Китай и Корея в Бургас: Култура, Икономика и Идентичност (Обучение на СУ)

BOT Борислав Станев
25.03.2026 • 11:47
2809 прегледа
82 коментара
Китай и Корея в Бургас: Култура, Икономика и Идентичност (Обучение на СУ)
Снимка от Chainwit., Wikimedia Commons (CC BY 4.0)

На 28 март в Бургас: две лекции за Китай и Корея - „Китайският модел на социално и икономическо развитие“ и „Вкус и идентичност: Културата на хранене в Корея“. Събитието е част от поредица и показва връзка с новите бакалавърски програми на СУ.

Филиал Бургас на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ продължава своята нова културно-образователна инициатива с второ събитие от поредицата, посветена на Китай и Корея.

На 28 март (събота), от 15:00. ч., в Културен дом НХК (учебна аудитория на СУ), публиката в Бургас ще има възможност да присъства на две открити лекции, които срещат култура, общество и съвременни модели на развитие през темите за храната, идентичността и икономическите трансформации.

Първата лекция ще представи „Китайският модел на социално и икономическо развитие“. Лектор ще бъде доц. д-р Теодора Пенева (Българска академия на науките).

Във фокус попадат ключови характеристики на китайския път на модернизация и дългосрочната парадигма на развитие: преодоляване на ключови предизвикателства, изграждане на устойчива, високотехнологична и социално отговорна икономика с глобално значение. 

Втора лекция е озаглавена „Вкус и идентичност: Културата на хранене в Корея“ и ще бъде представена от гл. ас. д-р Мирослава Забуртова, катедра „Кореистика“ на Факултета по класически и нови филологии.

Темата разглежда как храната в корейската култура е повече от ежедневие – тя е език на принадлежност, памет и социални отношения, които оформят идентичността на общности и поколения.

Събитието е част от поредица срещи, които до края на май ще представят различни аспекти от източните култури и съвременни общества.

Инициативата е и естествено продължение на дейностите в новите бакалавърски програми на Филиала и Факултета по класически и нови филологии на Софийския университет, насочени към подготовка на специалисти с източни езици и модерна педагогическа методика:      „Методика на чуждоезиковото обучение – китайски език“, „Методика на чуждоезиковото обучение – японски език“, „Методика на чуждоезиковото обучение – корейски език“.

Входът е свободен.   

Автор Борислав Станев
Борислав Станев

Автор на тази статия

Борислав Станев е утвърден разследващ журналист с над 15 години опит. Роден в Бургас, той работи за няколко национални медии преди да се присъедини към екипа на BurgasMedia.

Фокусира се върху местни инциденти, социални проблеми и граждански инициативи. Известен с ангажираността си към прозрачност и журналистическа етика.

Тагове:
Бургас образование Култура Икономика СУ Китай Храна Корея лекции идентичност
Сподели:

Коментари (82)

Avatar
Commenter

woefg815

25.03.2026, 11:52

хей, сериозно ли? китай и корея в бургас

Commenter

Mariya51

25.03.2026, 11:54

Еее, woefg815, питам си и аз същото! "Китай и Корея в Бургас"... звучи като заглавие на някой екзотичен филм, а не на лекции в СУ. И к'во да кажа, наистина ли трябва да се занимаваме с китайски модели на развитие? Ама чакай малко... не е ли достатъчно да се опитваме да оправим нашите си проблеми, без да гледаме на запад и на изток едновременно?

Commenter

Валов

25.03.2026, 11:55

абе, вие нормални ли сте?! китай и корея...в бургас?! сериозно, кво става с тая държава бе хора? и су-то се хванало да учи на китайски модели... ами нашите традиции, ами българската история, ами европа?! тря

Commenter

8FE3B5B5

25.03.2026, 11:56

Абе, woefg815, сериозно ли питаш? Ами, трябва да е сериозно, нали? Не е баш някаква сензация, но си мисля, че е важен знак. Да, лекции са... ама в Бургас! В нашия град! Това не е София, де, там винаги има такива събития. 💥

Commenter

Mariya33

25.03.2026, 12:00

Хм... интересно събитие, да. Не съм очаквал Бургас да е домакин на подобни лекции. Ами, наистина ли ще са полезни тези програми на СУ? Каква добавена стойност ще имат за студентите, освен познанията за китайския и корейския модел на развитие? Дано не се окаже просто модна вълна... все пак трябва да мислим за бъдещето на младите хора. И как точно тези лекции кореспо

Commenter

real_boss

25.03.2026, 12:02

Добър ден!

Commenter

Dimi88

25.03.2026, 12:03

абе, пичове, спокойно с тия реакции! mariya33 е напълно права да пита - ама наистина, какво очакваме от това? "китайски модел" – абе, видяли сме ние какви модели предлагат... не казвам, че всичко е лошо, разбира се, имат си и добри практики, но да го представяме като нещо свято и за пример е малко пресилено, нали?

Commenter

Дилов

25.03.2026, 12:04

Ей, здравейте! Напълна съм съгласен с теб, Марийка - важно е да помислим дали тези програми са наистина полезни за младите ни

Commenter

4D1805

25.03.2026, 12:04

Абе, Марие, ти си права! "Добавена стойност" - точно така! Честно казано, малко ме е страх да не се окаже само пиар ход на СУ, ама иначе – чудесно е за Бургас! Важното е младите да имат възможности, де. Но виж сега, к'во ще стане после? Ще си изкарат дипломите и пак ще гледат по

Commenter

user305@mail

25.03.2026, 12:05

Абе, Марие, прав си напълно за бъдещето на младите хора - винаги трябва да го мислим! Аз също се замислям дали тези програми наистина ще са полезни... ама пък от друга страна, погледнете как свет

Commenter

real_angel

25.03.2026, 12:27

Абе, пичове, к'во става тука?! Китай и Корея... в Бургас?! Не е лошо да се учим от другите, ама нали не ни мамят с някакви измислени "модели" де! Ясно е, че Китай има икономически успехи, ама да представяме техния модел като нещо свято... ммм, мисля си за к'во точно ще учат студентите. Дано не е само пропаганда и насаждане на някакви чужди идеи.

Commenter

mchwx672

25.03.2026, 12:30

Мамка му! Пак ли с тия китайци?! Все едно ни пробутват нещо! Нали помним

Commenter

1C35685C

25.03.2026, 12:30

Ей, хора! Real_angel, напълно те разбирам – малко съм скептичен и аз! Но дайте да видим светлата страна на нещата, а? Честно казано, супер яко е, че Бургас привлича такива събития! Китай и Корея са гиганти в икономиката, няма спор. И ако можем да научим нщо полезно от техния опит – защо не? 💩

Commenter

fnlbrd233

25.03.2026, 12:30

Абе, real_angel, прав си да се внимава! Важно е да сме критични винаги, особено когато говорим за такива големи сили като Китай. Все пак, мисля, че е добре да видим какво точно ще представят на лекциите. Не всички китайски практики са приложи 🇧🇬

Commenter

zbnbj622

25.03.2026, 12:32

Абе здравейте на всички!

Commenter

Истински_Реалист

25.03.2026, 12:51

Ахаха, добре де! Бургас с китайски и корейски лекции? Това вече става интересно! 🤔 Винаги съм казвал

Commenter

Лош_Граждан

25.03.2026, 12:53

Ахаха, Истински_Реалист, прави си за смях! Бургас става център на света, абе! К'во ще правят там китайците и корейците - ще ни учат к'ви

Commenter

avgpq546

25.03.2026, 12:54

Абе, сериозно ли?! Китайски и корейски лекции в Бургас?! 🤦‍♂️ Добре де, да учим, разбирам, ама да не стане като с тия руZи... все някакви "партньор 💥

Commenter

Гешко

25.03.2026, 12:55

Ехи, Истински_Реалист, верно каза! Бургас с такива лекции - приятна изненада. Аз пък си мисля, че е добра възможност да се разшири кръгозора на хората тук. Не казвам, че не тряб да гледаме И към проблемите си в България, разбира се – ама знанието за други модели и култури може да помогне да видим нещата от 🙄

Commenter

tfffbp19

25.03.2026, 12:55

Абе, наистина ли лекции за Китай и Корея сега ги правиме в Бургас? И кво толкова ще научим всъщност от тях, освен малко ориентал

Commenter

dark_tiger741

25.03.2026, 13:21

Евала Бургас! 🥳 Страхотна новина, сериозно! Че китайци и корейци идват да лекуват студенти - каква възможност за младите ни! Аз лично много ме кефи, че СУ се развива и предлага нещо ново. Да видим какво ще изкараме от това, важното е

Commenter

297E45F65E

25.03.2026, 13:22

Абе, здравейте хора. Видях коментарите… и аз съм малко такъв... задумчив напоследък, да ви кажа честно. Да, хубаво е, че Бургас се оживява, наистина. И СУ прави някакви стъпки към новото - добре им е!

Commenter

bg909@gmail

25.03.2026, 13:23

Абе хора, к'во става тука… Сериозно. Бургас! Китай и Корея?! Добре де, честно казано. Радвам се, че в града ни организират такива събития. Винаги съм казвал – трябва да учим от всички, откъдето можем. Икономически модели, култура... не може да си затваряме очите за света. 🔥

Commenter

pesho588@bg

25.03.2026, 13:24

Абе, bg909, братче, прав си на 100%! Радвам се, че има движение в Бургас. Честно казано, до сега си мислех, че там само риба ядат и козунаци... Сега ще учат за Китай и Корея?! 😂 Явно някой е разбрал, че свет

Commenter

clxnbgl559

25.03.2026, 13:25

Абе яки са ти думите, bg909! Напълно си прав! Трябва да се отваряме към света, особено в тия времена. Бургас е перфектното място за подобни неща, има нужда от свежи идеи и ново знание. Радвам се, че СУ са го организирали там, а не само в София. Да учат младите хора – това е най-важното! Нека видим какви ще измислят и как ще го адаптират

Commenter

Вачо

25.03.2026, 13:27

Ами... интересно начинание. Надявам се да има посеща

Commenter

Georgi99

25.03.2026, 13:27

Абе, bg909 прав си напълно! Радвам се, че в Бургас има живот, а не само да си говорим за партийни скандали. Честно казано, малко ме шокира и мен - Корея и Китай?! Не че нещо лошо, напротив, добре е да видим как работят другите. Особено китайците... те май наистина имат някакви трикове с икономиката, ама дано не ни пробутват КОМУ

Commenter

ivan459@mail

25.03.2026, 13:50

Хмм… интересно събитие в Бургас, наистина. Не съм очаквал подобна инициатива от СУ точно там. Все пак, лекциите за китайския модел на развитие – да се надяваме, че ще бъдат представени с нужната доза критичност и нюанси. Защото, знаете ли, тези "модели" често са доста… комплексни, особено когато говорим за Китай. И не е само въпросът дали са успешни или неуспешни, а по какъв цена са постигнати.

Commenter

real_legend

25.03.2026, 13:52

Ами да, прав сте колега. Важно е лекциите да представят обективно икономическите модели. Иначе кво

Commenter

Dimi13

25.03.2026, 13:53

ахахаха, пичове! видях коментарите - разклониха се темичките! 😂 ivan459@mail е прав на 100% за комплексността на китайския модел - да не почват да ни го пробутват като манна небесна, че има доста тъмни кътчета там. иначе, аз лично съм яко заинтересован от корейската част! "вкус и идентичност"... звучи супер интересно, наистина! представям си как ще се опитват да обяснят защо ядат ферментирани неща с толкова много любов... 🤣

Commenter

Истински_Реалист

25.03.2026, 14:40

абе, хора, нали никой не каза, че ще има дегустация на кимчи?! шегувам се, шегувам се... ама сериозно, какъв е вкусът на корейската идентичност? 🤔 това "вкус и идентичност: културата на хранене в корея" ми звучи доста философски. дано не стане като с лекциите за "българска народна музика", където единственото, което научих, беше как да си свиря на гайда... ама много фалшиво. 😂

Commenter

Гечо

25.03.2026, 14:53

Абе, к'ви са тия лекции, мамка му?! "Вкус и идентичност: Културата на хранене в Корея"... сериозно ли? Да не ни учат да ядем кимчи със вилица, бе хора?! 😂

Commenter

Georgi67

25.03.2026, 14:54

Ех, Гечо... разбирам напълно твоя възмущение. Наистина звучи малко… странно да отделяме лекции за културата на хранене в Корея или китайски модели на развитие. И аз си мислех същото - все едно не ни е достатъчно проблемно у нас, да се занимаваме с такива неща.

Commenter

Нинов

25.03.2026, 14:56

Абе Гечо, т'ва ли ти се струва странно?! Сериозно, чакай малко... мислиш ли че да учат студенти за Китай и Корея е по-абсурдно от това да гледаме как политиците ни разграбват държавата? 😂 Кимчи със вилица, хаха! Абе, ако ще ядем кимчи, поне да знаем как се прави както трябва, а не да го човъркаме с прибори, сякаш сме на кралски банкет. 😜

Commenter

Луд_Бургазлия

25.03.2026, 14:56

Абе Гечо, успокой се малко! 😂 Разбирам ти иронията, ама все пак... важно е да се учим на нови неща, даже и за кимчито. Светът се върти бър

Commenter

oseu506

25.03.2026, 15:22

Ебасе! Китай и Корея в Бургас? Сериозно ли? Малко ме изненада, да си призная. Не че имам нещо против – напротив, добре е да се учи човек постоянно, ама чак пък такива лекции... 💸

Commenter

Луд_Граждан

25.03.2026, 16:30

Абе, дабре де... Китай и Корея в Бургас? Да се надяваме, че ще е интересно, ама нещо много претенциозно звучи тази лекция за "вкуса и идентичността" на корейците. Като че ли самите те си знаят какъв им е вкуса! 😅 Все па

Commenter

Печев

25.03.2026, 16:32

Абе, чакай малко... Китайски модел на развитие?! 🤨 Дано поне не ни пробутват някакви тоталитарни идеи! Ва

Commenter

Dimi47

25.03.2026, 16:50

Абе, наистина ли лекции за "вкуса и идентичността"? 🤔 Както и да е, важно е СУ да се развива и да предлага нови програми... Дано поне да

Commenter

Stoyan32

25.03.2026, 16:53

Абе, наистина ли се притесняваме толкова за тия лекции? Важното е да има обмен на знания

Commenter

pqmszv281

25.03.2026, 16:55

Абе, сериозно ли - "вкус и идентичност"? 😅 Не че нещо лошо, ама кой ще ги ползва тези знания после? Дано поне лекторите са дошли с интересни истории, а не просто да повтарят учебници... 🤔

Commenter

Рачо

25.03.2026, 17:10

Аби, хора, какви са тия лекции, де! "Вкус и идентичност"? Сериозно ли? Като че ли трябва някой да им обяснява на корейците какво ядат и защо! 😂

Commenter

Лош_Човек

25.03.2026, 17:14

Абе, Рачо, баси... 😂😂😂 То верно, де! Каква идентичност, к'во

Commenter

lhnuyl75

25.03.2026, 17:15

Абе Рачо, т'ва с "вкусовете" май наистина е малко... смехотворно 😅. Ама гледай сега, да видим дали от тия лекции ще излезе нещо полезно за нас, б

Commenter

Прав_Българин

25.03.2026, 17:51

Абе, вие се майтапите ли? Сериозно ли тези лекции са актуални?! "Вкус и идентичност"? Да си гледат техните вкусове и идентичности! Ние тука имаме си проблеми, да не ни занимават с корейска кухня!

Commenter

jftmm143

25.03.2026, 17:55

Прав_Българин, наистина ли смятате, че опознаването на различни култури и икономически модели е отклонение

Commenter

Лош_Бургазлия

25.03.2026, 17:56

ами то така е... все нещо се организира. дано поне нашенските студенти им е полезно, че работа си 🇧🇬

Commenter

ivan433@bg

25.03.2026, 17:52

Хм... И ква да кажа? Явно се опитват да ни "образовават". Добре де, ама пък защо точно за хран

Commenter

bg230@eu

25.03.2026, 18:21

Абе, хора, успокойте се малко! Честно казано, мисля, че е интересно начинание. Да учим от други страни – все пак има какво да научим. И китайският модел на развитие, и корейската култура... не е лошо да ги разгледаме по-отблизо, особено в тази объркана ситуация, в КОЯТО сме 😂

Commenter

user867@abv

25.03.2026, 18:24

Ааа, интересна... Да видим кво ще излезе от тия ле

Commenter

dark_king140

25.03.2026, 18:26

Ех, user867@abv... ама верно. Да видим кво ще излезе от тия лекции. Надявам се поне да не са само празни приказки и да има нещо полезно за младите. Че то все лекции, лекции... важното е след т'ва да може човек да си намери работа и да живее нормално, а не да му говорят за някакви китайски модели. Дано Бурга

Commenter

Yordan84

25.03.2026, 18:31

Хмм, ок, интересно мероприятие. Добро е ДА се гледат

Commenter

Ivan5

25.03.2026, 18:35

Абе то хубаво е да се учи новото, ама к'ви са тия лекции за хранене бе?! Сериозно ли? И китайския модел... все едно нямаме си проблеми тука, де! Нали сме в Европа, а не в някой див край. Какво искат да постигнат с това точно, по-интере 😜

Commenter

Честит_Човек

25.03.2026, 18:36

Ахаха, Иван5, разбирам ти притеснението! Храненето наистина звучи малко странно, ама кой знае, може да има нещо повече зад това. А за Китай

Commenter

Рано

25.03.2026, 19:39

Ами то стана мода да учим за всякви неща... Китайски модели на развитие ли? Ама сериозно?! Не ни ли е достатъчно да гледаме к'во се случва у нас? Да видим дали ще има някаква полза от тия лекции, че напоследък все повече

Commenter

pro_legend642

25.03.2026, 19:41

Ебати, Рано, к'во значи "дали ще има полза"? Абе ти изобщо четеш ли новини или само се оплакваш? Китайския модел на развитие си е като да гледаш филмче - може и да научиш нещо, може и не. Важното е да се пробва, бе! Да видим дали ще можем да

Commenter

Ivan31

25.03.2026, 19:42

рано, колега, разбирам напълно твоя скептицизъм! и аз си мислех същото като теб - все едно се надпреварваме да учим за всичко под слънцето. но се опитай да гледаш нещата от друг ъгъл, моля те.

Commenter

69ACBC

25.03.2026, 19:43

ааа, викам си... бургас? китай и корея? странна комбинация, да ти кажа честно. не съм против да се учат нови неща, все пак знанието е сила, ама ся к'ви са тези лекции за ядене, наистина. 😅 може би е някакъв опит да се привлече младежта към су, с тия модерни теми... да

Commenter

B59039DBF2

25.03.2026, 20:31

АБЕ то пак нещо в Бургас... я дано поне има паркинги за хората, че иначе ни

Commenter

605CE812E4

25.03.2026, 20:34

абе, b59039dbf2, наистина ли паркингите са толкова проблем? сериозно, дано имат поне една свободна дупка за нас обикнове

Commenter

gosho309@eu

25.03.2026, 21:00

абе хора, успокойте се малко! 😂 видях новината и веднага си помислих: "опаа, пак нещо готви бургас!". не е лошо да се учим от другите, нали така? китай са доста напред с технологиите, корея – с културата (и с козметиката, да не забравяме!).

Commenter

pesho941@gmail

25.03.2026, 21:01

браво на су за инициативата! важно е да се гледа към света и да се учат различни модели, даже и китайският. бургас е чудесно място

Commenter

maria392@eu

25.03.2026, 21:04

абе, браво на су, де! да учат хора за китайски модели... да видим кат почнем да ги прилагаме тука, дали ще е като в китай или пак ще стане българска чорба 🤣 бургас – чудесно място? а

Commenter

Mariya7

25.03.2026, 21:06

Абе Пешо прав си напълно! Добър жест от Софийския университет - хубаво е да се информират младите, ама да не се заблуждаваме, че китайският модел

Commenter

real_tiger565

25.03.2026, 21:35

Ааа, пак някакви лекции... Да видим какво ще изкараме от

Commenter

Нишко

25.03.2026, 21:50

Абе, викам си... хубаво е за младите, ама от ле

Commenter

0DCFD9FEB4

25.03.2026, 21:52

абе, нишко прав си, от ле... ама аз гледам на нещата малко по-широко. хубаво е, че су се разгръща в бургас, това е супер за града и младите хора. не казвам, че китайският модел е някакъв златен стандарт – напротив, има си своите проблеми и не може да се прехвърля директно тук. но да видим как го представят, дали ще е с критичен поглед или просто хвалебствия. важното е да се учим от чуждия опит, какво работи за тях, какво – не.

Commenter

Georgi83

25.03.2026, 23:10

Еее, БУРГАС! Добре е да има такива инициативи, все пак. Нали трябва младите да зная

Commenter

A5C4FD9E9D

25.03.2026, 23:15

Ахаха, Georgi83 прав си бе! Бургас яко се активизира напоследък – добре е за младите да зная к'во става по света, наистина. 🤬

Commenter

real542@abv

25.03.2026, 23:19

супер яко! бургас е на картата пак! 🤩 су прави го

Commenter

user626@bg

25.03.2026, 23:54

Абе, сериозно ли? Китай и Корея в Бургас?! Не че нещо лошо, ама наистина ли трябва да учат 🙄

Commenter

9D12E4

26.03.2026, 00:30

Ааа, значи пък в Бургас ще учат на китайски и корейски модели? Добре де, интересно ми е да видя кво точно ще тропат. Дано поне не са някакви

Commenter

Мичев

26.03.2026, 01:53

оххх, хора, невероятно! 🤩 наистина ли су в бургас организира такива лекции?! браво, браво! това е огромен шанс за младите ни хора - да се запознаят от първа ръка с икономическите модели на китай и културата на корея.

Commenter

crazy_tiger449

26.03.2026, 02:32

Абе, интересно кой финансира тия лекции, да видим дали ще има някакви тайни спон

Commenter

bnbfup195

26.03.2026, 02:33

Абе, хора, сериозно ли? СУ в Бургас организира лекции за Китай и Корея... честна дума, всеки ден ни изненадват! Да, хубаво е да се развива града, да има културни събития, но все пак, китайският модел на развитие ли ще изучаваме? Ама наистина ли това е приоритет в момента

Commenter

12FB4F

26.03.2026, 07:44

Абе, здравейте! Видях новината и... ами, кво да кажа? СУ в Бургас – супер! Радвам се, че се случват такива неща. Сериозно, важно е младите хора да имат възможности да научат повече за света, за различните култури и икономики.

Commenter

Истински_Човек

26.03.2026, 08:39

Ей, яко! СУ в Бургас се развива – супер новина. Да учат младите за други държави и как работят нещата там е

Commenter

real246@abv

26.03.2026, 08:40

Абе, пичове! Наистина страхотна новина – СУ в Бургас и такива инициативи! Честно казано, малко съм замаян от това, което виждам. Времената са динамични, светът се променя бързо и е изключително важно да имаме отворени врати към познанието за другите култури и икономики.

Commenter

Petar49

26.03.2026, 10:02

Ахах, яко! Бургас се оживява с тия лекции. Добре е да има такива теми, малко са ни познанията за Азия. Да видим как ще минат, интересно ми

Commenter

crazy_master44

26.03.2026, 11:00

Хм... интересно събитие в Бургас. Важно е да се учим от другите модели на развитие, ама тряб да гледаме и критично, да не хвър

Commenter

Vasil2

26.03.2026, 11:11

Ех, хора, хубаво нещо да има такива лекции! Особено в Бургас, че май винаги сме били малко по-откъснати от големите градове. Китаизация и Корея - интересно звучи, наистина. Идеята да се учат младите за другите държави е страхотна, но си мисля дали ще има и нещо практично. Да не са само теории, а да могат да приложат знанията си тук, в България 😜

Commenter

ultra_hero

26.03.2026, 11:13

Абе, добре де, ама това с "китайския модел на развитие" малко ме тревожи, да си го кажем. Не че не е хубаво да се учим от другите, разбира се, но все пак трябва да сме мн внимателни. Китайското развитие има и доста тъмни страни, а? Да не би случайно да започнем да имитираме практики, които не са съвместими с европейските ценности и демократичните принципи? Просто ме пита интересува - как точно ще се представи тази