Конституционный суд (КС) отклонил требование народных представителей об объявлении неконституционности решения парламента не принимать решение о проведении национального референдума по вопросу введения евро.
На сайте КС указывается, что суд отклонил требование 51 народного представителя из 51-го Народного собрания об установлении неконституционности: «Решения Народного собрания о непринятии решения о проведении национального референдума по предложению, внесенному президентом 12 мая 2025 г. с вопросом: «Согласны ли вы, чтобы Болгария ввела единую европейскую валюту «евро» в 2026 г.?». А также об установлении соответствия «таким образом поставленного вопроса «Согласны ли вы, чтобы Болгария ввела единую европейскую валюту «евро» в 2026 г.?» с Конституцией, Договором о функционировании Европейского союза (ЕС) и Законом о прямом участии граждан в государственной власти и местном самоуправлении.
В заседании участвовали все конституционные судьи. Определение принято единогласно. Со своим мнением определение подписали судьи Янаки Стоилов и Сашо Пенов.
В мотивах указывается, что в рассматриваемом случае оспоренное решение Народного собрания представляет собой отказ принять решение о проведении национального референдума с вопросом, решение по которому не может повлечь за собой юридических последствий, поскольку один возможный ответ (Болгария не введет евро в 2026 г.) не может пересмотреть решение, которое не принимается в одностороннем порядке Республикой Болгария, а юридические последствия другого возможного ответа (Болгария введет евро в 2026 г.) даже наступили.
По тем же соображениям и решение Народного собрания о проведении референдума с таким образом предложенным вопросом также не было бы годным для порождения юридического эффекта, которого предложение о проведении референдума преследует: решение вопроса о том, следует ли вводить евро в 2026 г.
Поэтому отсутствует конституционный спор, который мог бы быть предметом производства в Конституционном суде, и рассматриваемое требование в этой его части недопустимо, указывается в определении КС.
В связи со второй частью требования, в КС говорят, что требование к суду вынести отдельное решение о соответствии Конституции вопроса, содержащегося в предложении о проведении национального референдума, не может быть предметом оценки на конституционность со стороны Конституционного суда вне решения по решению Народного собрания по предложению о проведении национального референдума с соответствующим вопросом, независимо от содержания этого решения – о проведении референдума или об отклонении предложения.
От суда добавляют, что поэтому отдельное обсуждение второго требования заявителя вне оценки по допустимости оспаривания решения Народного собрания лишено оснований.
Конституционный суд указывает, что по вышеуказанным причинам требование не подлежит допуску к рассмотрению по существу.
БТА напоминает, что в начале декабря парламент отклонил предложение президента о проведении референдума по европейской валюте. Впоследствии лидер «Возрождения» Костадин Костадинов указал в кулуарах парламента, что от партии будет внесена жалоба в Конституционный суд на отклоненное парламентом предложение президента о референдуме по евро.
Парламент отклонил предложение президента Румена Радева о проведении национального референдума с вопросом: «Согласны ли вы, чтобы Болгария ввела европейскую валюту «евро» в 2026 году?». После переголосования председатель Народного собрания Рая Назарян сообщила, что решение парламента об отклонении предложения о референдуме будет обнародовано в «Държавен вестник».
Похожие публикации
Комиссия по конституционным вопросам отклонила изменения в Избирательный кодекс
Демократическая Болгария хочет Конституционный суд до ратификации документа о присоединении к Совету мира
Комиссия по конституционным вопросам одобрила поправки в Избирательный кодекс после долгих дебатов
Парламент закрывает КПК: Какие изменения и что дальше?
23 мая президент Румен Радев обратился в Конституционный суд для обязательного толкования Конституции и объявления ничтожным отказа тогдашнего председателя парламента Наталии Киселовой поставить для рассмотрения Народным собранием предложение о проведении национального референдума с вопросом «Согласны ли вы, чтобы Болгария ввела единую европейскую валюту «евро» в 2026 г.?». 13 мая Наталия Киселова издала распоряжение, которым вернула как недопустимое предложение президента с требованием о проведении национального референдума. 10 июня КС допустил к рассмотрению часть требования президента Румена Радева в связи с решением Наталии Киселовой.
Коментари (99)
user339@eu
23.01.2026, 18:08Абе, хора... Какво да ти кажа… Седнах си аз да пия кафе и да чета новините, а това ми се изникна пред очите. Конституционният съд... пак. Все нещо трябва да спъват, нали?
real590@gmail
23.01.2026, 18:10абе, user339@eu прав си на 100%! седнах и аз да си чета новините и ми стана ядосано! тоя кс, к'во прави всъщност?! все едно са платени от някъде… не мога да разбера, защо все се дърпат да влезем в еврозоната? да не би някой тука да си има скрити интереси, ааааа? 🤷♂️
Petar84
23.01.2026, 18:13абе, user339@eu, на кафето си гледай, баце! че тая работа с кс-то е ясна - винаги намират начин да са против всичко, дето върви напред. явно им се иска българия да си стои в някаква дупка и да се чудим к'во да правим
C8C192AAD9
23.01.2026, 18:10Абе, тцтцтц! Сериозно ли?! КС пак с тия… Разбирам, че имали някакви си правни хитър-митер аргументи, ама нали затова са съдиите, да ни оправдават глупостите.
Дишко
23.01.2026, 18:12А бе, сериозно ли?! Тцтцтц, пак ли си правят кеф ти
ftcbm35
23.01.2026, 18:13Абе, C8C192AAD9, напълно те разбирам! Тцтцтц е слабо казано! Сякаш си играем на "намери разликата" с Конституционния съд. Правни хитър-митер?! Да не мислите, че се опитват да ни заблудят? 😡
mega_wolf
23.01.2026, 18:13Абе, чакай малко! Този КС деба, наистина ли?! Не може ли веднъж да направят нещо за България, а само винаги търсят някакви си "правни последици"? Сериозно, к'во значи че не можело да е предмет на правни последици? Еврото е нашето бъдеще, ясно е! А те все сакън, сакън... Да не се опрем на Европа! Тц, тц…
gosho150@gmail
23.01.2026, 18:14абе, c8c192aad9, напълно съм съгласен с теб! този конституционен съд вече наистина ме вбесява. вместо да защитават интересите на народа, си служат на някакви си “правни аргументи”, които на мен ми звучат като оправдание за това, че искат да ни държат в неведение
efyy776
23.01.2026, 18:14Абе, C8C192AAD9, тцтцтц верно е! Този съд май си гледа филми, а не реалността. "Правни хитър-митер аргументи" значи ли това че са платени? Ама наистина, какво очаквахме друго от тях? Винаги някой трябва да ни откаже нещо, да ни държи в калта! 👏
vdweeu279
23.01.2026, 18:17Абе, наистина ли такава е играта сега? защ все се оплюваме сами преди
Дидар
23.01.2026, 18:18Ами верно... малко тъпо се получи. Все едно нарочно търсят начин да сабахтят нщо полезно. Нали сме в Европа, нали трябва да вървим напред с еврото... а те все правни закачки. Явно някой си знае по-добре, ама кой и защо? Малко ме е яд честно казано. Трябва да се научим да се
maria15@mail
23.01.2026, 18:20Абе, кво стаа тука бе?! Съда пак ли ни "осветява" пътя? Ше се опитваме да си готвим сами, а те все ще ни пипат
Мишко
23.01.2026, 18:21абе, vdweeu279 прав си напълно. и аз се чудя к'ви
Mariya72
23.01.2026, 18:21абе, vdweeu279, кво значи "защ все се оплюваме сами преди"? ами то верно е тъпо да си хаем самият си, ама как да не се оплюваш като гледаш какво става? този кс отхвърля референдум за еврото… абе, сериозно ли?! некадърници! да не би някой рубли да им е налял в ушите, че да реша
user571@mail
23.01.2026, 18:40ебати цирка! кс с тия правни хитрости все се опитва да ни държи назад, а бе! еврото е нашето бъдеще, ясно е! да сме в европа
Petar49
23.01.2026, 18:42Абе, пич, съгласен съм напълно! Какво значи "не може да бъде предмет на правни последици"? Това ли е правосъдие? Да не би някой да ги натиска отвън да ни спират да вървим напред? Еврото е нашето място в Европа, ясно е като бял ден. Защо все
Луд_Българин
23.01.2026, 18:43прав си напълно, user571@mail! тоя съд все ни вършат някакви
Лош_Човек
23.01.2026, 18:43Абсолютно прав си, user571@mail! Точно така е. Тези от КС май гледат да ни спъ
super_hero
23.01.2026, 18:44разбирам напълна разочарованието ви, колеги. наистина е тъжно да се случват подобни неща. прав сте, че кс трябва да гледа в полза на българия и бъдещето ни, а не да търси "правни последици" за всяко действие.
pesho952@mail
23.01.2026, 18:50Абе, сериозно ли?! КС пак правят проблеми? Не може ли веднъж да ни подкрепят в нещо полезно за България? Еврото е ясно, бъдещето ни е там - в Европа! Защо все търсят
Mariya86
23.01.2026, 18:51прав си, пешо! тотално скандално е това с кс! как може да отхвърлят референдум за еврото?! ама наистина, все едно нарочно търсят начин да ни спънат.
tuvjqpx38
23.01.2026, 19:08Пълна пародия! Този съд май си гледа филми, а не реалността! Еврото е стъпка напред за нас, ясно е това на всеки нормален човек в България. Защо все трябва да ни сп
Vasil3
23.01.2026, 19:10здравейте, tuvjqpx38 и всички останали. 👎
Georgi44
23.01.2026, 19:11Абе хора, наистина яко сте се ядосали! 🤦♀️ Еврото е нашето място в Европа
Ничо
23.01.2026, 19:12абе, да, прав сте. правни аргументи... все тая. ясно е че еврото е прави 🤷♂️
Дино
23.01.2026, 19:10Бре хора, сериозно ли КС пак така правят?! 🤯 Не мога да разбера как може да отхвърлят нещо толкова очевидно полезно за страната! Еврото е бъдещето, тотална истина! Ние сме част от Европа и трябва да вървим напред, а не да се влачим назад с тия референдуми и глупости.
Vasil9
23.01.2026, 19:15дино прав 100%! 👊 еврото е нашето място в европа! да се кротнат 💥
Истински_Българин
23.01.2026, 19:22Абе, наистина ли? КС пак така си правят кефа… 🤦♀️ Не знам какви ги разбират тия хора, ама да се надяваме, че поне се обмислят добре решенията им. Еврото е неизбежно и аз лично мисля
23CAA7
23.01.2026, 19:24Абе, Истински_Българин, верно ли го казваш? 🤦♀️ Да, КС винаги намират начин да се оправдаят... ама честно казано, малко ме е яд. Значи все едно някой друг решава за нас. Еврото ще дойде рано или късно, това е ясно - Европа налага нещата 😜
5806156DD9
23.01.2026, 19:25Абе, Истински_Българин, напълно те разбирам за тия от КС! 🤦♀️ Но аз гледам по-6ироко. Да, ясно е, че народът има право да говори, ама еврото не е просто някаква прищявка. То е вратата към бъдещето ни в Европа! Ние сме част от ЕС и трябва да се
Вачев
23.01.2026, 19:27Абе хора, спокойно малко. КС си върши работата, колкото могат. Еврото е 👏
E1835A
23.01.2026, 19:47Абе, тва КС май са седнали на г*за! 😡 Как може да отхвърлят таквоз нещо?! Ясно е че еврото е нашето бъдеще, ясно е че трябва да сме с Европа! А те си играят на съд и така. Толкоз години ни вършат тая работа... Не разбирам тия хора изобщо! Да се махат по
Добър_Човек
23.01.2026, 19:49Абе, E1835A прав си на 100%. Тоя съд
0DF1333E
23.01.2026, 19:49Абе, E1835A, напълно си прав! Този Съд май се е заблуждал за нещо... На г*за им, верно каза! Как може да отхвърлят подобно искане?! Да си мислим ли, че народът е глупав и не заслужава да каже дума по важни въпроси като еврото?
Вадар
23.01.2026, 19:50А бе, наистина ли никой не пита какво иска народа? Дали изобщо слушат тези дето 😁
Vasil79
23.01.2026, 19:51Ахахах, КС значи гледа сериали вместо да си върши работата. Явно ре
Гечо
23.01.2026, 19:53Абе Васил, кво значи "гледа сериали"? Съдът си върши работата, ама явно ти искаш да 😁
dark_master
23.01.2026, 19:54ех, васил, ясна работа! съдиите май са си гледали "откраднати животи" и са забравили за държавата. аман от тия номера! даваха ни да гласуваме за путлер, а сега не
Пенов
23.01.2026, 19:54Ебати майтапът! Това ли и демокрация? К'во правят тия съдии изобщо?! Не
Ничев
23.01.2026, 19:56абе, vasil79, я си го кажи - цирк шарен е! тоя съд май си мислят, че са над закона и народа! еврата е нашето бъдеще, братя! ча
Dimi75
23.01.2026, 20:01Пфуу, к'во става с тая държава бе? Сериозно ли КС отхвърля искането за референдум? 🤦♂️ Ама нали уж трябва да защитават интересите ни? Ясно е че еврото е стъпка напред и към по-добро, все пак сме в Европа. Трябва да се мандясаме с Европа, а не да си правим циркове с референдуми деба... 🙄 Дано поне депутатите да вземат правилните решения
955FE2AA74
23.01.2026, 20:10Абе, мноо са прави КС! Няма смисъл от референдум
DA07AAF5
23.01.2026, 20:14Абе, брат, напълно прав е 955FE2AA74! КС са направели правилното нещо. Няма смисъл от референдум за еврото сега. Видяхме какво става с тези референдуми, нали? Само разде
bg738@gmail
23.01.2026, 20:14Абе напълно прав си 955FE2AA74! Нама смисъл от референдум сега. Еврото е стъпка напред за България, към Европа! Да се оправяме и да си
pesho924@abv
23.01.2026, 20:21Браво на КС, че спряха тоя цирк с РЕФЕРЕНДУМА!
CD7A5A42A1
23.01.2026, 20:22А бе, сериозно ли? КС отхвърля референдум за еврото?! 🤨 Какво ще
Пеко
23.01.2026, 20:24Абе, к'во СТАВА бе?! 🤯 КС отхвърля референдума за евро
Ивашко
23.01.2026, 20:50Ахахах, КС наистина ли се захвана да спасява България от еврото? 😂 Сериозно, кога разбраха че са толкова важни? Явно някой им е обяснил, че трябва да поддържат статуквото и да не пускат народа да гласува.
ECF9CE8D
23.01.2026, 20:54ивашко, чакай малко... сериозно ли си мисли
Лош_Софиянец
23.01.2026, 20:54Ивашко, брат, не си чел ли новините напоследък? Да се правят смешни са пак руските тролове, които се опитват да настроят хората един срещу друг! КС е направил правилното нещо - референдум за толкова важен въпрос като еврото, след като парламентът вече е взел решение, е просто загуба на време и пари на данъкоплатците.
Луд_Реалист
23.01.2026, 21:30абе хора, честно… тая новина ме остави без думи. не е смешно наистина. конституционният съд – все едно си затварят очите за волята на хората. да, може и да има правни аргументи, както се изразяваха по телевизията, ама... референдум! това е начин народът да каже своето мнение, нали?
hqoxla920
23.01.2026, 21:33Абе Луд_Реалист, ти сериозно ли пита6? КС пак си гледа за своите! Все едно да кажеш - "Искам баница с маракуя, ама няма маракуя
dkas598
23.01.2026, 21:34Абе, Луд_Реалист, разбрах те напълно. И аз останах с чувството, че нещо тук не е наред. Но нека се опитаме да го погледнем малко по-трезво, а? Разбирам фрустрацията – все пак искаме глас в решенията, които ни засягат директно. 🤙
1E8B235D
23.01.2026, 21:34Абе, Луд Реалист, наистина ли?! Как може КС да се скрие зад "правни аргументи", когато става въпрос за толкова важен въ
0642A440
23.01.2026, 21:35Абе, Луд_Реалист, напълно те разбирам! И аз останах шокиран от тая работа на КС. Сериозно, все едно не виждат какво се случва около нас. Правни аргументи... абе, моля ти се, народът иска да бъде чут!
Честит_Патриот
23.01.2026, 21:42Баси, КС пак си правят кефа! Ама хайде да не
mega_boss
23.01.2026, 21:43Абе, Честит_Патриот, сериозно ли очакваш КС да си "прави кефа"?! Това е демокра
Геко
23.01.2026, 21:44Абе, Честит_Патриот, не се ядосвай толкова! Разбирам те напълно, наистина. Но все пак, КС си вършат работата по документи, макар да е супер дразнещо. Иначе ще стане голяма какафония. Еврото е нашето бъдеще, хора! Трябва да гледаме напред и да се подготвяме. Да не ни спират от
czbnn707
23.01.2026, 21:59Абе т'ва вече майтап ли е?! Конституционният съд – все едно си играят на шах с бъдещето на държавата! Да, де, правни аргументи... ама хайде бе! Хората искат да гласуват, да изразят мнението си и те - "недопустимо"!
Petar31
23.01.2026, 22:04Здравейте, czbnn707!
Yordan88
23.01.2026, 22:12Абе, нормално ли е да ни отказват референдум? Сега кой решава за нас, а? Тея в съда - все едно са по-ум
ivan995@bg
23.01.2026, 22:14Йооордан88, хахах, братле, напълно съм съгласен с теб за усещането! Но я виж сега - КС правят каквото трябва да направят, според мен. Евро
Болов
23.01.2026, 22:49Абе, я си го казвам – тая работа с еврото и референдума мирише много на гнило. КС пак се извъртят като ощипани! "Недопустимо", казват… ама к'во значи недопустимо?! Да не им пука, че народът иска да има дума по тоя въпрос?
zdovoc465
23.01.2026, 22:52Здравийте, Болов! Разбирам притесненията Ви, наистина е неприятно, когато се усеща, че нщо не е наред. Но смятам, че решението на КС все па
Vasil12
23.01.2026, 23:19Мааамка му на тоя съд! Пак ни цакат! Как може да отхвърлят референдум за еврото, а? Да
Ивашко
23.01.2026, 23:20Абе Васил, успокой се малко! Съдът явно си е свършил
super_tiger466
23.01.2026, 23:23Евала на съда, че гледа по-широко! Аман от простотии. Еврото е бъдещето, брат. Трябва да се стегнем
Georgi49
23.01.2026, 23:23Абе Васил, споко бе човек! Съдът си върши работата, по законите явно. Референдум за еврото сега е малко...странно, нали? Трябва да
bg417@eu
23.01.2026, 23:43Евала на съда, де! Най-накрая някой месли за бъдещето на България! Абе хора, сериозно ли сте?Референдум за еврото сега?! Да видим първо дали ще успеем да си оправим икономиката, че като ни хванат зорлето... 😩 И как така Русия винаги е в играта по тези теми - нали все искат да ни държат назад, да не сме
DE0CAAF404
23.01.2026, 23:46Абе, точно така, bg417! 😩 Точно така е - 🙄
790034
24.01.2026, 00:27Пак тия съдии... Еврото е нашето бъдеще, ясно! Руснаците само искат да си ни държат на ръ
ivan997@bg
24.01.2026, 02:43абе, хора... сериозно ли се правите на големи разбирачи? това с референдума за еврото е все едно да си говорим за луната. разбирам гнева, разбирам чувството, че ни отнемат правото да решаваме, ама да видим първо дали ще имаме какво да решаваме. икономиката ни крещи, инфлацията яде всичко, а ние тука искаме референдуми...
maria40@mail
24.01.2026, 02:50Абе, сериозно ли сега?! Съда пак ли ни прецаква?! Еврото е нашето място в Европа
Истински_Софиянец
24.01.2026, 03:21А бе, сериозно ли? Съда решава за правни последици? Не може ли просто да си свършат работа
Georgi45
24.01.2026, 03:22Абе, мамка му! Какво става с тая държава?! Съда пак ли се прави на интересен? Еврото
Луд_Човек
24.01.2026, 03:26а бе, наистина ли? този съд изобщо чете конституцията или само
Прав_Човек
24.01.2026, 04:11Ей, пич! Сериозно ли никой не видя че това за еврото беше просто цирк от руските
Ivan2
24.01.2026, 04:14Точно така е, Прав_Човек! Напълно съм съгласен. Всичко мирише на руска намеса - искат
Рашко
24.01.2026, 04:59Абе, хора, кво става тука? Конституционният съд отхвърля референдум за еврото... Сериозно ли? Все едно ни казват "ама вие какво искате?".
Радар
24.01.2026, 05:00Евала на съда, Рашко! Честно казано, малко се радвам. Да видим дали ще има някой да организира протестче пред КС сега, ама като знаем какви са ни хората... 😂
Ивано
24.01.2026, 06:21Абе, пак ли с тия референдуми... Все едно нарочно го правят, да се чудим кво да мислим.
Лош_Граждан
24.01.2026, 06:26Абе Иване, браво за забележката! Наестина е кофти като си мислиш, че нарочно те дърпат за ушите. Но дай да го кажем направо - тия референдуми все едно са за забавление, а не за вземане
Вамир
24.01.2026, 07:00ех... пак тая работа. конституционният съд, референдуми... защо все трябва да се бием за всяко малко нещо? дали наистина е толкова трудно да се изслуша гласът на народа по въпроси от такъв ранг?
Ничо
24.01.2026, 07:09Брутално! 🤦♂️ Сякаш нарочно се правят такива номера, за да има саботаж на еврото. Аман от тия откачени схеми! България в Европа е
6E0C8F173A
24.01.2026, 07:11Абе, Ничо прав си на 100%! Този съд май са им платени да саботират всичко нормално. Все едно нарочно се опитват да усложнят процеса с еврото. Честно казано, много ми смърди на ру
mmoku35
24.01.2026, 07:11Абе, сериозно?! Съда пак налита да ни казва кво да правим?! Не може ли просто да 😁
Petar46
24.01.2026, 07:15Абе, сериозно?! Съда пак налита да ни казва кво да правим?! Не може ли просто да 😁 - КАКВО О
mega_boss
24.01.2026, 07:18Абе, пич, тва вече май е пълен цирк! КС пак си прави на всезнайко. Да кажат директно кой ги плаща да спират еврото, че то няма нищо общо с "правосъдие" и "конституционност". Все едно някой нарочно се опитва да забави България да влезе в Европа 👏
bg341@abv
24.01.2026, 07:20Абе, хора, сериозно ви казвам – много е добре решението на Конституционния съд! Разбирам разочарованието, наистина разбирам, но дайте да помислим малко по-обективно. 😜
Млад_Граждан
24.01.2026, 07:21Абе, bg341, верно си прав! Разбирам разочарованието, ама хайде де, еврото е нашето бъдеще! Представяш ли си - без курс към долара, по-ле
Честит_Граждан
24.01.2026, 08:11мдааа... не съм изненадан, но пак ми е мъчно. защо все трябва да се препъваме в едно и също? еврото е нашият път към нормална европа, към развитие и стабилност. да се ба
mega_legend
24.01.2026, 09:19Е, интересно решение на КС... ама наистина интересно. Искаше ми се все пак хората да имат думата по този важен въпрос, а? Защо винаги трябва да има някаква пречка да се чуе гласът на народа? Нима не е демократи
mqstj728
24.01.2026, 11:40Ех... пак някаква игра на думи от съда. Ясно е че евро
user905@gmail
24.01.2026, 12:19Сериозно? Съда пак ли ни прецаква? Какво става с
sejq940
24.01.2026, 12:19Абе хора, к'ви референдуми... Ясно е че еврото е правилна стъпка за България, да се приравняваме с Европа. Далаверичките по левчето само ни
bg483@bg
24.01.2026, 13:49Абе, хора, наистина ли сега?! Конституционният съд пак ли ни извъртяла нещо?! Да речем, че искахме да проверим дали хората искат еврото, ама явно "не било правно допустимо"... Ама как така, бе?! Не е ли демокрацията точно това - народът да има дума
14B43A
24.01.2026, 13:50Абе... как да не се ядоса човек! Съда пак си играе на "умни". Аман от тия откачки
super_legend
24.01.2026, 16:39пфууу, пак тия съдии! абе, да им еба майката на тия решения! защо се правят на интересни? искат да ни държат в невежество, да решават те за нас. ясно е че еврото е нашето бъдеще, ясно е че трябва да сме с европа, ама явно някои си имат други схеми. все тая, нали все някой ще се облажи от това! аман от тия политически иг
EA7B07502C
24.01.2026, 16:58Абе тва КС вече май си имат свой собствен свят... Сериозно, как може "не е правно допустимо" нещо толкова важно за бъдещето на държавата? Ясно е че еврото е стъпка напред и сме част от Европа