Инфраструктура, которая сама себя лечит: как сенсоры и умные материалы могут сэкономить триллионы на коррозии

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
19.03.2026 • 12:28
7957 прегледа
130 коментара
Инфраструктура, которая сама себя лечит: как сенсоры и умные материалы могут сэкономить триллионы на коррозии
Снимка от No machine-readable author provided. Miskatonic assumed (based on copyright claims)., Wikimedia Commons (CC BY 2.5)

Мосты, трубопроводы и морские конструкции больше не должны ждать ржавчины и трещин, чтобы получить внимание. Комбинация IoT‑датчиков, "умных" покрытий и самовосстанавливающихся материалов позволяет улавливать микроповреждения задолго до того, как они станут видимыми, и ремонтировать превентивно – в мире, в котором коррозия поглощает более 2,5 триллионов долларов ежегодно.

Мы привыкли думать об инфраструктуре как о чем-то массивном и медленном – бетон, сталь, килограммы болтов и километры труб. Но правда в том, что наши мосты, трубопроводы и морские сооружения живут жизнью, полной невидимых ран – микротрещины, скрытая коррозия, накопленный стресс. Каждая из этих небольших повреждений может превратиться в большую проблему: авария, закрытая дорога, загрязненная река, человеческие жертвы. А за всеми ними стоит один огромный счет – коррозия и связанные с ней повреждения стоят мировой экономике более 2,5 триллионов долларов ежегодно, или около 3,4% от глобального ВВП.

Хорошая новость заключается в том, что инфраструктура начинает "умнеть". В нее внедряются Internet of Things (IoT) сенсоры, "умные" защитные покрытия и даже самозалечивающиеся материалы, которые позволяют увидеть проблему, прежде чем она превратится в трещину – и "вылечить" ее вовремя.

Невидимый враг: коррозия на 2,5 триллиона долларов

Ржавчина на перилах выглядит как косметический дефект, но в масштабах целых государств коррозия – это гораздо больше, чем просто дефект. Она ослабляет стальные арматуры в мостах, разъедает внутреннюю часть трубопроводов для воды, газа и нефти, подрывает морские платформы и портовые сооружения. Когда эти процессы остаются незамеченными, результатом становятся опасные аварии, дорогие ремонты и в худшем случае – потерянные человеческие жизни.

Годовая цена коррозии превышает 2,5 триллиона долларов, что составляет примерно 3,4% от мирового ВВП. Исследования показывают, что при применении доказанных практик контроля и профилактики можно сэкономить от 15% до 35% от этих расходов – то есть сотни миллиардов долларов в год. И именно здесь на сцену выходят "умные" технологии.

От "будем ремонтировать, когда сломается" к "ремонту до появления трещины"

Долгое время обслуживание инфраструктуры было реактивным: ждем, когда появится проблема, потом отправляем команду и технику. В случае с мостами, трубами и морскими платформами это означает периодические инспекции – команды, которые осматривают, снимают, берут пробы. Между этими проверками, однако, жизнь идет своим чередом – сотни грузовиков проезжают по мосту, вода течет под давлением в трубах, волны бьют о конструкции.

Сегодня логика начинает меняться. Вместо того чтобы время от времени человек шел к конструкции, сама конструкция постоянно "говорит" через сеть датчиков. Они измеряют вибрации, деформации, температуру, влажность, электрохимические параметры, которые показывают, что коррозия ускоряется. Данные поступают в облако, анализируются алгоритмами, которые могут распознавать модели раннего повреждения – и подавать сигнал задолго до появления видимой трещины.

IoT‑датчики: нервная система "умного" моста или трубопровода

Когда мы говорим об IoT в инфраструктуре, речь идет о миниатюрных датчиках, часто беспроводных, которые могут работать годами в труднодоступных местах. Они следят за различными показателями – от напряжений в бетоне и стали, через микровибрации и деформации, до изменений в электрических потенциалах, которые выдают коррозионные процессы.

Сети таких датчиков называются системами "структурного здоровья" (Structural Health Monitoring). Они позволяют в реальном времени увидеть, ведет ли себя данный участок моста, трубопровода или платформы "как в начале" или начинает меняться подозрительным образом. Вместо того чтобы ждать инспекций каждые несколько лет, инженеры могут получить предупреждение именно тогда и там, где что-то начинает портиться – и планировать ремонт вовремя.

"Умные" покрытия и самозалечивающиеся материалы: когда материал сам закрывает рану

Датчики говорят "здесь есть проблема", но второй фронт в этой новой битве – материалы, которые сами помогают решить ее. Так называемые "умные" покрытия – это лаки, краски и слои, которые не просто изолируют металл от среды, а реагируют на изменения – например, освобождают антикоррозионные вещества, когда среда меняется, или "заполняют" микротрещины активными компонентами.

Самовосстанавливающиеся материалы идут еще дальше. Они могут содержать микрокапсулы, заполненные "клеем", который освобождается при растрескивании и запечатывает проем, или полимеры, которые под действием температуры, света или электрического сигнала перестраивают свою структуру и "уничтожают" повреждение. Вместо того чтобы небольшая трещина стала входом для воды, соли и коррозии, она останавливается еще в начале – так материал стареет медленнее и живет дольше.

Море, соль и сталь: почему морские конструкции – идеальный тест

Морская среда – самый страшный кошмар для металлов – соленая вода, кислород, постоянные удары волн, переменные температуры. Платформы, корабли, портовые сооружения и подводные трубопроводы подвергаются непрерывной атаке коррозии. Именно там комбинация IoT‑датчиков, защитных систем и умных покрытий уже используется в самом большом масштабе.

Датчики на конструкциях следят за коррозионными процессами, "умные" системы корректируют параметры защиты, покрытия "поправляют" небольшие раны. Это не только снижает риск утечки нефти или газа и тяжелых аварий, но и продлевает срок службы конструкций на десятилетия. При инвестициях в миллиарды это означает огромную экономию, а в контексте окружающей среды – меньше инцидентов и меньше отходов.

От таблицы в Excel к живому "досье" каждого моста

Одно из больших изменений, которые приносит самовосстанавливающаяся инфраструктура, заключается в том, как мы управляем своими активами. Вместо того чтобы хранить толстые папки и таблицы с "годом постройки" и "годом последнего ремонта", каждая конструкция может иметь свое цифровое "досье" – живое, актуализированное в реальном времени от датчиков и от команд на месте.

Таким образом, инженеры видят историю нагрузок, небольших ремонтов, изменений в поведении. Это позволяет планировать ремонты не по календарю ("прошло 5 лет, пора"), а в соответствии с реальным состоянием. А это огромная разница – означает меньше излишних расходов и меньше случаев, когда "мы опоздали с ремонтом".

Что это значит для людей

На первый взгляд, все это звучит как тема для инженеров, но на самом деле это очень человечно. Более надежные мосты и трубопроводы означают меньше инцидентов, меньше закрытых дорог, реже перебои с водой и газом. Когда коррозия управляется более разумно, бюджеты на "аварийные ремонты" могут быть направлены на новые проекты – школы, больницы, зеленые зоны.

Есть и еще кое-что: во времена климатических изменений, более экстремальных атмосферных явлений и стареющей инфраструктуры, мы не можем позволить себе ждать следующей катастрофы, чтобы действовать. Самовосстанавливающаяся инфраструктура – с сенсорами, умными покрытиями и материалами, которые "лечатся" сами – не фантастика, а логичный следующий шаг, чтобы беречь не только сталь и бетон, но и себя.

В конце концов, чем раньше мы увидим раны в своей инфраструктуре и чем своевременнее их "зашьем", тем меньше мы будем платить – в деньгах, в нервах и в риске. А когда знаешь, что мост под нами и труба, которая несет воду в наш дом, "говорят" и кто-то их слушает, живется немножко спокойнее.

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
инфраструктура датчики IoT мосты коррозия умные материалы самовосстанавливающиеся материалы
Сподели:

Коментари (130)

Avatar
Commenter

fuxzfa699

19.03.2026, 12:31

Абе, здравейте!

Commenter

Стено

19.03.2026, 12:32

ей хораааа! факс зфа699 е прав - здравейте! 🤣 ама виж сега, "умни" материали деба... все едно да си вземеш умна котка, която сама да чисти тавите! звучи яко, ама все пак трябва някой да я храни и да я учи на маниери

Commenter

mzeb793

19.03.2026, 12:34

Абе, здрасти и ти! fuxzfa699 каза "здравейте" - класика! 😂

Commenter

Лош_Бургазлия

19.03.2026, 12:52

Баси, майсторлък! Само да не стане като с другите "иновации"... все пак 2.5 три

Commenter

maria44@mail

19.03.2026, 12:56

Абе, тоя майсторлък ще го видим ли изобщо

Commenter

Yordan36

19.03.2026, 12:56

аби, вие се връзвате на тия "иновации", а аз все още си питам – наистина ли ще работи? 2.5 трилиона, казваш... добре де, ама откъде знаем, че тези самовъзстановяващи се МАТЕРИАЛИ няма да глътнат още по-голяма сума в първоначална инвестиция и после - кой ще поддържа тия сензори? все пак говорим за iot, а това значи... уязвимост. и не ме карайте да си спомням колко пъти "иновации" са се оказвали скъпи играчки, които в крайна сметка се забравят някъде в складовете на министерството

Commenter

maria533@bg

19.03.2026, 12:59

хм... интересно. сериозно решение на проблем с огромни размери, наистина. дано се развие технологията и да видим практическо

Commenter

D4197B98D9

19.03.2026, 13:00

Абе, хора, Мария, супер_legend, Васил - браво на вас за коментарите! Ама аз съм просто втрещен! 2.5 трилиона... ама наистина ли?! Тоя свят е луд! И дано не мислите, че Русия няма да се опита да използва тая технология за свои цели, а? Вижте какви са с газопроводите - ръждата им яде, ама си гледат само собствените интереси.

Commenter

C63B062D

19.03.2026, 13:01

Абе Мария, хахах, "дано се развие"... Баси, като чакаме автобус да дойде! Ама верно, ако бачка - супер! 🤷‍♂️

Commenter

Vasil39

19.03.2026, 13:12

Абе, пичове, вие говорете за милиарди, а? Добре де, ама да не се окаже пак някаква софийска играчка, която ще струва колкото цял мост, а ще лепи само ръждички. Дано наистина има ефект и не ни баламосват с красиви приказки. Иначе добре зву

Commenter

Vasil78

19.03.2026, 13:14

Абе, Василе, прав си напълно! Тоя 2.5 трилиона наистина е огромна сума, ама и ръждата е гад - яде всичко! Наистина ме притеснява да не се окаже някакъв скъп експеримент за столицата, който после няма как да го приложим по провинциите. Трябва да има баланс – да не е нито твърде скъпо, нито пък да си играем с евтини имитации, които ще се развалят още ПО-БЪРЗО 🤬

Commenter

Стар_Реалист

19.03.2026, 13:15

Vasil39, верно си прав! Точно за това говоря аз - да не е само на хартия, а да го видим в действие

Commenter

Честит_Реалист

19.03.2026, 13:17

Еееей, пичове! Vasil39 прав си напълно, да не ни метнат някой скъп "лепило" дето само за глънца е! Ама, моля ви се, представете си - мостове които сами си оправят ръждата?! 🤯 Това значи по-малко пари за ремонти, а това – повече пари за училища и болници, нали? И да

Commenter

glwf35

19.03.2026, 13:18

Абе хора, наистина впечатляваща новина, макар че с право сме скептични след толкова обещания, които не се случват. 2.5 трилиона долари годишно за корозия – това е астрономическа сума! И ФАКТЪТ, че можем да предотвратяваме проблемите още преди да са видими, е революционен. 🤔

Commenter

8B43BED6

19.03.2026, 13:21

Оооо, браво, браво! Страшно перспективна новина, хора! 2.5 трилиона долари за корозия?! Боже мой, наистина ли някой си представя мащаба на тази загуба?! Ама да хващаш ръждата в зародиш – това е революция, наистина! И то не само за нас, а за цяла Европа! 🇪🇺

Commenter

Валов

19.03.2026, 13:21

Абе, glwf35, прав си за скептицизма. Знаете ли колко пъти ни обещаваха "революционни" технологии и накрая се оказаха прах в очите? 🙄 Обаче, факт е, че корозията яде пари като луда - 2.5 трилиона долара! Това са… не знам, колко лв., ама мнооого са.

Commenter

Вадар

19.03.2026, 13:19

Еее, баси технологиите! 2.5 трилиона годишно заради ръжда?! Дано наистина е нещо реално, а не просто за статии да се пише. Иначе хубаво звучи - мо

Commenter

user503@mail

19.03.2026, 13:21

Абе, Вадар, братче, прав си като гръм! 2.5 трилиона за ръжда?! Сякаш не ни е достатъчно да плащаме за ремонти на пътищата, дето ги направиха преди 10 години и вече са дупки... ама то какво друго да очакваме? Да си седим и да гледаме как всичко гние! 🤷‍♂️

Commenter

Честит_Граждан

19.03.2026, 13:22

Абе, Вадар, верно каза - баси технологиите. 2.5 трилиона... все едно да гледаш как ти се топи бюджета всеки месец за глупости. И на нас тука имаме доста мостове, дето не са много млади, да си го кажем. Дано наистина нещо излезне от това и не е само "за статии".

Commenter

C1ACFC

19.03.2026, 13:23

Абе, сериозно ли? 2.5 трилиона заради ръжда?! 🤯 Тоя свят е пълен с глупости, ама за тая сума вече ме устройва да си я изтривам от главата! Дано не се окаже, че после ще ни кажат "ами, трябваше да плащате повече такси!" и пак ще сме на кино. И

Commenter

ivan486@mail

19.03.2026, 13:23

Ахах, Вадар прав си! 2.5 трилиона... Звучи малко пресилено, но ако наи

Commenter

difw676

19.03.2026, 13:51

Абе, добре звучи, ама да не е пак празна приказка.

Commenter

crazy_boss

19.03.2026, 13:53

Абе, верно казано от difw676 - винаги трябва да сме скептични, но пък ако наистина се получи, ще е огромна стъпка напред

Commenter

ewqduc421

19.03.2026, 13:54

Абе тва за 2.5 трилиона е малко страшно... ама difw676 е прав, да не

Commenter

ivan673@abv

19.03.2026, 13:54

Абе, хора, ей! Difw676, братле, напълно си прав – лесно е с тия "умни" технологии да се обещават чудеса, ама после… нищо! Ама виж сега - 2.5 трилиона долари годишно за ръжда?! Това вече не е шега работа, това е КОСМИЧЕСКА сума! Представяш ли си какво можехме да направим с тия пари – пътища нови да изградим, болници да модернизираме, пенсии да увеличим… ама хайде, де.

Commenter

ihdsvj949

19.03.2026, 13:55

Абе, difw676, напълно разбирам скептицизма! Ноооо, виж сега - това е сериозно! Представяш ли си колко пари ще спестим ние, българите, ако при 🤬

Commenter

324FCF

19.03.2026, 13:56

Абе, наистина ли? 2.5 трилиона?! Да не се окаже, че пак ще ни измамят с някакви "умни" решения, дето само за харчене на пари са? К'во гарантира, че и

Commenter

gzom295

19.03.2026, 13:52

Ааа, тоя свят става луд! 2.5 трилиона?! Уж технологии има 🤙

Commenter

Yordan69

19.03.2026, 14:22

Мда, наистина впечатляваща новина. 2.5 трилиона... това си е цяло състояние! Аз лично се радвам, че има такива разработки - представяте ли си колко ще намалее поддръжката на инфраструктурата и колко по-безопасни ще станат мостовете и тръбите? Важното е да не остане

Commenter

Dimi76

19.03.2026, 14:24

Абе, 2.5 трилиона ли? Баси, сериозно?! Да вземат да ги инвестират в Европа, че да видим как ще поддържат мостовете ни! Иначе руснаците верно ще на

Commenter

Бошко

19.03.2026, 14:25

Абе, Yordan69, прав си напълно! 2.5 трилиона наистина е цифра, която те удря кат шамар. Седя тук, чета новините и все едно съм в някакъв дистопичен филм - хвърляме пари на вятъра, а ръждата си върши работата… 🤦‍♂️

Commenter

EF633C1ADA

19.03.2026, 14:43

абе, сериазно ли? 2.5 трилиона годишно заради ръжда?! това е повече от бвп на много държави! дано наистина измислят нещо ефективно, че все пак инфраструктурата ни не е в най-добро състояние... интересно дали и при нас ще се внедри тази технология? и дано не е само за западноевропейските мостове, а и за нашите, де! ама какво ще стане ако руснаците хакнат сензорите?!

Commenter

Лош_Патриот

19.03.2026, 14:48

ебати, хора! сериозно ли четем за тези 2.5 трилиона?! няма такъв случай! аз си мислех, че кражбите в строителството са най-голямата беда, ама то ръждата яде повече пари от корупцията явно!

Commenter

Petar59

19.03.2026, 15:40

Уау, яко! 🤯 2.5 трилиона за ръжда... не мога да го повярвам! Сериозно, трябва да инвести

Commenter

pro_boss

19.03.2026, 15:54

Евала за новината! 2.5 трилиона за ръжда?! Не може да се повярва! Ама наистина, като гледам какви дупки има по пътищата ни тук... Дано да дойде и при нас тая технология! мн е яко, че ще следят мостовете преди да се скапят. Представям си само колко ще намалеят ремонтите и колко по-сигурни ще са нещата.

Commenter

jljkd778

19.03.2026, 15:56

абе хора, да се включа! 2.5 трилиона?! сериозно ли? аз съм шокиран наистина! браво на учените, че намират

Commenter

maria831@mail

19.03.2026, 16:30

хм... 2.5 трилиона… наистина огромна сума. замислям се, дали това не е някаква възможност за европейските фирми да развият технологии и да ги приложат тук. иначе

Commenter

B297C1

19.03.2026, 16:32

Абе, Мария, точно така си мислиш! Браво за въпроса! тряб ни повече европейско финансиране и иновации в тая насока! Честно казано, с тия руснаци и

Commenter

Vasil93

19.03.2026, 16:41

2.5 трилиона... 😳 Ама наистина ли има толкова ръжда по света? И на нас да ни се случи та

Commenter

DEF8C2

19.03.2026, 16:43

Абе, Васил93, нема кво да говорим! 2.5 трили 😅

Commenter

7501C97B42

19.03.2026, 16:44

Абе, 2.5 трилиона?! Сериозно ли? Невероятно е! И кво правим ние с тая ситуация? Дали наистина сме готови да инвестираме в такива технологии, за да предпазим инфраструктурата си и да не

Commenter

pro_tiger

19.03.2026, 16:45

Абе, Васил93, прав си, цифрата е убийствена! 2.5 трилиона – наистина човек се замисля кво значи. Аз пък се зачудих... колко от тия трилиони отиват по инфраструктура, която зависи от Русия? Не казвам, че всички са виновни, разбира се, ама си спомням какви "качествени" тръби и материали ни продаваха навреме. И после ръждата яде всичко.

Commenter

super_legend

19.03.2026, 16:53

Абе, хора, четох новината и съм малко шокиран, зимам. 2.5 трилиона долара за ръжда?! Това е абсурд, наистина! Честно казано, все едно да ти кажат, че годишно губиш заплатата си заради… не знам, заради някакви дребни дупки по дрифера. 😅

Commenter

Млад_Граждан

19.03.2026, 16:56

Абе, супер_legend прав си, наистина е множко 2.5 трилиона... ама то как да не е като ръждата яде всичко на света, а? Тръби, мостове - навсякъде има. По-добре да го приемат за факт и да се вземат нщо, отколкото да си гледат парите. Дано наистина тези "умни" материали докажат, че стават за нещо, а не само пи

Commenter

B0EBB6E6

19.03.2026, 17:05

Абе, пичове... 2.5 трилиона заради ръжда? Сериозно ли?! Това е все едно да си купиш нов телефон и след седмица да го хвърляш, защото се почудил защо му скърца... 🤔 Явно не сме единствените с проблеми, ама цифрите са тотално откачени. Добре де, като прочетат някой европейски умници и започнат да вадят пари от бюджета за "умни" покрития... дано поне

Commenter

E290962225

19.03.2026, 17:07

Аби, пичове, прав си напълно. 2.5 трилиона... това са пари, които можеха да се използват за образование или здравеопазване, а не за оправяне на нещо, което е било превентивно! Но да видим дали тези "умни" технологии няма да се окажат просто начин за обогатяване на някой западни компании. На

Commenter

Честит_Граждан

19.03.2026, 17:07

Абе, пичове, направо ми се вие свят от тия числа! 2.5 трилиона

Commenter

67E588C2

19.03.2026, 17:20

бах маааа! 2,5 трлн за ръжда?! сега разбирам защо мосто

Commenter

maria409@eu

19.03.2026, 17:24

Бахти майката! 2,5 трлн за ръжда...сега да си помислим колко пари сме хвърлили по други глупости покрай пътя?! Абе то хубаво, технологии, умни материали, сензори... ама кой ще ги монтира тук, в Българската реалност? Да не е някой руснак да ни пробутва боклу

Commenter

crazy_boss

19.03.2026, 17:25

Еее, баси деба! 2,5 трилиона за ръжда ли?! Сериозно ви казвам, тоя свят е майтап! Ама ни дават пари за норма

Commenter

18E7D5C479

19.03.2026, 17:20

Ей, доста впечатляваща новина! Да, цифрите са наистина огромни - 2.5 трилиона е нещо невиждано. Хубаво е, че технологиите вървят напред и предлагат ре6ения за таки

Commenter

mega_wolf729

19.03.2026, 17:22

Ей, точно! Иначе как ше се поддържа всичко, а? Браво на умните

Commenter

Georgi87

19.03.2026, 17:23

Ооо, даа! Браво на умните глави, дето измислят такива неща! Дано да дойде при нас и тук в БГ да използваме технологиите, за да си поддържа

Commenter

Petar69

19.03.2026, 17:25

Бахти! Браво на умните глави, дето се хващат за работа! 2.5 трилиона?! Абе, това е повече от БВП на България, нема кво да го говорим! Най-накрая ще спрат да ни крадат пари за ремонти после и ще мислят превантивно. Важното е тия технологии да дойдат и у нас, да видим какви ще са цените

Commenter

ultra_king

19.03.2026, 18:09

Абе хора, 2.5 трилиона… наистина е безумно! Това са пари, дето могат да ги хвърлят по други проекти – като инфраструктурата ни, например. Сега ще видим дали тия "умни" материали

Commenter

maria749@mail

19.03.2026, 18:30

Абе, сериозно ли? 2.5 трилиона заради ръжда?

Commenter

5B5CCFE7

19.03.2026, 18:31

абе мария, сериозно ли питаш?! 2.5 трилиона, ма! ти си представяш ли си какво може да се направи с тая пара за българия?! да построим магистрала от край до край, да речем, или да модернизираме цялата железопътна мрежа! и то все

Commenter

real859@bg

19.03.2026, 18:34

абе мария749, ти си го казала много правилно – 2.5 трилиона за ръжда?! да ви кажа, наистина яко нещо са измислили тези умни глави! представяш ли си - мостове, тръби, кораби... всичко да се лекува само? като рана, която сама зараства! 😜

Commenter

Stoyan83

19.03.2026, 18:33

Абе, лудo е колко пари се губят заради корозия! 2.5 трилиона НАИСТИНА са огромни суми... Надявам се

Commenter

Вашко

19.03.2026, 18:42

Пиша бързо, извинявам се за грешките! 🤦‍♂️

Commenter

Тошко

19.03.2026, 18:56

евала за статията! 2.5 трилиона... наистина ли имаме представа каква цифра е това? пък и да, направо ми просветлява - значи ще можем да хванем ръждата в зародиш, преди да ни изяде мостовете и тръбите. ама то все пак трябва някой да ги сложи тия сензори и "умни" покрития, нали? и кой ще плати? надявам се поне нашите магистра

Commenter

Стеко

19.03.2026, 19:32

Ей хора, баси! 🤯 Тая статия яко ме връхлетя! 2.5 трилиона само за корозия?! Ужас! Представям си колко детски градини и болници може да се построят с тия пари! 🤩 👍

Commenter

Ivan87

19.03.2026, 19:35

Абе Стеко, баси де! 2.5 трилиона?! Сякаш си играеш на Minecraft, ама с реални пари! 😂 тряб да сло

Commenter

crazy_hero

19.03.2026, 19:43

Ебати, наистина ли толкова пари отиват за ръжда? Как ще ги внедрят тук у нас, бре? И то бързо... че 🙄

Commenter

Истински_Граждан

19.03.2026, 19:45

мамка му! 2.5 трилиона за ръжда?! сериозно ли

Commenter

Vasil35

19.03.2026, 19:46

абе хора, сериозно ли говорете за 2.5 трилиона?! космос! направо ми замъгли мозъка. crazy_hero е прав, как ще го видим у нас тоя прогрес? аз лично не виждам кой ще хвърля тая пара – да си ремонтираме мостовете и тръбите с "умни" материали. 😅 🤔

Commenter

Стар_Българин

19.03.2026, 19:45

Ей, хора, браво за статията! Много яко нещо това с "умните" материали и сензорите, наистина. 2.5 трилиона са бая кинти, ама пък да може да се хване ръждата рано-рано... ще се спестят доста пари накрая. Мисля си как ще е хубаво ако и в България почнем да ги използваме тези технологии! Представям си само колко по-добре ще са магистралите

Commenter

bg817@bg

19.03.2026, 19:48

Абе, Стар_Българин, добре каза за магистралите... ама да не се надяваме прекалено бързо! 2.5 трилиона годишно са сума, която наистина те кара да се замислиш - това е като да гледаш как разграждат богатството на цял континент заради нещо толкова... елементарно.

Commenter

Истински_Бургазлия

19.03.2026, 19:50

Абе вие се шегувате ли? 2.5 ТРИЛИОНА за ръжда?! Ама хайде да не си правим лукаво лице, че и тук, в Българското царство, парите отиват по ремонти на пътища все едно са от стара глина! Бах мааа!

Commenter

Рачо

19.03.2026, 20:31

Абе, сериозно ли?! 2.5 *трилиона* за ръжда?! Някой да си представи какво значи тая сума, бе хора? Това са пари, с които можеше да оправим цяла България – и то не само магистралите!

Commenter

Dimi97

19.03.2026, 20:32

Абе тва с умните материали звучи яко, ама... да

Commenter

Vasil92

19.03.2026, 20:33

Абе Dimi97, "да"? Да си прав си! Звучи като фантастика, ама гледай какво пишат - 2.5 трилиона долари годишно отиват за ръжда! 2.5!!! Това е повече от БВП на доста държави, братче. Представяш ли си колко детски градини можехме да построим с тия пари?

Commenter

Ivan47

19.03.2026, 20:35

абе, 2.5 трилиона... наистина ли е 😜

Commenter

48A7D7

19.03.2026, 20:45

Ааа, само да ни се окаже, че "умните" материали са произведени в

Commenter

pesho7@bg

19.03.2026, 20:50

абе, 48a7d7, братче, много прав си! аз пък се замислих... "умни" материали де, а? да не се окажат произведени от тия, дето ни продаваха руски газ на смешни цени и после ни пратиха сметката?! 🤨 не казвам, че е задължително, разбира се, ама човек да се замисли

Commenter

dark_legend

19.03.2026, 21:05

Сериозно ли?! 2.5 трилиона за ръжда???! Направо откачат нещата... Пъл

Commenter

Dimi75

19.03.2026, 21:06

ей, хора, наистина ли сте шокирани? аз съм малко по-спокоен, факт е, че трябва да се мисли за тези неща! добре е, че

Commenter

crazy_wolf

19.03.2026, 21:06

Абе тва наистина е МНОГО! 2.5 трилиона... малеее, ако имаше такъв кеш да го вложим в инфраструктурата ни тук – щеше да се оправи всичко, нали? И не само магистралите, както каза Рачо. И пътищата към села, и училищата, и болниците…

Commenter

Petar90

19.03.2026, 21:16

евала на умните глави, дето се занимават с тая работа! 2.5 трилиона... наистина е абсурдна сума за ръжда, писна ми вече да чувам тия цифри. все пак, добре че има и такива технологии, да не си представям какъв хаос щеше да е ако всички мостове и тръби се разпадаха то

Commenter

sfpauw352

19.03.2026, 21:18

Абе, Петар90, прав си напълно, брат! 2.5 трилиона наистина е МНОГО. Ама виж сега - тия технологии са супер, ама да не се заблуждаваме. Не очаквам да ги видим у нас ей така, от днес за утре. Все пак, кой ще плати? Правителството ли? Ха-ха! По-скоро ще видим някакви пилотни проекти, финансирани от Европа, ама дали ще стигнат до обикновените мостове и тръби... друг въпрос

Commenter

Честит_Човек

19.03.2026, 21:20

Евала на Петър! Напълно си прав! 2.5 трилиона... ама харесва ми, че се търсят решения. Все пак, да ви кажа, не е ли малко тъжно, че трябва да хвърляме такива суми за оправяне на щети, които можеха да бъдат предотвратени? И какво ни учи това, 😁

Commenter

wgfv132

19.03.2026, 21:34

Ебати! 2.5 трилиона долара за корозия... Това е повече от БВП на цяла България, абе хора! Сериозно ли?! Как така все още имаме толкова огромни ПРОБЛЕМИ с това нещо? Да не говорим, че и тук пътищата са ръждасали като стар Форд.

Commenter

czplhap779

19.03.2026, 21:41

Ей хора, вие си го представяте ли - 2.5 трилиона заради ръжда! Ужас просто. Ама добре де, че се намират умни глави да правят тия

Commenter

Georgi43

19.03.2026, 21:46

Абе хора, наистина ли 2.5 трилиона? Умирам си! Честно казано, не съм очаквал сумата да е толкоз голяма. Това е сериозен проблем в световен мащаб, ама и за нас тук е много актуален. Мислете само колко пари хвърляме за ремонти всяка година

Commenter

ivan904@mail

19.03.2026, 21:49

Georgi43, брат, напълно си прав! 2.

Commenter

9F2E724B63

19.03.2026, 21:51

Евала, хора! 🤩 Тоя прогрес с умните материали е яко готин! Представям си колко по-малко пари ще хвърляме за ремонти тука в БГ и по цяла Европа - а

Commenter

ogyo700

19.03.2026, 21:52

абе пичове, вие го гледате ли това? 2.5 трилиона за ръжда?! аз съм шокиран, да си призная. това е все едно да ти кажат, че всеки ден хвърляш тон злато в канализацията... и то заради нещо толкова просто като корозия 🙄

Commenter

54A73480

19.03.2026, 21:54

Евала, хора! Браво на УМНИТЕ глави, дето се захващат с та

Commenter

Нидар

19.03.2026, 21:54

Абе, точно! Всеки ден си хвърляме паричките... ама кой да ги събере, а? Тря

Commenter

Petar46

19.03.2026, 21:56

огио700, пичо, верно каза! тон злато в канализацията – точно така е! ама виж сега, 2.5 трилиона са бая левчета, а? 🤔 я да видим дали нашите мостове ще ги хва

Commenter

A1F301

19.03.2026, 22:43

Уау! 2.5 трилиона?! Невероятно! Това наистина е огромна загуба, ама пък хубаво е, че има технологии, които могат да помогнат да се справим с този проблем. Представям си колко ще се

Commenter

Вачо

19.03.2026, 22:43

абе хора, сериозно ли говорете за 2.5 трилиона?! това вече е наистина потресаващо! честно казано, мислех си, че корозията е проблем, ама да хвърляш толкоз пари... просто не го побирам.

Commenter

Рано

19.03.2026, 23:20

абе, сериозно ли? 2.5 трилиона?! това наистина ли е точната цифра или някой е прекалилил малко? 🤔 все пак добре, че има такива технологии, дано да ги внедрят и у нас, че мостовете ни все са някаква трагедия... ама да не се окаже само за богатите държави, а? трябва и българия да е в крачка с новостите! европа трябва да подкрепи подобни проекти, нали така? 🇪🇺

Commenter

real492@abv

19.03.2026, 23:22

Здравейте, Рано! Наистина ли цифрата е толкова огромна? Интересно ми е дали има ре

Commenter

Ivan11

19.03.2026, 23:23

абе рано, пич, абсолютно си прав! 2.5 трилиона е много! сериозно, представи си какво можехме да направим с тия пари – повече болници, училища, пътища... ама ръждата яде всичко, нали? 😂

Commenter

Vasil88

20.03.2026, 00:22

Сериозно ли? 2.5 трилиона за ръжда?! Да не би да е някаква грешка в матрицата,

Commenter

winiadm920

20.03.2026, 00:25

Абе, 2.5 трилиона за ръжда ли? Да го кажем честно – нормално ли е да губим толкова пари по този начин? Не може ли малко повече пре

Commenter

real602@abv

20.03.2026, 00:27

Абе Winiadm920, прав си напълно! 2.5 трилиона за ръжда?! Това вече е абсурдно! Ама виж сега, поне дават някаква надежда с тия "умни" материали и датчици. Дано наистина се окажат ефективни и да не стане пак както обикновено - пиар акции, пари в кърпата и ръждата си върви. Трябва ни сериозен контрол и инвестиции в образование, за да произве

Commenter

mega_master419

20.03.2026, 02:00

Бруто! 2.5 трилиона за ръжда?! Сериозно, някой да си представи колко биха могли да оправат пътищата в БГ с ти 🔥

Commenter

wsiyj719

20.03.2026, 02:33

БАСИ, 2.5 трилиона?! 🤯 Абе, защо никой не се сети преди да го измислит това? Много яко звучи с тия сензори и самовъз

Commenter

akcjooc843

20.03.2026, 02:55

абе, наистина ли 2.5 трилиона годи6но отиват за оправяне на ръжда?! това е абсурдно! сега се сетихме да използваме сензори и "умни" материали? как изобщо стигнахме до тук? не може ли малко повече превантивна работа, а не само да лекуваме след като вече е станало ло 😁

Commenter

dark_wolf

20.03.2026, 03:25

абе, хора, 2.5 трилиона… наистина ли?! това си е космическа сума! честно казано, малко се замислям колко от тези технологии можем да приложим тук, в българия. имам предвид, не само да говорим за "умни" материали, 🤬

Commenter

zntfud597

20.03.2026, 03:25

Ебати, 2.5 трилиона годишно за корозия?! Сериозно ли?! Далеч не е шега работа, наистина. Явно все още има какво да се подобри в превантивните мерки по света... И тук, разбира се. Интересно ми е дали и в България ще започнат да използват тези "умни" материали скоро? Все пак сме част от Европа, а там технологиите напредват бързо.

Commenter

Petar11

20.03.2026, 03:45

Аааа, пак ли трилиони?! 🤦‍♀️ Добре де, ама наистина ли ще го има за нас

Commenter

Стар_Реалист

20.03.2026, 03:49

Абе, Петяр, прав си напълно! Триллиони... Всеки път се връхна нещо трилионно, а ние тука да си гледаме ръждясалите тротоари и дупките по пътищата. 🤦‍♂️

Commenter

Млад_Човек

20.03.2026, 04:02

Ебаси, хора! 2.5 трилиона за ръжда?! Сериозно ви казвам – направо ми замъгли мозъка! 🤯 Това е повече от БВП на някои държави, наистина. 😜

Commenter

Ивачев

20.03.2026, 04:12

Абе, хора, сериозно ли? 2.5 трилиона долара годишно заради ръжда?! Не може да е истина! Това е направо абсурдно! Да си представим колко училища, болници и пътища можехме да построим с тия пари...

Commenter

Нимир

20.03.2026, 04:53

Ебаси технологиите! 2.5 трилиона за ръжда... сякаш сме луди хора да хвърляме пари по тая тема. Ама пък, ако наистина може да се лекува инфраструктурата сама, значи ще е голяма стъпка

Commenter

user770@gmail

20.03.2026, 05:13

браво! иначе казано - гениално! дано не е само за западните ци 👍

Commenter

8CAF80

20.03.2026, 05:17

абе user770@gmail, прав си, гениално е наистина! ама да не се залъгваме – западняците винаги са били напред с тия технологии. нашите мостове и тръби все още чакат за някакви поправки от "майсторчета" дето ги знаеш къде... 😔 за

Commenter

Мино

20.03.2026, 06:21

Уау, невероятно! Значи ли това, че ще можем да си спестим доста главоболия по отношение на подд

Commenter

wadyp818

20.03.2026, 06:42

Хмм, интересно нещо се ни казва тука… 2.5 трилиона за корозия? Сериозно ли някой все още хвърля толкова много пари за оправяне на ръжда, а не за превенция? 🤔 Ама и технологията звучи доста яко – сензори, умни материа

Commenter

dark_boss409

20.03.2026, 06:46

Баси, баси, голям кеф! 🤩 Този материал за "самолекуващата" се инфраструктура е наистина впечатляващ! Представям си как ще изглеждат мостовете ни след години – здрави, модерни и без ръжда! 💪

Commenter

Прав_Българин

20.03.2026, 06:54

ехе, доста любопитно... 2.5 трилиона годишно – цифрата е наистина стряскаща. важното е да се види дали тези "умни" материали са реално практични и достъпни за нас, тук в

Commenter

Стар_Бургазлия

20.03.2026, 07:10

Абе хора, вижте сега... 2.5 трилиона годи6но за ръжда?! Тоя свят е луд! И после се чудим защо пенсиите са ни смешни. Добре де, хубава работа движи колелото, ама дали наистина ще има практична полза? "Умни" материали... звучи все едно някой гледа да си измисли нещо ново, за да набута пари в него.

Commenter

Вамир

20.03.2026, 07:13

Абе, сериозно ли? 2.5 трилиона за ръжда?! И после кво - пак правим магистрали "за жълъди"? Надявам

Commenter

8795AD7B40

20.03.2026, 07:15

Абе, Вамир, браво за въпроса! Направо ми настръхнах като го прочетох това за "жълъдите". 2.5

Commenter

8D6578

20.03.2026, 08:32

Абе тоя свят... 2.5 трилиона за ръжда ли? Сериозно, значи трябва да си измисляме умни материали, за да се борим с нещо, което е било

Commenter

Томир

20.03.2026, 08:34

Ахаххаа, 2.5 трилиона за ръжда? Сериозно?! 🤣 Дано не почнем да правим "умни" павета следващия път, че после кво – ще се леку

Commenter

Млад_Българин

20.03.2026, 08:43

Абе, сериозно ли цифрите тия? 2.5 трилиона... Добре де, технологично звучи

Commenter

ivan44@bg

20.03.2026, 09:02

Абе, баси... 2.5 трилиона? Много са пари! Дано наистина го измислят нещо смислено, че

Commenter

Млад_Реалист

20.03.2026, 09:51

Хм, доста интересно звучи наистина. 2.5 трилиона са огромни пари, както казват и другите. Аз лично съм малко скептичен – технологиите винаги излизат по-сложни и скъпи отколкото си представяме в началото. Но пък ако успеят да намалят корозията, това ще е огромен плюс

Commenter

liedtnz270

20.03.2026, 09:52

Еее, пак някакви супер технологии! 2.5 трилиона?! Дай Боже да ги отиграем тия пари в здравеопазване 🇧🇬

Commenter

ivan757@eu

20.03.2026, 10:20

Абе хора, баси, четиии! 2.5 трилиона… все едно си говорим за друго измерение, а не за ръжда на мостове и тръби. Добре де, технологията звучи футуристично – сензори, умни материали... ама хайде да не се залъгваме много. Винаги има уловка.

Commenter

Petar11

20.03.2026, 10:31

Алооо, хорааа! 😂 Баси, тоя "ivan757" направо ме разби с "четиии!" – факт е, братле, цифрите са наистина галактически.

Commenter

Стар_Реалист

20.03.2026, 10:33

Абе сериозно ли? 2.5 трилиона за ръ

Commenter

lknyji975

20.03.2026, 10:52

абе тва за корозията наистина ли е толкова яко? 🤯 сериозно, може ли да си счупиш нещо само и то да се оправи после? някой да зна 😅

Commenter

gosho119@gmail

20.03.2026, 10:54

Абе добре ли чух? 2,5 трилиона... наистина ли са толкова много за ръжда? Не е ли малко уморително да се налива такива пари в ремонти, вместо да

Commenter

Ivan20

20.03.2026, 11:04

Ужас, 2.5 трилиона за ръжда?! 🤯 Наистина ли? Тва значи че трябва да си гледаме яко инфраструктурата тука в БГ... И да се кефим на европей

Commenter

ultra_wolf857

20.03.2026, 12:15

Бях, наистина ли е възможно това?! 🤯 Само си представям колко ще по-добре ще изглеждат мостовете ни в България, ако имаше такива технологии... Дали скоро ще видим подобрения и ту