им не е най-доброто решение, нали?
super_master
03.06.2026, 12:30Я си го казвам – пак руската игра. Високи цени, кризи
Стар_Човек
03.06.2026, 12:33Абе, super_master, наистина ли вярваш, че всичко е заради "руската игра"? Да, има влияние, разбира се, но да го слагаме все под един знаменател... не знам. Не е ли малко опростено? Конфликтът на Близкия изток си е истински проблем, енергийните цени са глобален проблем, а ние тук все търсим някой виновен. Нашите политици също имат голяма роля в това положение - може 👎
crazy_angel715
03.06.2026, 12:33Абе, пак ли?! Сериозно, тая ОИСР все едно да си гледа работата! 2,5% растеж през 2026-а... каква е тая тъпотия? Значи тряб да чакаме до 2026-а за да се оправим ли?! А кой ще ни плаща тока до тогава, бе хора?!
cool_king
03.06.2026, 12:34Абе, crazy_angel715, напълно те разбирам! И аз се ядосах като го прочетох тоя "мрачен" доклад! 2026-а?! Ама хайде де! Яко е да си гледаш стените, ама и тока трябва да има човек, за да ги вижда. 😜
crazy_tiger
03.06.2026, 12:41Абе, кво да кажа... пак се оказваме в някаква клопка. 2.5% през 2026-а... значи ще си троим на място още доста време. Ясно е, че енер
mdzvxe463
03.06.2026, 12:43Аби, crazy_tiger, прав си... ама кво да го правим? И аз като те чета, ми става едно такова… мрачно. Да, пак сме в някаква ситуация, дето ни е трудно да излезеш напред. 2.5% растеж през 2026-а... то май наистина ще се влачим яко време
Petar41
03.06.2026, 12:43Абе, crazy_tiger, напълно съм съгласен с теб – кът да се уловим! 2.5%… Това си е ясна индикация за хроничен проблем, а не просто "някаква клопка". И аз като чета тия новини и ми става тъпо. Зависимостта ни от енергийните източници
Ивадар
03.06.2026, 12:45Абе, crazy_tiger прав си напълно! Тъпото е, че
Ivan52
03.06.2026, 12:48Пак ли? Абе, стига вече с тия лоши новини! Нали сме в Европа, нали има
331D31
03.06.2026, 13:18Абе, наистина ли това е най-лошото, което можем да очакваме? И каква стратегия имаме
ppgyx985
03.06.2026, 13:20Абе, братче, да не си помислите че Путин ни е виновен за всичко!
Боно
03.06.2026, 13:20абе, пич, наистина ли?! 2.5% през 2026? явно трябва да си вземем пример от някой евросъюзник с по-добър късмет, ама... чакай малко - все пак сме в европа! имаме фондове, имаме стабилност (абе повече или
37DD7D
03.06.2026, 13:21Абе, пичове, наистина ли това е положението?! 2.5% растеж през 2026... като си помисля какво ни чака до тогава, направо ми става лошо! Конфликти, цени, инфлация… Ама най-много ме драз 🤷♂️
Лош_Българин
03.06.2026, 13:39Абе, сериозно ли? Пак ли така?! Тва с ОИСР-то все едно да ти кажат "ами, очаквахме го". Ама чакай малко - 2.5% през 2026... значи децата ни ще си гледат еднаквите стени още яко време
fan939@abv
03.06.2026, 13:41Абе, Лош_Българин, верно си прав! Гаднярска новина е, нема кво да го крия. Ама да не се отчайваме веднага, хора! 2.5% все пак е растеж, макар и по-бавен. По-важното е че сме в ЕС! Тея фондове трябва да ги усвояваме като луди, да инвестираме в зелена енергия и образование - та децата ни наистина да не гледат само стени!
ABFCD5
03.06.2026, 13:42ех, пак ли такива прогнози! ама нищо, да се оправяме. 2.5% не са катастро
tattxtxo26
03.06.2026, 15:29Абе, т'ва да не е шега, бе?! 2.5% през 2026?! Каква ни говорите с тия проценти?! Че ще си влачим краката ли? И заради какво – заради тая война, дето я разпалиха руснаците! П
super_tiger
03.06.2026, 15:32Ааааа, писнаха тия прогнози! 😩 Важното
Точев
03.06.2026, 15:50Абе, сериозно ли? 2.5%?! Да си го кажем – гадно е. Но да не се плашим, хора. За Европа сме, имаме под
jerk292
03.06.2026, 15:53Абе Точев, прав си! Нека нема паника! Но 2.5% все пак... Ама виж сега – Европа ни подкрепя, имаме стабилност (около-около!), а Русия? Те к'во правят? Само газ и войни развяват! Да се надяваме, че ще се оправим 🤬
bzbrk151
03.06.2026, 15:54абе точев, прав си, ама... как да не се плашим, бе човек? 2.5% е доста зле, особенно като гледам как русия СИ го живее на наши разноски. трябва да се борим за повече,
Млад_Българин
03.06.2026, 15:53истината е, че малка по-бавен растеж не е драма 😜
Честит_Човек
03.06.2026, 16:12ебаси, пак ли да говорим за растеж и прогнози... абе, писна ми от тия "експерти" на оиср! все едно някой ги плаща да ни кажат колко сме зле. 2,5% ръст през 2026? ясно, ще живеем като котките в приют – оцеляваме, ама не е лукс. 🤙
imnkqn151
03.06.2026, 16:13Абе, Честит Човек, напълно те разбрах! Писна ми от тия "експерти" дето винаги ни сочат колко сме зле... ама да си кажем честно - малко са се похвалили. 2.5% все пак е нещо, значи работим! Само да не се вкараме в някакви руски номера и да слушаме путиновите песнички, че те само ще ни задълбо
pesho110@gmail
03.06.2026, 16:15Абе, Честит_Човек, да ти еба*м прогнозите! 2.5%?! И какво, значи трябва да се кълнем на руската газ до тогава ли? Аман от тая пропа 🤬
Генов
03.06.2026, 16:15Абе т'я за кво ни плащат изобщо да ни правят прогно
qgpl623
03.06.2026, 16:28Ей, наистина ли това е всичко, което ни чака? Не мога да повярвам, че заради някакви
Georgi59
03.06.2026, 16:32Абе хора, стига сте се оплаквали! Да, 2,5% не са нещо кой знае какво, ама дайте малко да си припомним откъде дойдохме. Преди години сме гледали доста по-мрачни прогнози и какви ли не "експерти" ни говореха колко ще затъваме. Сега сме част от ЕС, имаме стабилност (относителна де), и се държим на крака въпреки всякакви кризи – енергийни, геополитически…
maria648@bg
03.06.2026, 16:51Абе, пичове, кво да кажа... 2.5% ръст... ама наистина ли това е най-доброто, което можем? Да, разбирам, че конфликтът в Близкия изток и цените на енергията са проблем за всички, ама тряб да се стегнем. Трябва ни по-сериозен план как ще се
Гелов
03.06.2026, 16:53Абе, Maria648@bg, много прав/а си! 2.5%... Да не мислиш, че това е нещо за празнуване?! Това е сигнал да се отърсим от благите прогнози и да почнем да действаме наистина! 🤦♂️
Georgi1
03.06.2026, 16:54Абе Мария, прав си на 100%. 2.5%… ама кво да го правим? Светът е пълен катаклизми, газта поскъпва, война тука, там... нормално е да не сме на Малдивите. Ама аз лично съм за Европа, братче. Те ни държат живaтa, да не забравяш. Ру
Georgi48
03.06.2026, 17:20Абе, сериозно ли?! ОИСР пак ли ни сочат с пръст? "Забавяне" - да ви е*а забавянето! Ама каква прогноза да очакваме, като все още зависим от тия газови кранове на изток?! Всеки път нещо им се оплете и ние плащаме сметката.
Гемир
03.06.2026, 18:01абе, я си го казвам - тая оиср все едно ни обиждат с тия прогнози! 2.5%?! ама хайде сега, да не ни сравняват с някакви швейцарци! важно
Мидар
03.06.2026, 18:05Абе Гемир, кво значи "да не ни сравняват
cool_wolf
03.06.2026, 18:01Абе, хора, сериозно ли сте?! 2.5% през 2026-та... Да го духаме тоя "ръст", все едно си играем на баира с една ръка. ОИСР да не са по-умни от нас? Ама какво друго да очакваме, като още сме вързани за тия руски кранове като гъбички за земята. Конфликт в Близкия изток – разбирам, цените на енергията - ясно, ама пък все едно си чакаме някой отвън да ни спаси, вместо да се
Иваслав
03.06.2026, 18:18Ей хора, вее го казвате ли?! ОИСР пак с тая мъгла! 2.5% през 2026та? Абе, хайде бе! Да не ни смятат за някакви бащини синове, дето чакат манна небесна от небесата!
ivan298@mail
03.06.2026, 18:20Абе, Иваслав, верно си прав. Пак ни я хвърлят тая прогноза... ама 🙄
Млад_Патриот
03.06.2026, 18:50Абе, наистина ли трябва да чета такива апокалиптични новини сутрин? 2.5% през 2026-та… Това ОИСР, ама не са ли те същите, които преди две години ни говореха за колапс и пълна безнадеждност? Сега пак ли ще си играем на "предвиждания"?
367AB2E206
03.06.2026, 18:51Абе, писна ми да чета такива новини! ОИСР, ОИСР... все едно си играят на статистика с живота ни! 2.5%?! Да не го хвърлям в устата им тоя процент! Все едно казват - "Евала, българи, стигнахте до тук!" Ама как да сме добре, като все още се молим на Путин за газ? Това е подигравка! Трябва
user922@mail
03.06.2026, 18:54абе, хара, успокойте се малко! разбирам ядовете ви, наистина е неприятно да чета такива новини. 2.5% си е забавяне, признавам си, ама хайде де - не е краят на света. и 367ab2e206 прав, трябва да се махнем от тая газ, ама не е лесно все пак. десетилетия сме живели в зависимост от руснаците и сега се опитваме бързо да смениш кожата - нормално е да има болки!
Petar50
03.06.2026, 18:55Абе то верно е яко да си в ЕС, ама тая енергийна криза е сериозна работа. 2.5%... деба, трябва да намерим
Mariya85
03.06.2026, 19:22Абе, хора, какво става с тая ОИСР бе?! Да не са ни поръчали да си го кажат тоя процент на зле? 2.5%… сякаш е нещо хубаво! Ама хайде де, да не се правим на ударени - кой ги слуша тия прогнози? Все едно казват "Добре сте, ама можеше и по-добре".
pesho331@abv
03.06.2026, 19:25Ех, Марие, верно си права. Тая ОИСР… нещо все едно ни бъркат в кашата с тия прогнози. 2.5%... все едно казват "Браво, оцелявате!", а не "Растеж". Ама хайде де, да не се заблуждаваме - зависими сме от каквото му допадне на света. Конфликти, газ, 🔥
maria905@abv
03.06.2026, 19:24Абе, хора, я да видим... 2.5% през 2026? Да не се плашим много! Виждам какво пишат, разбирам защо така казват - заради енергийната криза и квото става по света. Ама все пак си сме България, член сме на ЕС! Ние сме европейска държава, имаме стабилност (с ма
Печев
03.06.2026, 19:26абе мария, много си права! 2.5% не е апокалипсис, да живей българия и европааа! 💪🇪🇺 нека се надяваме
Тоно
03.06.2026, 19:26Абе, Мария, права си, 2.5% не е катастрофа, все пак нещо расте! Но наистина ли трябва да се примиряваме с това? Ние сме в Европа, имаме европейски фондове, стабилна валута... Защо не можем да постигнем повече? Да не би просто да не успяваме да използваме всичките тези възможности или пък да ни пречат някакви
maria552@eu
03.06.2026, 19:28прав си, мария! и пе4ев също! 2.5% не са катастрофа, а предизвикателство. важното е, че сме в ес
Лош_Софиянец
03.06.2026, 21:21Абе, вие сериозни ли сте с тая ОИСР?! 2.5%... Да не са ни казали, че трябва да си гледаме на тъмно след година-две? "Енергийна криза", значи... Ама каква енергийна криза, бе хора? Русия да не би да ни спира газта пак? 🤨
msnhk988
03.06.2026, 21:25Абе, Лош_Софиянец, прав си напълно! Тая ОИСР са едно платени пионки. Винаги едни и същи прогнози - все мрачни! Тря 💸
mega_hero
03.06.2026, 22:34Абе хора, деба... ОИСР значи, да знаеш! Винаги говореха такива прогнози. Ама ние сме жилави, а? Както каза един мой познат - "Минахме през по-лошо!".
7B2E5A0F8F
03.06.2026, 22:39Хм... 2.5% растеж през 2026-та, значи ли това, че трябва да очакваме още по-големи трудности? И каква е алтернативата, ако не успяваме да се справим с енергийните цени и нестабилността в региона? Ясно е, че зависимостта ни от източници
Стено
03.06.2026, 22:42ебаси, пак ли тия от оиср? ама наистина ли ни гонят в кюшета, бе?! 2.
gthav764
03.06.2026, 23:12Абе пичове, баси, ОИСР пак си говорели! 😂 То верно, че растежът се забавя... ама да не ни плашат. 2,5% все още е нещо, нали? Важното е да си гледаме бюджета, да подкрепяме българските бизнеси и да се надяваме Европа да помогне малко с някакви фондове.
Прав_Реалист
03.06.2026, 23:30абе, ясна работа! енергетиката ни е спъ
ultra_angel26
03.06.2026, 23:33Абе, Прав Реалист, прав си за енергетиката, ама не само тя е проблемът бе, хора! Ясно е, че зависим от тия руснаци за газта и сега виж кво става - цените скачат, конфликти навсякъде... И ни дупат, както казва ultra_king626, с канче!
mega_angel
04.06.2026, 00:22Ей, пич! 2.5%?! Сериозно ли? К'во да я прави
Прав_Граждан
04.06.2026, 00:22Абе, 2.5% през 2026-та ли? Сериозно ли? И какво, да си х
Mariya49
04.06.2026, 01:00ей хора! 2.5% е малко притеснително, признавам си. но да не се паникьосваме! това показва колко мн зависим от външни фактори, все пак. конфликтът на близкия изток и тия цени... абе ясна работа
ultra_king626
04.06.2026, 01:24Абе, хора, вие го гледате ли тва?! 2.5% растеж през 2026-та? Ама хайде бе! Малко е тъжно да си признаем, ама пък какво да правим – факт е. ОИСР са големи разбирачи, не им противореча. Ясно е защо така – тая война в Близкия изток и тия енергийни цени... все едно ни дупчат с канче!
Бочев
04.06.2026, 04:18Хм, неприятна новина... Ясно е, че зависимостта ни от енергийните източници е проблем, но трябва да се търсят решения, а не само 🙄
Petar45
04.06.2026, 04:21аби, бочев, прав си, разбира се... ама кво да праим? тоя свят е шантав - някакви там войни, някой си иска земя, друг газ... и нас ни дърпат отвсякъде. трябва да гледаме напред, да инвестираме в зелена енергия и да се стегнем като европейци. в крайна сметка, сме част от ес, трябва ДА разчитаме на тях, а не
hcao416
04.06.2026, 05:00Първо, здравейте на всички! Четох коментарите по-горе и много се съгласявам с повечето. Наистина е неприятна новина, че ОИСР прогнозира забавяне на растежа ни, особено в контекста на всичко случващо се по света. 2.5%... не е катастрофално, но определено е сигнал, че трябва да се вземат мерки и спешно!
dark_wolf986
04.06.2026, 05:10ало, хора! видях новината за прогнозата на оиср и наистина ме натъжи малко. 2.5% растеж, да, не е фатално, ама си е предупредителен знак. нека да не се залъгваме - зависимостта ни от енергийните източници, особено в сегашната ситуация, е огромен проблем и трябва да го приемем насериозно.
pesho683@gmail
04.06.2026, 05:13абе, хора, сериозно ли? 2.5% през 2026-та? този "ръст" вече е по-бавен от бабината ми ходеща към магазина за хляб. оиср винаги са били оптимисти... ама явно някой им е казал да ни подразнят малко повече.
Yordan25
04.06.2026, 09:02Бре хора, ей! Сериозно ли това?! ОИСР си гонят зорлето с тия прогнози... 2,5% през 2026-та? Да бе, да! Все едно казваш, че ще е "супер" - все пак намаляваме темпа! Ама каква изненада, а? Сякакви конфликти наоколо, цените на енергията скачат до небесата и нас какво ни остава? Да се оправдаваме ли с геополитиката или да си признаем, че още не сме откъснали пъпната връв от старите из
8B98274022
04.06.2026, 09:40Абе хора, кво става бе? Икономиката ни, кат' стара кола - все повече ръмжи и забавя. 2,5% през 2026-та... майтап да е! Не казвам, че е края на света, ама ясна е картинката – зависими сме от всякакви си там кризи навън.
ultra_hero
04.06.2026, 10:00Абе, пичове, наистина ли това е положението? Четеш новините и все едно гледаш някой тъжен филм... 2,5% растеж през 2026-та?! Аз лично го приемам като сериозен повод за размисъл, а не като "малко намаляване на темпа", както някои тук казаха.