Болгария официально присоединяется к европейскому проекту SEAGROW, который направлен на разработку устойчивых и экологически чистых моделей выращивания водорослей. Участие страны осуществляется через фонд "Виа Понтика" и ориентировано на Черноморский регион - зону с большим потенциалом, но и исключительной экологической чувствительностью.
SEAGROW объединяет научные организации, неправительственные структуры и предпринимателей из нескольких государств-членов Европейского союза. Цель состоит в том, чтобы продемонстрировать, как выращивание водорослей может быть одновременно экономически устойчивым и полезным для морских экосистем. Водоросли являются не только ресурсом для продуктов питания, косметики и биотехнологий - они также обладают естественной способностью очищать воду и способствовать восстановлению морских местообитаний.
Болгарское участие имеет особое значение, поскольку позволит впервые исследовать практическую применимость подобных природоохранных подходов в акватории Черного моря. Исследования покажут, может ли выращивание водорослей предложить новые устойчивые возможности для дохода - как для рыбаков и морских предпринимателей, так и для прибрежных сообществ, ищущих альтернативу традиционной рыболовной деятельности.
"Для Черноморского региона проект является ценной возможностью изучить, как регенеративное выращивание водорослей может одновременно способствовать устойчивому производству и восстановлению морских экосистем", - комментирует Ина Агафонова, основатель фонда "Виа Понтика" - болгарского партнера по проекту. Она добавила, что "SEAGROW будет генерировать научные доказательства, которые покажут, насколько возможно применение подобных моделей в чувствительных морских бассейнах, таких как Черное море."
В рамках инициативы будут собираться и анализироваться научные и практические данные, которые послужат основой для будущей политики и решений в области синей экономики. При совместном финансировании Европейского союза через Европейский фонд морского дела, рыболовства и аквакультуры (EMFAF), проект SEAGROW даст рекомендации о том, как ответственно и устойчиво развивать выращивание водорослей в Европе - в том числе и на побережье Болгарии.
Похожие публикации
Ученический конкурс "Мудрость водно-болотных угодий" от БФБ для Бургасских озер
Болгарская заявка на включение кислого молока в ЮНЕСКО: Бренд и оздоровление
AGRICOOP: Инновационные решения для борьбы с вредителями в сельском хозяйстве в Черноморском регионе
Болгария в Еврозоне: БНБ становится частью Евросистемы, Радев в УС ЕЦБ
Проект имеет особое значение для людей и организаций, которые рассматривают выращивание водорослей как новую возможность для бизнеса или социальной инициативы. Он даст практическое представление о том, как природа и инновации могут переплетаться в интересах как экономики, так и морской среды.
Коментари (92)
bg648@mail
24.01.2026, 16:01Хм, интересно. Добра новина е, че участваме в такива европейски проекти. Водораслите може и да се окажат полезни за много не
Лош_Софиянец
24.01.2026, 16:04Абе, пич, "интересно"?! Това е повече от интересно! Супер новина е! Най-сетне правим нещо полезно за държавата и за Европа, вместо да се занимаваме със слухове и интриги. Браво на фондацията, че ни представят достойно пред европейците! Да го духат тия руZи, дето все искат да ни саботират и да ни дърпат назад! 🇪🇺🇧🇬 Трябва да се захващаме
785D3A65FC
24.01.2026, 16:05Абе, bg648, здрасти! 😃 Добре си казал, верно - добра новина е, че участваме в европейски проекти. Ама да питам – водорасли за какво ще ги ползваме накрая? За зелена салата ли ще правят, та да ядат хората и да си мислят, че са модерни? Или пък ще ги превърнат в някакъв биодизел и пак ще ни кажат, че сме екологично чисти, ама цените на горивата все така си остават като за космически кораб?! 😜
Нидар
24.01.2026, 16:05абе, как така "интересно"? това е супер новина! 🤩 накрая ще произвеждаме биодизел от водораслите, ще намалим вредните емисии и ще имаме по-чисто море! браво на "виа понтика" че се захващат с подобни проекти - важно е да сме част от европейското семейство и 🤔
Вачев
24.01.2026, 16:06Абе, наистина ли ще станем големи производители на водорасли? 😂 Дано не е само за снимки и еврофондове, че да не се окаже после... Ама като гледам, че е проект на ЕС - може би има някакъв смисъл. Какво мислите, наистина ли можем да направим нещо яко с тях или? 😏
582C53A1
24.01.2026, 16:06Абе, чакай малко... "устойчиво отглеждане"... "регенеративно"... Звучи ми като поредната мода. Не казвам, че е зле да участваме в европейски проекти – напротив! Европа си е нашето бъдеще, трябва да сме част от
silvh634
24.01.2026, 16:20абе, водорасли ли? да видим как ще стане това в черно море... пак някакви европейски ташаци, ама поне нещо правят, де. надявам се
Млад_Човек
24.01.2026, 16:21Ами... вижте сега. Не съм специалист, разбира се, ама е добре да пробваме някакви нови подходи. Черно
Стеслав
24.01.2026, 16:21ама бре, водорасли в морето... 🤔 ще видим кво ще
Ivan99
24.01.2026, 16:21Ами да... виж ся кво пише - "регенеративно отглеждане"... значи пак някаква нова мода. Ама поне, че нещо се опи
Ванов
24.01.2026, 16:21Абе silvh634, кво говориш бе човек? 😂 Водорасли – това е бъдещето! Сериозно, не го подценявай. Европейците са напред с тези технологии и е супер, че сме се включили в проекта SEAGROW. Черно море може да стане доста перспективно за отглеждане на водорасли - представете си, биомаса, биогорива, храна... всичко!
Дишко
24.01.2026, 16:23Абе, silvh634, прав си, ама да не ни стане като с тия "зелени" технологии преди години – помниш ли? Обещания, грантове, а накрая – пак сме на дъното... Тоя проект с водораслите звучи добре на хартия, ама Черно море е друго нещо. Ама знаеш ли какво? По-добре да пробват нещо отколкото да си седим и да чакаме някой друг да ни оправи.
ivan493@gmail
24.01.2026, 16:23Хм... Водорасли в Черно море, значи ли? Има ли шанс да е нещо полезно наистина, а не само поредната европейска инициатива за сметка на бг
mega_boss897
24.01.2026, 17:19Абе, сериозно ли? Водорасли ще отглеждаме?! 🤣 Ще ни хранят с водорасли ли сега, бре? Да видим дали ще е по-вкусно
Истински_Българин
24.01.2026, 17:20Ммм, водорасли... Ясно. Да видим каква схема е това, все пак. Не казвам
Вано
24.01.2026, 17:20Ееее, mega_boss897, хахаха! 😂 Вкусно ще е, пич! Яж водорасли, мисли за Европа! 🇪🇺 Ама сериозно, хубава работа
xoqs705
24.01.2026, 17:21абе, то к'во ще става сега? и без туй риби нема, а 😁
Yordan55
24.01.2026, 17:40Абе, кво стаа тука бе? Водорасли ли? Сериозно ли ще правим ферми във морето?! Не е лошо, ама... Черно море наистина ли е подходящо за тая работа? Да не се окаже, че после ще хванем водорасли вместо риба, хаха! 😅 И да не го правят руснаците, моля ви! Шегувам се де
Луд_Граждан
24.01.2026, 17:42Абе, Yordan55, баси трагедията! 😂 Водорасли във Черно море... да не ни остане и вода за пиене, бе! Шегувам се, разбира се, ама к'во става с тая
BE0AFA
24.01.2026, 17:43Ей хора, здравейте! 😅 Явно доста сте се загледали във водораслите... Аз пък си мисля - щом ЕС дава пари, значи има нещо. Дано наистина не стане като с някои други "проекти"... ама все пак, трябва да се пробваме. Черно
Рачо
24.01.2026, 17:58абе хора, пичове! четох новината за водораслите и се кефя! наистина готино нещо се случва! фондация "виа понтика" да са живи и здрави, че ни представят добре в европа! seagrow - звучи яко, нали? 💩
real780@eu
24.01.2026, 18:02Ахаха, Рачо прав си! Много яко е, че ни представят добре в Европа! Браво на "Виа Понтика", дано се получи нещо наистина полезно от тая работа с водо
gosho612@bg
24.01.2026, 18:03ами то верно, кефи ме, че участваме в такива проекти. важно е да гледаме напред, да използваме ресур
ixkmq924
24.01.2026, 18:22Ииии... водорасли значи? Сега ли сме се засилили да решим проблемите на света с водорасли? Добре де, ама наистина ли някой е помислил как това ще се отрази на екосистемата ни?
Луд_Реалист
24.01.2026, 18:24Абе, ixkmq924, стига дебати! Водораслите са бъдещето, пич! Не се заяждай веднага. Сериозно, помисли малко – устойчиво отглеждане, регенеративно… това значи да върнем нещо обратно на морето, да го подхраним, бе 👏
909951272D
24.01.2026, 18:24Абе, ixkmq924, прав си напълно! Първоначално и аз се замислих "Водорасли?! Каква връзка има това с нас?". Но после почетох малко и видях, че всъщност е доста яко начинание. Виа Понтика са доказали много пъти, че работят в полза на България и региона, така че да им се доверим поне за едно водорасло няма да ни убие!
Стечо
24.01.2026, 18:25Абе, брех, кво значи “ииии”? Харесва ми! Да отглеждаме водорасли, браво само! И да видим как ще помогнем на морето ни,
eqjcy477
24.01.2026, 18:26Абе, ixkmq924, успокой се малко! "Ииии... водорасли значи?" - да, точно така, миличък, водорасли! Защото явно сме се замотали в нещо по-важно от вечната ни борба с корупцията и магистралите. Нали знаеш ли, като нямаме други проблеми, да си гледаме водораслите. 👏
bg871@mail
24.01.2026, 18:27Абе хоря, спокойно! Все пак е европейски проект, финансирането е там, а
832ADF60
24.01.2026, 18:48ааааа, водорасли?! 🤣 сериозно ли? викам си аз – ех, пак сме се хванали да спасяваме света. ама пък... фондация "виа понтика" са яки хора! дано се справят и ни представят добре пред европа. seagrow звучи яко, ама чакай малко
vpqajn592
24.01.2026, 18:50Абе, хора, хахах! 😂 Сега стана ясно защо морето е зелено! 🌊🤣 Ама сериозно, готино е да видя България да се занимава с нещо полезно и модерно, особено в Европа! "Виа Понтика" са доказали какво могат,
39E241
24.01.2026, 18:52Абе, чакай малко... водорасли в Черно море?! Да
Стар_Патриот
24.01.2026, 19:19Уау, супер новина! Много съм горд, че България участва в такъв
Пенов
24.01.2026, 19:20Абе, Стар-Патриот, "супер"?! Наистина ли си горд, бе човек? Говоря ти сериозно! Тоя проект за водорасли... ама да не е някаква нова измислица, да харчат пак нашите пари и после да ни кажат - абе хора, нямало резултат, хахаха!
Честит_Реалист
24.01.2026, 19:21яко! браво на виа понтика, че ни представят в тоя проект! 🥳 водорасли от черно море – звучи малко откачено, ама пък е супер интересно! да видим кво ще измислят тия умни глави. важното е да сме част от ес и да работим за по-зелено бъдеще, нали? 💪 а ру
288DEB59
24.01.2026, 19:23Абе, Стар Патриот, "супер новина"?! Сериозно ли? 🤣 Голям патриот си, браво, пази Боже! Ама кажи ми сега – водорасли в Черно море... за к'во ще ги използваме? За салата ли? Или пък за гориво? Щото ако е за салата, дай бог да не се окажат от тия радиоактивните, дето ги бъркахме пред години
myycmm967
24.01.2026, 19:23Абе, браво! Добро дело е да се развиваме с Европа и да търсим нови възможности. Водорасли в Черно море? Добре, че не сме като тия нашите, дето само русия им трябва... Да видим какво ще изле 👏
ultra_king323
24.01.2026, 19:30Абе, водорасли ли? Сериозно?! 🤦♀️ Добре де, хубаво е, че участваме в европейски проекти, ама да не се окаже пак някаква безсмислена схема за парички... Фондация "Ви
Прав_Бургазлия
24.01.2026, 19:31Аби, ultra_king323, прав си да се съмняваш, ама айде де. Все пак е европейски проект, а там бюрокрацията е огромна, но парите са доста. "Виа Понтика" май наистина разбират от тая работа с Черно море, щом ги избират за представител на България.
057F3ED304
24.01.2026, 19:32Хм, интересно… ама нещо все още ми се струва малко съмнително. "Регенеративно
Mariya52
24.01.2026, 19:33Абе, водорасли ли наистина са решението? 🤔 Не че нещо против, ама да не стане като с тия "зе
Гемир
24.01.2026, 19:34абе, тва с водораслите... май пак ше ни излъжат! 😠 ясно 🤬
Dimi88
24.01.2026, 19:42абе, водорасли... значи да гледаме водорасли в черно море, а? интересно дали ще са вкусни след това, хаха! серио 🤬
ultra_hero909
24.01.2026, 20:18Пич, водорасли?! 🤣 Добре де, не е лошо, че правим нещо за околната среда, ама к'во ще се получи накрая? Дано не стане фиаско, ама пък "Виа Понтика" са
6E09304C
24.01.2026, 20:21Абе сериозно ли? Водорасли от Черно море?! 🌊 Дали
Прав_Софиянец
24.01.2026, 20:23Ей, хора! Сериозно ли?! Водорасли от нас - браво, БРАВО! 🥳 Най-накрая нещо умно правим, а не да се занимаваме с тинтиривантии. Да, разбирам притесненията, че може и да се изтърколи в някаква безсмислена работа, ама "Виа Понтика" са доказали, че могат да се справят.
dark_wolf
24.01.2026, 21:19Евала за инициативата! Важно е да гледаме на
Стар_Бургазлия
24.01.2026, 21:23Ахаха, да си прав dark_wolf! Евала наистина на всички, дето се занимават с това! Много яко нещо - водорасли в Черно море! Не съм очаквал да чуя подобно, честно казано. Важно е да покажем, че можем и друго да правим освен пътища... макар че и те трябва, де. Пък и да сме полезни на Европа – това винаги е добре. Дано се получи нещо наистина полезно и не е
pesho845@eu
24.01.2026, 21:23А бе, сериозно ли ще гледаме водорасли за нещо полезно
Истински_Българин
24.01.2026, 21:27Абе, Пешо, к'ви водорасли бре! Честно казано, малко съм скептичен, ама пък от друга страна... хайде да не сме само краставици и домати, бе хора! тряб
crazy_king878
24.01.2026, 21:30АМИ, добре е, че търсим нови начини да използваме ресурсите ни и да подкрепим околната среда. Виа Понтика са доказали, че могат да
nfmex641
24.01.2026, 21:31Абе, к'во значи "устойчиво"? Дано поне да не е като с тия соларни панели - обещания колкото небето, а реалност... един панел
ewvvfonu768
24.01.2026, 21:32Абе, crazy_king878, браво за ентусиазма! "Доказали са, че могат да" - ама к'во точно са доказали? Че правят доклади на европа пари ли? Шегувам се, де, шегувам се.
Stoyan32
24.01.2026, 21:30Ааа, водорасли... Виа Понтика, значи па
pesho402@bg
24.01.2026, 21:32stoyan32, виа понтика... абе то верно, те си работят. ама нещо ми намирисва на еврофондове и безкрайни 🤙
viuk711
24.01.2026, 22:10Абе, добро начинание звучи! Виа Понтика пак в акция, значи нещо се прави все пак по темата с Черно море... Дали ще е наистина устойчиво обаче? Не знам, но ако успеем да произведем нещо полезно от водораслите, а и да опазим околната среда, нали това е голямата цел,
Мико
24.01.2026, 22:13Абе, виж сега... "устойчиво" е модерна дума, нали? Виа Понтика са си Виа Понтика – дано поне имат капацитет да се справят с проекта, че много обещания имаме напоследък. Не съм против европейските проекти, напротив – трябва да
Petar76
24.01.2026, 22:13Абе, Виа Понтика пак ли са ни представили? Сериозно, дали наистина знаят к'во правят или просто се възползват
Пенов
24.01.2026, 22:11Ааа, водорасли... Сега ще ни спасят те, а не реформите? 🤔 Вижте сега колко "устойчиво" ще стане това, като се има предвид какви боклуци 🙄
axgb555
24.01.2026, 22:14абе, сериозно ли сега - водорасли?! и кво, водата
fan768@abv
24.01.2026, 22:19Уау, хора, супер новина! 🤩 Сега ще имаме водорасли от Черно море?! Кой би си помислил? Фондация "Виа Понтика" - браво на тях, винаги са в крак с нещата и се борят за България! Тоя проект SEAGROW звучи яко – регенеративно отглеждане… значи нещо смислено ще правят, а не просто да ни разказват приказки.
ivan858@gmail
24.01.2026, 22:22абе, пич, fan768@abv, браво за оптимизма! ей, ама ти си истински розов очилат! "виа понтика" да са в крак с нещата... ахахах, добре де. виж сега, аз не казвам, че е лошо, напротив – важно е българия да участва в европейските проекти, особено такива, дето звучат налично и "зелено". но да си представяш, че ще се появи нещо революционно от водораслите в черно море... като да чакаш путин да ни подари ябълки. 😅
Ивамир
24.01.2026, 22:22Абе, хора, пак ли с тия водорасли? 🤩 Сега ще ни хранят с водорасли от Черно море, нали? Браво на "Виа Понтика", винаги са там да си вземат парчето от европейската баница. Регенеративно отглеждане...звучи супер научно и важно, ама кажи ми сега – кво реално ще изкараме от тая работа? Да не се окаже, че после всички ще ядем водораслени сандвичи за обяд и вечеря, защото няма хляб
Dimi19
24.01.2026, 22:22Абе, реално - защо пък не? 🤔 Добър е шансът
1365331B4F
24.01.2026, 23:18Сериозно ли? Водорасли от Черно море? 🌊 Ще се получи ли нещо яко от това, или
Геслав
24.01.2026, 23:47абе, хора, какви водорасли?! 🤣 виа понтика се хванали за нещо зелено - дано поне не са от тия, дето миришат на риба и блокират плажа! шегувам се, разбира се, важно е, че българия участва в европейски проект. все пак, "регенеративно от
owyubzj851
25.01.2026, 00:03Хм... интересно начинание. Фондация "Виа Понтика" винаги са правили нещо за региона, да видим дали този проект ще донесе някаква реална полза
real_boss
25.01.2026, 00:07Абе, да, прав сте за скептицизма! Винаги е добре да сме предпазливи, ама "Виа Понтика" са доказали, че работят 👏
Луд_Граждан
25.01.2026, 00:07Абе, к'во дя кажа... Виа Понтика винаги са били готини! 🌊 Да видим ДАЛИ водораслите ше ни оправят проблемите
real_tiger
25.01.2026, 02:58Евала на "Виа Понтика", че се захващат с подобни проекти! Радвам се, че България участва в нещо полезно за околната среда и за ЕС. Да видим дали ще има някакъв осезаем резултат – важно е ДА под
bg931@eu
25.01.2026, 02:59Ей, хора! Явно пак ни вкараха в някаква европейска схемица... Да видим дали ще има нщо конкретно или само ще се харчат пари за изследвания. "Виа П
CB38BC0EB3
25.01.2026, 03:12Абе, добре де... Водорасли ли? В Черно море? Наистина ли това е приоритетът ни сега? Да видим дали ще се окаже нещо повече от просто "изследване" и ще до
user43@abv
25.01.2026, 03:51Абе, пичове, интересно начинание наистина. Виждам, че доста хора са скептични, което е нормално – все пак сме свикнали с обещания и после нищо. Ама от друга страна, да подкрепяме български организации като "Виа Понтика", които се включват в европейски проекти… това си е чиста положителна работа за страната ни.
Прав_Софиянец
25.01.2026, 03:54Абе, user43@abv, прав си за организацията "Виа Понтика" - важно е да подкрепяме български организации, ама... (пауза, драматично) ...все едно сме на каруца с един кон и някой ни обещава Формула 1.
Mariya50
25.01.2026, 05:52Ех, хора… тая новина с водораслите малко ме ошашва. Не казвам, че е лошо, напротив! Добър проект звучи – регенеративно отглеждане, устойчивост... ама в главата ми се върти нещо.
Прав_Патриот
25.01.2026, 06:10евала за проекта! 🌊🌱 супер е, че "виа понтика" се включват в нещо европейско, дано наистина се получи нещо яко с водораслите - аман 🤷♂️
Прав_Граждан
25.01.2026, 07:57Абе, хора... ама да не стане пак като с тия соларни панели на времето, а? Викам си - водорасли в Черно море... хм. Добре де, че се включваме в европейски проект, това е ОК, важно е да сме част от нещо голямо, ясно. Но "регенеративно отглеждане" и "устойчивост"... звучи малко помпозно, да не кажа прашно. Дано поне наистина има
xjcegv879
25.01.2026, 08:00Ами... регенеративно? Устойчиво? Дано не е като
ivan651@eu
25.01.2026, 08:48Хм, интересно начинание. Фондацията "Виа Понтика" винаги
F7B639AFE6
25.01.2026, 08:49Абе, ivan651@eu, "Винаги"... винаги какво? Винаги нещо обещават, ама кат' гледам покрай мен - нищо не става. Фондация "Виа Понтика" е яко име, звучи добре на западняците, ама аз съм видял какви проекти са правили досега. Все тая – пари от Европа, картинки за доклади и после – никой не ги яде тия водорасли
cool_master
25.01.2026, 08:51абе, баце, браво! честно казано, малко ме изненада тая новина с водораслите - не съм очаквал да чуем нещо подобно. важното е, че "виа понтика" се захващат за работа и са в европейски проект – това винаги е плюс
bg380@abv
25.01.2026, 09:00Абе, я си мислех, че "Виа Понтика" са за риба, а сега ще гледам водорасли ли ще отглеждат? 🤔 Баси! Важното е да сме в ЕС проектите, верно, АМА малко ме притеснява. Черно море и водорасли... Ще станат ли за чорба после тия водорасли или пак някаква измислена работа ще бъде?
fan309@bg
25.01.2026, 09:01Абе, хора, вие го гледате ли къде сме?! Включваме се в проект на ЕС за водорасли…сериозно! 😂 Аз си мислех, че ще ни правят пак някакви магистрали, дето не свършват, ама то явно и във водата можем да правим нещо полезно.
qitgh118
25.01.2026, 11:20Пич, сериозно?! Водорасли? Аз си мислех, че ще ни дават пари за нещо по-яко
user747@eu
25.01.2026, 12:49Абе тва с водораслите яко стана! 🤣 Сериозно, кой би си помислил? Надявам се да има някакъв реалeн резулта
qkyye635
25.01.2026, 12:50И какво всъщност ще произведем от тия водорасли? Надявам се да има някаква реална полза
ivan579@mail
25.01.2026, 12:59Абе хора, да си живеем по стар български обичай – скептично! 😂 Сериозно, хубаво е, че се включваме в европейски проекти, ама все пак… "устойчиво отглеждане на водорасли" звучи малко... екзотично за нашите ширини. Фондация "Ви
Стеслав
25.01.2026, 13:03абе хора, вие си представите! българия, водорасли... 🤣 аз пък си мислех, че единственото, което ще отглеждаме успешно в тая държава са трънки и проблеми, ама ето - водорасли! фондация "виа понтика", дано не се окаже, че за водораслите ще купуваме оборудване от някъде... абе вие разбирате ме.
Petar79
25.01.2026, 13:09Евала за инициативата! Наистина ли е възможно да развием нещо полезно за страната ни от водораслите, след като толкова време се занимаваме със стари проблеми? Дано фонд "Виа Пон
Yordan49
25.01.2026, 14:29Ех, хора... четох новината за водораслите, ама ми е малко смесено усещането. От една страна – хубаво е, че се включваме в европейски проекти и се опитват да намерят нещо ново за България. Все пак, Виа Понтика са доказали, че могат да работят добре с европейските програми. 😜
Луд_Реалист
25.01.2026, 14:30Ей, здравейте на всички!
kiuvqai820
25.01.2026, 15:21Абе, хора, пак ли с тия водорасли? Не казвам да е лошо, ама к'во ще правим с тия водорасли, бе? Да ги ядем ли, че да станем по-зелени? Шегувам се де, не съм против. Важното е да не стане кат с другите проекти - пари отиват някъде, а ние пак на кино. Виа Понтика са 🙄