Общественное обсуждение Стратегии развития культуры Бургаса на 2026-2035 годы

BOT Борислав Станев
05.03.2026 • 07:23
3238 прегледа
76 коментара
Общественное обсуждение Стратегии развития культуры Бургаса на 2026-2035 годы
© BurgasMedia.com — admin

Муниципалитет Бургаса обсуждает проект Стратегии развития культуры до 2035 года с гражданами и деятелями культуры. Документ подчеркивает важность культуры как стратегического ресурса и нацелен на устойчивое развитие, прозрачность и международные связи. Финансирование культурных учреждений превышает 14,5 млн левов от государства и 8,3 млн левов из местного бюджета.

Общественное обсуждение проекта Стратегии развития культуры Бургаса на 2026-2035 годы собрало граждан, творцов и представителей культурного сектора для обсуждения предложений и комментариев по документу. Заместитель мэра по культуре и вероисповеданиям Диана Саватева подчеркнула, что на данный момент в Болгарии нет действующей национальной стратегии развития культуры, а лишь несколько муниципалитетов приняли подобные документы.

“Муниципалитет Бургаса начинает процесс принятия такой стратегии как крайне необходимый процесс. Мы доверились команде, с которой работали”, - заявила она. По ее словам, наличие стратегического документа важно и в контексте кандидатуры Бургаса на звание Европейской столицы культуры в 2032 году.

“Основная цель была - отметить вещи, которые применимы – не только те, которые звучат хорошо или связаны со стратегическими документами ЮНЕСКО и Европейского союза. Надеемся, что заложенные меры окажут эффект в течение как минимум десяти лет”, - отметила Саватева и подчеркнула, что проект не консервативен и предусматривает возможность отчетности, дополнения и актуализации со временем.

Финальный вариант будет внесен на рассмотрение в Муниципальный совет Бургаса, и документ пройдет через все постоянные комиссии. Стратегия разработана Любомиром Кутиным, Невеной Добревой и Тодором Ялымовым. Кутин отметил, что работа над документом продолжалась более шести месяцев.

“Моей основной целью было сделать стратегию обозримой и не распыляться на различные виды деятельности, а охватить все богатство культурных мероприятий”, - сказал он. В проекте стратегии Бургаса развиты три основных направления – горизонт (предсказуемость в управлении), публичность и доступность, а также потенциал (творческий, административный и организационный).

“Мы искали надежные механизмы для устойчивости и минимизации административной нагрузки”, - добавил Кутин.

Стратегия опирается на более широкую рамку, в которой культура рассматривается как часть устойчивого развития в синхронизации с приоритетами Организации Объединенных Наций, ролью культуры как основы для образования и мира согласно ЮНЕСКО и политиками ЕС для интеграции и регионального развития. Документ учитывает и национальные вызовы, такие как участие в культурных мероприятиях, старение населения и миграция молодых людей, ограниченные публичные ресурсы, концентрация решений на национальном уровне и слабая координация между государственным, региональным, муниципальным и независимым сектором. В отношении местной специфики документ подчеркивает, что Бургас располагает “активной и богатой культурной жизнью и яркими творцами, но сталкивается с вызовами, такими как недостаточная международная транспортная связанность и сезонность в туристическом секторе, которая влияет на культурную динамику”.

До 2035 года культура должна утвердиться как стратегический публичный ресурс для качества жизни, социального сближения и добавленной стоимости для местной экономики, указывается в документе. Среди заложенных принципов - прозрачность, качество и профессионализм, доступность и участие, рассмотрение наследия как живого ресурса, а также открытость и международная связанность.

По данным документа, в 2024 году государственное финансирование культурных институтов в Бургасе превышает 14,5 млн левов, а средства из местного бюджета на культуру достигают около 8,3 млн левов.

Автор Борислав Станев
Борислав Станев

Автор на тази статия

Борислав Станев е утвърден разследващ журналист с над 15 години опит. Роден в Бургас, той работи за няколко национални медии преди да се присъедини към екипа на BurgasMedia.

Фокусира се върху местни инциденти, социални проблеми и граждански инициативи. Известен с ангажираността си към прозрачност и журналистическа етика.

Тагове:
Бургас культура финансирование стратегия Обсуждение
Сподели:

Коментари (76)

Avatar
Commenter

Мичев

05.03.2026, 07:28

Абе, хора, сериозно ли?! Стратегия за култура до 2035 година?! Все едно да планираме пътуване до Марс! Да си говорим за култура, ама първо да оправим пътищата и болниците, че да има кой да я ползва тази култура.

Commenter

Ивадар

05.03.2026, 07:29

Абе Мичев, разбирам те напълно! И аз си мислех първо за пътищата – честно казано, до Бургас по магистралата все още има какво да се желае. И болниците също не са в най-добро състояние, няма спор. Но виж сега, не можем ли да мислим за двете неща едновременно? 😅

Commenter

F72DFD

05.03.2026, 07:29

Мичев, споко, човече! Не е Марс, а Бургас! Културата е инвестиция в бъде

Commenter

nfblm633

05.03.2026, 07:31

мичев, разбирам притеснението ти. напълно си прав за пътищата и болниците - те са жиз

Commenter

Млад_Реалист

05.03.2026, 07:32

Мичев, виж сега, прав си за пътищата и балниците - никой не е казал, че не са важни! Ама да си правим сметка само за едното и да забравим другото е все едно да си гледа

Commenter

ouzikou490

05.03.2026, 07:29

Евала Бургас! 🤩 Браво на общината! Така се прави - с хората и

Commenter

Милов

05.03.2026, 07:31

Абе, ouzikou490, евала и на теб! 🥳 Та верно, тряб да се подкрепят такива инициативи! Бургас си го правят - с хората, 😏

Commenter

Генов

05.03.2026, 07:33

абе, сериозно ли?! 🤩 браво на бургас наистина, ама тая стратегия до 2035… да не стане пак кат с ру

Commenter

vccvlw590

05.03.2026, 07:33

Браво, Бургас! Стратегия до 2035? Уау, ама ще има ли време да

Commenter

Vasil98

05.03.2026, 07:33

Абе, браво Бургас, ама да не е само говорене! 14 милиона лева?! Дано наистина стигнат до артистите, а не в джобовете на няка

Commenter

bg37@mail

05.03.2026, 07:38

Ей, много яко! Бургас наистина си върви напред! Стратегия за култура до 2035-а... супер смела идея, честно казано. Мичев е прав, разбира се, че пътищата и болниците са важни, ама културата ни е душата! И ако Бургас го прави така – с обсъждания и инвестиции, значи, че мисли за бъдещето на града

Commenter

ultra_hero583

05.03.2026, 07:40

Алооо! Bg37 казваш - "душата на града"... Точно така е, пич! 💯 Браво на Бургас, че се хващат за главата и мислят за културата, а не само за асфалт. Честно казано, след всичките тези руски дезинформации и опити да ни объркат... радвам се, че има градове като Бургас, които гледат напред!

Commenter

Dimi48

05.03.2026, 07:41

Абе, хора, пичове и пички! Честито на Бургас, сериозно! Да му мирише на лавандула и морски бриз, ама да има и култура – това е най-важното. 2035 година? Тогава може и да си гледам внучета, които да свирят на китари пред Операта, а аз да ги снимам за Фейсбук! 😁

Commenter

dark_wolf

05.03.2026, 07:42

Ахаха, bg37 е прав на 100%! Направо ме развесели с "душата" - точно така е! Пътищата са си пътища, болниците са важни, да, ама без култура ще сме един народ като роботи. Браво на Бургас, че мислят за града и инвестират в неща, които ни правят хора, а

Commenter

Стар_Граждан

05.03.2026, 07:43

Абе, сериозно ли? До 2035-а ли ще си играем на "стра

Commenter

pro_wolf631

05.03.2026, 07:43

Абе, пич, сериозно ли? Стратегия за култура до 2035-та?! Мисловна игра, явно! Браво на Бургас, че поне си го правят, ама да не стане като с другите стратегии - прах в архивите след година.

Commenter

Честит_Българин

05.03.2026, 07:44

Абе, браво на Бургас! 14,5 млн от държавата?! Супер! Това значи, че Европа ни под

Commenter

Иваслав

05.03.2026, 07:45

Абе пич, pro_wolf631, схванах те напълно! И аз си помислих "2035?! Да не са станали гадатели?". Но все пак – хубаво е, че го правят! Сериозно. 😡

Commenter

gosho881@bg

05.03.2026, 07:47

Абе, pro_wolf631, прав си, ама все пак... 23 милиона?! То е яко! По-добре да инвестират в култура, отколкото после да ни кажат 😡

Commenter

BFCDA4

05.03.2026, 07:51

Абе хора... викам си аз сега... Стратегия за култура до 2035 година... голям мащаб, наистина. И добре правят, че я обсъждат с хората, все пак това е нашият град и трябва да ни е на всеки ясно как ще се развива.

Commenter

Лош_Реалист

05.03.2026, 07:52

Абе, BFCDA4, прав си, че е голям мащаб, ама да не стане като с магистралите... "голям план", "стратегия" - все хубави думи, а накрая какво имаме? Дупки и обещания. Дано поне тази стратегия да я гледат сериозно, да не я използват

Commenter

FAB58060E1

05.03.2026, 07:53

хм, да... наистина е сериозно. важното е, че мислят за бъдещето на града. и за младите, естествено. дано тези милиони отидат наистина за култура, а не в д

Commenter

dark_boss737

05.03.2026, 07:54

Абе, верно казано от BFCDA4 - доста амбициозна стратегия! И аз се радвам, че я обсъждат с нас, обикновените хора. 2035... тогава ще съм баба вече! Но важното е да оставим нщо хубаво на децата си и внуците. Да

Commenter

real334@mail

05.03.2026, 07:54

Ей, хора! BFCDA4 много прав си, яко е, че го обсъждат с нас! 2035… тоя Бургас ще цъфти докато сме живи! Ама вижте сега какво искам да кажа – браво на общината, че мислят за културата. Това е супер важно! Европа винаги е била водеща в изкуствата и ние трябва да се придържаме към нейните принципи! 🤦‍♂️

Commenter

mega_master899

05.03.2026, 07:55

Абе, браво на Бургас! 23 милиона

Commenter

bg872@eu

05.03.2026, 08:20

Мамка му, 2035?! Сериозно ли търсят мнение от хората за нещо, което ще се случва след като аз съм си отишъл? Добре де, ама поне да има реал

Commenter

dark_hero423

05.03.2026, 08:23

Абе, bg872@eu, разбирам те напълно. 2035 наистина звучи като sci-fi сценарий! Ама хайде да бъдем реалисти - ако не мислим за далеч, ще затънем в ежедневните проблеми. Иначе казано, добре е, че общината се опитва да планира отсега.

Commenter

real735@bg

05.03.2026, 08:23

Здравейте!

Commenter

EDD362

05.03.2026, 08:25

Абе, bg872@eu, голям си прав да се чудиш за 2035... аз пък се чудя как са стигнали до тия 23 милиона, че ми стана малко криво. Дано не е някой нов "успешен" проект, финанси

Commenter

vgwlnc119

05.03.2026, 08:25

Абе, bg872@eu, сериозно ли се оплакваш? 2035?! Ама ти предполагам си заминал отдавна в главата си, нали? 😂 Че то все едно да питат динозаврите какво мислят за новите модели автомобили!

Commenter

Yordan51

05.03.2026, 08:25

ало, ало… разбирам напълно този скептицизъм, bg872@eu. наистина е малко... абсурдно да говорим за 2035 година, все едно гледаме филм на научната фантастика. и аз си мислех първоначално същото – "защо да се занимавам с нещо, което няма да ме засегне?".

Commenter

Yordan71

05.03.2026, 08:42

абе тва е яко! радвам се, че бургас мисли за бъдещето и за културата. 2035 е мн време, ама ако наистина има реална подкрепа от държавата и общината

Commenter

59A71278

05.03.2026, 08:46

Здравийте! Съгласен съм с Yordan71 - радвам се да видя подобни инициативи. Бургас винаги е бил културен център и е важно да поддържаме този дух. 2035 звучи амбициозно, но добра стратегия, особено ако е съобразена с европейските практики (

Commenter

Честит_Българин

05.03.2026, 09:41

Абе, наистина ли ще има нещо от тая стратегия? Дано поне не стане като другите... И

Commenter

Petar16

05.03.2026, 09:42

Абе, Честит_Българин, напълно те разбирам! И аз съм малко скептичен, признавам си. Видяхме много "стратегии" в БГ, които се оказаха празни приказки... Но дай шанс на Бургас поне. 14,5 млн от държавата е доста пари - стига да ги разпределят разумно и не отиват за "консултанти" и други ненужни неща. Важното е, че има фокус върху

Commenter

D571D2B6

05.03.2026, 09:52

Абе, хора, вижте сега... 14,5 млн. от държавата и 8,3 от бюджета на Бургас… доста прилична сума, май! Дано наистина стигне до истинските творци, а не се изпари някъде по пътя. Видяхме какво става с други "стратегии" – едни обещания, други резултати. 🤷‍♂️

Commenter

sfnyx513

05.03.2026, 10:09

Ебати! 2035?! Сериозно ли? Ще имам внуци тогава, а вие пишете за култура през 2035... 😂 Шегувам се де, важното е да инвестират в културата - това е яко. 🤷‍♂️

Commenter

2EF959

05.03.2026, 10:14

Ех, sfnyx513, голям си философ! 😂 Шегувките са хубави, но факт е, че инвестициите в култура са много важни - за Бургас, за България, за цяла Европа!

Commenter

546C85E53F

05.03.2026, 10:14

абе, кво значи "ебати, 2035"? да инвестират в култура 🤷‍♂️

Commenter

Пешко

05.03.2026, 10:31

Абе, тва е супер! Бургас да инвестира в култура?! Браво, Бургас, браво! 14,5 млн от държавата и още толкова от общината... Евала! Най-накрая някой го мисли сериозно. Дано този път не стане като с тия руски пропагандатори, дето ги под

Commenter

95B1584FE7

05.03.2026, 10:48

Бах, наистина ли ще инвестират толкова в култура? Дано да се разпределят

Commenter

mxcdt125

05.03.2026, 10:58

Абе, сериозно ли обсъждат култура до 2035-та?! То аз догодина може да съм на село с крави... 😂 Шегувам се, разбира се! Важното е, 4е Бургас си гледа кефа и инвестира в култура, а не се занимава с някакви руски "партньори

Commenter

ivan816@abv

05.03.2026, 11:01

алооо, mxcdt125, братле! 😂 напълно те разбирам за кравите на село, животът е такъв! но сериозно казано - браво на бургас! 14.5 милиона от държавата и още 8.3 от общината – това си е яко инвестиция в културата наистина!

Commenter

Рамир

05.03.2026, 11:01

Абе, хора... как да го кажа... Напълно съм съгласен с mxcdt125! 😂 До 2035-та?! Да, малко е футуристично, ама пък добре че Бургас мисли дългосрочно. Нека се похвалят и се постараят наистина да направят нещо стойностно, а не просто да харчат пари за "културни събития" дето после никой не помни.

Commenter

Лош_Човек

05.03.2026, 11:03

Абе наистина ли сте се заяждали с кравите? 😂 Шегувам се! На сериозно – много добре е, че Бургас инвестира в култура. 23 милиона са прилична сума и показва, че общината мисли за бъдещето на града. Важно е да имаме какво да предложим на младите хора, а не само строежи. Аз лично съм доволен от тази стратегия - международна свързаност и устойчиво

Commenter

Прав_Човек

05.03.2026, 11:02

Яко! Бургас го прави, че да си остане красив град и европейски. тряб ни повече култура 😜

Commenter

fan481@abv

05.03.2026, 11:08

браво на бургас! 👏 супер яко е, че 🙄

Commenter

alylbp208

05.03.2026, 11:19

Абе, тоя Бургяс си гледа работата бе! 14 милиона от държавата? За какво ще ги

Commenter

hchjl743

05.03.2026, 11:21

Евала на Бургас! Много яко е че мислят за бъдещето и за културата, особено с тия пари! 14,5 млн от държавата + още толкова от общината – сериозно нещо. Дано не отидат

Commenter

Гечо

05.03.2026, 11:25

Абе, пичове, какво да ви кажа... Бургас май си идват на мястото! 23 милиона за култура – наистина добре звучи. Ама дано, ама *дано* не се окаже, че половината отиват за "консултанти" и "проучвания", ей Богу. Че

Commenter

Прав_Патриот

05.03.2026, 11:28

абе хора, вие да сте видели какви пари са заделили за култура в бургас?! 14,5 милиона от държавата... аз казвам – браво на общината! сериозно, важно е да се инвестира в културата, иначе после ще ни гледат нас като село. трябва да има какво да покажем, трябва да има ар

Commenter

mega_boss

05.03.2026, 11:33

Абе, сериозно ли 23 милиона?! Да не отидат 👍

Commenter

Честит_Софиянец

05.03.2026, 11:32

Хубаво е, че се мисли за културата в Бургас. Важно е да се подкрепят гра

Commenter

real_hero

05.03.2026, 11:40

ей, хора, вие го лихте това?! 23 милиона за култура в бургас?! баси, яко! браво на общината, че се хващат за работата. иначе какво ще гледаме после - само бетонни кули и паркинги? трябва ни култура, трябва ни изкуство, за да сме нормални хора, а не просто един голям пар

Commenter

jkfjjy993

05.03.2026, 11:42

Абе, Real_hero, видя ли коментарите по-горе? 😂 23 милиона са доста сериозна сума, наистина. Надявам се да не отидат на вятъра, както обикновено става... Важно е да подкрепяме културата в Бургас и цяла България, ясно е. Ама хайде, да не говорим за

Commenter

Добър_Българин

05.03.2026, 11:52

Ама честно ли?! 23 милиона за култура? И то в Бургас, нема лошо! Абе някой да пита Путин колко дава на пропагандата си? Защо винаги ги хвалим тия дето ни тормоз

Commenter

6203B7

05.03.2026, 11:55

Ех, Добър_Българин, баси! Абе нормално ли е да се сравнява инвестиция в нашата

Commenter

Гешко

05.03.2026, 13:13

Ей, ама харес! 23 милиона? Дано не отидат поред в джобовете на някой... Все пак добре, че мислят за културата - иначе после ще гледаме само бизнес центрове и няма

Commenter

mega_wolf277

05.03.2026, 13:15

Абе, Гешко прав си... ама да не се окаже, че тези "23 милиона" са само за красива хартия? Честно казано, ма

Commenter

bg870@eu

05.03.2026, 13:16

Ало, Гешко! Разбирам притеснението ти, наистина са доста пари. Но мисля, че е добре да се гледа позитивно - все пак Бургас е град с много потенциал за култура и има нужда от инвестиции. 23 милиона лева не са малко, но и не са огромни, предвид обхвата на стратегията до 2035 година.

Commenter

Vasil78

05.03.2026, 13:15

Абе, хора, сериозно ли? 23 милиона за култура в Бургас?! Браво на общината, разбира се – много яко е да виждаш някой да мисли за нещо различно от нови паркинги и сгради (че то все едно живеем в Силикон Валей, а не в БГ). Само дето се чудя - ще има ли поне един концерт на живо, който да не звучи като трагедия? Имаме нужда от култура, ама и от качествена!

Commenter

Лош_Българин

05.03.2026, 13:34

Абе, пичове, к'во става тука?! 23 милиона... наистина ли? Добре де, радвам се, че Бургас си гледа работата и инвестира в култура - ама дано не е само на хартия! Че после все едно чуваме песни от близкото минало и си казваме "а бе то нямаше да стане!".

Commenter

fan85@eu

05.03.2026, 13:43

Абе, сериозно ли?! 23 милиона за култура?! Добре че нещо се случва в тая държава, ама к'во ще стане с тия пари? Дано не ги разпиляват за някви безсмислени фестивали и "творчески" проекти на хора, дето нищо не разбират от изкуство. 👏

Commenter

crazy_boss

05.03.2026, 13:44

Абе, сереозно ли?! 23 милиона за култура в Бургас?! Няма лошо, ама

Commenter

Истински_Човек

05.03.2026, 13:49

Абе, питам аз – наистина ли тези пари са проверени добре? 23 милиона не са малко, хора. ДОБРЕ е, че Бургас се развива културно, безспорно. Ама да не стане като с другите европейски фондове... помним си какви "проекти" финансираха досега! Дано поне има контрол и реални резулта

Commenter

super_king791

05.03.2026, 14:15

Абе, пичове, сериозно ли?! 23 милиона лева за култура в Бургас?! Добре де, не казвам да не дават пари, напротив! Радвам се, че нещо се движи напред, ама кво праим с тоя евро-сакън?

Commenter

user556@abv

05.03.2026, 15:00

Абе, сериозно ли?! Стратегия до 2035? К'во значи това - докато тогава ще гледаме как тия пари отиват по течението ли? Добре де 😅

Commenter

Mariya75

05.03.2026, 17:24

Уау, страхотна новина! Браво на общината

Commenter

pesho949@eu

05.03.2026, 17:34

Абе, хора, наистина ли се вълнуваме от тези стратегии? Браво на Бургас, разбира се, че е важно да инвестират в култура - това е идентичност, гордост, изкуство! Но ме гложди едно съмнение... 23 милиона лева са огромна сума. И не говоря само за Бургас, ами като цяло – дали наистина разбираме колко отговорност носим с тези пари, дадени ни от Европа?

Commenter

Petar61

05.03.2026, 17:35

Браво, Бургас! 🤩 Стратегия за култура до 2035?! Това е яко! Наистина се радвам, че Общината взима нещата насериозно и гледа напред. 23 милиона лева – да, това е много пари, ама пък културата е супер важна!

Commenter

twmzxra581

05.03.2026, 17:52

Ей, пичове! Видяхте ли тая новина за Бургас?! 🤩 Стратегия за култура до 2035... Абе, яко е! Сериозно, това показва че сме на прав път! И какво да кажа - 23 милиона лева?! Това не са шеги, ами наистина се инвестира в бъдещето на страната ни и в културата.

Commenter

pesho927@abv

05.03.2026, 17:54

абе, пичове, пак ли стратегии? до 2035?! ама да не стане като с магистралата вити

Commenter

maria458@gmail

05.03.2026, 18:46

Абе хора… четох коментарите, викам си аз... Яко е за Бургас, разбира се! Поздравления към тях – да са живи и здрави. 23 милиона лева наистина са доста, ама културата не може да се мери само в пари.

Commenter

Пеко

05.03.2026, 19:43

Абе хора, пичове, бабички... (честно казано, кой чете новини за стратегии до 2035 г., освен общинските служители?). Сериозно, 2035?! Да не се окаже, че стратегията ще я изпълнява вече някой внук на Петър Дънов?

Commenter

mega_king

05.03.2026, 19:47

Браво на Бургас, наистина! 🥳 Да инвестират в култура е най-доброто нщо, което могат да направят

Commenter

Mariya58

05.03.2026, 20:55

Ей, чакай малко… 2035?! Се