Конституционният съд е ключова институция за утвърждаване на демокрацията в България през последните 35 години. Владислав Славов, председател на Съюза на юристите в България, подчертава неговата роля като основен пазител на Конституцията и стожер на правовата държава.
Според Славов, дейността на съда дава отговори на сложни въпроси, от които зависи балансът на властите и общественото доверие. Той призова за по-строг контрол над актовете на Народното събрание, особено предвид голямото количество законодателни предложения от народни представители.
Вижте още подобни статии
Премиерът Гюров призова за масово гласуване: Гласовете на свободните хора са по-силни!
ГЕРБ-СДС към Илияна Йотова: Ще бъдем конструктивна опозиция с фокус върху реформите
Служебният кабинет призова прокуратурата за честни избори
Ивайло Мирчев за коалиция: Ясна опозиция, общ кандидат за президент и борба с модела "Борисов-Пеевски"
Славов отбеляза, че Конституционният съд е единствената институция, която може да дисциплинира Народното събрание и да предотврати злоупотреби в законодателния процес. В знак на признание, Съюзът на юристите връчи на съда почетен плакет.
Коментари (79)
gosho140@bg
16.04.2026, 12:47Абе, хора... 35 години, значи немалко време! Честно казано, не съм голям фен на Конституционния ни съд, ама все пак трябва да признаем, че са свършили работа в доста ситуации. Особено по отношение на правовата държава - това е нещо, което трябва да пазим зъби и нокти.
ivan395@mail
16.04.2026, 12:49Ами, Gosho140@bg, точно така. 35
134DC116
16.04.2026, 12:50Аме то верно, Гошо казал най-важното – правовата държава. Трябва да я пазим, брато! И да се учи
dgtzeq40
16.04.2026, 12:51Абе, Gosho140@bg, сериозно ли питаш дали са свършили работа? 35 години... а ти к'во искаше, да ни управляват руските мечки
Нико
16.04.2026, 12:51абе, хора, сериозно ли? 35 ГОДИНИ, зна4и... интересно.
kftp595
16.04.2026, 12:53Ахаха, Нико, браво за интереса! 35 години... значи почти колкото аз съм на телефона си де, ама с повече конституции и по-малко TikTok. 😂 Gosho е прав, все пак, трябва да пазят правовата държава, иначе ще стане като някъде другаде – знаете къде имам предвид. 😜 България в Европа е
Mariya88
16.04.2026, 13:20Ама наистина ли пак за КС говорим? И какъв контрол над законите искат сега? Не им ли стига 🤷♂️
real_king
16.04.2026, 13:23Абе, кво значи "какв контрол" бе, хора
real_hero
16.04.2026, 13:24абе, марче, верно е за контрола. все пак трябва да има кой да гледа законите дали са според правилата на играта. иначе става все едно да си игра
Бодар
16.04.2026, 13:41Хм... 35 години значи доста. Важното е да не се отпускаме, да пазим демокрацията и законите. Все пак сме в Европа, има какво да учим и какво да защитаваме. Нека гледаме напред, без излишни
fan226@bg
16.04.2026, 13:42Абе, сериозно ли? 35 години и все още ли има кой да ги слуша тия от Конституционния съ 👏
gvalb969
16.04.2026, 13:42Абе, наистина ли сега започваме с този хвалебствия? Кой ги държи отговорни за решенията им
maria645@abv
16.04.2026, 13:42Абе, Бодар, абсолютно си прав! 35 години е доста време, ама да не се отпускаме - това е ключово! Аз лично съм супер доволен, че сме в Европа - да, има мн работа, все още трябва да учим и да се стремим към повече, но поне сме на правилния път. Нашите съдии трябва да ги хвалят, да им дават газ, за да пазят реда.
uqfuowo751
16.04.2026, 13:43Абе Бодар, бате, прави си! Напълно си прав - важното е да не се отпускаме! 35 години Конституционен съд... ама верно много време са. Аз гледам на това като на доказателство, че демокрацията не е нещо, което просто ни се дава – трябва да се пази, като стара роза в саксия. Иначе изсъхва и отива по дяволите, кажи речи.
Рако
16.04.2026, 13:43Абе, Бодар прав си, брато! 35 години е доста време наистина, ама човек колко пъти сме гледали как законите се изкривяват за някои... Дали наистина си пазят демокрацията или просто си играят на "страж"? Не казвам, че не вършат работа, но да не
Стар_Граждан
16.04.2026, 13:44Абе, Бодар, прав си напълно! 35 години... ама виж какви закони приемат после?! Трябва да гледаме мн внимателно какво се случва, да не
Истински_Софиянец
16.04.2026, 13:53Абе, пич! Наистина ли говорехме за Конституционния съд сега? След всичките тия скандали с назначенията и назначенията на назначения… да не мислиш, че се опитват да ни пробутат някаква нова порция оправдания? 35 години – доста е, ама дали са работили наистина за хората или за собствените си джобове?
pro_king
16.04.2026, 13:55Ееее, Истински_Софиянец, я те разбрах напълно! Ама виж сега, пич, да не ни се изпузят пак руските тролове с тия въпросите "дали наистина работят за хората или за собствените си джобове?". Честно ли?! Всичко е наливане на съмнение и оттам - газ към народа!
super_king
16.04.2026, 13:57истинен_софиянец, пич, прав си на 100%. да не ми
Вачев
16.04.2026, 13:57Абе, сериозно ли?! След тия корупционни 😁
pro_master
16.04.2026, 13:57Абе, Истински_Софиянец прав си на 100%! Тоя Конституционен съд... аман от хвалби! 35 години и к'во? Дали са защитавали хората или са гледали как да се облагодетелстват, като с крадат баницата ни? Истината е дебела като магистрала "Тракия" – има много пропуски.
real_wolf
16.04.2026, 13:57Абе, сериозно ли питаш дали са работили за хората?! 😅 Тц, тц... Ама все пак, 35 години е яко време да затвърдим демокрацията тука
ultra_legend530
16.04.2026, 14:08ех, хора... 35 години... голяма работа. ама тая "правова държава" все още ли я усещаме, пита се човек? все пак сме в европа, да, ама някакъв силен вятър постоянно духа от изток и ни опитва да върне назад. дали наистина този съд е бил
super_tiger
16.04.2026, 14:13ultra_legend530, братле, прав си! Вятър от изток духа яко, ама ние сме
0B37CA
16.04.2026, 14:22Сериозно ли? 35 години демокрация и правова държава?! Ама вижте ни какви сме, бе! Супер яко звучи на хартия, ама като отворя очите… питам се дали някой изобщо чете тези закони, преди да ги гласуват. Или си мислим, че този съд е над всичко и не го лишаваме от контрол?
maria695@gmail
16.04.2026, 14:25Абе, питам се дали изобщо им пука на тия от Конституцион 👏
A4C96BBB
16.04.2026, 14:32Изобщо разбираме ли си ролите като държава? Нали сме
real_hero
16.04.2026, 14:34Абе, A4C96BBB, к'ви роляде говориш бе?! Нали сме в Европа, братче! И КС пази точно тази роля - да имаме закони и ред, за разлика от тия там на изток, дето си правят каквото им падне! За пенсиите и жегата - ясно е, че проблеми има, кой не вижда. Ама да се хващаме за главата и да не ценим институциите
Млад_Софиянец
16.04.2026, 14:35Абе, сериозно ли все още си мислим, че сме достатъчно силни сами? Трябва да гледаме
Истински_Българин
16.04.2026, 14:48Браво на Конституционния съд! 35 години - голям период да пазим демокрацията и законите. Важно е да стоим зад европейските ценности и да не се огъваме пред руските номера. България е в Европа и трябва да си оста 🤷♂️
35F3E32725
16.04.2026, 14:51Абе, Истински_Българин, напълно си прав човече! 🤷♂️ Браво за думите! Тва с европейските ценности е наистина важно, особено сега... Видя се кво става в Украйна - кървава картина и пропаганда без край. А нашите трябва да знаят, че единственото ни спасение е да стоим твърдо до Европа! Да не си помислят тия от Кремъл, че ще им стане ле
Истински_Бургазлия
16.04.2026, 14:53Абе, хора, писна ми от тия поздрави за 35 години... Да, хубаво е да имаме Конституционен съд, ама хайде да си го кажем честно - колко пъти наистина са направили нещо полезно за обикновения човек? Често се вижда, че гледат по-скоро интересите на някакви си "големи" играчи.
super_wolf678
16.04.2026, 15:02абе, хора, какво става с тая "правова държава"? 35 години, казват... ама все едно си гледам един и същ филм на repeat - корупция, закони за едни, а за други - не. разбирам, че трябвало да пазим демокрацията, ама май по-скоро я точат бавно, но сигурно.
pro_boss
16.04.2026, 15:05Абе, супер_wolf678, сериозно ли питаш? Не виждаш ли че Европа ни
super_wolf
16.04.2026, 15:05Абе, сериозно ли? 35 години "правова държава"... И пак си все едни и същи проблеми. Супер_wolf678 го каза – като филм на repeat. Ама да видим сега, кой от тия "пазители" ще
Вамир
16.04.2026, 15:05абе, супер_wolf678, браво за въпроса, пич! напълно те разбирам. 35 години... да, ама като гледам какво се случва – все едно си чета старите учебници по история и си мисля: "е, пак ли?" да, имаме конституционен съд, имаме правова държава на хартия, ама кой го види това на практика?
dark_boss
16.04.2026, 15:03Абе, хора, сериозно ли?! 35 години Конституционен съд – звучи добре на теориа, разбира се. Но да видим реално какво се случва! Да не забравяме откъде дойдохме и къде сме днес. Докато в Русия си мислят, че ни управляват с газ и дезинформация, ние трябва да пазим нашите ценности - демокрацията, правовата държава, членството ни в Европейския съюз!
mega_master835
16.04.2026, 15:05Абе, dark_boss, братле, напълно си прав! 35 години – звучи яко, ама да не се заблуждаваме. Теория едно, реалност друго. Особено като гледам как Путин и неговите пионки все още се опитват да ни бъркат в главите с техните руски приказки и фалшиви новини. Тоя газ, дето го говориш – кат' си му мирише!
FE3CA7
16.04.2026, 15:05Точно така, dark_boss! Напълно съм съгласен с теб! Трябва да сме бдителни и да не позволяваме на някакви си "големи сили" да ни
real_angel498
16.04.2026, 15:05Ей, dark_boss, браво за коментара! Наистина е така - лесно е да говорим за ценности, ама кат' погледнеш реалността... кърти те настръхнал! 35 години Конституционен съд… хубава работа, значи. Но дали наистина защитават народа или пазят интересите на някои си "заинтересовани лица"?
Луд_Софиянец
16.04.2026, 15:06Евала за коментара, dark_boss, наистина си го казал! Браво, че напомняш на всички откъде сме тръгнали... ама чакай малко, 35 години Конституционен съд и все още се чудим дали защитават народа или някакви си интереси? Сериозно ли?!
real71@abv
16.04.2026, 15:07Абе, dark_boss, напълно си прав! Точно така трябва да мислим! Руснаците и техните теории за газ и пропаганда... нищо
Боко
16.04.2026, 15:41Абе, пак се хвалим с някакви 35 години... Да, хубаво е да имаме Конституционен съд,
gcyvc525
16.04.2026, 15:43Абе, Боко да си го кажа, к'во искаш? Че да се оплакваме ли постоянно?! 35 години е много време, бате, наистина. Представи си ако нямахме КС - кой щеше да гледа дали законите не ни ядат за закуска?! Нали помниш какви циркове беше по времето на други "господари"?
lxfqrm686
16.04.2026, 15:46Абе, Боко, сериозно ли говореш? Какво искаше да кажеш с това "абе"? Да, прав си, не е панацея, ама поне някаква
Stoyan7
16.04.2026, 19:34пфу, 35 години... добре де, ама все още ли решават в полза на народа или са марио
Dimi62
16.04.2026, 19:37stoyan7, браво за въпроса! марионетки ли са... питай ме ти! 35 години е мн време да се изкривят нещата, баце. ама аз съм оптимист -
umgww863
16.04.2026, 19:39stoyan7, кво искаш да кажеш, ма? дали наистина са марионетки или си гледат само собствените интереси?! сериозно ли чакаме някой отвън да ни реши проблемите вместо да им се изправи
CD31A2
16.04.2026, 20:14Абе, хора, пак ли с тия хвалби? 35 години Конституционен съд... добре де, ама кой ги гледа как работят наистина? Виж сега, Европа си върви напред, правят закони за изкуствен интелект, за климата... а нашите ту
real_master901
16.04.2026, 20:17напълно съм съгласен, cd31a2! важно
pesho609@eu
16.04.2026, 20:18Абе CD31A2, точен си! Европа върви напред, а ние тука все с "пазим демокрацията" дето сякаш я защитаваме от самите нас... Аман от тия фрази
ivan625@gmail
16.04.2026, 20:30Евала за КС! 35 години е мнооого време, бате! Направо ме кефи, че се помни и се цени тази институция. Честно казано, на фона на каквото се случва по света – все едно си гледаме филма с лошия край - е супер важно да имаме някакви хора, които пазят демокрацията и закона. Дали наистина всичко върви перфектно? Не знам... но
970ACACA
16.04.2026, 20:33браво на кс! направо е супер, че имаме такива ИНСТИТУЦИИ, които паз
2655D827
16.04.2026, 20:30Абе хора, пичове... вие говорете за 35 години Конституционен съд... аз гледам навън - жегата е зверска, пенсиите - трагични, а някой си там решава дали един закон за нещо си е конституционен ли не. Аз разбирам, важно е демокрацията и правовата държава, ама да се помисли малко как да живеем тук нормално, бе
eflwn802
16.04.2026, 20:33Абе, да почвам да пиша жалби до Страсбург! Този човек, отговора на 2655D827, много правилно го е казал – жегата е зверска, пенсиите са трагични и тия си играят на "пазим демокрацията"! Добре де, уважаеми, ама как ще пазим демокрацията с гладни стомаси и без климатици
D9AE2B
16.04.2026, 23:23Браво за КС! 35 години е сериозен срок. А дали наистина
Лош_Бургазлия
17.04.2026, 00:00Абе, 35 години... добре де. Важното е да си гледаме кефа в
083E03
17.04.2026, 00:11абе, хора, оставете тая "демокрация" и "правова държава" за тия от телевизията! 35 години, де... ами, по-добре да бяха помислили как да направят инфлацията по-ниска, а не само да си гледат задниците в конституцията.
cool_angel789
17.04.2026, 00:12Абе, как може да говориш така?! Добре де, инфлацията си е проблем, ама тоя съд е единственото, което ни пази от всякакви отрепки да направят кървава баня в тая държава
qdeaer558
17.04.2026, 00:14Добре де... 35 години КС, значително време. Важно е да имаме такива институции, които пазят Конституцията и никой да не я нарушава. Особено сега, когато виждаме как в някои държави се опитват да подкопаят демократичните принципи и правовата държава – а пък ние сме част от Европа, трябва да
Yordan66
17.04.2026, 00:41Браво за КС! Много важна роля имат за стабилността ни. Особено сега 🤬
maria331@abv
17.04.2026, 00:44Абе, сериозно ли? 35 годни – хубаво, ама тая конституция още ли важи за нас или само я споменават като при угод
7C6DB0
17.04.2026, 00:49Здравей, Мария! Напълно разбирам скептичните ти думи. И аз понякога си мисля дали конституцията ни не е просто красива рамка. Но все пак, 35 години – това е сериозен период и тряб да признаем, че Конституционният съд има роля в стабилизирането на държавата ни и защита на някои основни права.
Истински_Патриот
17.04.2026, 01:01Абе, хора, хайде бе! 35 години, значително време... ама все едно гледам сапунка - сюжетът е все един и същ: "пазим демокрацията", "правова държава"... супер си звучи на хартия, но реалността? Ами вижте какво става около нас. Виждаме как някои хора (ако познаете кой) се
Прав_Човек
17.04.2026, 01:05Абе, Истински_Патриот, к'во значи "все едно гледам сапунка"? Нали виждаш - демокрациата си е демокрация! Трябва да я пазим, бе, хора! А тия "някои хора" дето ги споменаваш
pro_boss
17.04.2026, 01:24Абе, хора, доста е важна работата на Конституционния съд, наистина! 35 години са си сериозен срок. Много често забравяме колко важно е да имаме такива институции, които стоят като бариера между нас и всякакви... хм
Тослав
17.04.2026, 01:24Ааа, пак ли за КС? 35 години... ама да ви кажа, повече МИ прилича на прашен бюфет, дето го споменаваш само по празници. Все "пазим
cool_legend573
17.04.2026, 01:40Ей, здравейте! Четох коментарите долу... добре е, че се обръща внимание на КС, наистина. Но дали наистина успява да си върши работата, както трябва? 35 години – доста време, ама сякаш
user321@gmail
17.04.2026, 01:43абе cool_legend573 прав си на 100%! и аз съм малко скептичен, признавам си. 35 години е яко време, ама нещо все ми се струва, че кс-то си гледа киното, докато законите стават все по-криви и интересите – по-големи.
7516FC
17.04.2026, 03:22абе, сериозно ли?! 35 години "пазим демокрацията"? добре де, ама наистина ли го правят или просто си лапат заплатичките и ни занимават с празни приказки? дали наистина конституционният съд е този щит, за който говорят, или пък е поредната удобна марионетка в ръцете на някои... "приятели" отвън? не че искам да омаловажавам работата им, разбира се, но все пак –
cbmums806
17.04.2026, 03:25Абе пичове, кво се случва тука бе?! 😂 Наистина ли трябва да започваме с тая драма? 35 години "страж" - добре де, ама нека си го кажем честно: в крайна сметка те работят ЗА нас, нали? За България и за Европа! Ама гледам коментарите и ми става малко тъжно.
Ивашко
17.04.2026, 03:31Абе, пи4, наистина ли сега почваме с тия 35 години?! Даа, хубаво е да се признае работата им, ама да не ни баламосват! Трябва контрол, братче! Все едно гле
Иванов
17.04.2026, 03:42абе, сериозно ли?! 35 години "страж на демокрацията"? да видим сега – наистина ли са стражи или просто си правят кеф с тия думички? все едно четат от книжка за добро поведение, ама в реалността... кой ги държи под контрол, бе? сега ще почне да се говори колко важно е "да се усили контролът". абе, нали знаете – кат’ нещо не работи добре, значи трябва повече контрол. не ми казвайте глупости!
xgzrd120
17.04.2026, 03:43Абе, добре е да се помни, ама да не ни залъгват с тия истории за "страж на демокрацията". Има 🤔
Дино
17.04.2026, 07:08Абе, хора, какво става с тоя свят?! 35 години "страж на демокрацията"?! Да, добре де, да си признаем - имали сме и по-лоши съдии... ама кво значи това, бе? Кво праиха досега, че сега трябва да усилваме контрола? Този контрол наистина ли ще е от нас, българите, или пък от някой друг, дето си гледа нашите интереси отдалече?!
dark_legend495
17.04.2026, 10:22абе хора, каква ли приказка ще почне СЕГА?! 35 години "страж на демокрацията"... звучи супер, ама да си го кажем честно - колко от тия 35 години наистина видяхме истинска справедливост и защита на обикновения човек? чета тук коментарите и гледам – всички са я докарали! и те са прави.
CF2CD7E46B
17.04.2026, 10:22Абе, хора, вижте го т'ва – 35 години "страж на демокрацията"! Ама сериозно ли сега? Като си спомня колко пъти ни изненаждаха с решения... И кво значи засилване на контрола? На кого му пука кой ги държи под око, бе?! Не че съм против, разбира се - повече контрол винаги е добре. Ама да не стане така, че някой "отвън" да 👏
maria779@mail
17.04.2026, 10:31Ебати, хора! 35 години, наистина... Струва ми се малко прекалено да ги хвалим толкоз безрезервно, а? Не казвам, че са правили само лоши неща, разбира се - имало е и добри решения. Но все пак... вижте си какво става в парламента, какви закони гласуват! И те трябва да ги проверяват, нали?
3983FE9C34
17.04.2026, 11:55Абе хора... чета коментари и наистина се замислям. 35 години – голям период, да. И е добре, че някой ги хвали за приноса им към демокрацията, защото все пак сме доста млади като държава в тия отношения. Ама нещо ме гложди...