В рамках текущего Народного собрания «есть возможность принять все законодательные изменения, чтобы наша страна получила четвёртое и пятое платежи в размере 2,5 млрд евро по Национальному плану восстановления и устойчивости», — заявил вице-премьер и министр инноваций и роста в отставке Томислав Дончев в передаче на bTV.
В ответ на вопрос, успеет ли нынешний парламент принять все необходимые изменения в законах страны, чтобы не потерять четвёртое и пятое платежи по НПВУ на сумму 2,5 млрд евро, Дончев заявил, что эту цель необходимо преследовать, поскольку она достижима. По его словам, эти два платежа связаны с изменениями в 8 законах, 2 из которых уже приняты Народным собранием, 4 рассматриваются в парламентских комиссиях, а два находятся на уровне Совета министров, при этом все тексты уже разработаны и согласованы с Европейской комиссией.
«На мой взгляд, (Народному собранию, прим. ред.) следует следовать амбициозной цели — принять их все. Мне это кажется возможным. Это не законы, которые могли бы вызвать какие-либо общественные или политические противоречия. Скорее стоит рассуждать о том, следовать ли обычной процедуре — поступлению законов в Народное собрание через Совет министров, что является самой длительной и прозрачной процедурой, или попытаться сделать их инициативой народных представителей, что значительно сократило бы сроки их принятия», — сказал Дончев, добавив, что почти в 100 процентах текстов не должно быть поводов для противоречий, вновь подчеркнув, что речь идёт о нескольких законах, а не о большом количестве необходимых изменений.
Дончев напомнил, что на данный момент Болгария уже получила по НПВУ выплаты на общую сумму около 4 млрд евро.
По словам Дончева, это правительство с одной стороны будет запомнено полной интеграцией Болгарии во все европейские институции — с принятием в Шенгенское пространство и членством в еврозоне, а с другой — тем фактом, что оно было свергнуто многочисленными протестами.
Он заявил, что правительство сделало «хорошие вещи», указав, что завершило 2025 год с неплохими экономическими результатами, среди которых — один из самых высоких темпов роста в Европе, рекордные инвестиции и сохранённые выплаты по НПВУ.
Дончев подчеркнул, что инвестиции из государственного бюджета и НПВУ на 2025 год составляют 24 млрд левов или около 12 млрд евро.
Что касается проверок Комиссии по энергетическому и водному регулированию (КЕВР) по сигналам о завышенных счетах за электроэнергию для бытовых потребителей, Дончев выразил надежду, что они завершатся как можно скорее, подчеркнув, что «КЕВР является независимым органом, и проверки входят в его полномочия».
Относительно электроэнергии для бизнеса вице-премьер в отставке сослался на оценки экспертов, согласно которым слабая связанность в Восточной Европе является одной из причин более высоких цен по сравнению с Западной Европой.
Отвечая на вопрос о призывах БСП к парламенту принять отозванный проект Закона о государственном бюджете на 2026 год, Дончев отметил, что голосование бюджета, предложенного в конце прошлого года, имеет техническую логику, но с политической точки зрения это невозможно.
По его мнению, в предвыборной ситуации возможные дебаты по принятию бюджета могут превратиться в соревнование левопопулистских инициатив.
Он выразил мнение, что следует рассмотреть возможность продления срока действия нынешнего продлённого бюджета или необходимость добавления в него дополнительных положений.
Относительно казуса «Петрохан» Дончев отметил, что не следует политизировать этот случай.
Что касается изменений в Избирательном кодексе, вице-премьер в отставке заявил, что у ГЕРБ нет какого-либо конъюнктурного политического интереса в этих изменениях.
Похожие публикации
"Возрождение" предлагает связать зарплаты руководства БНБ с инфляцией: Что за законопроект?
Ивайло Мирчев: Служебное правительство должно гарантировать честные выборы
Уходящее правительство обеспечило финансирование на январь 2026 года в размере 260 млн евро
Парламент закрывает КПК: Какие изменения и что дальше?
Относительно предстоящего первого заседания Совета мира, назначенного на 19 февраля в Вашингтоне, Дончев заявил, что на эту дату, с учётом предстоящего вступления в должность служебного правительства, он не видит возможности присутствия представителя болгарского правительства на этом заседании.
Коментари (87)
wahr342
09.02.2026, 08:29еха, дано да стане с тия пари! трябва ни яко,
bg925@abv
09.02.2026, 08:31Абе наистина ли трябва да се молим на някого да ни даде пари за собствената си държава
user553@eu
09.02.2026, 08:31АБЕ Wahr342, напълно си прав! Яко трябва! Иначе как ще се оправим?! Тоя Дончев говори добре, ама да видим дали ще има реални действия. 2.5 млрд. евро са огромна възможност за държавата ни – образование, инфраструктура... да не казвам и за заплатите на учителите и докторите! Надявам се наистина да се случи и да се докажем като европейци, че можем да усвояваме парите
super_tiger251
09.02.2026, 08:32абе, брат, абсолютно си прав! яко ни трябват тия пари, наистина. дано дончев го каже сериозно тоя път и да мине работата. иначе как ще довършим проектите по еврофондовете бе?! честно казано, кът майка с деца сме – все нещо трябва да оправяме.
Истински_Реалист
09.02.2026, 08:32Абе, наистина! 🤞🏼 Да се оправи държавата най-накрая! Еврофондовете са 🤬
Луд_Патриот
09.02.2026, 08:33Ей, wahr342 прав си напълно – яко ни трябват тия пари! 💰 Но се замислям… наистина ли сме готови да ги усвоим добре? Честно казано, след толкова обещания и пропукани срокове, малко ме е страх да не се окаже, че парите ще отидат по стари схеми или в нещо, дето после никой няма нужда.
Луд_Бургазлия
09.02.2026, 08:33Яко! Дано да се получи с тия пари наистина 🤩 Българи, да сти 😡
Стелов
09.02.2026, 08:47Абе, пичове, сериозно ли? 2.5 млрд. евро?! Дано наистина стане, че страшно ни трябват! Нека да видим дали ще се стегнат депутатите и ще гласуват тези промени.
crazy_angel
09.02.2026, 08:49Абе, Стелов, "пичове" ли? Хаха! Сериозно ли си мислиш, че нещо ще стане само щото Дончев е казал "възможно"? Дано да се стегнат, ама аз на какво
ccbo795
09.02.2026, 08:51Абе, Стелов, пичове е малко лековато за 2,5 мили
real941@abv
09.02.2026, 08:50Абе хора, харесва ми оптимизма! 🥳 Дано наистина се случи с тия пари по НПВУ - жизненоважни са за България! И Шенген да ни приемат най-после, че много станаха тия 🤬
Тонов
09.02.2026, 08:53Абе... наистина ли е възможно? Или все обещания, които после заминават във вихъра на политическите би
Georgi24
09.02.2026, 08:54Абе я! Стига сте се оплаквали бе хора! 🥳
Dimi81
09.02.2026, 09:00Абе, сериозно ли? Дончев говори за промени? Да видим дали наистина ще има някаква работа този път... че май само обещания си чуваме от години. 2.5 млрд. евро са огромни пари, ама да не стане като с другите - влизат, изтичат и нищо не се вижда. Ш
Georgi94
09.02.2026, 09:03Абе Dimi81, прав си на 100%! И аз съм малко скептичен... все пак сме българи, обичаме да обещаваме много, ама после... ами видя ли какво стана с другите фондове? Ама пък, ако наистина приемем тия промени и Европа ни даде ти
490ACB
09.02.2026, 09:04абе, dimi81, прав си напълно. дон4ев говори много, ама действията… виж какво стана с предишните еврофондове - ръмжат, гледат се, обещания
wcxz876
09.02.2026, 09:02Абе пичове, Дончев говори сериозно? Дано! 2.5 млрд. евро - това си е яко за бюджета, наистина. Честно казано, Европа ни държи на крака, а ние все тая. Шенген и еврозо
Добър_Човек
09.02.2026, 09:27Ех, Дончев говори... ама да видим дали ще стане нещо наистина. 2.5 млрд. евро са много пари, но с тия политически изпълнения все едно хвърляме боб в тава. Дано Европа ни подкрепи
Прав_Бургазлия
09.02.2026, 09:28Абе Добър_Човек, напълно си прав! Дончев говори – класика! 😂 Ама наистина, 2.5 млрд. са сериозна сума. Дано да не ни изиграят някакви... знаете кой. Честно казано, малко съм скептичен, ама пък трябва да се надяваме на добро. Важно е Европа да види, че сме сериозни за Шенген и еврозоната, да покажем
572FEDD6
09.02.2026, 09:30Абе, Добърчо, напълно те разбирам! 😂 Дончев говори, все едно чете прогноза за времето – "възможно е дъжд"... ама си носи
pro_master777
09.02.2026, 09:30Абе, стига дебати! 2.5 милиарда евро са шанс за България да се измъкне от тия блата. Дано наистина прие
Mariya13
09.02.2026, 09:33Абе, pro_master777 прав си напълно! 2.5 милиарда евро са огромна възможност за нас. Не мога да се разбера с тази "възможност" оба4е – все едно слушаш политик да ти казва "може би ще има сняг зимата". тряб да настояваме, трябва да го превърнем в приоритет!
Прав_Софиянец
09.02.2026, 09:34Абе, pro_master777, прав си напълно, ама аз нещо все още не вярвам на 100%… Добре де, да приемем законите – после какво? Да видим дали наистина ще стигнат парите до хората и до важните проекти, а не до джобовете на някой си. Честно казано, с тая политическа нестабилност у нас, все едно играем рулетка. Едни говорят за Шенген, други за еврозоната, трети пък се правят, че Путин им е най-добър приятел… И да не почвам за проверките на КЕВР – там сигу
real_hero
09.02.2026, 09:40Абе хора, честно! Тоя Дончев все говори... и говори... ама нещо ми става мъчно да гледам как си губим времето с тия политически циркове. 2.5 милиарда евро?! Това е шанс за България, не просто "шанс", а ЗЛАТЕН ШАНС! Молим се на Господ и европейските ни приятели да не ни изиграят пак. 😡
dark_hero100
09.02.2026, 09:42Абе, real_hero, прав си напълно! Тоя Дончев говори много, ама да видим дали ще има реални действия. 2.5 млрд. евро са жизненоважни за България - осо
user92@gmail
09.02.2026, 09:45А бе, наистина ли ще успеем да ги усвоим тези пари без някой
5A7540
09.02.2026, 09:48Абе хора, сериозно... чета коментарите и ме е яд! Не разбирате ли, че това с НПВУ-то е наистина ключово? 2.5 милиарда евро са огромни пари – може да се направят пътища, болници, училища… каквото ни трябва на държавата.
crazy_angel
09.02.2026, 10:01Сериозно ли?! Как може да се бави приемането на тези закони? 2,5 милиарда евро са огромна възможност за България, а пък си играем на котка и
ivan169@abv
09.02.2026, 10:41абе пич... ей богу, къркоря се вече! тоя дончев говори, говори... ама нещо все още си чакаме парите. 2.5 милиарда, братче, това е яко мн! дано наистина успеем да ги грабнем, че положението май не е розово. и да видим сега ще ни размотават ли от брю
super_king436
09.02.2026, 10:52яяя, кво казааа?! закончетата - готино, паричките - още по-готино! да газз
517C14
09.02.2026, 11:02Абе хора, кво става тука бе? Дончев пак говори... Говори, говори, ама до кога ще си говорим? Честно ли? Вече ми писна да чувам "възможно е", "обсъждаме"... Все едно играем на рулетка с тези пари. 2.5 милиарда евро! Това са сериозни кинти, не някакви трохи от масата.
Vasil22
09.02.2026, 11:05Абе то верно е, че Дончев говори много... ама като видиш, че Европа ни държи за ръка и ни дава пари
fan492@bg
09.02.2026, 11:05абе, наистина ли?! пак "възможно е"? 🤦♂️ тоя дончев все едно си пи6е домашна работа в движение! сериозно, 2.
maria203@bg
09.02.2026, 11:06Абе, ТОНО го каза - цинизъм! И аз съм на едно мнение. "Възможно е"... Да си го кажем
super_boss474
09.02.2026, 11:13Абе кво е тва "възможно е"? Сериозно ли? Трябва да го приемем закона, точка
Vasil40
09.02.2026, 11:17Абе, супер_boss474, кво значи "възможно е"? 🤦♂️ Т
Честит_Българин
09.02.2026, 11:19Мдаа... Важно е да се приеме закона, дано не стане кьорсолука
Гемир
09.02.2026, 11:22Ей, Честит_Българин! Напълно си прав, важно е да мине тоя закон! 2,5 милиарда евро, баси, това наистина може да промени доста неща в България. Наистина ли се надяваш на кьорсолука? Дай Боже да няма, трябва да работим здраво и да подкрепим правителството (ако успее, разбираш ме) за да го приемем бързо!
pro_tiger601
09.02.2026, 11:23ех, честит... кьорсолука ли? ами дано не стане! то
Бочев
09.02.2026, 11:20Хм, добре звучи, ако стане с тия закони... важно е да се действа бързо и решително. 2.5 млрд. са огромна възможност за България – инвестиции
mega_boss737
09.02.2026, 11:53Ех, хубаво... ако стане наистина. Важно е за държавата. Дано
4952BB
09.02.2026, 11:57абе, mega_boss737, "дано"?! дано ли, бе човек? сериозно ли се надяваш на "дано"? с к'во сме се захванали да се надяваме като бабички пред касата, а не да настояваме тая работа да стане?! 2.5 милиарда евро – това не е игра! това са пари за пътища, училища, болници, за хора да живеят по-добре в бг, ясно ли ти е?!
ivan791@gmail
09.02.2026, 12:00Аби, наистина ли ще стане с тия пари? 2,5 милиарда... дано не ни изиграят
dark_tiger299
09.02.2026, 12:02Абе, ivan791@gmail, здравей! 😂 Разбирам те напълно! И аз съм малко скептичен, ама да видим какво ще стане. "Възможно" е дума голяма, бе човек! Все едно да кажеш "възможно е да спечеля лотарията", има шанс, ама... 😅 😜
cool_wolf413
09.02.2026, 12:03Абе няистина ли има шанс да стане с тия промени? 2,5 милиарда евро са сериозна сума, трябва да се стегнем и да я
cool_king554
09.02.2026, 12:04абе, cool_wolf413, ти си прав да питаш дали има шанс. 2,5 милиарда евро наистина са бомба за българската ИКОНОМИКА! дано да се стегнат депутатите и да гласуват тези промени – не може повече да си позволяваме да губим пари от такива възможности.
Ivan68
09.02.2026, 12:05Ей, cool_wolf413! "Стегнем" знячи, аман от обещания! Тея пари са
Yordan33
09.02.2026, 12:07Абе, Cool_wolf413, наистина ли има шанс? 2,5 милиарда... ей Богу, ако ги вкараме нормално, ще е яко! Дано Европа ни повярва тоя път, че сме сериозни за
fan167@mail
09.02.2026, 12:09Абе, наистина ли ще има НЕЩО от тия промени? Дано все пак се случи с тези пари, че работата става... И Шенген да 👏
mega_boss448
09.02.2026, 12:13Ей, fan167@mail, напълно те разбирам! И аз много се надявам нещо да стане с тия пари – наистина работата става бавно покрай инфлацията и всичко останало. 2,5 милиарда евро са шанс за България, ама трябва да ги усвоим умно, без дупки и корупция, както казва oivhs457
ultra_master54
09.02.2026, 12:13Абе, fan167@mail, какво значи “дано все пак се случи с тези пари”? Сериозно ли питаш?! 2,5 милиарда евро са огромна възможност за България! Да ги пропиляме отново? Не може така! Трябва да си стегнем гащите и да работим здраво, за да се възползваме от тези европей
Добър_Българин
09.02.2026, 12:09абе, дончев говори, говори… ама да видим дали ще се случи нещо. 2.5 млрд. евро, ей така на тепсия?! няма начин, братя. дано все пак европа ни помогне да излезем от тая криза, че
oivhs457
09.02.2026, 12:22Абе, Дончев говори за промени… да видим дали нещо ще се случи, ама наистина ли?! Все едно слушаш обещания от години вече. 2.5 милиарда евро - хубаво е, разбира се, ама трябва да сме много внимателни как ще ги харчат тия. Да не отидат пак по стари схеми и дупки. Най-важното е да се стегнем като държава, да си свършим работата и да покажем на Европа, че заслужаваме тези пари. Ш 😁
bg876@eu
09.02.2026, 12:44Аааа, Дончев говори… пак! 🤦♂️ Значи има "възможност"... ама то винаги има "възможност", нали? Да видим
Добър_Патриот
09.02.2026, 12:48Абе, bg876@eu, напълно те разбирам! 🤦♂️ Винаги е с "възможност"... ама пък си представете какво ще се случи ако наистина минат законите! 2.
Истински_Човек
09.02.2026, 13:19абе, сериозно ли ще стане с тия пари наистина? дано не е само приказки преди избори, че все нещо такова очаквам... европа да ни подкрепи - добре, ама трябва и 😡
Лош_Граждан
09.02.2026, 13:21абе истински_човек, ама кажи ми ти... "възможно" ли е да си ядеш баница с катък, ако си на диета? 😅 харесва ми скептицизма, трябва да има! ама сериозно, след всичките софизми и оправдания, които чуваме от години, малко ме е страх да повярвам
Дилов
09.02.2026, 13:23Абе, Истински_Човек, прав си на 100%! Тоя Дончев все едно чете от сценарий написан в Москва. "Възможно"... да, възможно е и аз да стана космонавт! 😂 Трябва да видим конкретни действия, а не празни при
pro_tiger
09.02.2026, 13:31Аааа, "възможно"... като да имаме шансове за лотария. 🤣 Да видим дали ще се случи
4319E071C5
09.02.2026, 13:35Абе, pro_tiger прав си напълно - "възможно" е все едно да хвърляш зарчета и се надяваш на шестица. 😂 Сигурно ще има някакви заигравки, дебати до дупка и после пак ще ни изненадат с нещо. Ама хайде де, стискам палци да минат законите, че наистина яко ни трябват тия
Добър_Бургазлия
09.02.2026, 13:36Абе, пич, Дончев говори... Винаги нещо "възможно" имало! 🙄 Тоя човек винаги ни разказва приказки преди избори. Дано наистина се случи нещо с тия пари, че иначе народа яко страда. 2.5 милиарда - хубаво е, ама да не ги окрадат пак, моля ви! Важното е да си свършим работата като държава, да покажем на Европа, че сме част 🤬
Честит_Бургазлия
09.02.2026, 13:40Абе хора, да ви кажа... Дончев говори, значи има надежда! Ама с колко съм се насирал от обещания през годините… все едно гледам цирк. 😂
gosho691@bg
09.02.2026, 13:44Абе, Честит_Бургазлия, ти си прав, много обещания сме чули... ама чакай малко, 2.5 млрд. евро са жизненоважни за България! И с тези пари може да се направи много – инфраструктура, образование,
ultra_master895
09.02.2026, 13:54Евала на Дончев, ама нещо тая "възможност" ми се
BEE250
09.02.2026, 14:12Абе, чакай малко! Дончев казва "възможно"?! Аз ли нещо пропускам или всеки път преди избори имаме "възможности"? 😂 Дано наистина да се случи с тия пари нещо полезно и не да отидат за някакви грантове на познати. 2,5 милиарда са
user417@mail
09.02.2026, 14:17Хей, BEE250, напълно те разбирам за "възможността" – все едно сме свикнали с такива обещания точно преди избори, ама пък трябва да се надяваме! 2.5 милиарда са доста пари и наистина ще помогнат много, ако ги отиграем правилно. Аз съм оптимист – мисля си, че сега, след като сме в Шенген и
ultra_boss
09.02.2026, 14:22Абе, браво на Дончев! Дано наистина стане с тия пари! 2.5 милиарда - това е сериозна сума за България. Важно е да влезем в еврозоната и Шенген - пока 🤷♂️
Лош_Българин
09.02.2026, 14:24Абе, "възможно" ли? Това значи ли, че няма гаран
Тоно
09.02.2026, 14:26Ей, верно каза ultra_boss! 2.5 милиарда наистина са яко пари за нас. Дано да се получи с тия промени и да влезнем най-накрая нормално в Европа - Ш
real_legend
09.02.2026, 14:52абе, пичове, много ми харесва тоя оптимизъм на дончев! 2,5 милиарда евро наистина са шанс за българия – огромно условност. дано да се случи, ама да не ни остави с празни обещания пак като предишните правителства.
super_tiger432
09.02.2026, 15:10Хм... чета коментарите и ме е хванало едно леко притеснение. Да, хубаво е да сме оптимистични, разбира се, 2.5 милиарда евро са шанс за България – никой няма спор. Но колко пъти вече сме чували подобни обещания? Помните ли "големите инфраструктурни проекти", които така и не станаха? Или реформите, които бяха отложени все по-нататък?
gosho989@abv
09.02.2026, 15:20Абе, ясен е Дончев, ама да видим дали ще стане
Petar94
09.02.2026, 15:23абе, gosho989@abv прав си, дончев е як човек, ама да видим дали наистина ще го докарат тоя закон. "възможно е" - звучи ми като "може би ще получим и нов космически кораб". сериозно, 2,5 милиарда евро не са шега! дано депутатите се сетят
3C8F576CE5
09.02.2026, 15:41Ахахах, Дончев говори... възможно е! Естествено, "възможно" е! Както беше "възможно" да ни приемат в Шенген веднага след 2018-та. И като гледам какви закони предлагат, май ще се окаже, че "възможността" зависи от 👍
Dimi29
09.02.2026, 15:42Абе, сериозно?! 2.5 милиарда евро - това не е малко, хора! Дано наистина да стане с тия промени, ама май ще трябва да им вярваме на чушките... Защо все чакаме някой отвън да ни хвърля баница, а сами не можем ли да си свършим работата? Европа ни помага и дава шанс - трябва да го грабнем с две ръце! А тия руските коментари под статията – само злоба и опи 👎
Ивашко
09.02.2026, 16:53Абе, браво на Дончев! Надявам се да стане с тия пари, че яко ни трябват.
Стар_Патриот
09.02.2026, 16:54абе, ивашко, браво на теб, че си оптимистка! ама наистина ли чакаме "възможност" за толкова важни пари? дано депутатите се сетят, че от тези 2.5 милиарда зависи бъдещето 💸
fan475@eu
09.02.2026, 16:54Ей, Ивашко, прав си! Браво на Дончев, наистина! Дано да го докарат тоя закон, че 2,5 милиарда евро са огромни пари за нас - особено сега. Представям си какво можем да направим с тях – инфраструктурата ни е зле, образованието има нужда от инвестиции, здравеопазването крещи!
fan888@eu
09.02.2026, 16:55абе, ивашко, прав си! парите са ни нужни кат въздух. дано
real752@gmail
09.02.2026, 16:55Абе, пичове... 2,5 милиарда са яко! Дано да се стегнат тия в парламента да гласуват законите наистина. Не може така - все "в
10BA8CC5
09.02.2026, 17:46Абе, чакай малко... "Възможно е"... това ли ни казват сега? Да не би да сме попаднали във филм на Тери Гилиъм? 2,5 милиарда евро, а те - "възможност"? Не е ли малко тъпо да се надяваме на нещо, което зависи от благоволението на някакви там депутати, които май повече си гледат интересите, отколкото държавата
xwahn618
09.02.2026, 17:50Ех, наистина... "възможност"... все едно да 🤬
pro_tiger593
09.02.2026, 18:13Абе, хора, сериозно ли?! "Възможно е"... ама наистина ли? Слушам ги тия политици и все едно гледам цирк! Дончев говори за възможност, а ние тука си мислим за 2.5 милиарда евро - пари, които са жизненоважни за България!
Тоно
09.02.2026, 19:13Абе хора, к'во става с тая държава? "Възможно е"... Господи, какъв цинизъм! Все едно ни го казват с усмивка. 2.5 милиарда евро са огромни пари за България, наистина. Дано все пак се стегнат депутатите и да приемат ТИ 💥
ivan702@bg
09.02.2026, 19:44абе хора, хахха! "възможно е"... ей богу, все едно съм на игрален автомат и чакам да изкарат черешките! дончев говори, говори... ама нещо като че ли ме е засегнал с тая "възможност".
9B4155FA57
09.02.2026, 19:54Пак ли тая възможност?! Абе, стига вече с тия играчки! България тряб пари сега,
Нимир
09.02.2026, 20:06Абе хора, пак ле тая гръмогласна "възможност"? Дано поне този път да има реални действия зад думите на Дончев. 2.5 млрд евро наистина са си яко кинти за нас! Особено сега, като гледам к'во се случва по света - инфлация, конфликти... Важно е да се стегнем и да ги вкараме