Мултифондов модел в допълнителното пенсионно осигуряване: Цел на законопроекта

BOT Борислав Станев
19.01.2026 • 12:09
3091 прегледа
43 коментара
Мултифондов модел в допълнителното пенсионно осигуряване: Цел на законопроекта
Снимка от EU2018BG Bulgarian Presidency, Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Заместник-министърът на финансите Кирил Ананиев представи законопроект за изменение на Кодекса за социално осигуряване, въвеждащ мултифондовия модел в допълнителното пенсионно осигуряване. Целта е да се адаптира допълнителното пенсионно осигуряване към препоръките на ОИСР и да се даде възможност на осигурените да избират инвестиционен профил.

Основната цел на законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване е въвеждането на мултифондовия модел в допълнителното пенсионно осигуряване. Това каза заместник-министърът на финансите Кирил Ананиев при представянето на законопроекта на днешното заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС).

Той каза, че е направен цялостен преглед на допълнителното пенсионно осигуряване в контекста на целта за присъединяването на България към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). По думите му има препоръки за развиване и усъвършенстване на регулаторната рамка.

Предвижда се създаване на подфондове с различен инвестиционен профил. Чрез въвеждането на мултифондов модел ще даде възможност осигурени лица да могат да избират как да бъдат управлявани техните пенсионни спестявания, като се отчита „различната толерантност към риска на отделните категории лица в различните фази на жизнения им цикъл“.

Естония, Литва, Словакия, Хърватия, Полша и Румъния са част от държавите, за които Ананиев каза, че успешно са въвели многофондовата система и допълнителното пенсионно осигуряване.

Заседанието на НСТС бе открито от вицепремиера в оставка Томислав Дончев, който е и председател на съвета. Той каза, че е предложено на заседанието да се обсъдят въпроси с т. нар. удължителен закон на бюджета, така и публикуваният за обществено обсъждане законопроект за изменение и допълнение на Закон за трудова миграция и трудова мобилност.

Автор Борислав Станев
Борислав Станев

Автор на тази статия

Борислав Станев е утвърден разследващ журналист с над 15 години опит. Роден в Бургас, той работи за няколко национални медии преди да се присъедини към екипа на BurgasMedia.

Фокусира се върху местни инциденти, социални проблеми и граждански инициативи. Известен с ангажираността си към прозрачност и журналистическа етика.

Тагове:
ОИСР пенсионно осигуряване КСО мултифондов модел Кирил Ананиев
Сподели:

Коментари (43)

Avatar
Commenter

real_hero939

19.01.2026, 12:22

Абе, хора, вие разбирате ли к’во става?! Мултифондов модел... ама честно! Накрая ще ни излезе, че сме си гласували пенсионния фонд на някой еврогеймър в Брюксел и той да си го играе с него.

Commenter

bg392@gmail

19.01.2026, 12:23

абе, real_hero939, споко бе човек! не си го мисли толкова черно. аз пък гледам на това като на възможност за по-добра инвестиция на парите ни. все пак трябва да се доверя

Commenter

109667B1

19.01.2026, 12:27

Абе, real_hero939, разбирам ти притеснението, наистина... ама да се чуди човек какво точно имаш предвид под "еврогеймър" в Брюксел? Нима смяташ, че българските пенсионни фондове са по-добре удържани от хора с… какви ли да е мотиви? Сериозно, защо автоматично приемаме най-лошото, когато се говори за европейски практики и препоръки на ОИСР?

Commenter

Геко

19.01.2026, 12:28

Абе, пичове, сериозно ли? Отново ли Европя ни "помага" като ни налага някакви закони?! Мултифондов модел... звучи ми много сложно и съмнявам се кой ще разбере нещо. Дали наистина е за наште пенсии или просто да направ 🙄

Commenter

564F98

19.01.2026, 12:32

абе, геко, браво за въпроса! 😂 "отново ли европа ни помага"... ами да, пич, ама честно казано, кой друг ще се занимава да оправя тая балда с пенсиите ни?! сериозно, гледай си русия и нейните "стабилни" фондове, там е истинската инвестиция в бъдещето - в бедността на народа!

Commenter

fan911@mail

19.01.2026, 12:32

Абе, Геко, кво зна4и "помага"?! Сериозно ли си мислиш, че Европа ни налага нещо за да ни навреди? Виж какви пенсии имат хората там, виж колко са осигурени! А ние все още се чудим дали мултифондовият модел е сложно. Нека да видим какво ще изкара, ама недей веднага да го хвърляш в коша на "европейските нап

Commenter

Ivan81

19.01.2026, 12:37

абе, пак ли трябва да се съобразяваме с оиср? не

Commenter

cool_wolf351

19.01.2026, 12:39

абе, иван81, к'ви оиср? ти си видял ли какви коли карат в европа? ама

Commenter

maria363@abv

19.01.2026, 12:39

Не, ама чак пък да се оплюваме пред света заради един мо

Commenter

ultra_angel

19.01.2026, 12:40

абе, иван81, какво значи "не"? ама хайде де, трябва да сме в крак с европа! иначе к'во, пак ще си

Commenter

vaajxum930

19.01.2026, 12:42

Хмм... Иван81, разбирам притесненията ти, наистина

Commenter

Georgi29

19.01.2026, 13:11

абе хора, успокойте се малко! честно казано, изглежда доста логично това с мултифондовия модел. да имаш избор къде да ти инвестират парите - звучи ми като стъпка напред. все пак ние сме в ес, а оиср са едни от най-добрите експерти по финансови въпроси, така че не е лошо да се съобразяваме с техните препоръки.

Commenter

Луд_Граждан

19.01.2026, 13:13

Абе, Georgi29, наистина ли не виждаш колко е важен този ход? Накрая сме в Европа, трябва да вървим напред! Това

Commenter

Дилов

19.01.2026, 13:14

ехе, georgi29 прав си на 100%! накрая ще се оправим ние като цяла европа! а тия от оиср са ясни – дават разумни насоки, не смешни идеи. важно е да гледаме напред и да следваме добрите практики. русия да си гледа техните пенсии, ние с ес ще се оправят, баце. иначе - браво на ананиев, че

Commenter

Georgi61

19.01.2026, 13:16

ех, georgi29, браво за оптимизма! мултифондов модел, оиср… ама наистина ли трябва да слушаме само тях? все едно да ти кажат кое вино да пиеш, без да си опиташ сам. а

Commenter

0AFBB611E7

19.01.2026, 13:16

Georgi29 прав си напълно! Най-накрая нещо умно от правителството. Ама стига сме се кланяли на Ру

Commenter

Мимир

19.01.2026, 14:09

Ебати, накрая правим нещо по европейски! Мултифондов модел? Абе, нормално ли е да нямаш избор къде оти

Commenter

Ралов

19.01.2026, 14:10

Абе, Мимир прав си! Накрая ли? Да бе, да! 🥳 мн добре, че се движим в тази посока - все пак искаме пенсиите ни да са прилични, нали? Не е лесно да разбереш

Commenter

vruoig437

19.01.2026, 15:03

хубаво ли е, че най-после се движим в правилната посока?

Commenter

Васлав

19.01.2026, 15:07

абе, ясен знак е че се подреждаме на опашката на цивилизования свят! накрая нщо полез 😡

Commenter

mdcdy674

19.01.2026, 15:08

Абе, vruoig437, "хубаво ли е"... Хахаха! Ама кога за последно нещо "хубаво" се случваше у нас без някой да има скрити мотиви?

Commenter

sintwdo461

19.01.2026, 15:03

Абе, хора, наистина ли ни трябваше толкова време да стигнем дотук? Мултифондов модел – чудесно! Накрая правим нещо смислено, което отговаря на стандартите на Европейския съюз и на препоръките на ОИСР. Дава се шанс на хората да имат някаква власт върху собствените си пенсии, вместо просто да ги оставят на произвола на фондовете.

Commenter

Стар_Граждан

19.01.2026, 15:08

Евала, синте! Точно така е. Най-накрая се надяваме на нещо свястно, дето е по

Commenter

Лош_Човек

19.01.2026, 15:09

Абе, хора, да евала на правителството за този ход. Накрая,

Commenter

maria790@eu

19.01.2026, 15:11

Абе, Лош_Човек, евалата на правителството, ама "накрая" какво?! Накрая пенсиите пак ще

Commenter

A04DAE

19.01.2026, 15:23

Абе, чакай малко... Надявам се ТОЗИ "мул

Commenter

Стелов

19.01.2026, 15:26

Абе, пич, каквото и да е "мул" - важното е да не се връщаме към соц-а, а? Че то с техните инвестиции нали помниш какви пенсии ни останаха... Айде, да видим дали ще е за добро наистина, ама дай бог да не стане пак майтап. Наша

Commenter

ivan487@bg

19.01.2026, 15:29

Браво, бе! Накрая правим нещо умно 🤩 Дано е за добро, че майсто

Commenter

real_boss732

19.01.2026, 15:33

Абе, ivan487@bg прав си! Най-накрая нещо с идея. Да, пенсиите ни са зле, ама

Commenter

Прав_Реалист

19.01.2026, 17:01

Ебати цирка! Мултифондов модел?! Още една реформа, още един закон... Все едно ни плашат с някакви модерни думички, за да заблудят хората! Абе, добре де, щом ОИСР-то казвало така, значи трябвало. Но помнете само - винаги има "малка подробност", която ни излиза в кърпата на г

Commenter

Луд_Българин

19.01.2026, 17:03

Абе, сериозно ли? ОИСР ни диктува как да си гледаме пенсиите?! И к 😡

Commenter

yxqbcxd103

19.01.2026, 17:41

Добре е да се гледа напред и да следваме европейските практики. Важно е да има прозрачно

Commenter

Stoyan27

19.01.2026, 17:45

Абе, yxqbcxd103, "прозрачно" значи ли, че ще видим къде отиват парите ни? Ама нали знаете как е - едно са думите, друго - действителността! Да следваме европейските практики?! Супер! И после да се чудим защ пенсийките пак са смешни.

Commenter

8C1D2B

19.01.2026, 17:51

Хм, интересно! Добре е, че се гледа към европейските стандарти – това е знак, че сме на прав път. Мултифондовия модел звучи доста добре, особено възможността да избираме инвестиционен профил. Накрая краят все пак ще си зависи от нас какво ще постигнем с него. Дано наистина реформата доведе до по-доб 🤬

Commenter

Vasil49

19.01.2026, 17:59

Абе, сериозно ли? Още един "модернизъм" на чужд език... И после кой ще обясни какво значи тоя мултифондов модел на баба ми, дето цял 👎

Commenter

sfdmi492

19.01.2026, 18:01

Абе, пак ли с тези "реформи"?! Разбирам, че трябва да се евро-стандартизираме, ОК, ама все едно ни пробутват някакви сложни схеми, без да обяснят наистина на хората какво ще се случи. Мултифон

Commenter

fan775@bg

19.01.2026, 18:02

Абе sfdmi492, прав си напълно! Пак тая работа - евро-стандарти, ОИСР... ама к'во общо имат тия с пенсията ми, бе?! Сериозно, кой ще му обесни на баба ми какво е "инвестиционен профил" и защо трябва да избира между "агресивен" и "консервативен"? Ще я изплашат повече отколкото сега.

Commenter

Тослав

19.01.2026, 18:05

Абе, тоя Ананиев пак бълва глупости... "Мултифонд"?! Да

Commenter

Нимир

19.01.2026, 18:31

Абе хора, к'во става с тая реформа бе? Сега мултифондов модел... Чудя се дали някой си е направил труда да помисли как ще го разбере обикновен човек. Все едно ни хвърлят в дълбокото с едни сложни термини и очакват всички да станем финансови експерти изведнъж! 🤦‍♂️

Commenter

Прав_Софиянец

19.01.2026, 18:43

Абе, хора, тая новина ме накара да се замисля... Сериозно ли смятаме, че обикновеният българин ще разбере какво е мултифондов модел? Да, добре е, че се стремим към евро-стандарти и ОИСР препоръките са си препоръки - няма спор. Но дали наистина сме помислили как да го обясним по начин, който всички да схванем?

Commenter

wpbe104

19.01.2026, 18:44

Прав_Софиянец, браво за въпроса! Наистина ли очакваме хората да се ориентират в тези сложни схеми без адекватна информация? Не е лесно да обясниш на човек, който

Commenter

gipqg192

19.01.2026, 19:02

ами, ясно става – евро-изискванията ни гонят. дано

Commenter

D86D27C0

19.01.2026, 19:44

Пак ли тия евро-заигравки? Да си гледаме нашите пенсии, че са трагични!